Ik heb een algemene tip wat zeker niet alle problemen oplost (helaas…) maar voor mij wel hielp. Als je iets wilt doen terwijl je met een andere taak bezig bent, doe het dan niet meteen maar schrijf het dan op in een schriftje naast je. Dus ‘‘ik moet A appen’’, ‘‘boodschappen’’, ‘‘kattenfilmpje checken’’. Zo is het uit je hoofd, maar ben je niet direct op een echt dwaalspoor belandt. In je pauze kan je dan bepalen of je het echt wilt doen (boodschappen) of dat het eerder een onnodige afleiding was (kattenfilmpje). Dit helpt mij wel, aangezien ik heel snel afgeleid ben door gedachten.
Ik maak voor alles een reminder aan (herinneringen app) die ik ook laat herhalen (soms elke dag tot ik het gedaan heb), anders vergeet ik het of denk ik nah komt later wel. Heel handig idd! Alleen soms laat ik het alsnog zitten haha
Ik ben ook zo blij met de uitgestelde mail versturen functie in Gmail. Soms denk ik op dinsdag aan iets wat vrijdag pas moet en dan doe ik het maar gelijk ipv het vrijdag weer vergeten te doen 🥲
ja, het was een heel fijn gesprek! voor wat we nu zo besproken hebben, achtte hij de kans groot dat het inderdaad adhd/add is. heb een doorverwijzing gekregen voor de neuropsycholoog die het daadwerkelijke onderzoek gaat uitvoeren, daar moet ik nu zelf een afspraak maken en dan weer terug naar de psychiater.
we hebben ook al kort gesproken over eventuele medicatie en hij had het over stra.ttera. ken het zelf niet en in mijn omgeving is er ook niemand bekend mee. misschien iemand van hier die het kent/voorgeschreven heeft?
Ik zelf ook niet, maar ik dacht dat er meestal eerst andere medicatie wordt voorgeschreven (methylfenidaat of dexamfetamine) en daarna pas andere middelen, omdat deze vaak eerder aanslaan.
Volgens mij wordt dex (of iets anders) ook pas vergoed als blijkt dat methylfenidaat niet werkt (dat kreeg ik iig te horen toen ik elvanse ging proberen, maar ze psych kan dat vast wel aangeven als je iets hebt waardoor diegene denkt dat dat voor jou niet zal werken).
Of woon je niet in Nederland? Want dat kan natuurlijk verschillen!
Ik zou overigens eens kijken op Reddit, daar vertellen mensen superveel over hun ervaringen met bepaalde medicatie! Heb ik zelf ook gedaan toen ik met iets nieuws startte
Hier soms ook
Maar ik zie dat er over deze medicatie weinig op staat.
Hoi,
Ik gebruik strattera!
thanks voor je reactie!
ik woon inderdaad niet in NL. hier is het zo dat ritalin echt alleen voor kinderen gebruikt wordt. mocht je dat als volwassene willen gebruiken, moet dit door de rechter worden “vrijgegeven”. dus dan kom je natuurlijk bij con.certa en stra.ttera uit. hier is stra.ttera eigenlijk altijd de eerste keus ga medicatie voor volwassenen!
wel wilde de psychiater eerst een teststrip ritalin meegeven om te kijken hoe ik er überhaupt op reageer, om daarna over te gaan op strat.ttera. ik zal tzt wel mijn ervaring hier posten
Zo fijn als je op een gegeven moment meer duidelijkheid hebt en een plan.
Kom je na een evt diagnose ook weer bij diegene terecht?
Ik sta nog op de wachtlijst bij de GGZ en ik hoop dat ik snel aan de beurt kom. Ik merk dat er wat dingen op mijn werk spelen (er worden vooral veel aannames gemaakt, zonder het bij mij te checken etc) en dat kan ik al maanden zo slecht loslaten. Herkennen jullie dit? En maar met buikpijn en stress rondlopen. De sfeer is dus niet zo top, het is voor mij nu niet zomaar op te lossen. Maar heb er wel veel last van. Ben benieuwd of dit herkenbaar is.
