Afbetalen studieschuld

Ja, wordt meteen meegerekend. En volgens mij kun je je partner buiten schot laten, maar komen de jaren dat je dat doet, er wel bij achteraf. Dus als je 2 jaar je partner buiten schot laat, moet je 2 jaar langer betalen mét zijn inkomen erbij

Ik zou ook even berekenen wat je maandbedrag wordt, of het überhaupt wel uitmaakt of je partner wel/niet meetelt. Bij mij telt mijn partner namelijk mee, alleen is mijn maandbedrag veel lager dan het bedrag dat wij op basis van inkomsten zouden moeten kunnen betalen. (gelukkig maar, want ik betaal mijn studieschuld sowieso zelf af, zou dat bedrag niet in mn eentje kunnen ophoesten, vind dat eigenlijk zo’n rare constructie).

Ik vraag me nog steeds af of bij die berekening van draagkracht ook rekening wordt gehouden met of je partner zelf een studieschuld heeft of niet. Want als dat niet zou meetellen dan tel je eigenlijk dubbel. Beiden voor je eigen studieschuld en voor die van elkaar. Weet iemand dat toevallig?

Dit wil ik ook weten!

1 like

Als je die berekening doet op de Duo site vragen ze daar wel naar, dus ik neem aan van wel.

1 like

Ja houden ze rekening mee! Ik moest toen van alles invullen en onder andere ook dat.

1 like

Dit is zo fijn om te weten, ik kon het bij duo niet vinden en was bang dat mijn vriend en ik misschien nooit zouden kunnen trouwen lol

Is er iemand die een hele hoge schuld heeft/had en me even gerust kan stellen dat het niet het einde van de wereld is? Ik doe een dubbele master waardoor ik in totaal 7 jaar heb gestudeerd straks, en al die tijd heb ik geleend. Zoveel geld :cry:. Ik zie nu wel dat mijn maandbedrag dan maar 166 euro zou zijn, wat nog prima te doen is. Maar alsnog krijg ik er zoveel stress van.

Tsja ik kan wel zeggen dat het prima te doen is maar dat ligt aan je omstandigheden natuurlijk. Maar ik betaal ook 166 en ik kom van 189 en ook dat vond ik prima te doen! Het is zeeeeker niet het einde van de wereld :slight_smile:

1 like

Het is niet het einde van de wereld! Ik heb in totaal 9 jaar gestudeerd, waarvan 8 bijgeleend. Soms zie ik mijn bedrag staan en word ik een beetje misselijk, maar slow and steady komt het allemaal goed.

5 likes

Haha ja dit dus. Ik heb ook 9 jaar gestudeerd + mijn masterscriptie uiteindelijk niet af geschreven waardoor ik ook m’n mastermoney terug moet betalen. Ik kijk gewoon niet meer naar het bedrag en laat DUO rustig iedere maand een rib uit m’n lijf halen. Er valt weinig meer aan te doen…

6 likes

Ik betaal ook zoiets nou, en vermoed dat mijn schuld hoger was aangezien ik de eerste 8 jaar dat ik moest aflossen mijn vakantiegeld en 13e maand in het zwarte gat van mijn studieschuld gooide om sneller af te lossen. Het is echt goed te doen, maar ik ben ook blij als het helemaal afbetaald is omdat het je vaste lasten wel omhoog brengt natuurlijk.

2 likes

Ik weet niet wat precies een ‘hoge’ studieschuld is? Ik zit rond de 20K en het gaat prima met me! Ik sta er niet te veel bij stil. Ik werk nu twee jaar en heb in die twee jaar het hele bedrag bij elkaar gespaard zodat - mocht het nodig zijn - ik het bedrag in 1 keer kan aflossen als we een huis willen kopen.

We hebben echter nu gekozen voor een huis dat ver onder onze maximale hypotheek (geen rekeninghoudend met studieschuld) ligt, zodat ik niet heb hoeven af te lossen. Ik heb nu besloten dat ik niet alles in 1 keer ga aflossen, want het is niet nodig zolang de rent 0% is en ik kan het geld nu goed gebruiken voor het nieuwe huis :slight_smile:

Sommigen hebben het zonder studieschuld gedaan, en mijn schuld was ook niet echt nodig, maar het is nu eenmaal zo en er valt prima mee te leven :wink: !

1 like

Ik zit al op 30k en moet nog twee jaar studeren :sob: wat ik allemaal had kunnen doen van 30k

Ik vind 20k niet heel veel voor een studieschuld eigenlijk? Ik bedoel meer 45/50k :sob: Ik heb wel geluk dat ik in 2015 ben begonnen en dus gunstige voorwaarden om af te lossen. Maar alsnog krijg ik er gewoon stress van.

1 like

Komt echt wel goed! Het is een enorm bedrag als je er echt even stil bij gaat staan, maar aan de andere kant: als je deze schuld niet had gemaakt, dan had je leven er heel anders uit gezien.

@Pax Ah oke, dat is wel hoger inderdaad. In mijn omgeving was ik al degene die een ‘hoge’ schuld had in de ogen van iedereen. Maar waar krijg je precies stress van? Het maandbedrag ga je makkelijk kunnen opbrengen als je eenmaal aan het werk bent :slight_smile: Een hypotheek van 300K is een nog hogere schuld met veel meer risico’s, dat wordt vaak wel als ‘normaal’ gezien. Komt echt wel goed :slight_smile:

1 like

Ja ik moet ook gewoon bedenken dat dat maandbedrag echt heel erg meevalt. Maar voor mij voelt 50k gewoon als een gigantische berg geld, helemaal vergeleken met die 3000 euro spaargeld die ik heb haha. Maarja het is wat het is. Gelukkig heb ik nu een super chille bijbaan met vast contract en hoef ik de laatste fase van m’n studie niet meer veel te lenen.

Ik heb 45k schuld en in 2012 begonnen. Omdat ik inmiddels geregistreerd partner ben met mijn vriend, mag ik per 2022 €250,- per maand aftikken :cry:
We hebben wel een huis gekocht dit jaar en zelfs nog onder onze maximale hypotheek kunnen kopen (wonen in een vrij goedkope omgeving). Ik heb er over nagedacht om vanaf afstuderen al wat te gaan aflossen, maar dat zou hooguit een tientje per maand schelen straks, dus dat stop ik op dit moment liever in ons huis.

Ik weet trouwens niet echt of ik er spijt van heb. Aan de ene kant wel omdat we nog niet ons droomhuis hebben kunnen kopen en ik straks gewoon 15 jaar lang veel moet afbetalen. Aan de andere kant weer niet omdat ik echt de beste tijd van mijn leven heb gehad toen ik studeerde.

1 like

30k klinkt veel, maar je investeert in jezelf en hoe je leven er straks uit ziet.

maar ik snap wat je zegt; wat een geld.