ADHD-topic

Ik heb dit ook wel een beetje, maar dan meer in de zin van structuur. Elke dag dezelfde tijd opstaan, een redelijk ritmische week waardoor ik mijn dagen beter kan plannen. Ik moet ook bepaalde dingen af hebben en inplannen, anders kom ik en anderen in de knel. De taken die niet direct noodzakelijk zijn blijven wel nog steeds liggen.

Ik merkte juist toen ik ging werken dat mijn concentratie heel slecht was. Ik heb veel prikkels op mijn werk en er gebeurt veel om me heen waardoor ik me niet goed kan focussen op een taak. Medicatie helpt daarbij, ik neem het nu ook in het weekend om er aan te wennen. Ik ben alleen wel een gedimde versie van mezelf dan en dat vind ik wel jammer.

1 like

Ik heb vanochtend voor het eerst in m’n leven concerta ingenomen en soms denk ik nu niks (!?!?!?) en ik raak er van in paniek. Help. 🥲

4 likes

Oh de eerste dagen met concerta vond ik echt bijna magisch. Voor het eerst voelde ik me “mens” in plaats van een hoopje gedachten ofzo. Maar het is wel wennen ja! Ben benieuwd hoe het je verder gaat bevallen.

1 like

Oh spannend! En heeerlijk dat je even niks denkt!

Sameeee
Ik zat na de eerste keer methylfenidaat gewoon op de bank te zitten, dat was het.
Maar je moet dus wel uitkijken voor het ‘zombie effect’ zeiden ze tegen me, en dat was dit misschien wel? maar minder extreem hoor.
Sowieso gaat het over een tijdje weg.
Ik weet nog wel dat een collega die week tegen me zei van wat heb jij nou?? omdat ik gewoon stond en niks zei 🥲

1 like

Ik heb dit ook en ik vind het juist een beetje onheimelijk. Ben zo gewend aan het snel kunnen schakelen en dat is dan ook weg.

1 like

Ja, ik dus ook. Heb er later oxazepam bij gepakt omdat ik echt even niet goed werd, ik had niet helemaal door of er nou wel was of niet.

Nu gaat het wel, denk ik. :joy: Ik merk dat ik erg gefocust ben op m’n eigen toestand. Volgens mij werk ik het een beetje tegen haha

1 like

Ik had het vooral de eerste paar dagen heel erg. Nu gaat het wel en kan ik gelukkig weer nadenken, maar ik ben wel een gedimde versie van mezelf. Het haalt zowel het irritante als het leuke adhd stuk weg :sweat_smile:

Heb ook het idee dat dat snel schakelen niet meer tot de mogelijkheden behoort als ik medicatie gebruik.

Heb onlangs mijn medicatie inname wat aangepast met tentin. Elke 3,5u nemen i.p.v. 4 omdat ik merkte dat ik zelfs met medicatie kei moe was. Schijnt de rebound sneller in te gaan na een maand of 10 gebruik. Het werkt qua concentratie super goed zo. Iets te goed eigenlijk. Hele dag gefocust op het verkeerde, maar ik voelde echt een soort fysieke blokkade om iets anders te doen wat ook vandaag moest…:neutral_face: Wat ik wel moest doen was ook veeeeel saaier dus gigantische weerstand.

1 like

Ik ben zo blij met de concerta, niet normaal. Alsof er een deken van rust over me heen ligt. Ik ben blij dat ik het nu heb maar denk soms wel: waarom is dit nooit eerder ontdekt? Het had me twee keer een flinke depressie en veel angst gescheeld.

1 like

Ik zit sinds een paar dagen aan de langwerkende versie ervan omdat ik met die kortwerkende het steeds vergat en mega last had als het begon uit te werken!

Nou, bijna een week concerta en ik weet het niet zo goed. Als het werkt is het top, maar zodra het uitwerkt ben ik zo ontiegelijk opgefokt. Hebben jullie dit ook? Gaat dit weg?

Ik heb sinds 1 april een nieuwe functie. Iets waar ik best goed in ben maar de laatste weken liet ik alles beetje liggen en ging het ruk en werk stapelde zich op. Nu heb ik na vandaag vakantie en is het uiteraard wel gelukt alle achterstand + meer weg te werken in een week :clown_face: Schijnbaar heb ik die druk nodig, maar kan niet wachten tot ik met medicatie mag beginnen zeg want pff wat doe ik mezelf steeds aan.

