Afbetalen studieschuld

Stel jij hebt 15.000 schuld bij aanvang maar lost eens 5.000 af en kunt dit aantonen, kunnen wij uitgaan van 10.000 schuld. Want dan zal logischerwijs je maandbedrag wijzigen als de looptijd intact blijft, die aanname doen wij dan.

2 likes

Maar dat laatste klopt toch niet? Misschien is er ook iemand hier die bij DUO werkt haha.

Ja ik dacht dus echt dat het zo werkte, totdat ik @Flamoes berichten zag

Ik heb bijv een Studieschuld van 8500 en verwacht binnen 2 jaar al heel groot deel ervan af te lossen. (Nog niet van plan om een huis te kopen btw)
Lijkt me zoooo krom als dan nog gekeken wordt naar die 8500
Maar als dat zo is…

Blijkbaar is er dus een groot verschil tussen de openbare info en de info als je op gesprek komt maar dat wist ik niet. (Ik ben zelf nog nooit op hypotheekgesprek geweest. Ik heb mijn info van werk en openbare info en ik werk niet bij een bank.) Het is wel altijd wat we op werk adviseren dus dat is wel een beetje jammer. (Nou ja we zeggen ook altijd dat mensen een afspraak moeten maken met een echte hypotheekadviseur.)
*(behalve die tip van die makelaars dan maar ik weet niet eens of ik dat zelf zou durven.)

1 like

Daarom zeg ik ook dat wij die aanname doen, maar wij kijken niet naar het maandbedrag. Puur naar de hoofdsom bij aanvang minus evt extra aflossing. Beetje zoals bij een extra aflossing op de hypotheek: kies je voor looptijdverkorting of lastenverlaging? Wij mogen die aanname gewoon doen dat het lastenverlaging is

2 likes

Het verzwijgen zou ik uiteindelijk nooit iemand aanraden. Je bent verplicht al je financiele verplichtingen te melden bij de bank. Tuurlijk ga je ervan uit dat je nooit in de financiele problemen raakt, maar als je dat wel raakt (arbeidsongeschiktheid, overleiden of scheiden van partner, baan kwijtraken in crisis, ga zo maar door) en er blijkt dat jij de bank verkeerd geinformeerd hebt door een schuld te verzwijgen, kan je echt niet meer rekenen op coulance. Daarnaast is het officieel ook fraude en zijn de middelen die de bank mag inzetten niet mild.

1 like

Ja true. Zij doen er heel makkelijk over maar zij zijn er natuurlijk ook bij gebaat als jouw hypotheek hoger is want dan krijgen zij meer geld.

1 like

Door dit topic keek ik weer eens naar mijn schuld, die nu al zo hoog is en ik moet nog minstens een half jaar. Ga weer even mijn kop in het zand steken nu :cry:

3 likes

Ah heel erg bedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga toch nog even door sparen tot ik het hele bedrag bij elkaar heb en dan tegen die tijd kijken of ik dan ga aflossen (wat ik gevoelsmatig graag wil) of het voor een huis ga gebruiken! Bedankt allemaal! :kissing_heart:

1 like

Door dit topic geef ik alle hoop op om ooit een huis te kopen :joy: Alleen ik heb al 35 000 euro schuld en heb nu echt geen top salaris om dat even terug te betalen. Jammer

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor iedereen individueel was maar ik vond het dus juist heel erg meevallen hoeveel minder je kan lenen door studieschuld. Hopelijk is dit een beetje bemoedigend voor je.

2 likes

Oh ik hoorde van iemand dat 2 of 3 keer je studieschuld wordt afgetrokken van het bedrag dat je mag lenen. Maar dat is dus een dikke roddel?

In het 15 jaar stelsel is het ong 2/2,5x je schuld ja. In 35 jaar stelsel ongeveer de schuld zelf

Oooooh oke dan is het daarme verward denk ik. Wij zitten er echt tussenin. Nog 3 jaar gift gekregen van het oude stelsel en masterjaar (4e jaar) moeten lenen bij het nieuwe stelsel. Dat scheelt weer pfoee

Ik ben echt benieuwd wat het voor ons gaat worden. Wel 30.000 euro spaargeld en allebei een vast contract (gemiddeld jaarsalaris pp ongeveer gelijk aan spaargeld) maar ik heb wel een studieschuld van 12.000 euro. Spaargeld niet gebruiken om studieschuld af te betalen dus? Val volledig in oude stelsel. Ben in 2011 begonnen met studeren. Voel me wel schuldig want vriend verdient al meer dan ik en ik heb ook nog eens schuld. Als we geen huis kunnen kopen komt het door mij

Met die bedragen kan je denk ik prima wat vinden. Zou gewoon eens een orienterend gesprek met de bank plannen. Dat is gratis en dan krijg je inzicht in wat je nu kan lenen en wat je qua kosten koper nodig hebt voor zo’n huis. Kan je altijd nog kijken of alles afbetalen veel uit haalt en verschil maakt.

2 likes

Ik moet echt beter gaan sparen als ik dit zo lees allemaal:(.

5 likes

Toevallig dacht ik hier afgelopen weekend ook aan. Ik heb momenteel best wat geld en zou alles in 1x af kunnen lossen. Ik heb besloten het niet te doen, maar er wel voor te zorgen dat ik het geld bewaar, en alleen gebruik igv nood. Mocht ik een huis willen kopen kan ik alsnog eerst de schuld aflossen leek me.

Hier soortgelijke situatie en konden nog steeds een huis kopen van ruim 3ton. Dus dat moet vast goed komen ;). 12d valt heel erg mee (al voelt dat natuurlijk niet zo).

Als ik via mijn bank even grofweg ga berekenen wat mijn vriend en ik voor hypotheek kunnen aanvragen, is het zo ontmoedigend. 190k max omdat we een studieschuld hebben van samen 50k. :frowning: dus ondanks dat we allebei op jaarbasis ongeveer 30k verdienen krijgen we een hypotheek waar we eigenlijk niks mee kunnen. Als we onze studieschuld achter houden, krijgen we een maximale hypotheek van 290k. Dat scheelt zoveel. Denk dat we maar moeten beginnen met huren komend jaar.