Ik deel graag mijn two cents met je, vanuit eigen âwebinar-kijkerâ-perspectief en vanuit marketing-perspectief. Het is een beetje een lang verhaal geworden, dus ik heb het in een spoiler gezet.
Veel uitleg over mijn kijk hierop
Als webinar-kijker ben ik vaak nog helemaal niet echt bekend met datgene waar het webinar over gaat. Ik heb dan (vaak sinds kort) interesse in het onderwerp, soms puur omdat ik de webinar (gesponsord) tegengekomen ben en daardoor getriggerd werd. Soms omdat ik al een tijdje ergens over twijfel, maar steeds maar geen knoop doorhak. En soms maakt een webinar mij bewust van een âprobleemâ waar ik (al dan niet onbewust) mee bezig ben. Een gratis webinar vind ik op zoân moment perfect, omdat het een laagdrempelige manier is om kennis te maken met wat er wordt aangeboden. Welke kennis wordt er gedeeld, past de stijl bij mij, is dit iets waar ik meer interesse in heb, etc. etc.
Dan is het een beetje afhankelijk van hoe ver ik al in de âfunnelâ ben of ik een webinar kijk met het doel om iets te kopen of met het doel om te kijken hoe ver mijn interesse gaat. Ik moet zeggen dat het bij mij vaak die laatste optie is. Ik ben dus nog helemaal niet in een koopstemming en vind het dan ook altijd een beetje vervelend als er heel lang wordt stilgestaan bij het verkoopgedeelte van het webinar. Ik ben op zoek naar relevante informatie over het onderwerp waar het webinar over gaat.
Maar dat betekent niet dat ik helemaal geen âverkooppraatâ wil horen, want doordat ik vaak nog nieuw ben in het onderwerp, heb ik ook geen weet van de mogelijkheden in cursussen/producten/diensten/etc. Door het aanbod concreet te benoemen, trigger je me dan wel. (Oh, is dit webinar slechts een klein deel van de kennis en kan ik mijn probleem dus nog beter oplossen )
Ik ben iemand die het webinar op zich moet laten inwerken. Ben ik na een paar dagen nog steeds enthousiast? Wil ik hier nog meer over weten? De kans is groot dat ik er niet actief mee bezig ben, maar het ergens in mijn achterhoofd zit. En wat bij mij dan goed werkt, is als het onderwerp on top of mind blijft. Via (gesponsorde) Insta stories of posts, e-mails, etc. Het liefst ook in de vorm dat er eigenlijk steeds nog wat triggerende informatie wordt gegeven. Bijv. door een nieuw âprobleemâ aan te kaarten waar ik als consument last van heb (en wat jouw product/dienst oplost) of door het op andere manieren uit te leggen. Als ik me maar steeds meer/weer bewust ben dat jĂłĂșw product/dienst de oplossing biedt die ik nodig heb. En dan het liefst op een manier die niet tĂ© pusherig overkomt
Vanuit marketing-perspectief is een webinar een fijne laagdrempelige opening om kennis met je te maken. Geef je je webinars via een platform of bijv. via Insta live? Als je het via een platform doet, kun je mensen zich laten inschrijven voor het webinar. Je mag deelnemers wettelijk niet verplichten om lid te worden van een nieuwsbrief (hoewel dat vaak genoeg gebeurt), maar je mag ze altijd 1 keer benaderen. Je zou een x aantal dagen na je webinar een mail kunnen sturen met daarin je aanbod. Je kunt mensen in je webinar ook actief aansturen om je te gaan volgen, zodat je (organisch) on top of mind kunt blijven. Dan denk je misschien dat dat logisch is, maar dit soort dingen concreet vragen, werkt vaak goed.
In je mails/posts/stories kun je je aanbod actief promoten. Zou dat niet per se dagelijks doen, maar daar een fijne balans in proberen te vinden tussen het aanbod en andere content. Bij die andere content is het dan ook fijn als je je expertise nog laat zien: dus vooral gratis een gedeelte van je kennis met ze delen. En laat dan ook vooral weten dat jouw cursus hier nog veel dieper op ingaat, dus dat het absoluut een meerwaarde heeft.
Ik weet niet waar jouw cursus over gaat, maar het werkt vaak zo dat mensen pas op het laatste moment op een aanbod ingaan. Op de laatste dag van een early-bird korting of op de laatste dag voordat je cursus start bijvoorbeeld.
Oeps, ik kan hier uren over doorgaan merk ik. Hopelijk heb je er wat aan!