Ah vandaar! De meeste medicatie is idd officieel alleen voor kinderen geloof ik.
Hopelijk slaat het aan en werkt het goed voor je! Altijd spannend natuurlijk
Ben sinds kort bezig bij de psycholoog en krijg ook “huiswerk”. Echt handige dingen waar ik ook zeker iets aan heb maar soms voel ik me daardoor ook een beetje dom?
Huiswerk houdt biv in om een weekplanning te maken, stapje voor stapje een ochtend en avond routine te maken. Weet dat ik dat oordeel over mezelf ook moet loslaten maar dat is op slechte dagen soms lastig.
Sommige vaardigheden hebben tijd nodig om te ontwikkelen, en die lijken voor sommigen zo gemakkelijk en dan is het des te frustrerender als ze niet lukken, dus ik snap je helemaal. Want het lijkt zo simpel
Ik pas de dingen die ik in mijn klas gebruik voor de kinderen met adhd ook gewoon op mezelf toe (taken nummeren/met een timer werken/gekaderde korte pauzes tussendoor/dingen in kleine stukken hakken)
ja, na het onderzoek bij de neuropsycholoog ga ik weer naar hem terug! dus dat is heel fijn.
wat je verder schrijft is voor mij heel herkenbaar. ik zit mede daardoor nu twee weken thuis met burnout verschijnselen. ook met buikpijn naar het werk etc. kun je niet voor je bij de ggz aan de beurt bent met de praktijkondersteuner van de huisarts praten? misschien kan hij of zij je vast wat handvatten geven tot je echt aan de slag kunt.
ik heb besloten om morgen ontslag te nemen, ook al werk ik er pas sinds 1 maart. ik trek het gewoon niet, de baan past niet bij mij. heel jammer maar goed. had het er gister ook met de psych over en hij zei ook dat de combinatie van het extreem vroege opstaan, de lange reistijd en de minstens 42-urige werkweek in combinatie met adhd gewoon niet goed bij mij past. voel me echt een sukkel maar ja, het lukt niet en gezondheid gaat natuurlijk voor.
kun je
Klinkt idd niet echt als een geweldige combinatie met ADHD. Maar als je ontslag indiend heb je dan wel recht op bijstand/ww oud? Dat je niet straks nergens recht op hebt en je nog verder van huis bent.
Wel onwijs klote dat je nu thuis zit met die verschijnselen. Kan me nog herinneren dat je zo blij was om eindelijk een nieuw baan te hebben. Maar het is idd wel het beste om nu voor jezelf te kiezen. Kan alleen maar beter worden
Je bent zeker geen sukkel! Juist sterk als je erachter komt dat dit niet bij je past, om ermee te stoppen! En idd, neem niet te snel ontslag als je in de ziektewet zit.
Dank voor je reactie. Alhoewel het niet leuk is dat jij het herkent, voel ik me wel gesteund daardoor. Ben al eens bij de praktijkondersteuner geweest trouwens. Kreeg wel tips maar hielp niet afdoende. Moet ook zeggen dat ik daarna pas serieus werd in mijjn onderzoek naar ADD/ADHD. Hopelijk ben ik snel aan de beurt.
Wat handig dat je de dingen voor de kinderen in je klas ook gebruikt voor jezelf haha! Je hebt helemaal gelijk, sommig vaardigheden (hoe klein of groot ook) hebben gewoon tijd nodig. En geduld is een schone zaak haha.
& @Eenhoorn bedankt voor jullie bezorgdheid maar ik heb alweer wat nieuws gevonden! het idee om ontslag te nemen had ik al, wilde het maandag doen maar toen stortte ik in en zei de dokter dat ik thuis moest blijven.
ik ga terug de horeca in. heb een mooi aanbod gekregen en ga er qua salaris niet eens veel op achteruit, dus dat is top. kijk er heel erg naar uit, horeca is echt mijn ding. slechts 5 min reistijd en pas 's middags beginnen, helemaal fijn.
