ADHD-topic

Hahaha ja ik probeer dit als iets graag wil doen:

En dan zijn mensen van ‘kies gewoon iets!!!’ En dan denk ik shit nee maar dan kies ik straks verkeerd maar komt er iets beters dus wat als?! Of moet ik eerst hier langs om daar te komen.
En dan krijg ik de error van jouw afbeelding.

Terwijl ik over niet boeiende dingen niet nadenk en ze al doe terwijl dat juist dom is (dus domme dingen impulsief).

Aanvulling: ja ik doe dat ook altijd juist als ik enthousiast ben (dus wil luisteren), en dan maak ik de zinnen af. Vooral als ik snel wil weten wat het is.
Dus jij van ‘ja gister was zo kut’
Ik: ‘ja want er was dit en dit en dit he!!’

En dan denk ik gvd floeps laat diegene z’n verhaal ff afmaken

3 likes

Geen idee! Maar het lijkt er wel op zo te lezen?

Veel dingen zijn denk ik wel ook ‘gewone mensen’ dingen. (Hierdoor twijfel ik ook of ik überhaupt wel adhd/add heb).

1 like

Hahaha zo herkenbaar en vermoeiend! En dat met de kleinste dingen, zoals een broodje bij een lunchzaak of het avondeten.

2 likes

Elke fucking keer

Vrienden worden daar heeeelemaal gek van als we samen eten. Ben dan 3 weken van te voren bezig met wat we kunnen eten en als we dan eindelijk iets hebben, begin ik weer 100 andere dingen te opperen. Ik eet met periodes ook heel vaak hetzelfde als maaltijd (nu biv bijna iedere dag cornflakes, daarvoor eieren, vaak ook dezelfde avond gerechten achter elkaar). Denk dat dat ook wel komt voort komt uit het feit dat als ik steeds iets anders moet bedenken ik helemaal vast loop haha.

Hello Fresh helpt bij mij daar wel bij! Dan heb ik maar een aantal optie’s waar ik uit kan kiezen en ik hoef niet naar de supermarkt en daar veel stappen te doorlopen.

4 likes

Haha ja zo herkenbaar altijd dit topic. Ik heb dus echt 28 jaar gedacht dat ik echt psychisch niet oke was en de enige op de wereld was met dit soort rare trekjes.

Wat ik zelf als “negatief” ervaar momenteel:

• Impulsiviteit, maar dat lukt tegenwoordig niet meer met veel dingen ivm kleine. Dit is eigenlijk alleen maar goed maar zorgt alsnog voor kortsluiting want de behoefte is er wel. Met impulsief bedoel ik zowel handelen (dingen kopen, beslissen, zeggen, boeken zonder erbij na te denken. Ook over best grote beslissingen. En achteraf best weleens spijt hebben.)
  • In mijn hoofd overal denkbeeldige deadlines aan binden (ik MOET om 18.00 uur het eten af hebben. MOET 17.20 exact thuis zijn voor de oppas. MOET optijd zijn voor mijn koffie afspraak.)
  • Verslavingsgevoeligheid en het moeilijk vinden niet over m’n grenzen te gaan
  • Niet kunnen genieten van de kleine dingen maar altijd iets anders willen / willen veranderen (snel verveling, slechte focus, niet echt ambitie hebben)
  • Ik ben ook mega hoogsensitief wat het extra lastig maakt want ik heb geen filter maar kan toch mensen wel sneller wat kwetsen met mijn ongefilterde mening of opmerkingen
  • Snel met mensen die ook net iets anders denken een klik hebben

Wat ik als positief ervaar:

• Ik HOU van andersdenkenden en mensen die ook houden van niet binnen de lijntjes kleuren (uberhaupt geen lijntjes hebben, yay!)
  • Mensen weten wat ze aan me hebben, ik ben altjjd eerlijk en direct. What you see is what you get
  • Never a dull moment en ik ga overal in mee. (Citytripje Marbella morgen? Joe, ik kom eraan! Tattoo zetten met een goede vriendin in een sloppenwijkje? TOP idee!)
  • Over veel dingen behoefte hebben aan een diepere betenenis > meer neigen naar spiritualiteit maar ik weet niet of dit perse een adhd trekje is? Misschien meer mijn hoogbegaafdheid)
8 likes

