toen ik nog dex slikte, moest ik de 2e niet later nemen dan 13:00, anders sliep ik 's avonds niet
de eerste was rond half 8, 8 uur
Ik heb een aantal keer gepost in dit topic aangezien ik zelf met kinderen werk met ADHD en aangezien mijn vriend ADHD heeft. Of eigenlijk moet ik zeggen, ex. Ik moet zeggen dat ik uiteindelijk de ADHD bij hem echt niet meer kon handlen (en hij zelf zeer weinig interesse had om er iets aan te gaan doen). Het voelt alsof ik de afgelopen jaren heb lopen trekken aan een dood paard (altijd spullen vergeten, dus ik altijd voor 2 mensen denken, ik in mijn eentje het huishouden, honderden dingen beloven maar nooit doen, etc.). Wat uiteindelijk onze relatie de das om heeft gedaan (ik heb hem eruit gezet - trots op mezelf! -) is dat meneer zijn impulsiviteit en moeite met inhibitie niet kon handlen en vreemd bleek te zijn gegaan en dat in eerste instantie ook nog ontkende. Nu het uit is, heeft ie opgebiecht met tientallen meiden te hebben geappt ook tijdens onze relatie wtf…
Ik heb serieus nog nooit iemand meegemaakt met zulke erge onbehandelde ADHD zegmaar, hij laat zich volledig meeslepen door zijn grillen. In de 5 jaar relatie heeft hij denk ik op 5 verschillende plekken gewoond (waarvan 2 jaar samengewoond) en 5 banen gehad :"). Het is een wonder dat het op zijn huidige werk zo goed gaat. Ik hoop voor hem dat hij echt snel in therapie gaat en medicatie gaat slikken, hij slikte geen medicatie de laatste 1,5 jaar, had veel last van bijwerkingen.
Ik vraag me ook af of zijn ADHD zó erg zijn leven beïnvloedt (en ik weet dat hij zelf ook verantwoordelijk is om hier wat aan te doen hoor), doordat het zo laat is vastgesteld (ik heb paar jaar geleden het vermoeden uitgesproken en het bleek idd ADHD te zijn), hij was denk ik 28 (nu 33). Meer mensen ervaring hiermee? Dat het zegmaar gewoon al die jaren lekker heeft kunnen woekeren ofzo?
Bij mijn vriend is het vorig jaar op zijn 32 vastgesteld. Met zijn banen gaat het gelukkig wel goed en houdt hij dat prima vol. Ik heb het idee dat tussen de jaren 16 - 28 wel echt een eikel is geweest en ook echt deed wat hij zelf wilde (ondanks hij vriendinnen had). Niet dat hij vreemd ging maar wel dat hij altijd weg was met bijvoorbeeld zijn band en bij elk feestje/afspraak met vrienden wilde zijn. Als ik toen een relatie met hem had gehad had ik dat ook echt niet getrokken.
Gelukkig heeft hij nu veel meer rust gevonden en merk ik het soms vooral op de manieren hoe hij reageert als hij overprikkeld is. Dan kan hij echt onterecht uitvallen en op sommige dingen extreem reageren terwijl dat dus niet echt nodig is. Hij heeft een jaar lang verschillende medicatie gebruikt waarvan alleen de eerste die hij probeerde goed werkte. Helaas wordt deze dus niet meer gemaakt waardoor hij nu geen medicijnen meer heeft. Hij heeft nog wel andere soorten geprobeerd maar die werkten niet goed genoeg voor hem.
Voor hem was het dus ook echt een omslagpunt vorig jaar omdat hij 3x naar psycholoog is geweest voor een depressie en 2x een burnout heeft gehad. Door de latere diagnose zijn heel veel puzzelstukjes op de plaats gevallen wat het juist nu waardoor hij het veel beter kan relativeren. Ik denk (en vind) wel dat door de late diagnose het soms wel erg hard werken is om elkaar beter te begrijpen.
Hoe zijn jullie adhd’ers met geld? ik ben echt een ramp. Heb nooit geld problemen. Maar soms vraag ik me wel eens af waar het heen gaat?!
Ik gebruik zelfs 3x 10 mg per dag (voorgeschreven, meestal slik ik 2x), maar slapen is wel een ding… de bedoeling is dat ik 8:00, 12:00 en 16:00 een dosering neem.
Hetzelfde. Geen schulden behalve studieschuld en mijn huis maar geeft teveel impulsief geld uit.
Vandaag de uitslag van de test gekregen en ik heb inderdaad add. Fijn dat er bevestiging is vanuit een professional maar omdat het gesprek met mijn ouders eigenlijk totaal nutteloos was voelt het een beetje alsof ik iedereen voor de gek houd.
Hoi! Ik kom een beetje binnengevallen hier, ik heb heel lang kunnen compenseren maar nu lijkt mijn concentratie issue na 27 jaar toch echt ADD te zijn. Ik heb een bijna te kinderlijk eenvoudige diagnose gekregen via de poh-ggz en de huisarts heeft me daarna ritalin voorgeschreven. Ik heb het gisteren voor het eerst gebruikt (2x 10mg) maar merkte er eigenlijk weinig van, beetje trillerig rond 15 uur maar verder niks… Is dat normaal voor de eerste dag? Ik voel me een beetje in het diepe gegooid, ook na de supereenvoudige test uit 1995 ik moet er wel aan toevoegen dat ik wel aan echt alle boxjes voldoe, het is niet dat ik de diagnose niet geloof maar omdat het niet werkte ga ik twijfelen of dit het enige wat mis met me is, ofzo. Beetje rare hersenkronkels
Ik merkte zelf wel gelijk verschil de eerste dag, maar mijn huisarts zei dat ritalin niet voor iedereen werkt (en wat ik hoor zeker bij ADD niet). Misschien is er een ander middel wat beter werkt voor jou? De eerst voorgeschreven dosis kan ook te laag zijn… ik ben zelf nu zo’n 4 maanden bezig met de juiste dosering vinden, maar ben er ook nog niet helemaal uit dus ik zou zeker niet alleen afgaan op je ervaring van de eerste dag!
