Ik heb een vraag over of een studieschuld nu aftrekbaar is bij de belastingaangifte en ik heb daarom maar even dit topic gekozen om mijn vraag te stellen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je je studieschuld gaat aflossen, je dit mocht aftrekken bij je belastingaangifte. Hierdoor heb ik altijd gedacht van ‘nou ik ga eerst wel sparen voor een huis, je mag het toch aftrekken etc…’ Kortom gewoon maandelijks aflossen vanaf het moment dat het moet en niet meer.
Vandaag heb ik mijn belastingaangifte gedaan en wat me opvalt is dat er volgens mij nergens duidelijk wordt gevraagd naar of je een studieschuld aflost. Vandaar dat me dat aan het denken bracht.
Naar wat te hebben gegoogeld, begrijp ik dat een studieschuld alleen aftrekbaar is in box 3. Maar binnen deze box heb je recht op een heffingsvrij vermogen van 30.360.
Mijn redenering toen: zo lang je vermogen niet boven dit bedrag uitkomt, kun je je studieschuld niet aftrekken. Wanneer je wel meer dan 30.360 aan eigen vermogen hebt, dan moet je daarover belasting betalen en is je studieschuld aftrekbaar. Klopt dat?
Ik ben sinds zo’n 2 jaar begonnen met terugbetalen. Gewoon het maandelijkse bedrag wat DUO heeft vastgesteld. Daarnaast heb ik ruimschoots kunnen sparen de afgelopen jaren. Recent heb ik een huis gekocht en heb ik momenteel een ruime spaarrekening. Nu we een huis hebben gekocht, verwacht ik niet ooit nog zo’n volle spaarrekening te krijgen.
Dus eigenlijk zou het dan nadat we de meeste kosten voor het huis achter de rug hebben en het financieel weer een beetje stabiel is, beter zijn om wel mijn studieschuld (ongeveer 9k) in grotere bedragen af te lossen of niet? Dat zou me meer voordeel opleveren dan alleen het maandelijkse bedrag aflossen…?