Ik werk naast mijn normale baan als vertaler en kreeg nu een voorstel binnen om 10.000 woorden te vertalen voor 150 euro. Dat is 0,015 cent per woord, terwijl mijn normale tarief 0,11 cent is (en ik zit al aan de lage kant). Omgerekend in uurloon zou je dan gemiddeld 7 euro per uur verdienen en daar moet nog belasting, pensioen en verzekering af. Wat een grapjas. Heb nu al zin om een mailtje terug te sturen of dit een serieus voorstel is.
Lol, zijn ze niet gewoon een 0 vergeten?
Zal ik alleen dat terugmailen hahaha. Nee, heb hem opgezocht en is duidelijk een beginnend ondernemer met weinig budget. Site moet nog de lucht in. Denk dat ik hem vriendelijk duidelijk ga maken dat Google Translate gratis is en niemand voor 7,50/u z’n bed uit gaat komen.
Hebben jullie een aansprakelijkheidsverzekering genomen voor je bedrijf? Zo ja, waar en waar hebben jullie op gelet?
Bij mijn nieuwe opdracht vragen ze om een verzekering, maar mogen ze dat verplichten?
Weet ik niet zeker. Maar met opdrachten heb je in de basis aanbod en aanvaarding, waarbij de ene partij eisen stelt en de andere partij besluit of die daarmee akkoord gaat.
2 opdrachtgevers wilde dit ook bij mij. Ben uiteindelijk overstag gegaan omdat ik behoorlijk afhankelijk ben van de opdrachten daaruit komend.
Heb er een afgesloten hij aon.
Zijn er hier mensen die bij de KvK een vestigingadres hebben gebruikt ipv privé-adres? Ik ga me binnenkort inschrijven maar ik vind het geen fijn idee dat mijn huisadres openbaar wordt.
Soms heb je zelf een blinde vlek mbt dingen, dus ik ben benieuwd wat jullie van de volgende situatie vinden? Zet het even in een samenvatting ivm de lengte.
Samenvatting
Gevraagd voor het maken van portretten voor socials en voor op de website van bedrijf. Telefonisch de wensen besproken om duidelijk te krijgen wat persoon wilde en toen op de offerte letterlijk het volgende genoemd:
- Studiofotografie, inc. 1 foto, bedrag X
- Portretfotografie op buitenlocatie, inc. 2 foto’s, bedrag X
- Extra foto’s, per stuk , bedrag X
Genoemde bedragen zijn exclusief BTW en reiskosten vanaf 10 km van postcode XXXX.
In de begeleidende mail kort uitgelegd hoe ik aanlever en hoe verder na de fotoshoot. Op de offerte kwam akkoord en datum afgestemd. Tijdens de shoot hing er een goede sfeer, kreeg complimenten dat persoon zich op gemak voelde en er werd gevraagd of ik snel kon leveren, ivm dat de site eigenlijk al live had gemoeten. Normaliter hanteer ik een levertijd van max 2 werkweken en hoor ik dit soort verzoeken graag vooraf ivm planning, maar het paste in mijn agenda dus dag later aangeleverd met logo om keuzes te kunnen maken. In de mail met de link naar die selectie heb ik ook nog vermeld “er zit 1 studioportret en 2 buitenfoto’s inbegrepen bij de prijs van het fotograferen”.
Die avond werd de keuze al gemaakt (8 portretten totaal, dus 5 extra). Vanwege de haast heb ik de dag erna meteen gecheckt met persoon of de keuze definitief was en de factuur in orde gemaakt (ik lever dit soort dingen na betaling, ook aangegeven in offerte en op shootdag).
Ik ben er vanwege de aard van het verzoek en zinnen als ‘voor de website van mijn bedrijf’ en omdat het contactformulier op mijn websitepagina “voor bedrijven” is gebruikt om contact op te nemen vanuit gegaan dat het om iemand met een bedrijf ging. Op de offerte bedragen zonder btw genoemd (maar dat stond er ook bij) . Voor particulieren is het bedrag op de offerte al inc. BTW, maar dan staat er ook een ander bedrag op de offerte natuurlijk. Het gaat achteraf gezien toch om een particulier, die de foto wil gebruiken op de website van het bedrijf waar persoon werkzaam is. Dus dat is iets wat ik in het vervolg van te voren duidelijker ga vragen bij dit soort verzoeken.
Na het versturen van de factuur werd het stil, heel stil. Opvallend voor iemand die haast heeft met het ontvangen van de foto’s. En nu ruim 1,5 week later krijg ik via whatsapp (vanuit het niets) te horen dat persoon is geschrokken van het totaalbedrag en had verwacht dat alle gekozen foto’s inbegrepen zaten bij de prijs.
Er zou natuurlijk een pijnpunt kunnen zitten dat het bedrag 21 % hoger uitviel dan verwacht omdat ze zich niet hebben gerealiseerd dat het ex BTW was, maar dit stond wel letterlijk op de offerte onder de 3 genoemde bedragen, en ook op de pagina waarop het contactformulier is ingevuld en strookt ook niet met wat er in het appje stond.
