Afbetalen studieschuld

Maar als je zo weinig werkt/verdient, moet je dan überhaupt al wel terugbetalen?

Ik heb het terugbetalen gepauzeerd maar mijn studieschuld is heel laag dus het maakt vrij weinig uit eigenlijk. Ik weet dat ik 'm ook in 1x kan aflossen als dat moet. Kan me voorstellen dat als je schuld hoger is, het vervelend is als je straks nog 10-15 jaar en paar 100 euro p/m terugbetaalt en je er graag sneller van af bent.

Omdat ik nu geen inkomen heb, moet ik dit jaar maarliefst €0 aflossen.
Ipv €69 pm in de 2 voorgaande jaren.

1 like

Ik verdien niet super weinig, maar heb best wel een hoge schuld en heb ook hoge woonlasten. Ben ongeveer 70% van mijn salaris kwijt aan wonen en andere vaste lasten dus vandaar.

1 like

Ik twijfel echt heel erg om al een deel af te betalen. Heb dan alsnog veel schuld maar dan is het wel al een stukje minder. Alleen weet niet of het echt zo’n goed idee is.

Ja ik vind dit ook best lastig. Heb zelf 20% afgelost nu en nog 19000 over. Volgend jaar moet ik beginnen met afbetalen dus twijfel om dit jaar nog een keer 20% af te lossen zodat m’n maandbedrag wat lager is. Ik houd in ieder geval genoeg spaargeld over voor onvoorziene uitgaven en toch aankomende jaren geen plannen om een huis te kopen (of andere grote plannen die veel geld kosten) dus denk dat ik 't maar gewoon doe, nu heb ik het geld en werk niet bepaald in een veld met 100% baangarantie dus vind het wel fijn ook om niet te hoge maandlasten te hebben. Maar vind 't ergens ook spannend om zo’n groot deel van mijn spaargeld zomaar over te maken.

Edit: sorry, dit gaat nu alleen over mij maar dit zijn dus de overwegingen die voor mij een rol spelen: wat lager maandbedrag want niet echt zekerheid op werkvlak (komende 2,5 jaar nog wel), voorlopig geen geld nodig voor bijv een huis want heb hier op 't forum ooit iemand zien zeggen dat je geen huis kunt kopen zonder spaargeld en wel met een studieschuld (dus bij wel concrete plannen zou ik nog even wachten met aflossen denk ik). Vind het ook wel jammer dat ik dan nog steeds wel een behoorlijk bedrag open heb staan, aan de andere kant ook wel chill om al 20-40% kwijt te zijn, klinkt toch ook wel fijn.

Hoezo heb je gekozen voor 20%? Ik werk maar parttime omdat ik er nog naast studeer dus mijn maandbedrag gaat niet het volledige bedrag zijn. Maar ik zit nu boven de 30duizend en als ik wat aflos zit ik in de 20duizend, dat voelt voor mij toch wel beter. Ik ben ook bang voor de rente, geen zin om straks weer veel meer te moeten betalen.

Edit: zie nu je edit. Ik ben zelf niet van plan om binnenkort een huis te kopen en met een hoge studieschuld krijg je sowieso een stuk minder hypotheek.

Edit: oh en ik heb op het moment ook geen partner, maar ik wil niet dat mijn toekomstige partner last krijgt van mijn schuld.

Oh dat is steeds gewoon het bedrag dat ik van m’n spaargeld kan overmaken waarbij ik nog wel een buffertje overhoud voor onvoorziene kosten en vakantie ofzo :slight_smile: was de eerste keer ongeveer 20% van m’n schuld, en zou dat nu anderhalf jaar later weer zijn. Zit verder geen diepere betekenis of wiskundige formule achter ofzo.

Oh ja ik heb ook geen partner maar dat is verder voor mij geen overweging :grimacing: wel lief van je dat je daar over nadenkt!

Log even in en kijk wat er precies staat, wat zou je moeten terugbetalen als je pas vanaf september leent?
Er staat als het goed is een lening in ‘opbouwfase’ die nu aan het oplopen is, en dan misschien ook een lening in ‘aflosfase’ die je dan moet gaan aflossen, maar daarvan zouden (volgens mij) nu pas net de aanloopfase moeten zijn gestart.
Jan 2019 afgestudeerd, dan start de aflosfase Jan 2020, maar dan heb je eerst 2 jaar aanloopfase, dus je daadwerkelijke terugbetaling begint dan Jan 2022, en volgens mij stopt alles met tellen als je nu weer opnieuw studeert.

