Afbetalen studieschuld

Ik heb het zelf op een gegeven moment ook helemaal afgelost. Daarna had ik trouwens nog wel iets van spaargeld over.
Ik vond het zelf heel fijn dat het dan maar één keer even pijn doet (met het overmaken van zo’n smak geld) ipv iedere maand een beetje.

Wat voor mij trouwens ook meespeelde was dat toen ik net begon met werken ik best wel veel kon sparen. Mijn vaste lasten veranderden niet echt, maar ik ging niet ineens meer uitgeven. Ik heb dus nadat ik mijn studieschuld heb afgelost in een jaar tijd ong 10.000 euro kunnen sparen. Als je dat twee jaar volhoudt, heb je een prima bedrag om kosten rondom een huis mee te betalen

Ik ben de zoveelste die het zegt, maar ik zou het ook niet doen.

Los van misschien het gevoel is er toch geen reden om nu af te lossen? En dat gevoel gaat toch niet weg nu, omdat je sowieso nog met een flinke restschuld blijft zitten.
Terwijl niet nu aflossen wel een paar voordelen heeft: je kunt dat bedrag inzetten om een huis te kopen, je kunt (een minieme) rente krijgen over het bedrag, mocht je toch ineens geld nodig hebben heb je in ieder geval nog een buffer voor als het ècht moet.

Als je maandelijks een bedrag opzij wilt zetten om je studieschuld af te lossen kun je dat geld denk ik beter opzij zetten op een spaarrekening van jezelf (waar je in principe niet aan komt) in plaats van op de rekening van DUO, totdat je je totale bedrag in één keer kunt aflossen. Ik denk dat het verstandiger is om op die manier alles op alles te zetten.

1 like

Ik los de komende jaren gewoon netjes af volgens de vastgestelde maandtermijn. Heb op zich genoeg spaargeld om het ineens af te lossen. Maar ik doe het zo: de komende 8 jaar nog gewoon de standaard maandtermijn betalen en ondertussen sparen. En dan, zodra er nog 5000 over is ofzo, ineens het resterende bedrag aflossen. Als ik nu eerst zo’n bedrag aflos, dan zit ik alsnog een tijd aan vast voor een lager maandbedrag en dan ben ik er gewoon vanaf.

Een gedeelte afbetalen is weinig zinvol als je een huis wil kopen, omdat voor de hoogte van je hypotheek je begin-leenbedrag telt en niet hoeveel schuld je nu nog hebt.
Voor de aankoop van je eigen huis heb je tegenwoordig ook best veel spaargeld nodig, dus ik zou voor dat je gaat afbetalen eerst eens kijken hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Misschien valt het wel hartstikke mee. Ik zou hier eerst naar kijken voordat je meer gaat aflossen dan nodig is, want alles wat je aflost kun je niet in je huis steken, hoe krom het ook klinkt.

Ik zou dus niet eens je maandbedrag verhogen zolang je nog geen hypotheek hebt.
Mocht je trouwens mogen kiezen met welk stelsel je aflost dan is het nieuwe stelsel gunstiger voor de hoogte van je hypotheek.
Ik zou me als ik jou was gewoon eens laten adviseren door een hypotheekadviseur voor je deze beslissing maakt. Bij sommige banken kunnen ze namelijk je beginbedrag wel wijzigen als je veel aflost, maar dan weet je nog niet of het opweegt. Soms kun je bijv beter een schuld van 20.000 euro hebben en een spaarrekening van 10.000 dan een schuld van 10.000.

Als je nog even wacht met een huis kopen is het misschien wel nuttig. Ik zou persoonlijk niet zo snel kopen nu eigenlijk. Maar misschien zit je niet echt op dat advies te wachten.

2 likes

dit snap ik niet, waarom is dit eigenlijk?
oneerlijk als je al 6000 euro verder bent met aflossen bijv. vind ik dat

Omdat het gaat om het bedrag dat je per maand betaald en dat wordt door DUO aan de hand van je beginbedrag. Soms wil DUO dat wel aanpassen als je veel in 1x aflost maar vaak ook niet.

Volgens mij omdat je nog steeds hetzelfde bedrag per maand moet aflossen. Alleen als je een heel groot gedeelte in een keer aflost kunnen ze dat bedrag laten wegen inplaats van je startbedrag

Maar dan nog is voor de bank je spaargeld soms/vaak meer waard dan het zelfde bedrag minder schuld dus. Je moet het eigenlijk gewoon een keer laten uitrekenen. Zijn ook tools voor op internet op de sites van banken.

Wat ik overigens ook vaak van makelaars hoor maar ik weet niet of dit heel erg slim advies is: als je in een grote stad koopt is je huis vaak al te duur voor de Nationale Hypotheekgarantie en dan kun je je studieschuld blijkbaar verzwijgen. (Nogmaals ik weet niet hoe slim dit is, ik werk veel met makelaars die dit off the record zeggen en zij zijn er natuurlijk wel bij gebaat als jij een hogere hypotheek krijgt.)