Ik heb voorgesteld om morgen even te bellen hierover en ga dan ook open vragen waar die verwachting vandaan komt, maar ben benieuwd of ik dus ergens een blinde vlek heb in mijn communicatie?
Als ik het van jouw kant lees denk ik, die persoon had beter moeten lezen. En heeft diegene echt 8 foto’s nodig voor dit doel? Anders kan daar een optie tot besparing voor diegene zitten. Zou niet zo snel vanuit jou tegemoetkomingen doen, tenzij je toch iets over het hoofd hebt gezien.
Ik denk eerlijk gezegd dat die verwarring jou niet te verwijten valt. Ik heb zelf ook als freelancer gewerkt en kan me goed voorstellen dat als iemand voor LI en website foto’s wil, je dat interpreteert als iemand die aankoopt vanuit een organisatie of freelance. En als particulier kan je natuurlijk ook gewoon lezen. Als je er toch over twijfelt kan je misschien met haar een regeling af spreken qua spreiding van betalen.
De foto’s waren daarnaast ook een soort cadeautje voor zichzelf, omdat deze persoon een persoonlijk doel heeft behaald. Dus denk dat daar de keuze zit tot meer foto’s afnemen. Maar inderdaad, dat is een goede manier om al wat te besparen. Er zitten ook een aantal foto’s tussen die ik best op elkaar vind lijken…
@gep ik lever normaliter bij particulieren pas na volledige betaling omdat als iemand niet betaald ik anders mijn product al heb geleverd en het niet echt een fysiek product is natuurlijk. Bij vaste klanten loopt het vaak tegelijk of is het factuur, foto’s, betaling binnen (maar daar heb ik dan wel al een relatie mee opgebouwd). Maar kan wel eens voorzichtig vissen waar het vandaan komt en anders voorstellen dat de helft vast wordt voldaan, de helft vd foto’s geleverd en de rest als de rest is betaald ofzo.
Edit: update na het belletje; persoon heeft nu besloten om de bestelling aan te passen. Gelukkig heb ik er verder nog niks aangedaan… meteen een les voor de toekomst: pas eraan beginnen als er betaald is (is begin vaak al als de factuur is verstuurd zodat ik na betaling snel kan leveren). Waar de verwachting scheef is gaan lopen is me niet duidelijk geworden, want werd toegegeven dat factuur netjes overeen kwam met hetgeen wat is gecommuniceerd. Alleen persoon had niet verwacht dat het totaal op dat bedrag uit zou komen?? Je kunt het zelf narekenen lijkt mij… maar dat heb ik er maar niet bijgezegd natuurlijk.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met onderhandelen over de huurovereenkomst van een bedrijfsruimte?
Wat is je specifieke vraag?
De vraag is hoe doe je dat . Ik heb een voorstel gekregen maar daar wil ik op 2 punten over onderhandelen, huurkorting en het borgbedrag.
Heb hier echt totaal geen ervaring mee want mijn oude bedrijfsruimtes waren altijd antikraak.
Wij maken altijd een afspraak met de verhuurder om dat soort dingen te bespreken. Dus gewoon even bellen en aangeven dat je het huurvoorstel wilt bespreken. De verhuur van bedrijfspanden liep niet zo goed tijdens corona, dus je hebt wel kans dat de verhuurder er voor open staat. Verder gewoon zorgen dat je een goede onderbouwing hebt van waarom je minder huur/borg wilt betalen en aantonen dat je een goede huurder bent waar ze op kunnen bouwen.
Oh zo. Ik heb alleen contact gehad met makelaars en niet de directe verhuurders. Maar inderdaad wat @George zegt, zorg dat je het goed kunt onderbouwen. Er staat superveel leeg overal dus je hebt in ieder geval meer kans op mogelijkheden om te onderhandelen.
Ja, dit gaat ook via een makelaar. Ik ben vooral ‘bang’ dat ik te laag inzet zeg maar.
En kun je vergelijken met andere gelijksoortige ruimtes? Hoewel je daar niet makkelijk de borg enzo van kunt vinden misschien. En waarom moet de borg lager? Want dat is maar een eenmalig bedrag. Onderhandel je niet liever over de huurprijs dan?
De borg is ruim 4 maanden huur, dus slaat een flinke deuk in mijn fondsen. De prijs per m2 per jaar is heel redelijk, zeker in de omgeving waar ik zit. Maar ik wil dus wel kijken of ik een maand of 2 gratis kan krijgen of korting voor de 1e x maanden.
Maar ik weet niet wat gebruikelijk is in dit soort situaties
Ik heb bij mijn laatste winkel 6 maanden huurvrij gekregen en de verhuurder heeft ook nog flink geïnvesteerd in een nieuwe vloer, een extra toilet voor klanten en het schilderen van het plafond. Dat was best een goede deal denk ik. Ik heb toen advies gekregen van een persoon die werkte voor de gemeente en die goed op de hoogte was van wat voor deals in de afgelopen jaren in die staat waren gesloten.
Wat verder goed is om te vragen is een ‘break optie’, dwz dat je na één of twee jaar van het contract af kan mocht je dat om wat voor reden dan ook willen.