Afbetalen studieschuld

Ik moet nog even uitzoeken of ik mn vriend (woon samen maar huur staat op mijn naam) fiscale partner is of niet. Wil ook weer niet aangeven van wel en dat de belastingdienst dan helemaal in de war raakt. We hebben wel ook samen een rekening dus ik vind van wel, maarja. Official stuff

Oh: en dan ga ik dus overstappen naar het stelsel van 2018

Mijn partner en ik hebben allebei een grote schuld. Ik betaal al terug, hij studeert nog.
Onder streep betalen wij nu wel al samen terug, want we hebben geen ā€˜eigenā€™ geld. Alleen dat van ons samen.
Maar ik ben dan ook van mening dat als je samen ben je ook echt voor alles voor die persoon kiest. Zijn goede gewoontes, de slechte gewoontes, je schoonfamilie en helaas dus ook de studieschuld.

1 like

Waarschijnlijk ben je het dan niet, als je geen samenlevingscontract, koophuis of kind hebt samen. En niet getrouwd bent maar dat leek me logisch haha

Nee idd. Maar twijfel een beetje door dat ik hem bij de belastingdienst dit jaar wel heb opgegeven ergens. Dus heb even mn fiscaal officially smart schoonzusje gevraagd :joy:

Ik heb net met mijn verjaardagsgeld en ander geld dat ik hiervoor opzij gezet had mijn studieschuld afbetaald! :partying_face:

55 likes

Hierboven ging het er ook al over, maar ik moet per 2021 starten met aflossen van mijn schuld (oude leenstelsel) en mijn maandbedrag word berekend op basis van mijn jaarloon 2019. Mijn vriend en ik hebben een koopwoning op beide namen, samenlevingscontract en testament. Wij zijn dus normaal gesproken fiscaal partners. Maar toch wordt alleen maar mijn inkomen gerekend terwijl op de site van duo staat dat het inkomen van je partner ook zou moeten worden meegerekend? :thinking:

Is bij mij al jaren zo. Vind het prima. Mijn schuld is minder en is al voor de helft afbetaald.

Komt je maandbedrag lager uit dan zou moeten om je hele schuld af te betalen op basis van alleen jouw inkomen?
Ik heb het idee dat ze pas als je draagkracht onder je gewenste maandbedrag uitkomt gaan verder kijken, mijn partners inkomen wordt ook nooit ergens genoemd, maar mijn maandbedrag is dan ook maar de helft (ofzo) van mijn draagkracht volgens DUO.

Ja dit denk ik ook inderdaad @Random, ik betaal al het maximale bedrag wat ik zou moeten betalen volgens DUO. Dus dan maakt het niet uit of ik een partner met inkomen heb, want hoger maken ze het toch niet.

@Merel @George
Ik vermoed dat mijn draagkracht dan gewoon laag is, want als ik mijn maandbedrag x termijnen doe kom ik niet uit op mijn totale schuld :thinking:

Enige wat nog zou kunnen besef ik mij net is dat ze het laatste half jaar wel onder de nieuwe regels laten vallen, want dat was net in 2018. Ik zal er dit weekend even verder in duiken & voor nu laat ik het maandbedrag even zo :joy: thanks

Ik heb mijn studieschuld met 20% afbetaald voordat ik officieel moet beginnen met aflossen! Nu is het een lekker rond bedrag, 50 euro per maand voor 15 jaar :slight_smile:

3 likes

Geen oordeel, maar vind je het niet fijn wat van die maanden achter de hand te houden? Ik zat bijv. tijdelijk zonder werk en dan is het heel fijn om het afbetalen even stop te kunnen zetten. Ik ken best wat mensen die de complete 5 jaar hebben uitgesteld, maar dat lijkt me zo spannend als er onverwacht toch iets gebeurt of zoā€¦

edit: bedoel dit dus echt niet als oordeel haha, ben gewoon benieuwd hoe anderen dat doen

1 like

Ik heb mijn schuld afbetalen ook direct voor 5 jaar uitgesteld. In mijn situatie is mijn schuld relatief klein (minder dan 10.000), mijn maandbedrag daardoor laag waardoor het minder op mijn lasten drukt, heb ik het volledige bedrag op de bank staan om direct af te lossen als dat nodig is en heb ik het geluk dat ik in eventueel moeilijke periodes tijdelijk bij mijn ouders zou kunnen aankloppen voor financiƫle ondersteuning.

Voor mij is het gezien mijn zekerheden een logische keuze om het geld nu vrij beschikbaar te houden in plaats van alvast maandelijks af te lossen. Bijkomend voordeel (en ik weet dat het risicovol is en niet correct) is dat er nu nog geen afschrijving van duo op mijn bankafschriften is te zien en ik de schuld kan verzwijgen bij de hypotheekaanvraag als ik een huis zou kopen.

1 like

Ik heb even teruggelezen maar kon het niet vinden, sorry als het al besproken is. Heb geprobeerd DUO te contacten maar daar is ook amper contact mee te krijgen,

Dit jaar begin ik met het terugbetalen van mijn studieschuld. Gisteren heb ik mijn automatische incasso doorgegeven, wat betekent dat per februari 2021 dit van mā€™n rekening wordt afgeschreven. Maar hoe zit het met januari? Komt daar dan een maandfactuur voor? En komt die gewoon via mail of als bericht in MijnDuo?

Die van januari moet jezelf overmaken. Althans dit was wel het geval bij mij jaren geleden. Staat het bedrag niet in mijnDUO icl het bankrekeningsnummer?

1 like

Bedankt voor je reactie! Wat staat dat onduidelijk aangegeven dan :sweat_smile:

Dus dan zou ik het hiernaar moeten overboeken:
Rekeningnummer: NL45 INGB 0705 0019 03
Ten name van: Dienst Uitvoering Onderwijs, Groningen, Nederland
Omschrijving: uw burgerservicenummer (bsn) met de toevoeging ā€˜ILSā€™. Voorbeeld: 123466789ILS

En dan zou het gewoon bij de goede maand komen te staan?

Missc bij omschrijving van het factuur maand en jaartal. Dan heb je bewijs dat het betaald is. Maar ik had dat probleem paar jaar geleden he.

1 like

Ik heb op een of andere manier een brief gekregen over dat ik kwijtschelding kon aanvragen. Nou duo heeft me echt gegund, ik krijg bijna ā‚¬100 kwijtgescholden. Snap echt niet waarom, maar prima :joy:

8 likes

Ik zou gewoon afwachten, ze laten wel wat van zich horen als ze geld willen zien :wink:

Of het wordt gewoon het einde van de maand afgeboekt, of je krijgt een factuur.

1 like

@Jeg nou per februari dus via automatisch incasso (omdat ik pas deze maand dat heb ingeschakeld) ik denk dat als het vorige maand goed had gestaan dat het dan 25 jan zou worden afgeboekt inderdaad.

@coffeebreaks heb je ook een punt! thanks!