ADHD-topic

Nou, pasgeleden dan toch officiële diagnose gekregen. Ik dacht ADD maar blijkt combinatie.

Ik ga vandaag mijn medicatie ophalen. Over paar weken CGT erbij en hopelijk gaat er ook voor mij een nieuwe wereld open :grin:

Moet wel zeggen dat ik heel erg last heb van het gevoel dat ik misschien een oplichter ben. Dat het misschien een misdiagnose is. Viel ook niet per se een last van mijn schouders na de uitslag, heb ik het idee. Maar goed, misschien komt dat nog.

Ik ben een paar weken geleden gediagnosticeerd met ADD en ben nu ook een week bezig met medicatie. Zitten hier meer mensen met ADD die methylfenidaat gebruiken? Ik weet niet zo goed wat ik moet merken van de medicatie, omdat ik sowieso al geen last heb van hyperactiviteit…

Ik herken precies wat je schrijft! Soms denk ik ook nouja of het écht zo is dat weten we niet, maar heb ook gewoon de diagnose (dacht ook het add subtype maar er kwam het gecombineerde type uit).

1 like

Oh dat van hyperactief is zó herkenbaar. Ik friemel àltijd, aan m’n haar, met mn telefoon, een pen. Ik word bij vergadering soms agressief van het idee dat ik niet op kan staan en dan kan ik aan niets anders meer denken. Dat was altijd zo een innerlijke strijd voordat ik medicatie kreeg. Maar iedereen zegt wel gelijk huh je bent helemaal niet hyper :sob:

Ik hoop op werk- en studiegebied beter te kunnen functioneren, want ik heb nu eeeecht veel moeite met ergens mijn aandacht bij kunnen houden en dwaal snel af. De meeste mensen die ik ken die soortgelijke medicatie gebruiken hebben ADHD, dus ik vroeg me vooral af wat mensen die ADD hebben merken als ze medicatie gebruiken.

Heb het een aantal maanden gebruikt, qua concentratie hielp het wel, maar ik werd er een zombie van. Heftige dip zodra het uitwerkte etc. Gebruik nu dexamfetamine en dat werkt een stuk beter voor mij.

Na wenperiode van een week elke 3,5 uur 5 mg, vandaag begonnen aan 10mg metylfenidaat. Wow, ik ben zo vreemd rustig. In mijn hoofd ook echt. Ik had geen verwachtingen en was zo sceptisch. Er lijkt echt iets te gebeuren. Dit is bizar.

1 like

Hoe gaat het nu? :grimacing:

Zijn er hier mensen die een agenda of planner gebruiken? Hebben jullie tips? Ik heb momenteel weer enorm last van mijn adhd en ben het overzicht kwijt en raak in een soort van ‘crisis’. Bende in huis, bende in mijn hoofd, enorm emotioneel. Dus ik wil weer gaan schrijven en plannen en meer gaan bewegen.

Ah balen is dat als alles dan een grote bende is. Ik gebruik een agenda. Eentje van essencio en dan de business variant. Echt een hele fijne agenda met super veel schrijfruimte. Je hebt een weekoverzicht en aan de linkerkant hen je nog ruimte voor een to do list.

Sinds een aantal weken gebruik ik een planning voor in huis met schoonmaken. Dat werkt verrassend goed. Dit heb ik samen met een vriendin gemaakt die dus heel goed in plannen is. Misschien is zoiets een optie voor je? En als het een grote zooi is, dan is het ook fijn als iemand je helpen kan om weer wat lucht te creëeren, al voelt vragen dan wel beetje zwak. Vind ik dan :wink:

Ik ga over een aantal weken getest worden op add. Ik heb al enkele maanden gesprekken met een psycholoog wat niet echt lijkt te helpen. Mijn vriend heeft adhd en ik herken mij in best wel wat aspecten bij hem. We reageren allebei op dezelfde dingen maar dan op een andere manier.

