ADHD-topic

Ja, was geen probleem.
Ik denk dat het komt omdat hij mij heel mijn leven al kent en het dus niet verwachtte.

1 like

Heeft een van jullie wel eens een verzwaringsdeken gebruikt? Ik slaap vaak slecht, deels door m’n adhd en omdat mijn hersenen gewoon niet uitwillen ofzo. Ik vraag me af of dit iets voor me is dus ben wel benieuwd naar ervaringen.

Nooit zelf geprobeerd, maar ik ben ook wel nieuwsgierig! Op reddit zie ik superveel positieve verhalen.

Ja! Ik vind het best fijn maar ik heb achteraf een te lichte gekocht (heb flink overgewicht en hoe zwaarder je bent, hoe zwaarder de deken ook moet zijn). Als ik heel erg overprikkeld ben, ga ik er onder liggen en dan helpt het wel. Mijn man heeft ook add en slaapt er nu eigenlijk standaard iedere nacht onder. Hij slaapt er wel fijner door zegt ie!

1 like

Ik ben fan! Ik slaap nu eindelijk door, soms nog 1 keer eruit om naar de wc te gaan, maar verder niet meer. Ook het idee dat ik dieper slaap en minder heftige dromen heb.

1 like

Ik slaap er iedere nacht onder en sindsdien slaap ik echt vele malen sneller in dan normaal. Verder merk ik niet perse dat ik minder prikkels heb. Wel dus het idee dat ik sneller moe ben/inslaap.

1 like

Thanks voor de reacties! Ik heb er een besteld en hij is vandaag al bezorgd #zeroimpulscontrole :joy:

Ik heb er al even onder gelegen en ben nog niet heel impressed maar misschien is het effect ook wat onderbewuster? Ben benieuwd hoe ik er onder slaap vannacht.

Ik heb dinsdag mijn eerste intake gehad en inmiddels ook een algemene vragenlijst ingevuld.

Ik kreeg heel erg het idee dat ze er meer op uit was dat ik ADHD had dan ADD (heeft ze niet uitgesproken, maar dat idee had ik n.a.v. haar vragen). Ze had zelf ook ADHD in een bepaalde vorm en vergeleek situaties van haar met mij. Ben benieuwd, over twee weken het tweede deel van de intake.

Bedoel je dan omdat ze de term ADHD gebruikte ipv ADD? Officieel bestaat ADD namelijk niet, maar is dat ook maar een vorm van ADHD (“overwegend onoplettend beeld”) dat in de volksmond ADD wordt genoemd. Dus dat kan op zich wel kloppen. Ik zou je ook niet teveel blindstaren op die termen, uiteindelijk valt het toch allemaal onder dezelfde paraplu.

Heb je de intake verder wel positief ervaren? :blush:

2 likes

Ja dat is natuurlijk waar haha.

Er stond een uur gepland en we waren eigenlijk na een half uur al klaar. Het was eigenlijk ook gewoon vrij gezellig. Ze vroeg me naar mijn levensverhaal, waarom ik er nu was en wat ik graag zou willen (hulpvraag).

Ik zit alleen nog wel ergens mee. Ik dacht dat ik vroeger vrij dromerig op school was en daardoor een laag tempo had. Dit heb ik dus ook aan de psych verteld, maar ik had het er net over met mijn moeder en die zei dat dat niet zo was. Meer dat ik altijd naar buiten naar de vogeltjes aan het kijken was/snel afgeleid was. Moet ik dit nog doorgeven via de mail?

Ze zou de volgende afspraak al met haar bevindingen komen n.a.v. mijn verhaal en vragenlijst.

ik ben gister bij de huisarts geweest en heb een doorverwijzing voor de psychiater gekregen! moet nu zelf een afspraak maken (vandaag vergeten te maken, story of my life) en ben heel benieuwd! woon niet in NL dus geen idee hoe het hier verder in zijn werk gaat. spannend wel

1 like

Heb je nog een gesprek met je moeder erbij? Als dat niet het geval is zou ik het nog wel even doorgeven.

1 like

Poe ik ben vandaag verdubbeld in medicatie (van 10 mg naar 20 mg dus nog steeds niet heel veel) maar ik merk wel dat mijn lichaam er weer even aan moet wennen. Zweet oksels en verhoogde hartslag.

Dat is dus de grootste onzin ooit.

1 like

@Nevertheless Vervelend! Hoop dat je lichaam snel gewend is!

Ik sta op de wachtlijst voor hulp bij ADHDcentraal, maar blijkbaar moet de hele diagnostiek opnieuw? Wat een verspilling van tijd, geld en moeite. :fearful: @acculader hoe heb jij dat onderzoek ervaren? En word je er nu ook begeleid?

