Afbetalen studieschuld

Voor zover ik weet is het nieuwe stelsel bijna altijd gunstiger. Behalve dan dat het fors langer duurt. Maar de voorwaarden zijn schappelijker.

Hmm ja, is inderdaad logischer als je ook een hoge schuld hebt dat er wat wordt kwijtgescholden! Ik verwacht zelf niet dat ik meer ga verdienen, tenzij ik een andere baan ga zoeken. Maar ja, mijn schuld is laag dus waarschijnlijk moet ik het wel gewoon allemaal binnen 15 jaar terugbetalen ja. :crazy_face:

Pff ik verdien niet zoveel, maar nu verwachten ze dus dat mijn partner gaat meebetalen aan mijn schuld. Echt belachelijk! Hij verdient meer dan ik, maar ook totaal geen vetpot en daarbij betaalt hij meer van onze vaste lasten zo houden we hetzelfde bedrag over om vrij te besteden. Als ik er dan voor kies om zijn inkomen niet mee te laten tellen, dan komen die maanden boven op de 15jaar dat ik moet aflossen :roll_eyes:

Huh ik heb zoiets nog nooit gehoord, heel vaag. Als je geen partner had gehad zou je het toch ook niet terug kunnen betalen? Echt vreemd dat ze ervanuit gaan dat hij dan maar meebetaalt.

Is de gedachte niet dat je minder vaste lasten hebt als je samen woont met je partner en daardoor ook meer overhoudt om af te lossen?

Ik vind het wel vervelend dat het inkomen van je partner wordt meegenomen bij de berekening, zelfs als je bijv. buiten gemeenschap van goederen bent gehuwd/alleen samenwoont maar wel fiscaal partner bent. Ik houd dat zelf namelijk liever gescheiden maar zijn inkomen wordt straks wel meegenomen bij mijn draagkracht.

Wat @Sensatie dus zegt.
Het is dus wel zo dat als je partner feitelijk gaat meebetalen en je gaat uit elkaar dat hij/zij alles van je terug kan vorderen, mits hij/zij dit kan bewijzen door middel van administratie. (Tenzij je in algehele gemeenschap van goederen bent gehuwd/een gp bent aangegaan voor 01-01-2018 of dmv huwelijkse voorwaarden.)

1 like

Dat zou heel goed kunnen! Dit is de eerste keer dat ik hier over hoor, vandaar mijn verbazing haha.

1 like

Dit is de grootste reden dat ik het oude stelsel heb gekozen. Het zat me echt totaal niet lekker dat DUO dan iets te zeggen zou hebben over hoe mijn partner en ik ons geld verdelen.

2 likes

Ik vind het ook zo dom. Vanaf 01-01-2018 is er dus die beperkte gemeenschap van goederen omdat dat meer past bij hoe jonge mensen hun financiën willen inrichten en dan gaat DUO juist precies het tegenovergestelde doen.
Dit is echt mijn favo haatspreekbeurt onderwerp.

6 likes

Hmmmm en wat vind je van toeslagpartners?

Even naast mijn persoonlijke gevoelens over geld en relaties (ik zou nooit in gemeenschap van goederen wat dan ook doen) vind ik het ook van de zotte dat mijn vriend ook maar iets te maken zou hebben met een schuld die ik tussen mijn 18e en 24e opgebouwd heb. Maar goed, ik moet er ook wel bijzeggen dat ik doorgaans de volle mep van mijn schuld betaal, het is niet zo dat ik te weinig verdien om (veel) te moeten betalen en mijn vriend stiekem heel rijk is ofzo. Ik ga er trouwens ook vanuit dat ik alles wel terugbetaal uiteindelijk binnen de 15 jaar.