Ben alleen wel een beetje bang wat mijn ouders gaan zeggen tijdens het gesprek met de psycholoog. Ik ben vroeger nooit heel erg uitspoken geweest en had op zich ook wel wat vriendinnen. Toen ik er over begon tegen mijn moeder reageerde ze best wel verdedigend dat ze nooit iets had gemerkt. Ik ben daarom best wel bang dat ze gaat zeggen dat ze niks herkent terwijl het er wel was (en is). Bij mij speelt het allemaal in mijn hoofd af en ik trok mij eigenlijk thuis altijd terug op mijn kamer ipv dat ik tegen alles in ga en hard ga roepen (zoals mijn vriend met adhd).

Ik begrijp je. Ik ben eind vorig jaar ook getest op add, omdat ik dit zelf wilde. Toen ik het mijn ouders vertelde begrepen ze het ook niet echt, maar tijdens het gesprek met de psycholoog herkende mijn moeder toch veel kenmerken bij mij, zo ook herkende ze dingen van toen ik nog op de basisschool zat. Ik hoop op dat het voor jou ook goed komt! :blush:

Ik hoop het ook! De psycholoog gaf al aan dat het niet alleen gebaseerd wordt op wat mijn ouders zeggen over mijn jeugd maar ook wat daarna nog is geweest. Ik denk dat een test al veel rust gaat brengen.

Voor de mensen die dexamfetamine slikken: Hebben jullie de bijsluiter (van amfexa) wel eens goed gelezen? Ik deed het net en wtf??? Er staat gewoon dat het niet bedoeld is voor volwassenen???

Edit: Is niet mijn bedoeling om paniek te zaaien o.i.d. en zie nu dat dat misschien wel zo kan overkomen. Ik vertrouw mijn arts 100% en als zij zegt dat het geschikt is voor mij, dan zal dat prima zijn. Ik kwam er alleen achter dat de bijsluiter best raar is en adviezen die ik krijg tegenspreekt (ik hou me netjes aan die adviezen).

Dit staat ook in de bijsluiter van methylfenidaat, ik vroeg het me laatst ook af maar mijn huisarts zegt dat dat komt omdat er veel onderzoek gedaan is naar de werking en bijwerkingen bij kinderen en niet bij volwassenen geloof ik, maar hij zei dat het geen probleem is zolang het werkt

1 like

Uit mijn hoofd: alle medicatie voor ADHD bij volwassen wordt formeel nog off label voorgeschreven. Het is nog niet officieel bewezen of goedgekeurd volgens het bedrijf wat medicatie goedkeurt in Nederland.

2 likes

Interessant!

Ik wil nu het liefst gewoon dit soort dingen allemaal opzoeken en er meer over lezen, maar ik mag van mezelf geen medicatie googelen (behalve apotheek.nl) omdat ik me niet wil laten beïnvloeden door andermans ervaringen :sweat_smile:

1 like

Als je wel informatie wil over adhd bij volwassen dan kan je kijken wat Betty Kooijman publiceert. Zij is een bekende psychiater gericht op adhd bij volwassenen.

2 likes

Dankje!

Boeken lezen enz. ‘mag’ ik trouwens wel van mezelf haha, ook als daar wat over medicatie in staat. Maar ik slik het nog maar kort, dus het is bij mij nog heel erg kijken naar wat het nou eigenlijk met me doet en hoeveel ik nodig heb en ik wil dan niet hyperbewust zijn van wat anderen ervan voelen, omdat ik bang ben dat ik dan misschien teveel ga hopen of doemdenken.

Ik heb DRUKS gekocht en grotendeels gelezen. Zijn er hier meer mensen die het al gelezen hebben?

Ik twijfel nog vanwege de stapel nog te lezen. Aanrader?

Weet iemand hoe het zit met bovenstaande medicijnen (methy nog wat en dexam) en de beïnvloeding van je vruchtbaarheid (bij mannen dan voornamelijk). Mn vriend heeft het gevraagd maar ze gaf een nogal simpel antwoord en vond dat niet erg geruststellend