Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Jaa snap ik dat het lastig is! Ik vind zelf even er na contact bellen of even mailen wel heel fijn. Dan heb je als toekomstig klant ook het gevoel dat er echt aandacht aan je wordt besteed. En niet dat het coaching is waar de coach zoveel mogelijk wilt verkopen maar er amper persoonlijke aandacht is. Dat geeft toch een andere insteek.

Ook als mensen er na nog vragen hebben. Soms moet iets ook even landen of even tijd nodig hebben om er over na te denken.

Als iets kunstmatig voelt dan zou ik dat zelf niet doen. Je moet er wel echt achter staan. Ik verkoop zelf producten en als ik zeg dit is een echte bestseller en het is er ook een, dan zeg ik dat met meer enthousiasme dan over een product die het niet is.

Kun je misschien meer inspringen op het je kan starten wanneer je wilt + de blijvende verandering die mensen kunnen krijgen?

1 like

Heb je ook gecontroleerd of de koerier wel de juiste kosten aan jou heeft doorberekend?

Verder is het volgens mij heel normaal om de verzendkosten ook in je productprijs te verwerken, dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken (weet niet of je producten aanbiedt met concurrentie of dat het unieke producten zijn).

@snowflake ben je zelf ook zichtbaar (in de webinar maar ook op social media bijv)? Naar mijn idee laten tegenwoordig de meeste succesvolle cursusgevers ook heel veel van zichzelf zien. Persoonlijk heb ik best vaak gratis webinars gevolgd, maar eigenlijk pas bij 1 persoon ook echt betaald voor een cursus (celine Charlotte). Denk dat het ook kan helpen om ervaringen van anderen te delen op je site/socials als je dat nog niet doet.

2 likes

Jaaa helemaal mee eens dat het oprecht moet zijn/goed moet voelen. Dat voel je sowieso aan als toekomstige klant.

Ik ga de belafspraken proberen. Heb er meteen een gemaakt nu haha. Bedankt voor je tips! :heart:

1 like

Graag gedaan! Fijn dat je er gelijk een hebt kunnen inplannen!

1 like

Ja Charlotte is daar mega goed in. Heb ook 2 cursussen van haar gevolgd. Probeer steeds meer zichtbaar te zijn idd, vind het wel een hele taak erbij, maar denk dat het op een gegeven moment wel makkelijker wordt. Gister voor het eerst een reel gemaakt woehoee.

Zoekt iemand misschien (tijdelijk) een nieuwe uitdaging? Ik heb een vacature voor mijn zwangerschapsverlof in mijn webshop, maar krijg zo weinig meiden gevonden die een beetje commercieel zijn en ervaring met of een webshop, of soortgelijks. Het is veel achter de computer en veel verantwoordelijkheden. Ik dacht niet geschoten is altijd mis. Dus bij eventueel meer info stuur mij een PB :slight_smile:

2 likes

Ik deel graag mijn two cents met je, vanuit eigen ‘webinar-kijker’-perspectief en vanuit marketing-perspectief. Het is een beetje een lang verhaal geworden, dus ik heb het in een spoiler gezet.

Veel uitleg over mijn kijk hierop

Als webinar-kijker ben ik vaak nog helemaal niet echt bekend met datgene waar het webinar over gaat. Ik heb dan (vaak sinds kort) interesse in het onderwerp, soms puur omdat ik de webinar (gesponsord) tegengekomen ben en daardoor getriggerd werd. Soms omdat ik al een tijdje ergens over twijfel, maar steeds maar geen knoop doorhak. En soms maakt een webinar mij bewust van een ‘probleem’ waar ik (al dan niet onbewust) mee bezig ben. Een gratis webinar vind ik op zo’n moment perfect, omdat het een laagdrempelige manier is om kennis te maken met wat er wordt aangeboden. Welke kennis wordt er gedeeld, past de stijl bij mij, is dit iets waar ik meer interesse in heb, etc. etc.