2 likes

Soms denk ik dat ik opeens superwoman ben als ik even werk kan verrichten zonder medicatie te nemen en dan blijkt al snel dat ik doodmoe ben. En van wat? :unamused: Op dat soort momenten twijfel ik altijd even of ik wel ADHD heb want hé! Ik kan volzinnen (tijdens monoloog) spreken zonder al te veel over woorden te struikelen. Kost wat energie maar lukt wel!

Zonder medicatie werkt mijn brein wel trager, hebben jullie dat ook? Anyway, ik snap niet waarom ik steeds de neiging heb om te proberen of ik zonder medicatie ook functioneer maar ik probeer het toch steeds weer opnieuw. Vandaag hele dag zonder medicatie gedaan en niets complex gedaan zó moe terwijl ik niet eens ga zeggen hoe láát ik uit bed kwam. Zojuist halve dex genomen om een beetje te werken. Maar ik denk dat de kalmte die het brengt me nog meer slaap geeft.

Rommelig verhaal weer. Weet niet eens wat het punt was :sweat_smile:

4 likes

Yes had ik ook! Ging ook pas weg na 2-3 weken

1 like

ik begin elke dag om 14u met werken en merk dat ik echt nog moet wennen/beter omgaan met de “waiting mode”. kijk de hele ochtend op de klok en zit telkens te rekenen oja zo lang nog voor ik me klaar moet gaan maken etc, zo irritant. moet daar echt weer even m’n weg in vinden. krijg echt nog niet veel gedaan in de ochtenden.

vandaag ook weer zoiets, m’n vriend ging om 9u naar werk, ik was al wakker. wekker gezet om 9.30 zodat ik nog kon zwemmen voor werk maar was weer in slaap gevallen. heb ik de wekker uitgezet, werd om 10.30 wakker en toen was het te laat om nog te gaan zwemmen en nu baal ik weer van mezelf. blegh. nu weer in de waiting mode wachten tot ik naar werk kan en dan toch aan het einde weer moeten haasten :joy:

3 likes

Ik zit ook in waiting mode terwijl ik gewoon genoeg te doen heb maar om 15u de deur uit moet voor een meeting. Om de een of andere reden geeft het toch storing als ik meerdere dingen op één dag moet.

Alles daarvoor moet echt zo min mogelijk energie vergen, anders gebeurt het gewoon niet of half :sweat_smile:

2 likes

@Nestley_Toulhouse heb ik ook, dan ben ik heel warrig en heb ik een wattenhoofd. En dan ben ik met 100 dingetjes tegelijk bezig als ik de tablet niet neem. Maar ik gebruik methylfenidaat ipv dex.

1 like

Oh wat goed! Dit kan ik ook wel gebruiken. Ga gelijk kijken, thanks!

M’n psychiater gaf inderdaad als tip mee dingen visueel te maken. Nu heb ik bijvoorbeeld een witte en een zwarte waszak :pleading_face: en dat is echt de uitvinding van de eeuw met twee ADD’ers in huis. Witte was wordt zo niet meer grijs. Echt zo fijn deze tweaks om alles wat makkelijker te maken.

1 like

ik heb vorige week het onderzoek gehad! vond het echt intens. eerst denk ik een uur gepraat over waar ik tegenaan loop, hoe ik als kind was en m’n schoolcarrière etc, wat ik merk tijdens werk en in relaties/dagelijks leven. daarna kwam er een laptop op tafel en toen ging het los :joy: allemaal ingewikkelde testjes met pieptonen en kruisjes en patronen etc, daar werd dan het reactievermogen/reactiesnelheid getest. vond dat echt heel moeilijk en het ging ook niet zo goed. psycholoog observeerde mij en zei ook dat ze zag dat ik er moeite mee had haha, oeps. daarbij werd er in het gebouw ergens geboord dus dat hielp natuurlijk ook niet mee :joy: daarna werd m’n korte termijngeheugen getest door een kort verhaaltje waar ik zoveel mogelijk van moest reproduceren na een tijdje (moeizaam) en kreeg ik woordenreeksen die ik moest herhalen. als afsluiter nog getallenreeksen en toen lag ik er helemaal vanaf dat we toen gestopt zijn. ik was zo overprikkeld en vermoeid dat de psycholoog zei dat we gingen afsluiten omdat ze genoeg gezien had. en toen moest ik nog een uur naar huis rijden :joy: huilen stond me echt nader dan het lachen op dat moment haha. deze psych gaat nu de resultaten verwerken en doorsturen naar de psychiater waar ik dan het traject verder mee ga doen, ben heel benieuwd! heb daar nu weer gemaild voor een afspraak dus hoop dat ik snel terecht kan zodat we door kunnen pakken!

1 like