Ik snap echt helemaal niks van wanneer je nu mag kiezen tussen 15 of 30 jaar aflossen. Duo zelf ook niet. Heb er wel eens over gebeld en in dat gesprek zijn ze zelf meerdere keren van antwoord gewisseld. Ik ben in 2015 begonnen, dus onder het oude stelsel. In 2019 ben ik afgestudeerd en ben ik ook door gaan studeren. Iemand enig idee of ik dan mag kiezen?
Haha, naar mijn weten heb je dus in beide stelsels gezeten en mag je het dan zelf weten. Mijn vriend is nog niet begonnen met aflossen maar heeft ook de keuze uit beide.
Ja je hebt in allebei de stelsels gezeten dus je mag zelf kiezen (ik mag dat ook)
@tessel @Luzarl ik heb wel leenrecht en ov over van mijn vorige studie die ik nu nog gebruik, dus nog van het oude stelsel. Dus in principe heb ik verder niets met het nieuwe stelsel te maken. Maar mijn duo overzicht is sowieso een gigantische zooi, omdat duo het niet helemaal snapt als je na 4 jaar studeren een vervolgstudie doet en tussen die twee studies in een half jaar niets zit. Ik kreeg al allemaal gezeik met terugbetalen terwijl ik gewoon nog studeer. Dat is inmiddels geregeld, maar dat was ook echt een hoop gedoe. Ik wil er sowieso geen 30 jaar over doen hoor over terugbetalen, 15 is ook prima, maar als kiezen voor 30 gunstiger is voor een hypotheek kies ik liever dat
Maar je studeert nu nog dus dat betekent nieuwe stelsel
Ik ben in 2014 begonnen met studeren en 2018 afgestudeerd. Een jaar gewerkt en toen in 2019 een deeltijdstudie gestart, maar dit jaar mee gestopt. Zouden jullie dit doorgeven aan duo of gewoon vanaf januari starten met terugbetalen?
Ik heb voor het oude stelsel gekozen omdat je er dan dacht ik voor kan kiezen om het inkomen van je partner niet mee te laten tellen (al wordt de termijn dan wel verlengd) en je die optie dacht ik niet hebt bij het nieuwe stelsel. Maar ik heb die keuze al een aantal jaar terug gemaakt, dus kan het mis hebben.
Gaat het om veel geld per maand en zou je dat liever willen sparen voor iets anders? Kan je het financieel aan?
Hahahhaa die 77 cent korting, gunners bij duo
Haha ja mooi hè, is toch een besparing van 138 euro over 15 jaar
Ahh ja die heb ik inderdaad! Wist niet dat er 2 verschillende oude waren
Dit loopt niet door van een oud stelsel maar wordt opnieuw bepaald per jaar. Als je nu ov hebt of leen, zit je dus in het nieuwe stelsel. Heb het net nog even gecheckt.
Hmm oke ja dat is wat duo zei haha. Maar ik heb wel vaak het idee dat ze het bij duo zelf ook allemaal niet weten
Ik heb wel een hoge schuld, maar weet nog niet wat mijn maandelijkse kosten gaan worden. Volgens mij krijg ik daar in november bericht over? Ik spaar nu al per maand op mijn eigen spaarrekening om er straks sneller vanaf te zijn. Dus ik denk wel dat ik het financieel aan kan haha.
Dit doe ik ook! Ik hoef nu niet terug te betalen omdat ik 2 jaar geleden vrijwel geen inkomen had. Nu probeer ik dit jaar te sparen wat ik over 2 jaar o.b.v. mijn huidige salaris terug moet betalen.
Het is vrij makkelijk te berekenen via Duo! Die geven dan ook een indicatie van je draagkracht en maandbedrag.
De aanloopfase begint pas vanaf januari nadat je bent afgestudeerd. Dus als je juli 2018 bent afgestudeerd, dan begint de aanloopfase in januari 2019. Vanaf dan 24 maanden moet je terugbetalen. Dus januari 2021 en dat is nog 3 maanden (oktober, november, december).
Oooohh dus ze tellen af! In december staat er dan â0 van 24 maandenâ?
En krijg je dan bericht? (ik neem aan van wel)
Ik ben ook aan het wachten, ik dacht dat je vanaf november bericht krijgt.