Oke gelukkig niet de enige! Ik ga morgen wel even bellen denk ik
Haha dank, ik vroeg het me ook af. Wil terugbetalen nog even uitstellen gezien langdurige dubbele lasten
Wajo, ik log net in om mijn nieuwe maandbedrag te bekijken en ik heb al veel meer afgelost dan ik zelf dacht #trots
Het mag duidelijk zijn dat ik zelden inlog
Hier precies hetzelfde!! Werd blij van het resterende bedrag.
Voor de personen die op de brief wachten: hij is er en je kan overstappen.
Ja ik heb m vandaag (digitaal) ontvangen idd en gelijk overgestapt via de website!
Ik weet gewoon niet wat beter is, jij wel?
Ik weet niet wat wijsheid is, maar kies voor 2018. Ik hou daarmee meer ruimte over financieel (is toch 720 euro per jaar bij mij) én het geeft ruimte om een huis te kopen (ruwweg scheelt het 20.000 vs. bijna 50.000 op maximaal leenbedrag). Ik ga er niet vanuit dat we die capaciteit nu niet nodig hebben, maar 35 naar afbetalen is lang en mocht ik ooit alleen eindigen ga ik het misschien wel nodig hebben kijkend naar huizenprijzen (en je kan maar één keer switchen dacht ik). Ik spaar overigens die 60 euro per jaar extra bovenop mijn reguliere spaargeld. Mocht ik dan over vijftien jaar denken: was ik maar klaar, kan ik het resterende bedrag daarmee aflossen. Daarnaast heb ik het voordeel dat ik nu ook al hard spaar. In principe kan ik op dit tempo over 2 jaar het hele bedrag (rond de 20k) aflossen. Dat zijn mijn overwegingen, misschien heb je er wat aan.
Kijk ik er nou overheen of waar staat het om het te wijzigen?
Mijn schulden -> andere afbetalingsregeling (ofzoiets)
Mm die heb ik niet.
Heeft er hier iemand ervaring met een partner met een lagere/hogere schuld dan jijzelf? Bij ons is het verschil erg groot, vriend 6k en ik ruim 40k schuld. Ik ga mijn schuld gewoon zelf afbetalen, want het is mijn schuld. Maar mijn vriend twijfelt nu heel erg over trouwen en kinderen, omdat je dan toeslagpartner wordt en beide inkomens worden meegerekend voor het aflossen.
Hoe doen anderen dit?
Ja voor mij is dat inderdaad heel nadelig geweest… Krijg minder toeslag (zorg) en moet meer betalen (studieschuld). Maar wij hebben dat niet echt meegenomen, kan moeilijk nog 15 jaar wachten om een kind te krijgen.
Ben wel benieuwd. Hoe hoog is jullie studieschuld op dit moment? Anoniem.
- <5000
- 5-10K
- 10-20K
- 20-30K
- 30-40K
- 40-50K
- 50K+
- Weet ik niet
0 stemmers
Bij ons hetzelfde. Ik 37K en hij nog 5K. We hebben een samenlevingscontract en zijn financiële partners maar hij hoeft niet meer te betalen daardoor?! Of telt dat met samenlevingscontract niet? Zijn nieuwe bedrag is €48 en die van mij €233.
Als je trouwt zonder huwelijksvoorwaarden blijft jouw schuld gewoon jouw schuld omdat je sinds 1-1-18 in de beperkte gemeenschap van goederen trouwt en voorhuwelijkse schulden en bezittingen vallen daar buiten… Dus als jouw partner meebetaalt aan jouw aflossing (waar je soms gewoon niet onderuit komt omdat het maanbedrag op beiden inkomens is gebaseerd), kan diegene dat terugvorderen mocht je ooit scheiden. (Diegene moet dan wel bewijs hebben dat hij/zij dat heeft betaald natuurlijk.) Het heet vorderingsrecht, mocht je het willen googlen.
(In huwelijksvoorwaarden kun je het anders afspreken. Je hebt ook mensen die via huwelijksvoorwaarden de oude/‘echte’ gemeenschap van goederen afspreken en dan wordt de schuld wel van jullie samen.)
Het heeft ook te maken met beide inkomens geloof ik. Ik verdien veel minder dan mijn vriend, dus als zijn inkomen erbij wordt gerekend moet ik veel meer betalen geloof ik? Wat een gedoe om over na te denken, kut schuld.
@Flamoes dank! ga dit onthouden, mochten we gaan trouwen
Ik vind dat toch zo’n achterlijk iets dat je maandbedrag omhoog gaat als je een toeslagenpartner hebt. Duo gaat er dus gewoon vanuit dat je partner jouw schuld mee afbetaalt of dat je partner een groter deel van de vaste lasten ophoest. Echt idioot. Maar goed, we hebben het natuurlijk ook over Duo
Ja hier, ik heb ruim 40k schuld en mijn partner niets. We hebben samen een huis gekocht en zijn nu geregistreerd partners en daar hebben we ook wel bewust voor gekozen om alles qua erfenis goed te regelen. Mijn maandbedrag wordt dan wel bijna verdubbeld, maar dat is dan maar zo. Daardoor moet ik 250 euro p/m betalen en kan ik niet sparen voor leuke dingen. Die zou hij dan meer moeten betalen of in ieder geval meer inleggen. We verdelen de meeste vaste lasten nu gewoon naar rato van inkomsten waarbij mijn studieschuld van mijn inkomsten wordt afgetrokken.
We hebben het beide nu wel geaccepteerd, maar ik vind het alsnog heel lastig dat hij moet meebetalen aan een schuld die ik heb gemaakt.
Hier ook een scheve verhouding, maar maandlasten zijn ongeveer gelijk omdat ik in het oude en hij in het nieuwe stelsel aflost. Daarnaast moeten we los van elkaar sowieso al het volledige bedrag aflossen gebaseerd op draagkracht.
Ik probeer ook in het achterhoofd te houden dat we het beiden gewoon nodig hebben gehad en gebruikt hebben voor de studie, en beiden daarnaast gewerkt hebben om de lening te beperken. Bij hem is het bedrag hoger omdat zijn ouders financieel nou eenmaal minder konden helpen. Ik heb geluk gehad en hij had dat niet. Mocht het nodig zijn, dan dragen we die last samen.