Afbetalen studieschuld

Oh huh, ik heb mijn comment denk ik per ongelijk verwijderd maar ik denk dat de enige optie om ‘eronderuit’ te komen is als je fiscaal partner bent. Dit soort vragen kun je echter het beste stellen aan een notaris. Die kan eventueel ook adviseren over wat er allemaal komt kijken bij het schenken van zo’n groot bedrag. Mochten jullie onverhoopt uit elkaar gaan, moet je het dan terugbetalen of juist niet? Dat soort dingen.

@Eendagsvlieg
Als iemand dat voor je doet krijg je 99% zeker een brief van de belastingdienst of je even aangifte schenkbelasting wil doen.

Shit ik lees dit nu allemaal en ik heb dit jaar een bedrag van mijn moeder gekregen om mijn studieschuld gedeeltelijk mee af te betalen, maar daar moet ik dus belasting over betalen? Wat een gieren.

Met ouder en kind zit het iets anders, dan mag je wat meer belastingvrij ontvangen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/hoeveel-mag-ik-mijn-kind-belastingvrij-schenken

Ja plus bij ouder-kind zit de belastingdienst er ook minder ‘bovenop’ @George
Er zijn best veel mensen die door het jaar heen bijv. meer dan de vrijstelling ontvangen (als hun ouders hun collegegeld, huur of leefgeld of zo betalen) en daar kijkt de belastingdienst eigenlijk nooit naar om. Hoewel het dus officieel wel een schenking is, dus als je geen risico wil lopen is het wel goed om in je achterhoofd te houden dat je gevraagd kan worden aangifte te doen. De vrijstelling voor kinderen om vrij te besteden is ongeveer 5.400 en eenmalig ongeveer 26.000 maar om van die laatste gebruik te maken moet je officieel wel aangifte doen. Van die 5.400 hoef je geen aangifte te doen tenzij ze je vragen.

En @Chuckie ik had het inderdaad al even gegoogled, maar ik zit boven de 5400, dus ik zou officieel wel belasting moeten betalen. Heb de rekenhulp al ingevuld en het valt reuze mee, maar toch zonde van het geld.
Het is wel in twee keer gegaan en die twee bedragen zitten allebei onder de 5400, maar samen is het meer. Dus ik twijfel een beetje wat te doen.

1x in je leven mogen je ouders je dus 26.000 euro belastingvrij schenken als je onder de 40 jaar bent. Stel ze hebben je nu 10.000 geschonken dan mogen ze je nog een andere keer 16.000 euro schenken.
Je kunt zelf aangifte doen (dat is eigenlijk wel hoe het hoort) maar je kunt ook wachten tot de belastingdienst je vraagt om aangifte te doen. Zelf zou ik aangifte doen maar ik ben altijd een enorm braafje met dit soort dingen.

Mochten je ouders ooit nog zoiets doen dan kunnen ze die 2x 5400 beter over twee jaar verspreiden want dan zit je er onder.
Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen als het lukt is het nu terugbetalen en het in 2020 weer ontvangen.

Ik heb gelijk maar even gebeld naar de belastingtelefoon haha, maar die 26 duizend moet in een kalenderjaar!

Zijn er mensen die van hun ouders geld hebben geleend? Hoe doen jullie dat met terugbetalen? Ik heb destijds geen afspraken gemaakt met mijn vader, misschien niet handig maar hij vertrouwde erop dat het weer terugkwam en nouja nu kan het terugkomen. Maar ik heb ook een enorme studieschuld bij DUO (en ook hoog maandbedrag) en ik vind het zo lastig te bepalen hoe snel ik mijn pa ga afbetalen en hoeveel ik dus per maand aan hem overmaak. Wil ook niet al mijn geld dat ik overhoud naast vaste lasten besteden aan schulden afbetalen. Want dan heb ik straks als ik deze woonruimte uit moet geen geld om iets qua inrichting te kopen bijvoorbeeld. Zo lastig bepalen. 50 euro elke maand terugbetalen schiet niet echt op, maar met een veel hoger bedrag dan wordt het weer krap…

Kun je dit niet gewoon met hem bespreken? Ik weet niet of je bij je vader rente betaalt maar anders lijkt het me fijner om eerst DUO afbetaald te hebben?
Als hij er mega op zit te wachten dan kun je dat misschien niet maken, maar ik zou vooral vragen wat zijn idee erover is. Of zou hij dat niet eerlijk zeggen denk je?

Het maakt hem niet uit en ik moet kijken wat ik kan/wil betalen per maand. Wat ik zelf lastig te bepalen vind… Volgens mij heeft hij het als best goed elke maand, maar denk dat een bedrag per maand erbij altijd mooi is. Het is alleen dat mijn vader al best op leeftijd is, dus ik kan ook niet nog jaren wachten met dat afbetalen. Een vriendin met verstand van die zaken opperde om het van mijn “erfenis” af te trekken/als vordering te zetten die broers/zus dan op mij hebben. Maarja wie zegt wat er nog gaat gebeuren komende jaren, dadelijk maakt mijn pa al zijn geld op/eet hij zijn huis op (zijn goed recht trouwens!).
In theorie wil ik zo veel mogelijk per maand betalen, maar ben bang dat ik mezelf dan straks in de voeten bijt en totaal geen spaarpotje heb en daar later spijt van krijg.
(Betaal geen rente trouwens)

Kun je hem dan niet beter 1x per kwartaal terugbetalen? Dan zet jij iedere maand geld op een spaarrekening en mocht je een tegenvaller hebben en je hebt wat nodig kun je het nog gebruiken. Het restant maak je dan naar hem over.

