ADHD-topic

Ik merk inderdaad dat ik ook wel wat bijwerken heb. Soms wat misselijk, minder eetlust etc. Denk dat dat over een tijdje wel weer wegtrekt. Waar heb jij op dit moment nog last van?

Eetlust is bij mij op sommige dagen wel minder, maar het verschilt. In het begin in elk geval een stuk meer!
Ook hartkloppingen en een droge mond had ik meer last van. En dat het best wel afvlakt, maar daar ben ik nu wel meer aan gewend! En is ook een stuk minder geworden.
In het begin had ik er dus veel, nu een stuk minder.

Ik merk dat het wel per dag verschilt, maar de meeste bijwerkingen zijn wel flink afgenomen.
Er werd mij ook aangeraden om het in het begin regelmatig te nemen (dus echt de hele week zonder een dag over de slaan bijvoorbeeld) zodat ik eraan kon wennen.

Bijwerkingen lijken me echt naar. Maar je vind het wel meevallen dan eigenlijk?

Ik vind het ergens wel “fijn” om te lezen dat ik het niet alleen heb. Ik herken de bijwerkingen die jij opnoemt ook namelijk (ook al heb ik dus een lage dosis). Dat hongergevoel vind ik persoonlijk niet zo heel erg omdat ik voorheen altijd honger had en dat dat nu een soort van normaal is (dus gewoon rond etenstijd). Die hartkloppingen had ik ook wel een beetje, maar ik weet waarvan het komt en dat het dus ook wel weer wegtrekt!

Ik vind het persoonlijk wel prettig dat het een beetje afvlakt. Ik had zaterdag voor het eerst in mijn leven dat ik in mijn hoofd rustig was en ik geen extra gedachten kreeg bij alles wat ik om mijn heen zag.

1 like

Nu het toch over methylfenidaat gaat: ik heb een uurtje terug voor het eerst in maanden weer eens 10 mg genomen, maar ik voel me echt enorm opgefokt, had beter kunnen beginnen met 5 mg en dan langzaam opbouwen.

Ik dacht dat het best gebruikelijk was om af en toe medicatie te slikken of toch niet? Moet je lichaam er toch elke keer weer zo aan wennen?

Ik ben dus zaterdag net begonnen en de psychiater zei wel dat ik in het begin vaste tijden en elke dag moest slikken omdat je anders steeds die bijwerkingen weer krijgt. Ik denk dat als je het langer gebruikt en dan een dagje overslaat het waarschijnlijk wel kan. Maar omdat je het nu al een langere tijd niet meer hebt gebruikt je een soort van weer opnieuw moet gaan beginnen.

1 like

@Marquez ik vind het wel meevallen! Vooral omdat het nu een stuk beter gaat met studeren en dingen bijhouden, dingen niet kwijtraken etc. Maar ja het is wel echt wennen.

@Nevertheless ja het afvlakken zorgt eigenlijk ook wel voor meer stabiliteit. Ik dacht laatst ook dat ik eerder best wel vaak verdrietig kon worden van iets. Maar dat heb ik nu bijvoorbeeld bijna niet meer. Alleen voelt het toch een beetje minder als mezelf een wat saai? Vooral als ik achteraf denk aan wat ik gedaan heb bijvoorbeeld.

@Camomille ik heb ook wel dat ik weer meer bijwerkingen heb als ik het een tijdje niet heb genomen. Ik denk dat het idd gebruikelijk ja voor mensen om af toe te slikken. Maar meer af en toe als het weekend niet of een dagje niet.
Bij mij werd toen wel benadrukt dat je lichaam er echt aan moet wennen dus het beter is om het regelmatiger te nemen. En zelf merk ik ook wel dat het voor mij zo voelt.
(Edit: ik zie nu dat @Nevertheless dit ook al zegt!)
Als ik het een tijd niet neem en dan wel weer voelt het echt alsof ik in een soort tunnel zit. En idd ook alles daarbuiten is irritant. En dan nog een droge mond, hart klopt sneller weinig eetlust etc.

Ik heb morgen intakegesprek. Ik heb al een paar jaar een vermoeden, want studeren lukte me steeds maar niet, terwijl ik niet dom ben. Maar toen me dit jaar opviel dat ik erg veel overeenkomsten heb met de kinderen met adhd in mijn groep heb ik de huisarts gebeld en het uitgesproken. Ik hoor morgen dus of ik het heb of niet.

2 likes

Nee de huisarts heeft me doorverwezen naar adhdcentraal, daar heb ik intake en krijg ik dezelfde dag nog de uitslag.

1 like

Ik heb diagnose gecombineerd type gekregen. Had ik niet verwacht omdat ik toch altijd vrij rustig ben, gewoon ongefocust. Maar blijkbaar kan ik toch niet stilzitten en scoorde ik bij activiteit hoger dan 99%.

6 likes

Hoe voel je je nu je de diagnose hebt? Lijkt me dat het heel verhelderend kan werken!

Kost het geld om een intake te plannen bij adhd centraal? Zag wel dat hun wachtlijsten mega lang zijn.

Eigenlijk niet anders, ik had al het vermoeden dat ik het zou hebben. Mijn moeder vond het wel moeilijk.

Het kost volgens mij wel wat geld, maar niet veel geloof ik. Ik heb inderdaad ook lang moeten wachten.

1 like

Adhd centraal is heel duur, maar zij hebben een regeling dat jij maximaal 250 betaald. De rest is voor je zorgverzekering of voor adhd centraal zelf. Dit is hoe het bij mij ook echt gegaan is en ik heb dus niet meer betaald.

1 like

Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer!

Ik ga morgen voor mijn intake en ben heel nieuwsgierig/vind het spannend hoe het allemaal gaat verlopen. Ik heb er totaal geen beeld bij haha. Er staan nu al 3 afspraken voor mij ingepland.

1 like

Ik lees deze vraag vaker terug en het topic en ik zou er geen groter ding van maken dan het is. Je kan toch gewoon aangeven dat je je graag wil laten testen en de reden waarom. De dokter krijgt die vraag vaak zat en ze zullen echt niet ineens: mag niet. zeggen.

2 likes

“Voordeel” van corona is misschien ook wel dat je het telefonisch kunt proberen. Ik heb een tijd geleden een doorverwijzing gevraagd voor een psycholoog en heb met de HA assistente wat dingen doorgenomen. Zij heeft het toen voorgelegd aan mijn HA en ik kon de doorverwijzing zo ophalen.

1 like

Ahhh dan is fysiek wel fijner inderdaad! Ook spannend maar inderdaad: alsof de huisarts gaat zeggen dat het niet mag.

1 like

Ik had een huisarts die zei dat het niet kon dat ik adhd had omdat ik een universitaire opleiding heb afgerond. Daar ben ik wel tegenin gegaan, want die opleidingen gingen ook niet zonder slag of stoot, en toen kreeg ik de verwijzing wel.

3 likes

Mijn huisarts maakte ook de opmerking dat het hem verbaasde maar verder maakte hij er geen punt van.

1 like