Heel veel succes in ieder geval, hoop dat je iets vindt wat voor jou goed werkt!
Even klagen hoor, maar ik ben na jaren studeren eindelijk bezig met de laatste loodjes alleen ze vallen me echt zó zwaar en ik kan het zo moeilijk opbrengen om de laatste verslagen te schrijven. Voel me er echt een aansteller door, heb het idee dat ik mezelf gewoon even een schop onder mijn kont moet geven en me moet laten motiveren door het feit dat ik er bijna ben, maar ik kán gewoon niet meer. Verslagen schrijven is door mijn AD(H)D zo’n struggle elke keer en het is ook de dominante toetsvorm binnen mijn opleiding dus heb al heel wat geploeter achter de rug. Weet eigenlijk niet waar ik heen wil met deze post maar ik ben gewoon even down door studie, ben ook al veel te lang bezig en veel te ‘oud’ voor een student en dat zit me ook dwars. Pfff wat zal het een opluchting zijn als ik eindelijk klaar ben zeg
Helpt het om de verslagen op te delen? Misschien:
1 indeling
2 voorwoord
3 begin
4 eerste gedeelte van het belangrijkste
5 tweede gedeelte
6 einde
7 mooi maken?
Misschien wordt het dan ook wat minder groot.
En wees je bewust dat er een hoop in je hoofd zit, zowel het aansteller als veel te oud.
Ik kom ook even binnenvallen! Hebben jullie ervaring met diagnostiek bij ADHD centraal? Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van hoe zo’n testdag werkt, want ik weet niet precies wat ik kan verwachten. Ik ben benieuwd naar wat ervaringen of tips.
Ik moest er al vroeg zijn en was samen met m’n moeder gegaan. Je krijgt eerst een gesprek over hoe het nu gaat, daarna over je jeugd (daarom was mijn moeder mee), daarna moet je een computertest doen, daarna krijg je medicatie en daarna doe je die test nog een keer en als je adhd hebt zou je op de computertest beter scoren. Daarna was er nog een gesprek met die psychiater en daarna werd er een vervolg afspraak gemaakt.
Zo is het wat ik me ervan kon herinneren. Je zit er wel een hele dag en ik vond dat best intensief. Die computertest kan je niet per se goed of fout maken trouwens, het is meer om te meten of de medicatie invloed heeft.
Ik zou het gewoon over je heen laten komen. De mensen daar waren superlief en begripvol. Ook werd er een lunch geregeld en stond er genoeg (lekker) drinken klaar. Ze doen er alles aan om je op je gemak te laten voelen
Wat fijn dat ze zo hun best doen! Ik kan me voorstellen dat zo’n lange dag best intensief is, maar het lijkt me ook heel fijn dat je aan het einde van de dag meteen duidelijkheid hebt. Heb je er zelf voor gekozen om je moeder mee te nemen? Ik zag hier namelijk niks over terug in de informatie die ik opgestuurd heb gekregen. Misschien wil ik ook wel m’n moeder meenemen, omdat ik nu al merk dat ik het lastig vind om alles uit mijn kindertijd weer naar boven te halen. Ik lijk zo veel te zijn vergeten. Aan de andere kant merk ik dat mijn moeder ook bepaalde dingen niet zo goed meer weet, dus twijfel ik of het echt een toevoeging gaat zijn.
Ja, dat is het zeker. En na een dag ben je er ook vanaf, het is niet een proces wat weken duurt. Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar het is volgens mij mondeling tegen mij gezegd. Ik vond het ook heel lastig om dingen te herinneren en daarom leek het me wel fijn om haar mee te nemen. En ik was ook best zenuwachtig dus de extra support was wel fijn. Mijn moeder vond het ook lastig dingen te benoemen, omdat het zo lang geleden was maar toch, alle info die van waarde kan zijn is mooi meegenomen.
Ja, snap ik. De support van iemand die mee is is op zo’n dag misschien ook wel fijn inderdaad. Ik ga er nog eens goed naar kijken, dankje!
Ik heb binnenkort ook een testdag bij ADHD Centraal. Hoef niemand mee te nemen, maar heb wel een vragenlijst gekregen die ik door 1 of 2 mensen dichtbij moeten laten invullen. Dat heb ik mijn vriend en mijn moeder gevraagd te doen. En ze vroegen mij wel om bijv rapporten van vroeger nog eens te bekijken om weer een beetje een idee te krijgen hoe ik als kind ook alweer was.
Ik ben bij de ggz getest en ik moest wel een ouder meenemen en rapporten van de basisschool en de middelbare, dus overal net een beetje anders
Lekker late reactie want ik had je bericht gelezen maar was toen uiteraard afgeleid en weer wat anders gaan doen Maar lief dat je bovenstaande zegt, ik moet dat ook loslaten want het schiet niet op daarin te blijven hangen en het zit idd in mijn hoofd. Thanks ook voor je tips qua opdelen! Probeer dat inderdaad te doen, alleen soms blijft het lastig omdat het opgedeelde dan nog steeds groot is waardoor ik het niet zie. En dan moet ik het gewoon nog verder opdelen, alleen dat vind ik mijn met chaotische brein ook weer lastig dus dan wordt het een beetje een vicieuze cirkel soms haha