Dan is het een beetje afhankelijk van hoe ver ik al in de ‘funnel’ ben of ik een webinar kijk met het doel om iets te kopen of met het doel om te kijken hoe ver mijn interesse gaat. Ik moet zeggen dat het bij mij vaak die laatste optie is. Ik ben dus nog helemaal niet in een koopstemming en vind het dan ook altijd een beetje vervelend als er heel lang wordt stilgestaan bij het verkoopgedeelte van het webinar. Ik ben op zoek naar relevante informatie over het onderwerp waar het webinar over gaat.
Maar dat betekent niet dat ik helemaal geen ‘verkooppraat’ wil horen, want doordat ik vaak nog nieuw ben in het onderwerp, heb ik ook geen weet van de mogelijkheden in cursussen/producten/diensten/etc. Door het aanbod concreet te benoemen, trigger je me dan wel. (Oh, is dit webinar slechts een klein deel van de kennis en kan ik mijn probleem dus nog beter oplossen :exploding_head:)

Ik ben iemand die het webinar op zich moet laten inwerken. Ben ik na een paar dagen nog steeds enthousiast? Wil ik hier nog meer over weten? De kans is groot dat ik er niet actief mee bezig ben, maar het ergens in mijn achterhoofd zit. En wat bij mij dan goed werkt, is als het onderwerp on top of mind blijft. Via (gesponsorde) Insta stories of posts, e-mails, etc. Het liefst ook in de vorm dat er eigenlijk steeds nog wat triggerende informatie wordt gegeven. Bijv. door een nieuw ‘probleem’ aan te kaarten waar ik als consument last van heb (en wat jouw product/dienst oplost) of door het op andere manieren uit te leggen. Als ik me maar steeds meer/weer bewust ben dat jĂłĂșw product/dienst de oplossing biedt die ik nodig heb. En dan het liefst op een manier die niet tĂ© pusherig overkomt :wink:

Vanuit marketing-perspectief is een webinar een fijne laagdrempelige opening om kennis met je te maken. Geef je je webinars via een platform of bijv. via Insta live? Als je het via een platform doet, kun je mensen zich laten inschrijven voor het webinar. Je mag deelnemers wettelijk niet verplichten om lid te worden van een nieuwsbrief (hoewel dat vaak genoeg gebeurt), maar je mag ze altijd 1 keer benaderen. Je zou een x aantal dagen na je webinar een mail kunnen sturen met daarin je aanbod. Je kunt mensen in je webinar ook actief aansturen om je te gaan volgen, zodat je (organisch) on top of mind kunt blijven. Dan denk je misschien dat dat logisch is, maar dit soort dingen concreet vragen, werkt vaak goed.

In je mails/posts/stories kun je je aanbod actief promoten. Zou dat niet per se dagelijks doen, maar daar een fijne balans in proberen te vinden tussen het aanbod en andere content. Bij die andere content is het dan ook fijn als je je expertise nog laat zien: dus vooral gratis een gedeelte van je kennis met ze delen. En laat dan ook vooral weten dat jouw cursus hier nog veel dieper op ingaat, dus dat het absoluut een meerwaarde heeft.

Ik weet niet waar jouw cursus over gaat, maar het werkt vaak zo dat mensen pas op het laatste moment op een aanbod ingaan. Op de laatste dag van een early-bird korting of op de laatste dag voordat je cursus start bijvoorbeeld.

Oeps, ik kan hier uren over doorgaan merk ik. Hopelijk heb je er wat aan!

2 likes

Heeft iemand hier toevallig ervaring met webshop fulfilment en/of full-service merchandise bedrijven? Ik ben wat aan het researchen voor mijn werk maar zie door de bomen het bos even niet zo goed meer.

@Tubing :yum:

1 like

Ik ben bij 2 bedrijven op bezoek geweest voor meer info, maar besloten toch alles nog zelf te doen(in eigen beheer, met inpaksters etc) Omdat het lastig is een bedrijf te vinden die het precies zo kan doen als je wilt en op maat. Vaak betaal je voor opslag, de uren van de inpaksters/verwerking/ behandeling retouren, en ook nog een vast bedrag of percentage van de bestelling/ de verzendkosten etc.
Dm maar als je wellicht toch denkt dat ik je kan helpen.

1 like

Ah daar was ik inderdaad al een beetje bang voor. Voor ons gaat het denk ik echt niet haalbaar zijn om zelf te doen helaas(webshop zou echt voor erbij zijn en hebben zowel niet de ruimte als de mensen om dat zelf in goede banen te leiden). Maar zal je straks nog even dm’en, dankjewel!