Dat heb ik ook ja! Ik heb meestal een havermout periode of blauwe bessen met kwark etc.
Avondeten is kutter want dan moet je echt iets verzinnen vanavond moest ik toevallig alleen iets voor mezelf en heb de hele dag een beetje nagedacht en pas om 19.00 een keuze kunnen maken.
Gelukkig eet ik meestal met huisgenoten dus hoef ik niet vaak helemaal zelf te kiezen! Al weet ik het wel vaak als ik iets niet wil haha.

2 likes

Ik dacht serieus heel lang (en soms nog) dat ik gewoon mentaal niet in orde ben en dat dit algemeen bekend is, maar dat mensen gewoon een beetje extra aardig doen.
Een beetje zoals die aflevering van the office waarin dwight zegt dat Kevin mentally challanged is oid.

3 likes

Zo herkenbaar. (Ik zit hier verkeerd, heb ASS) Maar ik dacht ook met m’n diploma uitreiking dat ik een nep diploma kreeg zodat ze mij ook wat konden geven. Dat ik misschien verstandelijk beperkt was zonder dat ik het doorhad en dat iedereen gewoon deed alsof dat niet zo was.
Achteraf denk ik dat die gedachten kwamen doordat ik me altijd al ‘anders’ voelde. (Late diagnose)

3 likes

Elke keer weer zoveel herkenning in dit topic(ook met etenn omg dat gaat ook weer heel slecht de laatste tijd dus dan dwingt mn vriend mij tot HF anders eet ik alleen pasta+ broccoli of linzenprutjes).

Ik weet dus pas een jaar dat ik AD(H)D heb (ben nu 35) maar het maakt te veel dingen zo duidelijk. Afgelopen woensdag had ik een cursusdag maar kwam weer in het ultieme ‘ik kan dit niet, heeft geen zin om dit te doen want ik kan het niet’ rondje terecht en mezelf met een lulsmoes afgemeld. Dat mijn huis nu weer een chaos is maar het is mijn chaos en ik zie het ook niet? En weet als ik ga beginnen ik op de grond lig met de stoomreiniger in de badkamer om alles goed schoon te krijgen(en dan alleen de badkamer heb gedaan na een dag).

Maar ik begin nu wel echt hinder te ondervinden in mijn werk en in het starten van opdrachten. Mede door het thuiswerken en mede door mijn brein wat niet meewerkt. Afgelopen dinsdag zat ik zo’n goede flow en was ik ook oprecht chagrijnig dat ik werd ‘onderbroken’ door een vergadering dat ik daarna nog tot 20:00 heb zitten werken (wat ook niet de bedoeling is maar ik zat in een focus waar ik alleen maar gebruik van wou maken). En nu zit ik weer wat naar mijn beeld te staren en durf ik mensen amper te mailen omdat ik denk ze nemen mij toch niet serieus waarom hebben ze mij in godsnaam aangenomen en heb ik deze persoon niet al 2x gemaild?

Medicijnen zijn nog steeds een optie alleen had ik tijdens de laatste bloeddrukmeeting een te hoge bloeddruk. Wijt ik aan mondkapje + zenuwen en snel er naar toe gefietst. Dus hoop binnenkort eens zonder mondkapje mijn bloeddruk te kunnen laten meten. Ben ook zo benieuwd of het verschil gaat uitmaken en of het helpt.

Deze post is ook een en al chaotische energie man man man

5 likes

Maar wel heel erg herkenbaar.

Ik heb voor mezelf een klusjesgrabbelton gemaakt voor de huishoudelijke taken. Dus als we even niks te doen hebben in huis dan pakken we een papiertje. Voelt een stuk minder intimiderend en abstract dan “Het huis schoonmaken.”
Er staan dingen op zoals:
Afval in huis verzamelen
Afwas naar de keuken brengen
Vaatwasser in of uitruimen
Was verzamelen.

