Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik vind 4 maanden best veel, zou inzetten op 2. En korting was de laatste anderhalf jaar ook goed haalbaar, je kan inzetten op 20% voor 6 maanden bijvoorbeeld en kijken wat er uitkomt.

Voor hoelang is het contract? Als het een 3 of 5 jaar contract is moet je sowieso wel iets kunnen bedingen, bij een 1 jarig contract is het vaak al moeilijker.

Het is een tweejarig contract! En 2 maanden was inderdaad waar ik zelf ook op wilde inzetten

@Silica Bedankt voor je tips!

Zijn hier creatievelingen die mij zouden kunnen helpen met het verzinnen van een bedrijfsnaam?

Mee denken is altijd leuk!

Hebben jullie een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten? En zo ja, waar en waarom?

Ja, heb ik wel bij Inter.polis. Kost maar iets van ā‚¬5 per maand en dat vond ik wel een fijn gevoel, mocht er ooit iets mis gaan.

1 like

Ja, ik moest dat vanuit mijn opdrachtgever

Zou je de gegevens willen delen prive. Ik ben namelijk opzoek naar een boekhouderšŸ˜Š

Ik kan ook wel tips voor een betrouwbare en goede boekhouder gebruiken! Hoeft niet perse in de buurt (gaat waarschijnlijk toch grotendeels online).

Blijkbaar nog best wel markt voor boekhouders voor kleine ondernemers! Ik ben boekhouder qua achtergrond en begint wel een beetje te kriebelen om ook dingen voor mezelf te doen als ik jullie berichtjes lees haha. Heb nu wel best een drukke baan, maar wel iets om serieus te overwegen eigenlijk!

3 likes

Zijn hier dames die samen met hun partner een onderneming hebben? En er eventueel ook nog een baan bij hebben? Ik ben benieuwd naar welke rechtsvorm jullie hebben gekozen.

Mijn vriend en ik (niet getrouwd wel fiscaal partners) willen samen een onderneming starten en blijven daarnaast eerst parttime werken. Nu weet ik niet of het verstandig is om een vofje te starten of wellicht een van ons een eenmanszaak en de ander meewerkend partner. Ik wil binnenkort even een gesprek aanvragen met een adviseur hier in, maar wellicht dat hier iemand ervaring heeft. Ook zodat ik er alvast wat meer over na kan denken.

Is hier iemand zzpā€™er als tekstschrijver en zou ik die een paar vragen mogen stellen?

Ik! Je kunt me een pb sturen als je wilt

Wij hebben een VOF (man/vrouw constructie).
Dat leek ons zoveel makkelijker dan de ander in dienst nemen, waarbij je ook van alles moet afdragen etcā€¦

Bedankt! Ik denk dat dit voor ons ook de beste optie is.

1 like

Het enige wat je misschien tegenhoudt is dat je dan wel beide 1225u moet voor je startersaftrek. Als je een eenmanszaak hebt dan draai je dat in je eentje misschien makkelijker (want je kan dan alle administratie bij jou zetten etc) en de ander is dan voor een x aantal uur in dienst en hoeft dat dus niet te draaien. Maar ik weet niet of dat tegen elkaar op weegtā€¦

Verder liepen / lopen wij er tegen aan dat onze onderneming niet kan draaien als de ander niet werkt. Dus toen ik 3mnd zwangerschapsverlof had en een UWV uitkering kreeg, kon de VOF niet draaien maar mā€™n man had nergens recht op. Ook niet op die doorbetaalde 6wkn tegen 70%. Misschien kan je daar wel aanspraak op maken als hij in loondienst is (weet ik niet?). Maar ik mocht ook dje 3mnd mā€™n gemiddelde uren doorschrijven, hij niet. Want hij was niet zwangerā€¦
Daardoor haalde hij in 2018 en 2020 de urennorm niet en dat is fiscaal wel zuurā€¦

Lastig! Even grof geschat halen wij in het eerste jaar die urencriterium sowieso niet.
Om wat meer zekerheid te behouden en omdat we er nog niet goed genoeg van kunnen leven willen we eerst beiden 3 dagen blijven werken en dit er naast doen. Even spoiler voor herkenbaarheid.

We gaan een dorpshuis met horecabestemming overnemen in ons dorp. Eerst draaien we alleen voor de verenigingen en dan willen we het langzaam uitbreiden naar meer werkzaamheden voor de onderneming en minder werken in loondienst

Met een eventuele zwangerschap zou mijn partner het kunnen oppakken en krijg ik denk ik ook een stukje vanuit loondienst gewoon verlof?
Wel zuur in jullie geval trouwens! Daar zijn natuurlijk geen uitzonderingen voor wanneer de werkzaamheden in jullie vof dan stilstaan? Moet je dus wel echt zelf een potje voor opbouwen.

Ik noemde nu dus de constructie beide in loondienst werken en beide de onderneming dragen. Maar mijn vriend kan er ook voor kiezen om als zzpā€™er in dienst in plaats van loondienst. Daar maakt hij de urencriterium sowieso waar. En ik dan de onderneming dragen, maar dan maak ik ook niet daadwerkelijk die uren want hij draait dan ook een groot aantal. Wat ingewikkeld dit :joy:

Wachten nog even op de laatste krabbels en dan plan ik maar even een afspraak in om hier wat wijzer in te worden / knopen door te hakken.

Ben benieuwd hoe jullie je urenadministratie hebben opgezet. Als je een opdracht hebt voor een bepaald bedrijf voor langere periode, schijf je dan elke dag op wat je precies doet? Of is het puur: 8 uur gewerkt voor opdrachtgever X?

Ik voer alles in in Toggl!

Wat zouden jullie doen? Pakket naar buitenland gestuurd wat niet is bezorgd (bewoners niet thuis) en niet bij ophaalpunt is opgehaald. Dit pakket wordt nu teruggestuurd naar Nederland.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Opnieuw versturen en verzendkosten zelf betalen of laten betalen door de koper? De koper had dit als cadeau voor een ander bij mij besteld. De ontvanger /cadeauontvanger heeft het pakket dus niet opgehaald waarna de postservice het nu terugstuurt.

Dit staat niet duidelijk aangegeven in mijn voorwaarden (wel dat versturen op kosten koper is) en ben nu op zoek naar wijsheid.