Ik zit ergens mee. Ik werk als zzp’er als onderzoeksadviseur en begeleid ook studenten bij scripties en onderzoek. Ik ben 4 maanden geleden bevallen en heb ook 4 maanden verlof genomen. Ik heb eigen klanten maar werk ook met tussenbureautjes. Tijdens mijn verlof begon een van die tussenbureautjes al een beetje drammerig te vragen of ik eerder wilde beginnen want er was een student die heel specifieke hulp nodig had die alleen ik kon helpen. Ik was net bevallen en zat daar echt niet op te wachten. Hij vond dat stom. Daarna begon hij ook nog eens over dat mijn timing van vakantie nemen altijd onhandig was. Momenteel heb ik het megadruk en kwam hij weer met studenten maar moest ik weer weigeren vanwege drukte en omdat ik het niet vond aansluiten bij mijn achtergrond. Nu reageert hij weer geĂŻrriteerd dat ik al drie keer achter elkaar een student heb geweigerd en dat de samenwerking inefficiĂ«nt is.
Mijn eerste reactie was boosheid, maar dat lijkt me niet professioneel. Hoe reageer je hier nu op als zzp’er? Ik ben toch vrij om te weigeren en niet in dienst bij hem?

Je bent zeker vrij om te weigeren. Altijd, maar al helemaal tijdens je zwangerschapsverlof. Ik vind het eigenlijk wel wat zeggen over een persoon/bedrijf wanneer er nul rekening wordt gehouden met dat soort zaken en het zou voor mij een reden zijn om de samenwerking helemaal te beëindigen.

Hij zal misschien balen omdat hij voelt dat hij niet consequent op je kan rekenen, maar dan heeft hij dus geen oog voor jouw situatie + als hij wil dat je altijd maar beschikbaar bent moet hij je maar voor een vast aantal uur per week inhuren.

Soms denken mensen recht te hebben op je tijd, maar je hebt altijd nog andere klanten, persoonlijke omstandigheden en overige verantwoordelijkheden. Dat wordt soms vergeten.

1 like

Dank voor je reactie! Ja, ik heb ook het gevoel dat ik het moet beëindigen. Ik heb dus ook zoveel klandizie via andere kanalen dat het voor mij niet zoveel boeit. Maar ik vind het zo vreemd dat hij me zo probeert te bespelen, hij wil ook allerlei andere dingen die mij meer doen denken aan een loondienstcontract. Intuïtie says no :slight_smile:

1 like

Wij hebben hier een discussie die steeds terugkomt. Mn vriend is sinds een aantal maanden samen met een vriend een VOF gestart. Nu betalen ze zichzelf natuurlijk iedere maand een bruto salaris uit. Het lijkt mij dat je daar iedere maand een bedrag van opzij moet zetten voor de inkomstenbelasting die je ieder jaar doet. Mn vriend geeft nu aan dat het niet nodig is omdat dat verrekend wordt aan het einde van het jaar? Ik weet niet meer precies hoe hij het zei. Maar ik word er zo onrustig van en zit niet te wachten op een dikke vette aanslag inkomstenbelasting.
Weet iemand hier meer van?

Je moet dat eigenlijk wel zelf opzij zetten ja, maar misschien zetten ze dat apart in een apart potje binnen bedrijf? Ik ben zelf zzp’er en werk volgens profit first, een systeem waarbij je buiten je salaris ook potjes reserveert voor bijvoorbeeld belastingen, zoals ook de aangifte inkomstenbelasting. Op die manier kan ik het bedrag dat ik als salaris betaal in z’n geheel houden en hoef ik privĂ© niks apart te houden.

Edit: hebben ze een boekhouder of accountant?

2 likes

Ik neem aan dat ze binnen hun bedrijf een deel van hun omzet reserveren voor belastingen. Dan hoef je van het geld dat je als salaris overmaakt idd niets apart te houden, dat is gewoon salaris net zoals iemand in loondienst dat krijgt.

2 likes

Ja ik dacht ook dat het een soort basisregel was zeg maar om te reserveren voor je belastingen. Nou ja, ik zal nog wel even horen bij ze. Ze hebben een boekhouder inderdaad, zal nog wel s horen bij ze.
Jij ook bedankt @itakepictures

1 like

Ja dit doe ik ook.
Ik heb geen vaste kosten (verleen een dienst, en heb geen ruimte die ik huur oid). En ik betaal mezelf ban de omzet gewoon een % uit en de rest laat ik op de zakelijke rekening voor de fiscus.
Dit doe ik zowel voor de EZ (zzp) als de VOF (man vrouw firma).

Wat (volgens mij?) wel anders is bij de VOF van jouw vriend is dat het percentage wat jouw vriend moet betalen anders kan zijn als dat ban z’n vennoot. Want je persoonlijke situatie kan er heel anders uit zien. Andere aftrekposten, andere schaal (als het boven/bij ander salaris komt), als er fiscale partners zijn etc. Dat hebben wij dan weer niet omdat we fiscale partners en vennoten zijn (want getrouwd).

1 like

Mag ik vragen hoeveel % jullie jezelf van de winst uitkeren? En is dat 1x per jaar of meerdere keren?