Ergens voel ik me dus een beetje bezwaard om al te facturen omdat ik nog niet helemaal klaar ben met de klus maar dit duurt zoooo lang nu en dat ligt dus niet aan mij maar aan hun… Om even een klein beetje duidelijkheid te scheppen: ik maak een website voor ze met alles erop en eraan (tekst, beeld, etc) en die is dus bijna klaar maar nog niet live.
Vervelend! Hopelijk kun je nog een andere ingang vinden om contact te krijgen. Je zou ook alvast een deelfactuur kunnen sturen? En dan het resterende bedrag als alles klaar is.
Vervelend!
Ik weet niet wat je af hebt gesproken met ze, maar bij dit soort opdrachten is het niet gek om te factureren voor livegang. Of bv deel bij opdracht, deel voor livegang en deel na livegang,
Als de site verder klaar is, zou ik gewoon je factuur sturen en dan later nog een factuur voor eventuele kosten/uren die je nog maakt voor aanpassingen.
@Bailey en @Suikerklontje dank jullie! Ik ga dat morgen doen. En ondertussen doorgaan met ‘stalken’. Echt vreselijk dat dat zo voelt terwijl ik niets fout doe…
Nee het is een project prijs verdeeld in onderdelen, dus opzich kan ik makkelijk afstrepen wat ik nu gehad heb. Ik ga er morgen even werk van maken. Maar baal er gewoon van, want de samenwerking was prima en ik heb dus geen idee wat er nu aan de hand is. Het rijmt niet echt met voorgaande acties.
Heeft een van jullie ervaring met parttime in dienst treden voor een bepaalde opdracht? Ik heb deze mogelijkheid en twijfel vanwege de fijne secundaire voorwaarden. Ik zou mijn opdrachten voor andere klanten wel als zzp’er blijven doen.
Ik heb een vraag.
Ik werk parttime in loondienst en parttime als zpp’er, waarbij ik gebruik maak van de kleine ondernemersregeling. Ik doe dus geen btw-aangifte.
Ik wil bij de woningcorporatie een inkomensverklaring uploaden, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik hier aan kom. Ik vind online van alles over een inkomensverklaring voor zzp’ers of wanneer je in loondienst bent, maar niet wat je moet doen als je het allebei doet.
Weet iemand dit?
Je kan een inkomens verklaring laten opstellen door bijv Overvieuwz. Maar er zijn ook andere bedrijven.
Ik/wij hadden ook een EZ & VOF en beide loondienst en zij nemen dan alles mee tot 1 inkomen in de verklaring.
(Maar kost wel geld)
Ik zou even bij de woningcorporatie informeren naar wat zij ervoor eisen, zonde als je ergens geld in steekt en ze het toch anders willen.
Bij mij was destijds voor de woningbouwvereniging namelijk een jaaropgaaf van mijn inkomen uit loondienst + kopie IB van het jaar ervoor voldoende, maar dat is wel alweer 10/12 jaar geleden.
Ik ben zo’n stuk ongeduld hè. Ik heb dus sinds half augustus een plantenwinkel. De ruimte deel ik met een andere ondernemer. Het pand is haar eigendom. Nu loopt mijn contract tot eind juni en kan ik daarna de hele ruimte overnemen maar ik ben zo ongeduldig. Het voelt nu echt alsof ik niet verder kan wat me af en toe chagrijnig maakt. Ik mag de ruimte wel eerder overnemen maar met het oog op corona is dat misschien niet heel verstandig nu. Wat als ik dubbele huur moet gaan betalen en we zitten weer weken in een lockdown? Dus ik weet wat verstandig is maar mehhhhh.
Is de ruimte die je nu hebt te weinig om je werk goed te kunnen doen/genoeg te verkopen? Heb je een financiële buffer om een slechte(re) periode met minder verkopen + dubbele huur op te vangen?
Nee, want anders was er natuurlijk geen probleem en had ik het direct kunnen doen. Meer ruimte is hoogstwaarschijnlijk wel meer omzet maar ik heb geen zin om dat risico nu te lopen. Ik erger me vooral aan mijn eigen ongeduld. Klinkt misschien heel armoedig haha, geen buffer, maar ik heb dit kunnen ondernemen zonder leningen aan te gaan dus ik mag niet klagen.
Niet zo gek dat je gewoon enthousiast bent om al je plannen uit te voeren, en soms is het ook gewoon goed om te gaan en niet te overdenken. Maar inderdaad, als je nog geen buffer hebt zou ik even wachten. Nog max een half jaar, en who knows wat er over een maand of 3 al mogelijk is
Misschien weet iemand hier een antwoord op/heeft iemand tips?
Een vriendin en ik gaan samen een ‘side-business’ beginnen. We hebben allebei een eenmanszaak en hebben een aantal gezamenlijke projecten op de planning staan. Hiervoor maken we beide kosten en zullen er ook gezamenlijke inkomsten per project binnenkomen, die we 50/50 verdelen. Het leek ons daarom logisch om een VOF te starten samen. Is dat inderdaad logisch of halen we onszelf hier veel werk mee op de hals en kunnen we het beter via onze eigen eenmanszaken laten verlopen?
Ik zie even niet meer wat de voor- en nadelen zijn…
@Lula Zonder buffer zou ik ook zeggen nog even wachten met het oog op de huidige situatie. Wat zijn de dingen waardoor je het gevoel hebt dat je niet verder kan? Misschien dat je in de tussentijd hier toch al (gedeeltelijk) iets aan kan doen, zodat het wat ‘draaglijker’ wordt voor jezelf?
Ik stond begin dit jaar op hetzelfde punt en we hebben besloten nog even geen VOF te starten. Omdat we daarvoor ook weer een aparte boekhouding moeten hebben wat dus weer kosten met zich mee brengt (aparte zakelijke rekening, boekhouder die de jaarrekening maakt etc) en we wilden het samenwerken eerst eens uittesten. We laten de inkomsten & kosten nu via onze eigen eensmanszaken lopen en factureren aan elkaar om de opbrengsten & kosten 50/50 te verdelen. Het zal vast niet 100% 50/50 zijn omdat de kosten en inkomsten ook weer invloed hebben op de jaarcijfers & belastingaangifte van onze eigen eensmanszaken blablabla, maar het gaat niet om grote bedragen en voor nu werkt die constructie helemaal prima.
Ja precies dat van die aparte jaarrekening etc. leek mij inderdaad het punt waar het meer werk wordt dan (in eerste instantie) nodig. Heel fijn, dankjewel voor je antwoord!
Zijn hier nog meer mensen die in België als zelfstandige in hoofd- of bijberoep werken? Ik start per 1 januari officieel met mijn bijberoep en vind het echt heel erg spannend!