Dus het gaat niet om het bedrag dat je op dat moment nog moet betalen aan duo? maar om het bedrag wat je per maand betaald, maar wat is de meerwaarde van uitgaan van het eerst bedrag? en niet kijkend ‘oke ze heeft nu nog maar een schuld van 3000, en niet meer 8000’

dat maakt toch wel verschil…

ben gwn hardop aan t denken hoor, niet perse naar jou gericht

Omdat je maandelijkse aflossing dus niet verandert of je nou nog 2000 of 3000 moet aflossen. Voor hun zijn je maandelijkse kosten van belang.

1 like

Hoe zit het dan als je een groter bedrag wil aflossen, voordat je verplicht moet aflossen van DUO?

Het zelfde. Ze kijken gewoon naar je beginbedrag. Maar je kunt dus wel aan DUO vragen je maandbedrag te verlagen. Dit doen ze alleen niet altijd.

De enige redenen om eerder af te lossen zijn voor je gevoel, als ze de rente ineens fors verhogen en als je spaargeld hoger is dan het heffingsvrije vermogen voor de inkomstenbelasting.

2 likes

NOOOOO, wat ik hier lees klopt dus echt niet. DUO bepaalt vanaf welk bedrag ze het maandbedrag verlagen en op een schuld van 40k is dat waarschijnlijk niet al bij 2000, want in het oude stelsel van 15 jaar krijg je dat op draagkracht mogelijk anders al sowieso niet afgelost.

Maar als jij 15.000 schuld hebt en lost 4/5000 af dan wordt dat sowieso aangepast en dan kijkt de hypotheekverstrekker ook gewoon naar het startbedrag-grote aflossing. Soit, zo zit het. Doen ze dit niet dan is het een bekrompen verstrekker, want er wordt überhaupt niet naar het maandbedrag gekeken wat je betaalt. Het is gewoon een vast percentage aan correctie voor een hoofdsom.

Nou sorry maar ik heb het net nog gecheckt op de site van 4 grote banken voordat ik postte, omdat ik mijn kennis vanuit mijn werk (niet bij een bank) heb en niet omdat ik zelf ervaring heb, en daar staat het gewoon precies zoals ik het zei.

Ze gaan uit van je beginschuld. (SNS, Rabo) In sommige gevallen doen ze een hercalculatie maar lang niet altijd. (ING) Je maandbedrag wordt na 2012 bepaald aan de hand van je inkomen (DUO) Los je tussendoor extra af, dan kun je een verzoek indienen bij DUO om het maandbedrag opnieuw te laten berekenen. (Nibud). Vaak gaat de hypotheekadviseur pas uit van een lager bedrag als DUO een nieuw maandbedrag heeft vastgesteld, (ING) etc.

Maar goed. Gewoon laten berekenen bij een hypotheekadviseur dus. (Of meerdere.) Dan weet je het zeker.

2 likes

@Flamoes en @mikselke zeggen in mijn ogen hetzelfde?

Men gaat uit van startbedrag, tenzij er een herberekening kan plaatsvinden nav een grote aflossing. Dan gaat men uit van het nieuwe bedrag.
Ik zie de verschillen even niet?

Ik had een heel verhaal getypt maar lang verhaal kort: er voor zorgen dat de bank naar je nieuwe bedrag kijkt ipv naar je startbedrag is imo niet zo gemakkelijk als in de ogen van @mikselke. Er zullen heus een hoop gevallen zijn waarbij het wel lukt maar heel veel hypotheekverstrekkers zijn nu eenmaal heel bekrompen. (Ik denk dat dat niet slecht is, overigens, maar dat is een andere discussie.)

Dat DUO automatisch je maandbedrag verlaagt als je meer aflost is volgens mij het oude stelsel. Ik was er vrij zeker van dat er nu naar je inkomen gekeken wordt en dat je wel een verlaging kan aanvragen maar dat dat lang niet altijd wordt toegekend, maar daar twijfel ik nu wel even over.

Ik werk er zelf (nog wel) en dit is letterlijk wat wij iedereen vertellen. Wij kijken niet naar een hercalculatie want daar hebben wij niks mee van doen. We kijken niet naar het bedrag dat je daadwerkelijk betaalt, maar houden een vaste rekensleutel aan. Ook al moet jij op draagkracht meer of minder betalen.
Er zit een erg groot verschil tussen info die voor klanten te raadplegen is (maar goed ook) en wat er intern aan beleid is. Daarvoor moet je gewoon echt op afspraak. Je moet zo’n extra aflossing wel kunnen aantonen. Idealiter doe je die voor je afbetalingsperiode begint, maar kan ook als je al aflost.

1 like

Maar naar welk bedrag kijken jullie dan? Want nu snap ik er niks meer van haha

Goed om te weten! Dankjewel! Sowieso op gesprek gaan dus.

1 like