Ik sta ook bij een andere instelling op de wachtlijst, maar daar heb ik eigenlijk geen goede ervaringen mee.

Iemand aanraders voor online hulp of specifieke hulp in Rotterdam?

Ik vond het wel fijn, het was best ongedwongen. Ik vond alleen de vragen wel redelijk leidend soms, dus ik denk dat het ook lastig is om niet met een diagnose naar buiten te lopen.
Ik word nu wel begeleid. Ze behandelen in principe met medicatie, dus daar ben ik mee gestart en dan heb ik daar over twee weken een gesprek over hoe dat gaat. Dan bespreken we ook of er eventueel behoefte is aan cognitieve gedragstherapie.

Ik kwam er van de week trouwens achter dat mijn probleem met slapen ook heel goed van AD(H)D kan komen.

Ik heb heel lang 1 baan gehad waar ik elke werkdag 13:00u vrij was en vervolgens vijf dagen in de week van 14:00u - 17:30u in te slapen lag omdat ik me anders verveelde.
Toen ben ik er een baan bij gaan zoeken en dat doe ik nu nog steeds, maar door corona vallen sommige middagen weer vrij en val ik weer in het oude patroon.

Maar slapen uit verveling is dus ook een AD(H)D ding blijkbaar.

2 likes

Ik merk niet echt een effect meer van mijn medicatie. Ik neem het om de 3 dagen, heb nog goeie focus als ik het niet neem, maar ook niks extra als ij het neem? Hebben jullie ook effect op pauze dagen?

Na vele jaren psychische bende namelijk depressies, eetstoornis, angststoornis denkt de psychiater die ik nu zie dat ik ADD kan hebben en ik heb zo hard gehuild nu ik dit topic lees en er info over opzoek en alsof ik niet meer gek en alleen ben. Dat ik alles maar zo zwaar vind, geen huishouden kan runnen en m’n zelfbeeld onder het vriespunt ligt. Ik moet de testen nog afwachten. Herkennen jullie dit? Dat je echt denkt: wauw dit verklaard zo mega veel, hoe ik altijd ben vastgelopen.

Wat ik alleen wel heb is dat dit als kind niet naar voren kwam, zeker als ik het aan m’n ouders vraag. Ik vind dit lastig!

4 likes

@En_17_Anderen ik vond het een hele nare ervaring. Het leek net of dat ik xtc had gebruikt maar zonder de leuke effecten. Had een hele droge mond, verhoogde hartslag en een beetje opgefokt. Zaterdag heb ik alleen 5 mg genomen maar ik merkte dat het toch nog niet echt lekker werkte. Gisteren heb ik dus niks genomen en vandaag ben ik weer met 5 mg begonnen om te kijken of het weer werkt zoals de eerste twee weken. Tot nu toe gaat het gelukkig weer prima!

@Plukkies Mijn ouders vonden ook niet dat ze iets merkten aan mij en zeiden bij alles dat het bij het ‘kind zijn’ hoorde terwijl ik weet dat ik hier vroeger ook last van had. Ik was nu eenmaal niet een druk kind en was ook totaal niet lastig en onopvallend. Maar als ik terug denk aan hoe ik mij voelde als 10/11-jarige dan kan ik wel concluderen dat ik best wel zware en depressieve gedachtes en gevoelens had voor die leeftijd. Ik kwam ook vrij snel in de pubertijd waardoor alles dus weer daarop werd geschoven. Ik liep al bij een psycholoog omdat ze dachten dat ik een angststoornis had en na een aantal maanden kwam deze psycholoog er zelf mee dat ze dacht dat het ad(h)d was omdat er stagnatie was in hoe ik mij voelde.

Wat bij mij denk ik wel heeft geholpen is dat mijn eigen psycholoog de test heeft afgenomen. Ze kende mij al en wist dus mijn achtergrond. Het gesprek met mijn ouders ervaarde zij ook als best heftig omdat ze het heel gek vond dat mijn ouders zo ontkennend waren en zich niets wisten te herinneren van mijn kindertijd. Ik was gewoon een kind volgens hun die af en toe wat chagrijnig was en zich vooral terugtrok op haar kamer.

Heel verhaal, maar wat ik je wil meegeven is dat het dus niet alleen afhangt van je ouders. Daar was ik namelijk zelf ook heel bang voor! Hebben je ouders je rapporten van vroeger bewaard? Dus echt vanaf de kleuterklas tot groep 8. Daarin stond bij ook opmerkingen die mee hebben geholpen bij het stellen van de diagnose!