Ja ik vind dit ook best lastig. Heb zelf 20% afgelost nu en nog 19000 over. Volgend jaar moet ik beginnen met afbetalen dus twijfel om dit jaar nog een keer 20% af te lossen zodat m’n maandbedrag wat lager is. Ik houd in ieder geval genoeg spaargeld over voor onvoorziene uitgaven en toch aankomende jaren geen plannen om een huis te kopen (of andere grote plannen die veel geld kosten) dus denk dat ik 't maar gewoon doe, nu heb ik het geld en werk niet bepaald in een veld met 100% baangarantie dus vind het wel fijn ook om niet te hoge maandlasten te hebben. Maar vind 't ergens ook spannend om zo’n groot deel van mijn spaargeld zomaar over te maken.
Edit: sorry, dit gaat nu alleen over mij maar dit zijn dus de overwegingen die voor mij een rol spelen: wat lager maandbedrag want niet echt zekerheid op werkvlak (komende 2,5 jaar nog wel), voorlopig geen geld nodig voor bijv een huis want heb hier op 't forum ooit iemand zien zeggen dat je geen huis kunt kopen zonder spaargeld en wel met een studieschuld (dus bij wel concrete plannen zou ik nog even wachten met aflossen denk ik). Vind het ook wel jammer dat ik dan nog steeds wel een behoorlijk bedrag open heb staan, aan de andere kant ook wel chill om al 20-40% kwijt te zijn, klinkt toch ook wel fijn.