Afbetalen studieschuld

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Je geeft aan dat men vaak rekent met de oorspronkelijke studieschuld. Wat is het idee daarachter? Waarom doen ze dat?

(Zoals je merkt snap ik echt weinig van dit soort zaken dus ben heel blij dat hier mensen met verstand van zaken zijn die me verder kunnen helpen)

1 like

Ze rekenen met de oorspronkelijke schuld omdat daar je maandbedrag op gebaseerd is. Je maandbedrag is in feite ‘totale schuld/180 (aantal maanden dat je moet afbetalen)’, het maakt dus niet uit hoeveel maanden je al bezig bent, dat maandbedrag blijft gelijk en de druk op jouw financiĂ«n blijft elke maand dus ook gelijk. Tenzij je een extra aflossing doet, dan berekenen ze je maandbedrag opnieuw als ‘resterende schuld/resterende aflosmaanden’, dan kan dat dus invloed hebben op je financiĂ«le druk en dus op de financiĂ«le ruimte die je over hebt voor een hypotheek.

Wat nog belangrijk is om mee te nemen, hebben jullie nu spaargeld/mogelijkheden om te sparen? Je moet over 3 jaar bij het afsluiten van een hypotheek een bepaald bedrag zelf inleggen (en eventueel nog extra als je wil verbouwen/nieuwe meubels/dat soort dingen), als je dat makkelijk bij elkaar kunt krijgen terwijl je meer aflost is het prima. Als je nu elke overgebleven stuiver in het afbetalen stopt en dan straks blut bent kun je alsnog geen huis kopen, dus dan helpt het je niet.

2 likes

Ik moet vanaf 2021 gaan terugbetalen. Snap er alleen nog geen snars van. Ik wil kiezen voor het nieuwe stelsel, want heb zowel stufi als leenstelsel gehad. Maar ik zie nergens waar ik die keuze kan maken.

Ik ben overigens, zo lang de rente 0% is, team zo lang en langzaam mogelijk aflossen. Die 10 euro per maand is over 5 jaar een stuk minder waard dan nu. Denk terug aan euroknallers van de MacDo die nu al lang geen 1 euro meer zijn.

Maargoed: ik snap dus niet hoe ik mn stelsel kan kiezen.

3 likes

Ahh bedankt, ik snap m nu! Dat van die oorspronkelijke schuld klinkt heel logisch zo. Je geeft eigenlijk precies antwoord op de grote vraag die ik had (net als @tessel). Het heeft dus niet zoveel zin om m’n studieschuld versneld af te lossen als ik daarnaast niets meer overhoud. We hebben zeker de mogelijkheid om te sparen (nu even iets minder omdat ik op dit moment tijdelijk een lager inkomen heb, maar dit gaat volgend jaar weer veranderen). Dus dan ga ik in ieder geval zorgen dat ik het spaargeld apart zet ipv gebruik om m’n studieschuld zo snel mogelijk af te lossen.

1 like

Toevallig heb ik van de week met de DUO gebeld hierover want ik vroeg me dit ook af, zeker nu mijn maandbedrag opeens op oude stelsel staat. Maar tweede week van November (nu dus) komt er een brief waarmee je het kan aanpassen. Eerst zei de DUO oktober, toen 5 november en nu is het opeens tweede week November maar de brief komt er aan.

2 likes

Ik heb op gestemd extra aflossen, maar alleen als jullie genoeg ruimte hebben om ook nog te sparen voor aankoop huis. Maarja dat is ideale wereld wel.

1 like

Gaat iets niet lekker bij duo. Ik heb een mail van deze zomer waarin ze aangeven dag die brief in september zou komen.p

Vragen aan een hypotheekadviseur. Zij moeten je uit eindelijk een hypotheek geven en de voorwaarden daarvoor kunnen erg van persoon tot persoon verschillen. Daar is niet Ă©Ă©n antwoord op. Het ligt ook aan je inkomen, spaargeld maar ook bijv. het soort baan dat je doet.

De bank rekent ook niet altijd met je oorspronkelijke schuld. Dat staat wel overal maar op individueel niveau kunnen ze daar vanafwijken (en doen ze dat ook best vaak als je veel hebt afgelost).

1 like

Hierboven werd de nhg hypotheekgarantie genoemd, maar dat is alleen relevant als je een huis tot (ik meen) €250K koopt, anders maak je sowieso gene aanspraak op de nhg garantie. Ik heb dit jaar een huis gekocht en het laten doorrekenen door een hypotheekadviseur/financieel adviseur. Dat zou ik echt even laten doen, want het is heel situatie afhankelijk wat het slimste is. (Voor mij had alles in 1 keer aflossen namelijk geen voordeel, dus ik heb mijn spaargeld gebruikt voor de verbouwing van ons huis, waardoor dat nu meer waard is)

2 likes

En zo’n orienterend gesprek bij hypotheeekadviseur is gratis! Helpt ontzettend veel en kan er voor zorgen dat je dit soort keuzes goed kan maken :slight_smile:

1 like

Per 1-1-2021 gaat de grens naar 325.00. Voordeel dat de economie zo lang goed ging :smiley:

Ik heb een bericht gekregen dat ik moet gaan afbetalen, maar je kan het toch nog een X aantal maanden stopzetten? Hoe doe je dat?

https://duo.nl/particulier/minder-of-niets-aflossen/aflosvrije-periode.jsp

Misschien ben ik heel dom, maar ik zie in ‘mijn account’ nergens de optie om dit aan te vragen. Alleen om het stop te zetten als je weer gaat studeren.

Ben je al begonnen met terugbetalen?
Bij mij staat rechts op de pagina ‘mijn schulden’ een kopje ‘minder of niets betalen’ en dan kan ik verder klikken:

Misschien dat dat er niet staat als je nog niet in de aflosfase zit.

2 likes

Onder mijn schulden zie je ‘minder of niets betalen’

Ik kreeg ook een mail dat het bedrag gewijzigd was, en ik ga wel 70 hele centen per maand minder betalen. Ben benieuwd hoeveel dat volgend jaar wordt, want ben dit jaar fors meer gaan verdienen dan vorig jaar (toen was ik 2 maanden op reis)

1 like

Help ik moet vanaf januari gaan afbetalen en kreeg net een mail met mijn maandbedrag, maar dat is berekend volgens het oude stelsel en dus veel meer. Ik mag volgens mij overstappen maar op de website staat dat die brief dan de 2e week van november (deze week dus) zou komen en dat je voor een bepaalde datum je keuze moet doorgeven, anders kan het niet meer. Heeft iemand die brief al gehad?

1 like

Ik heb dit ook! En geen brief hier by the way.

1 like

Ik ben er al achter! Had even gebeld en het komt in de maand voordat je moet terugbetalen (december i n mijn geval) er op te staan!