Afbetalen studieschuld

Ik ben helemaal gemotiveerd en ik heb zojuist mijn maandbedrag zodanig verhoogd dat ik binnen 5 jaar van de schuld af ben!

Ik heb zo lang het geprobeerd te negeren en maar niet mijn DUO openen zodat ik niet zou weten hoeveel er nog open stond (ben wel al 2 jaar aan het afbetalen). We hebben nu al een tijdje financiële ruimte dus nu toch maar gedaan, en gelijk een realistisch plan gemaakt.

4 jaar geleden met 0 euro op mijn bankrekening (en schulden) afgestudeerd, ik had me nooit kunnen voorstellen dat ik 9 jaar na dat moment klaar zou kunnen zijn met afbetalen. Het kan verkeren.

31 likes

Ik kreeg een bericht dat mn bedrag studieschuld aangepast was voor volgend jaar. Was bang dat het veel hoger zou zijn, want gebaseerd op inkomen van jaar later (hoger salaris). Maar het verandert helemaal niks??? Wat een paniek voor niks.

Volgens mij is dat gewoon zo’n automatisch DUO-bericht als de hoogte voor afbetalning is vastgesteld, ik vind dat ook zo verwarrend. Er staat altijd “aangepast” of het nu hetzelfde blijft, verhoogd wordt of verlaagd wordt. Gelukkig viel het mee!

2 likes

Nou bij mij is hij mooi omhoog hoor :sob: Ben in 2019 meer gaan verdienen, dus was te verwachten maar toch balen. Had de aflossing vrijwillig iets hoger staan en nu gaat daar nog €30 bovenop.
Accepteren en niet meer over nadenken :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mijn inkomen was in 2019 te laag waardoor ik nog niet hoef af te betalen komend jaar. Maar weet iemand of het toch verstandig is om nu al te beginnen met afbetalen (ik kan het dragen)? Ik vraag me dit vooral af doordat het rentepercentage na 2021 gaat veranderen en er grote kans is dat het omhoog gaat. (Staat nu op 0%).
Betekent dat, dat alles wat ik daarvoor al heb afbetaald dus zonder die rente zal zijn? Of rekenen ze met die rente op basis van je beginbedrag oid?
Ik dacht ik wacht nog een jaar met afbetalen want ik groei waarschijnlijk in salaris en dan heb ik meer vrije ruimte in mijn uitgaven en kan ik dat bedrag beter missen, maar als dit netto me meer geld gaat kosten moet ik het misschien wel overwegen :thinking: (ik verwacht niet over zoveel jaar voor (deels) kwijtschelding in aanmerking te komen)

edit; ik dacht eerst met het oog op ooit/over 5 jaar een hypotheek willen, is zoveel mogelijk aflossen verstandig. En is elk jaar mooi meegenomen. Maar gezien ze daar naar het beginbedrag kijken is dat ook geen reden om nu te beginnen met aflossen.

Ik zit (ook volgend jaar) nog in mijn aanloopfase en kreeg ook een bericht dat het maandbedrag voor volgend jaar is vastgesteld. Nul euro per maand dus, thanks DUO.

Heb ook zo’n melding gehad en ben gelijk gaan kijken - ik moet nu minder betalen terwijl ik in 2019 juist meer had verdient. Snap het niet zo goed, maar prima als ze het zo berekenen. Ik los altijd wel wat extra af dus misschien dat het bedrag daarom omlaag is gegaan.

Ik denk niet per se dat de rente in 2022 omhoog gaat hoor, voor 2021 is het nog 0%. De rente wordt gebaseerd op de rente op 10-jaars Nederlandse staatsobligaties in november van het jaar vóór de nieuwe rente (dus de rente voor 2021 is met de rente van deze maand vastgesteld) en die 10-jaarsrente is de afgelopen 2 jaar niet boven de 0% geweest en ik verwacht niet dat de economie in het aankomende jaar ineens zo gigantisch aantrekt dat de rente plots boven 0 uitkomt.

Je zou ook kunnen overwegen het bedrag dat je wil aflossen op een spaarrekening te zetten, dan levert het je ook niks op, maar dan kun je volgend jaar als de rente vastgesteld wordt bepalen of je het de moeite waard vindt om dat bedrag af te lossen. Als de rente 0% blijft is het misschien verstandiger dat geld in je zak te houden voor een hypotheek, maar dat moet je tegen die tijd nog eens opnieuw uitrekenen.