2 likes

Dat vind ik anders omdat de dingen waar je toeslagpartners voor bent (dus huur wel, zorg niet) officieel ‘kosten van de huishouding’ zijn en die betaal je volgens de wet naar rato. (Kan natuurlijk anders als je dat zelf wil in huwelijksvoorwaarden maar als je dat niet doet dan kan de ene partner dus terugvorderen van de ander.) Ik snap dat ze wat betreft toeslagpartners aansluiten bij het wettelijk systeem.
Studieschuld valt daar niet onder en daarom kan je partner het ook terugvorderen als je uit elkaar gaat.

1 like

Ergens zou ik lekker veel willen verdienen, maar ik kan nu prima rondkomen van mijn salaris en verdien te weinig om af te lossen. Kan dit nog wel 12 jaar volhouden hoor. :+1:t4:

4 likes

Aaah ja, ben ik het wel mee eens

1 like

Ja precies wat jij zegt! Bovendien vind ik het gewoon raar dat duo kan bepalen wat mijn vriend met zijn geld moet gaan doen.

@grace ik weet niet welk stelsel jij hebt, maar dit gaat om het oude stelsel van voor 2012. Bij het nieuwe stelsel wordt het inkomen automatisch meegeteld en kan je er niet voor kiezen om het buiten beschouwing te laten. Ik kan nu nog kiezen om het buiten beschouwing te laten, maar dan moet ik wel al die maanden dat ik dat dpe extra aflossen bovenop die 15 jaar.

Ben het hier helemaal mee eens hoor. Maar dat is in stelsel 2012 ook al toch (ik kan enkel kiezen tussen na 2012 en 2015). Anders ga ik toch nog even heroverwegen. Heb hier laatst nog een hele rant over gehouden tegen mijn vriend. Vind het echt een beetje oneerlijk dat mij schuld, voor iets waar enkel ik van geprofiteerd heb, zijn schuld wordt als er iets mis gaat. Ook echt niet passend bij de huidige samenleving. Bij ons speelt het ook erg dat hij een extreem goede baan heeft. Waardoor in welk geval dan ook (bijv ook voor een eventuele uitkering) mijn draagkracht automatisch ook hoog is. Het veronderstelt een bepaalde afhankelijkheid die totaal niet past bij hoe we onze relatie en financiën hebben ingericht.

1 like

Wacht even hoor, dus stel ik blijf de komende 30 jaar vrijgezel met een laag inkomen, en krijg dan een partner met hoog inkomen, dan moet hij dus in 5 jaar mijn schuld van 30 jaar geleden gaan afbetalen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Wij hadden het hier gisteren ook over, maar ik dacht dat je alleen partners bent als je dat ook ergens officieel hebt vastgelegd? Dus wanneer je enkel samenwoont ben je niet automatisch partners in deze?

Nee, maar zijn inkomen telt vanaf dat moment wel mee in de draagkrachtberekening. Dus als jij zegt: ik kan nu niet of vermindert aflossen, telt zijn inkomen mee in het berekenen van het aflossingsbedrag.

@Monito fiscaal partnerschap, samen een kind, samenlevingscontract, als partners op elkaar pensioen, samen een huis bezitten, kind van je samenwonende persoon erkennen is ook allemaal reden voor partnerschap bij duo.

2 likes

Ik vind het ook redelijk bizar dat de duo zich bemoeit met de verdeling van kosten binnen een stel. Ik kon nog kiezen en heb om deze reden ook het oude stelsel gekozen. Ik begrijp je verontwaardiging over je aflosperiode alleen niet helemaal. Het is een schuld, vind het dan ook logisch dat ze op deze manier proberen te zorgen dat ie wordt terugbetaald. Door die aflosperiode te verlengen kun je makkelijker zelfstandig je schuld terugbetalen, zonder partner dus. Voor alleenstaanden geld dit volgens mij ook gewoon? Anders zouden bijvoorbeeld mensen die stoppen met werken omdat hun partner een goed inkomen heeft hun aflosperiode gewoon kunnen laten aflopen zonder iets terug te betalen.

Maar goed ik huil ook elke maand als mn schuld weer is afgeschreven en moet nog zo veel:( schiet echt niet op.