Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Niet opgehaald, is niet mijn probleem. Ik zou het alleen opnieuw versturen als ze opnieuw de verzendkosten betalen. Maar geen idee wat de officiële regelgeving is.

Ik had vorig jaar twee planten opgestuurd naar de UK. Hebben twee weken bij zo’n punt gelegen. Haar meerdere berichten gestuurd als reminder, helemaal niks. Dus uiteindelijk kreeg ik ze dood terug. Stuurt ze 6 MAANDEN later een bericht waar haar planten gebleven waren. LOL. Op de composthoop, sgat.

2 likes

Haha na zes maanden ook :joy:

Ik zou in gesprek gaan wat de reden is dat ze het niet hebben opgehaald. Geen briefje in de bus is klacht bij koeriers.
Opnieuw verzenden tegen opnieuw de verzendkosten, die moet je immers helaas maken. Maar vaak hoeven ze het dan niet meer :confounded:

Het is een gepersonaliseerd product, dus geld terug sowieso niet. Maar de verzendkosten zijn 18,50 eur en dat is niet goedkoop :sweat:

Voor degenen die aangifte voor de inkomstenbelasting doen als ondernemer (dus niet bij overige inkomsten), hoe doe jij je je aangifte voor de inkomstenbelasting?

• Ik doe het zelf
  • Ik doe het zelf, maar met een boekhoudsysteem
  • Ik heb een boekhouder/laat het door een ander doen
  • Verkeerd gestemd

0 stemmers

En je BTW aangifte?

• Ik doe het zelf
  • Ik doe het zelf, maar met een boekhoudsysteem
  • Ik heb een boekhouder/laat het door een ander doen
  • Verkeerd gestemd

0 stemmers

Ben dan ook wel benieuwd:

Degenen die het zelf doen: hoe heb je het geleerd?

Degenen die het laten doen: mag ik vragen hoeveel je ervoor betaalt? BTW aangifte vind ik geen probleem maar die inkomstenbelasting vind ik echt te lastig en heb al rondgekeken voor een boekhouder. Maar meestal betaal je dan maandelijks een bedrag van rond de 100 euro?

(mocht je tips hebben voor een goede in Noord-Holland/Zuid-Holland stuur me vooral een berichtje)

Goed lezen? Geen idee. Is geen rocket science toch. Alleen veel werk.

1 like

Zo voelt het soms wel. :joy:

Maar mag ik vragen of je daar een boek voor hebt gelezen of op internet info hebt verzameld?

Ik heb ooit eens een vak ‘bedrijfsadministratie’ gehad op mijn grafische opleiding. Dat zal wellicht schelen. Verder de interwebz, andere ondernemers en als ik iets niet weet/snap bellen. Ik zal vast niet alle mogelijkheden optimaal benutten hoor maar voor nu werkt het.

1 like

Ik heb vorig jaar m’n aangifte samen met een boekhouder gedaan! Ik vulde zelf alles in maar zij keek mee en legde uit wat dingen waren en liet het weten als ik dingen leeg kon laten. Was echt top, we vlogen er doorheen, scheelde me veel tijd en stress. En was ook niet duur omdat ik verder m’n administratie gewoon zelf doe dus het was echt alleen het doorlopen van de aangifte zelf. Dus dat is misschien ook nog een optie, als je het spannend vind maar niet meteen al je administratie wil overdragen.

100 euro per maand lijkt me nogal prijzig als het alleen om de aangifte inkomstenbelasting gaat. Als je zelf de administratie goed bijhoudt scheelt het al heel veel. Ik stuur die administratie in maart naar mijn boekhouder en betaal dan ongeveer 300 euro voor de aangifte.

Het zal wat schelen met hoe complex je onderneming in elkaar zit, maar als je zelf de administratie netjes bijhoudt ben je al een heel eind.

Wij betalen 588 voor 2 aangiften (samen een VOF, ik een EZ, beide ook in loondienst). En die 588€ is dan weer aftrekbaar.
Bij ons was het het ontzettend waard… we kregen veel meer terug dan we de jaren ervoor hadden :sweat_smile:… dus hij verdiend zichzelf.

Ik betaal mijn boekhouder/fiscalist ongeveer 100 pj. Voor 4x btw aangifte en IB aangifte voor mij & man.

100 euro voor 6 aangiften? :open_mouth:

1 like

100 euro per jaar is echt heel weinig. Ik betaal 50 euro per maand voor mijn BTWaangiftes en belastingaangifte. Ik zou die BTW evt zelf kunnen doen maar mijn boekhouder bied het alleen zo aan en ik vond het elke keer zo stressvol of ik het wel goed deed dus ik ben hier heel tevreden mee.

Hier hetzelfde idd, het is niet goedkoper als ik de btw zelf doe en heb er eigenlijk ook weinig zin in. Ik kan het zelf, heb op school geleerd hoe ik een balans, winstverliesrekening etc maak en dat is fijn want daardoor weet ik wat er staat en kan ik makkelijk checken of ik het vind kloppen. Mijn accountant vindt het ook fijn om ieder kwartaal even mn administratie te checken, dan is het aan het einde van het jaar / met de IB minder werk voor ze.

Vraag me eigenlijk ook af of dit een professionele boekhouder is of iemand die dit als vriendendienst aanbiedt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een boekhouder zo’n laag uurtarief rekent of gewoon zo snel werkt.

Het is een bedrijf! Een deel doe ik zelf (inkomsten en uitgaven in btwoverzicht zetten). Hij controleert en verstuurt. Was ooit mijn overbuurman en is ermee begonnen voor ons toen mijn vader overleed, dus dat kan ermee te maken hebben. Maar verder is de aangifte voor hem niet zoveel werk geloof ik?

Ik zit even in een lastige situatie en weet even niet zo goed hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik doe momenteel een (voor mijn doen) grote opdracht voor een groot en bekend bedrijf in Nederland. Ik heb daar een vast contactpersoon en zij heeft een stagiaire. Met hen twee hem ik tot nu toe alle contact gehad (mail + videobellen). Offerte was goed gekeurd en inmiddels ben ik bijna klaar met de opdracht. Er ligt nog een deel bij hen ter controle en dan kunnen we de afrondende fase in. Nu krijg ik alleen opeens geen contact meer met ze. Het laatste mailcontact (van hun) was 3 weken geleden en daarin zeiden ze dat ze het zouden checken en me zouden mailen. Ondertussen heb ik al wel 5 mails gestuurd en niemand reageert. Ook heb ik naar het hoofdkantoor gebeld maar daar heb ik ook nog geen geluk mee gehad. Mobiele nummers heb ik niet en volgens de telefoniste mocht ze die ook niet geven. Ik weet echt even niet meer wat ik nu moet doen. Ik wil graag mijn factuur alvast sturen aangezien ik inmiddels ook al 4 maanden voor ze bezig ben en de vertraging steeds echt van hun kant komt. Wat zouden jullie doen??

Nee dat maakt geen verschil, het is echt een groot bedrijf dus zij hebben gewoon een balie met daar iemand die kan doorverbinden zeg maar. Dat van dat mailadres voor de factuur is wel een goed idee. Ik begrijp er ook echt helemaal niets van. Eerder reageerden ze ook niet super snel maar nu heb ik al wel 3 mails gestuurd met of ze willen reageren blabla en geen reactie. Ik kan het nog even bij een van de andere zzp-ers op mijn werklocatie proberen. Ik heb het contact van dit bedrijf via hun, wellicht hebben zij nog een ingang.

Ik weet niet zo goed wat een PO-nummer is? Ik heb wel een offertenummer.