1 like

Dat is wel een goed idee eigenlijk! Geld apart zetten en dan 1x per zoveel tijd het overmaken/of bij bepaald bedrag. Als ik dan echt iets moet aanschaffen zit ik niet opeens in nood dat ik geen geld heb.

2 likes

Je zou ook met hem kunnen afspreken dat je je ‘meevallers’ (gedeeltelijk) aan hem geeft. Belastingteruggaaf, 13e maand, vakantiegeld, onregelmatigheidtoeslag - als je dat allemaal krijgt iig.

Mijn zus had ook een lening bij mijn pa. Die is haar dit jaar kwijtgescholden en ik heb hetzelfde bedrag als gift gekregen. Dat is ook een optie (maar wel raar om zelf voor te stellen).
Het is je vader en je schat in dat hij het goed heeft financieel, dus de kans is groot dat jij tzt een erfenis krijgt. Wrs betaal je nu geld terug wat je tzt weer gaat erven. Tja… waarom zou je het jezelf nu dan lastig maken? Dat wil je pa vast ook niet.

Ja dat eerste dacht ik ook aan (al heb ik in mijn werk niet zoveel extra’s).
Dat laatste durf ik niet/wil ik niet. Je weet ook niet hoe het gaat lopen de komende jaren en wat je ouder dan nog van plan is te gaan doen. Als hij echt tonnen bezitten was het een ander verhaal, maar dat is zeker niet zo.

1 like

Heeft iemand ervaring met het uitstellen van terug betalen? Ik moet vanaf januari 2020 dus betalen en moet het maximale bedrag betalen, maar naast vaste lasten houd ik dan echt te weinig over om fijn te kunnen leven. Ik zit nu bijv elke laatste week van de maand krap en kan niets sparen, terwijl ik een buffer hebben ook wel belangrijk vind. Nu werk ik ook maar 3 dagen en werk in het onderwijs voor een vrij ongunstige CAO (basisonderwijs CAO terwijl ik en voortgezet speciaal werk), in de toekomst (binnen Max 2 jaar) wil ik in het MBO gaan werken (ben ik voor bevoegd) wat qua salarisschalen heel veel scheelt en wil dan ook 4 dagen gaan werken. Dus ik heb wel het idee dat ik in de toekomst wat meer ruimte heb, en aangezien ik dan dus hetzelfde wettelijke bedrag zal moeten betalen (als ik het goed begrijp) als nu leek uitstellen me misschien wel een optie. Het bedrag dat ik nu moet betalen merk ik financieel echt heel erg, en met het vooruitzicht op een aanzienlijk hoger salaris (kan echt 200-700 netto schelen per maand) en dat ik perse meer wil werken dus daardoor ook meer verdien zou ik dat bedrag veel minder voelen. Plus dat ik nu niet kan sparen voor wanneer bijv mijn wasmachine stuk gaat of wat dan ook, en ik in de nabije toekomst dan dus zou kunnen afbetalen + sparen + fijn leven zonder krap te zitten…

Toen ik moest beginnen met betalen was ik net werkeloos geworden, dus toen heb ik het ook uitgesteld met een jaar. Geen spijt van gehad, want ik kon het toen gewoon echt niet betalen en intussen lukt me dat wel makkelijk. Het klinkt in ieder geval alsof je er goed over nagedacht hebt en je keuze ook al gemaakt hebt. Wat houdt je tegen?

Ik heb het laatst een halfjaartje gedaan toen mijn vorige contract eindigde. Je mag het max 60 maanden doen en je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het maandbedrag erdoor hoger kan worden als je meer gaat verdienen (want dezelfde schuld gedeeld door minder maanden met eventueel geen verlaagd bedrag meer als zij vinden dat je genoeg verdient), maar het heeft ook geen zin om krom te gaan liggen als je het eigenlijk niet kan missen. Gewoon meteen weer uitzetten zodra je meer gaat verdienen!

Wat je zegt over dat dezelfde schuld gedeeld wordt door minder maanden klopt dat echt ja? Ik dacht juist te lezen dat je betaaltermijn opschuift ipv ingekort wordt?

Hieronder en dan het derde punt. Ik ben echt een noob met zulke dingen dus vandaar ook dat ik hier vraag of het wel slim is haha. Maar als ik jullie ervaringen ermee lees dan denk ik dat het voor nu wel een goede keuze is. Niet kunnen sparen en elke x echt toeleven naar mijn salaris die laatste week vind ik echt best stressvol

O shit misschien heb ik dat dan niet goed gelezen, dat zou ik even navragen of opzoeken dan! Misschien haal ik het door de war met mijn eerste jaren afbetalen waarin ik te weinig verdiende (ZZP-life) om te hoeven te betalen. In ieder geval is de rente nu gunstig (0% dus je schuld wordt niet hoger) dus in jou geval zou ik persoonlijk even een aantal maanden stopzetten en dan kijken hoe je ervoor staat. Dat gaat echt geen catastrofale gevolgen hebben.

1 like

Volgens mij is het zo dat je als je zelf stopzet te maken krijgt met een verlengde periode. Als berekent wordt dat je niet kan afbetalen (je krijgt objectief gezien te weinig binnen) je te maken kan krijgen met een hoger maandbedrag. Je aflosperiode wordt dan niet verlengt en het restbedrag wordt aan het einde kwijtgescholden.