@Eenhoorn ik duim voor je dat je snel aan de beurt bent! hopelijk kan je traject dan snel beginnen.
@Marquez ja klopt, ik was ook heel blij toen! na 6 maanden werkloos thuis was ik heel blij om überhaupt weer te gaan doen. maar toen bleek het toch totaal niet bij me te passen helaas. en de eerste maand (proeftijd) was alleen maar cursussen etc kon toen niet inschatten of het werk ook echt goed bij me paste. had natuurlijk liever in de proeftijd opgezegd, maar so be it. vind het wel spannend, heb om 14u de afspraak met mijn leidinggevende. denk dat ze het al wel ziet aankomen.
Wat fijn dat je een nieuwe baan hebt in een vak wat je leuk vindt! De reistijd klinkt echt awesome. Is het gesprek een beetje goed gegaan?
ja, is me echt meegevallen! als teamleider vond ze het erg jammer en baalde ze ervan, maar als persoon kon ze het erg goed begrijpen. ben blij dat het achter de rug is nu! krijg nog wel een einde contract gesprek met HR en met de teamleider van de teamleider, dus ben benieuwd. valt echt een last van m’n schouders
Wat fijn dat het een prettig gesprek was!
Ik had vandaag het gesprek met de psycholoog samen met mijn moeder. En dat ging echt gewoon heel kut. Ik weet dat mijn moeder niet begrijpt waarom ik dit aan het uitzoeken ben en die heeft zoiets van ja alle kinderen zijn wel een dromerig, alle kinderen zijn wel eens druk.
Zij vergelijkt mij enorm met mijn broertje waarbij mijn ouders in de basisschooltijd van hem al meerdere aanbevelingen hebben gekregen om hem te laten testen op AD(H)D gezien zijn hyperactiviteit. Aan hem zie je het en merk je het aan alles. Niet aan die lieve dochter die er altijd zo rustig uit ziet.
Nou goed. Toen we er heen fietsten was het gelijk al “en ik laat niets uit me trekken hoor!!!”
Ze ziet dit allemaal zo als een enorm negatief iets, echt niet normaal. In het gesprek ook, ja dat is gewoon heel normaal, en tja elk kind is wel eens onrustig/druk/dromerig. Neeeee, jij was niet zo. En op gegeven moment kwam ze een aantal keer met opmerkingen van “Ja, maar dat heb ik ook.” En toen heb ik even heel duidelijk gezegd “Ja, AD(H)D is erfelijk he.” Toen moest de psycholoog wel lachen. Die had het geloof ik ook wel door en zei ook de volgende afspraak, zullen we die met zijn tweeën doen?
We gingen na de afspraak naar buiten en toen was het gelijk “Nou, jij bent een gewoon kind hoor, er is helemaal niets met jou aan de hand.” Waarop ik ook heel duidelijk heb gezegd dat er ook niets met mij aan de hand zou zijn als ik wel de diagnose AD(H)D zou krijgen, maar dat ik op dit moment tegen bepaalde dingen in het leven aanloop waardoor ik niet verder kom en dat de diagnose > traject daarna mij daar bij kan helpen.
Toen ik vanavond thuis kwam van werk (ik woon tijdelijk bij mij ouders) was het gelijk: “Nou, ik ga echt niet meer met je mee hoor! Ik kreeg zo’n naar gevoel van die vrouw. Net alsof ik jou niet goed opgevoed heb! Ik kreeg er echt een minderwaardigheidsgevoel van.” Echt vrouw. Het draait niet allemaal om jou. Steun mij gewoon op dit moment en help me hiermee. Ik ben volgens haar gehersenspoeld door mijn ex en voel me daarom gewoon zo onzeker over alles. Echt ik wist niet wat ik hoorde.
Lieve mensen hoor mijn ouders, maar dit slaat echt alles.