Als een taak al gedaan is of nvt dan pak je een andere.

Edit: Er is ook een papiertje met tafel afnemen maar die heb ik zoals je kunt zien vandaag nog niet getrokken :wink:

10 likes

Heb een hele slechte dag vandaag. Deze hele week eigenlijk.

Hele dagen achter de pc en weinig tot niks kunnen uitvoeren, daardoor juist compleet gestresst zijn en tientallen euro’s uitgeven aan besteld eten, want koken kost tijd. Strenge deadlines bedenken om het werk dat ik eerder had moeten doen, in te halen. Om uiteindelijk nog steeds alles te doen behalve dat wat ik moet doen. Ik ben ook constant aan het opruimen zodat de omgeving in ieder geval overzichtelijk blijft, maar de boel begint langzaam maar zeker weer op te stapelen. Dan weet ik dat het niet goed gaat.

Vanavond minutenlang in huilen uitgebarsten, nog nooit zo heftig gehad en alleen omdat ik dat eten bestellen eigenlijk niet nog een keer wilde doen dus ik probeerde hardop aan mezelf uit te leggen waarom ik het deed. Alsof ik het aan iemand anders vertelde. Ik probeerde uit te leggen dat eten bestellen een noodoplossing is omdat ik anders dagen door breng op koffie die de honger doet stillen en eventueel knaag op troep uit de voorraadkast. Ik probeerde uit te leggen dat ik het moeilijk vind om dingen als executive dysfunction te begrijpen, laat staan uit te leggen, maar dat als het zo makkelijk was om “gewoon” even door te zetten, ik dat heus gedaan had. Dat als ik echt niet wilde, ik de moeite niet zou nemen om elke ochtend vroeg op te staan en tot laat op te blijven om hopelijk -al is het maar een half uurtje- productief te zijn. Ik verkeer voorlopig namelijk in de luxe positie om aan niemand verantwoording af te leggen. Ik heb tijd om te doen wat ik moet doen, waarom lukt het dan niet?

Ik ben op, moedeloos en teleurgesteld in alles, zowel qua werk als privé.

Zo vaak lees ik dat mensen ADHD een superkracht vinden maar ik haat het. IK HAAT HET met mijn hele bestaan. Ik snap niet hoe iets dat zo verlammend kan zijn, een superkracht is. Ik geef het met liefde aan ieder ander persoon op zoek naar deze kut-superkracht. Neem het, houd het maar geef mij alsjeblieft een neurotypisch brein :cry:.

5 likes

Het enige wat ik kan zeggen: I feel you, ik herken het helemaal. En het is oké om er voorlopig even aan toe te geven, zeker als je die luxepositie voorlopig hebt. Soms is dat gewoon de enige manier om er over een tijdje weer uit te geraken en dat is heeelemaal prima! Al die dingen die moeten (zelf koken, productief zijn, schoonmaken), boeien, dat komt wel weer. Je hoeft het echt niet altijd allemaal in de hand te hebben, zeker niet als adhd’er voor wie al die dingen gewoon niet altijd even logisch of makkelijk zijn. Je bent niet stom of lui als je de teugels voorlopig even laat vieren en die normen even vergeet. Het is oké! :heart: :heart:

1 like

Dank je wel! Na die breakdown ging het afgelopen weekend al beter. Ik doe elke dag een beetje en heb het huis op zaterdag ook weer helemaal opgeruimd. Nu elke dag proberen bij te houden. Vind het qua werk nog steeds veel te weinig resultaat maar elke dag iets is beter dan helemaal niets, denk ik dan maar :sob:

Hoop vandaag weer “één meter te maken” :sweat_smile:

Hoe gaat het met jullie?

Ik heb zelf sinds ik ben gestart met fulltime werken (kantoorbaan) een halfjaar geleden, dat ik merk dat mijn concentratie ook buiten mijn werk om beter is. Ik kan nu beter focussen op bijvoorbeeld hobby’s zoals piano oefenen, of een cursus naast mijn werk om doen, terwijl ik eigenlijk minder tijd heb natuurlijk dan hiervoor.