1 like

Wat is je rente? Ik heb het hier al eerder gezegd, aflossen is niet voor iedereen de beste keuze. Ik heb een rente van 0%, mijn beleggingsrekening heeft afgelopen jaar 25% rendement behaald (dat is een uitschieter, dat realiseer ik me zeker), als ik €5000 had afbetaald in plaats van over te maken naar de beleggingsrekening had ik €1250 minder gehad op dit moment. Is dat fijne gevoel van afbetalen het gemiste rendement waard?

Ik heb inderdaad ook 0%. Ik zou wel graag beleggen etc maar ik heb er echt totaal geen verstand van en ook niet echt tijd voor om het helemaal uit te zoeken.

Klein iets om wellicht rekening mee te houden: je geeft aan dat je je maandbedrag laag wilt houden vanwege dat je nu weinig baanzekerheid hebt. Weet je al hoe hoog je maandbedrag wordt (In mijn geval scheelt een deel aflossen nog geen 10 euro per maand)? Als de invloed op het maandbedrag niet enorm is, vraag ik me af of je het geld niet liever kan hebben voor als je minder werk hebt aangezien je je maandbedrag kan laten aanpassen als je werkloos bent (dan hoef je niet af te lossen), maar je je spaargeld op zo’n moment niet terug kan krijgen. Je kan dan op termijn als bijv de rente stijgt of je werkloos bent altijd nog bedenken dat je alsnog wilt aflossen.

2 likes

Ja dat is dan nog een laatste ding om rekening mee te houden inderdaad. Ik ben een beetje een doemdenker en denk dan: als ik ooit in de bijstand terechtkom heb ik liever minder vermogen en al een deel van mijn studieschuld afgelost. En ik voorzie de komende jaren gewoon echt niets waar ik dat spaargeld voor nodig ga hebben (en kan in principe na een eventuele aflossing komend jaar ook nog 2 jaar op dezelfde voet doorsparen als nu). En de invloed van de aflossing op het maandbedrag is een beetje afhankelijk van het stelsel waar ik onder val (en daar ben ik ook nog niet helemaal uit, wat ik mag/ga doen). Maar inderdaad ook nog iets om in overweging te nemen.

1 like

Ik heb ervoor gekozen om niet vroegtijdig af te lossen zo lang mijn rente op 0% blijft. Mocht de rente veranderen dan ga ik misschien wel aflossen maar op dit moment is mijn geld meer waard op een spaarrekening ook al gaat het maar om een minimaal percentage.

1 like

Ik heb nu het geld wat ik wilde aflossen in een apart potje op de spaarrekening gedaan en ga daar voor nu in sparen.

Ik heb in januari mijn diploma gehaald. Ik viel nog onder het oude stelsel (heb vertraging gehad) en heb daarmee dus nog de oude basisbeurs gekregen. Daarnaast heb ik geleend. Nu staat in mijn DUO onder terug te betalen dat gehele bedrag, dus lening + basisbeurs + ov. Weet iemand wanneer dit wordt verrekend naar wat ik daadwerkelijk terug moet betalen? M’n diploma is wel geregistreerd en in mijn DUO is ook zichtbaar dat ik afgestudeerd ben…

Ik heb mijn diploma in augustus gehaald en de basisbeurs werd pas in januari verrekend. Dus ik denk of een half jaar later of altijd in januari. Volgens mij stond het bij veelgestelde vragen destijds.

Oh top, dankjewel!! Heb die hele site al doorgeklikt maar kon het maar niet vinden.

Dan denk ik standaard per januari, want ik studeerde in februari 2018 af en weet nog dat het verrekte lang duurde voordat dat was verwerkt.

Dankjewel!

1 like

Wordt het inkomen van partner direct meegerekend na aangaan geregistreerd partnerschap? of moet je dat zelf nog invullen op DUO? En kan je er ook ná 2012 nog voor kiezen om partner buiten schot te houden?