4 likes

Ze hebben het over ‘2 jaar geleden’. Ze berekenen nu, in 2020, de lasten voor 2021. Gaat het dan misschien over je inkomen over 2018 ipv 2019?

Als je Googlet op duo rente lees je wel bij meerdere bronnen dat de 10 jaars rente hoger zal zijn dan de nu huidige 5 jaars. Daarom was dat wetsvoorstel ook ingediend lees ik, zodat het meer geld zou opleveren.
Alsnog de vraag hoe het met de economie gaat indd na 2021.

Oh ik dacht dat het altijd al 10 jaar was, ik lees nu dat het gaat gelden voor nieuwe studenten, maar dat is voor jou dan alleen maar gunstiger, de 5 jaars rente is al sinds 2016 niet boven 0 geweest en nu dieper weggezakt dan ooit tevoren.
Als de economie blijkbaar zo booming wordt dat de staatsobligaties 5% rente omhoog gaan in 1 jaar zou ik m’n geld in een beleggingsfonds stoppen het aankomende jaar, dan verdien je er waarschijnlijk meer mee.

1 like

Waar zien jullie iets over jullie inkomen staan dan? Ik kreeg ook bericht van DUO, maar daarin stond gewoon ‘je moet dit bedrag x 180 maanden terugbetalen.’ Dan is m’n hele schuld ook afbetaald. Nergens zie ik iets over inkomensgegevens ofzo.

Misschien hebben ze al vastgesteld dat je inkomen boven de draagkracht uitkomt?

https://duo.nl/particulier/studieschuld-terugbetalen/berekening-maandbedrag.jsp

Maar ze hebben helemaal geen inkomen van mij, tenminste ik zie daarin niets over op de website staan als ik ingelogd ben. Na m’n studie (2 jaar geleden), ben ik niet gelijk gaan werken en daarna eerst nog parttime. Maar ze kijken toch naar je inkomen van 2 jaar geleden?

Ze hebben een directe link met de belastingdienst, dus zolang jij wit werkt weten ze je inkomen precies.
Ze berekenen eerst je maandbedrag zoals het zou moeten zijn om je schuld af te betalen, en daarna kijken ze naar het maandbedrag op basis van je inkomen en als het tweede bedrag hoger is dan het eerst betaal je het eerste, zodat je over 15 of 35 jaar precies je schuld hebt afbetaald.

Ah oke, dan denk ik dat ze dat nog niet berekend hebben bij mij. Ik zie dat ik ook kan kiezen tussen de regelingen maar daar heb ik ook nog niets over gehoord. Even geduld hebben dus :grimacing:

Ik ‘moet’ minder gaan betalen omdat ik in 2019 minder ben gaan verdienen. Maar houd het lekker op het bedrag dat ik nu betaal, of iets extra zelfs. Mijn rente is tot 31 dec 2022 0% dus alles is meegenomen denk ik altijd. Moet nog dik 14k XD huilieee

Is 't dan zo dat als je minder moet (en gaat) betalen, maar daarna wel ineens meer gaat verdienen, dat je maandbedrag dan ineens extreem omhoog gaat? Dan zou ik het ook lekker zo laten (als je het kan missen!)

Ja kan daarna weer omhoog, ik betaal naar draagkracht! Zou niet extreem zijn, maar heb vorig jaar tijdens die skeere tijd ook al dit betaald dus blijf ik maar braaf doen :upside_down_face:

De grote vraag is: kan je voldoende hypotheek krijgen om een huis te kopen met jullie studieschulden? Zou eens een intake doen met een adviseur, dan krijg je meer informatie over wat je zou kunnen lenen, ook met je huidige contract etc. Men rekent vaak met je oorspronkelijke schuld, maar ze mogen ook met je maandlast rekenen en die kan je wel verlagen met extra aflossen. Verzwijgen is een optie, maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld en bij een hypotheek met NHG schijnt dat een probleem te zijn (weet ik niet zeker).

Als het antwoord ‘ja’ is op de eerste vraag: aflossen zoals dat moet, niet extra aflossen en sparen voor kosten koper.

5 likes