Ik heb redelijk lang over mijn studie gedaan, mede ook door uitstelgedrag, en daarom pas op mijn 26ste echt gestart met werken, afgezien van parttime schoonmaakbaantjes enzo. Heb het idee dat ik mijn concentratie onbewust heb getraind door gewoon verplicht zijn om deadlines op werk te halen, en gewoon elke dag bezig te blijven. Met studie was het voor mij altijd ‘‘komt morgen wel’’. Ergens denk ik dat het goed was als ik nog eerder was gestart met werken, maar ja. Herkent iemand dit?

Ja heel herkenbaar! Tijdens m’n studie waren mijn gedachten ook all over the place. Sinds een jaar werk ik fulltime en ik heb een baan waar ik veel vrijheid heb MAAR waar deadlines heel belangrijk zijn. Ik mag precies zelf bedenken hoe ik iets invul of aanpak, als zaken maar voor een bepaalde normeinddatum zijn verwerkt. Ik krijg een week voor die datum ook nog een reminder en kan daarmee het dossier niet meer uit m’n zicht zetten (beetje cryptisch sorry). Het blijft dus mijn aandacht trekken. Deze hele structuur van zowel elke dag werken als hoe mijn werk is ingericht heeft me zó geholpen. Laatst zeiden collega’s zelfs ‘ja maar jii bent altijd zo gestructureerd’. Ik dacht je moest eens weten haha. Maar ik merk dat dit ook doorwerkt in mijn prive, zeker direct na werktijd pak ik makkelijker nog even wat aan omdat ik nog in die vibe zit ofzo.

3 likes

Wat grappig! Ik had laatst hetzelfde. Laatst zei een (niet directe) collega ook tegen mij "Jij hebt altijd goed overzicht’’ en ik reageerde met ‘‘Sarcastisch…?’’ collega ‘‘nee joh!’’. Was via Teams, dus kon de toon niet goed inschatten, maar was ook even verbaasd haha. Mijn werk is trouwens ook zo ingedeeld: veel deadlines maar redelijk wat vrijheid. Voor mij helpt het dat de deadlines op de korte termijn zijn (elke week), en niet zoals een scriptie per maand of zelfs langer.

1 like

Ik ben door mijn medicatie minder impulsief en rustig in mijn hoofd. Ik heb niet meer hele gesprekken in mijn hoofd terwijl ik ook nog liedjes in mijn hoofd heb haha. Ik merk dat ik hierdoor veel meer los kan laten en minder stress heb. Ook komen prikkels minder hard binnen.

@lovewarrior Wow wat jij zegt over jezelf deadlines geven herken ik zo erg, en ik heb er nooit bewust over nagedacht. Als ik een hele dag vrij ben MOET ik voor 12.00 boodschappen doen, ik MOET op een bepaalde tijd beginnen met koken etc.

Ik heb ook onwijs veel moeite met meerdere afspraken. Als ik om 14.30 moet werken dan kan ik niet voor die tijd wat anders doen zoals boodschappen ofzo. Want ik moet mij dan klaar maken voor werk en wachten tot ik kan werken. Ik ga dan echt zitten wachten tot ik de deur uit kan.

4 likes

dit herken ik ook heel erg! @lovewarrior
zelfde met naar bed gaan als ik de dag erop vroeg eruit moet. dat ik om 18.00u al denk oke shit ja ik moet om 22.00u naar bed en dan ben ik de hele avond onrustig! ga dan echt aftellen in m’n hoofd, zo irritant. en sowieso alles altijd op en met tijd, doodvermoeiend eigenlijk.

ik heb een mail van de neuropsycholoog gekregen voor een afspraak! zij is alleen een privé-arts dus ze wees me erop dat het onderzoek en de uitkomst 120eu kost en dat het niet vergoed wordt door de zorgverzekering. ga het maar gewoon doen, want geen idee waar ik zo snel nog een andere psycholoog vind die op korte termijn tijd heeft.

2 likes