Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Hoe gaan jullie om met facturen die niet goed doorgevoerd zijn en daardoor een maand later uitbetaald worden? Ik heb mijn factuur van mijn uren van december netjes begin januari ingestuurd, na een maand nog niks ontvangen. Bleek dat ik mijn factuur eigenlijk door had moeten sturen naar iemand anders (waar ik nog nooit van gehoord had en ook niet had kunnen weten) met als gevolg dat mijn factuur met de volgende betaalronde uitbetaald gaat worden… eind februari. Is dit jammer, pech voor mij? Had ik feller moeten zijn en moeten vragen of ze het toch niet nu uit kunnen betalen?

Net ook gepost in het zwangerschapstopic:

Zijn er hier meer zwangeren (of mama’s) die zelfstandig werken?

Ik heb de aanvraag voor mijn ZEZ-uitkering gedaan via het UWV, maar na 1,5 maand heb ik nog steeds geen bericht gehad of de aanvraag wordt goedgekeurd. Nu lees ik dat deze goedkeuring binnen 2 tot 8 weken na de ingangsdatum van het verlof wordt medegedeeld? En dat je ook dan pas hoort hoe hoog de uitkering is etc :roll_eyes:

Ben ik de enige die dit heel raar vind?

@papierhier Je mag daar best fel in zijn! Jij hanteert jouw betalingstermijn, daar heeft je klant zich gewoon aan te houden (en al doen ze dat niet, dan nog is er volgens mij een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen). Al is mijn ervaring dat dat bij grote bedrijven toch vaak niet zo veel zin heeft. Maar ik denk dat je best nogmaals kunt aangeven dat ze zich aan de betalingstermijn moeten houden en dat ze beter hadden moeten communiceren, zodat jij het in eerste instantie al naar de juiste persoon had kunnen sturen. Irritant!

1 like

Ik gok dat het vanaf nu wel goed gaat, ik weet nu waar ik mijn facturen naartoe moet sturen, maar irritant is het wel… Werk graag voor ze want ze geven me veel werk, maar ik zit nu al 2 maanden min of meer “gratis” voor ze te werken. Volgende keer toch harder zijn en vragen of ze het willen uitbetalen dus.

Ja ik denk altijd maar, ook in grote bedrijven is het verrichten van betalingen gewoon mensenwerk, dus als ze echt al een maand te laat zijn, kan de betreffende afdeling daar best wat haast of prioriteit achter zetten. Zeker als je vaak voor ze werkt!

@doepie ik zit in mijn verlof en kreeg een paar dagen voordat het verlof begon pas bericht over de hoogte. Heb wel een bevestiging van ontvangst gehad bij de aanvraag. Viel me overigens nog best mee hoeveel het was! Het wordt wekelijks uitbetaald. Inderdaad raar Maarja…

1 like

Ik geef nog wel eens aan bij onze gasten dat we daar helaas niet mee akkoord gaan, ze hebben getekend voor onze dienst en de bijbehorende betaaltermijn en als zij ons niet informeren over de specifieke factuurvereisten kunnen wij daar niets aan doen. Meestal sluit ik dan af met dat ik hoop op een spoedige betaling en dat ik graag verneem wanneer ik deze kan verwachten.

Bovenstaand schrijf ik dan wel vanuit het bedrijf waar ik voor werk, dus ik kan me voorstellen dat je het als ZZP’ er misschien anders zou willen verpakken. Je kan in ieder geval aangeven dat je daar niet van op de hoogte was en dat je het erg vervelend vindt dat de betaling door een communicatieve fout vanuit hun zijde met een maand wordt uitgesteld. Dus dat je graag verneemt of ze de factuur alsnog eerder kunnen uitbetalen.

1 like

Vind dit echt een beetje ingewikkeld. Ze vragen bijvoorbeeld of je investeringen doet, maar wat valt daar precies onder? Ik heb eigenlijk alleen een laptop nodig voor m’n werk :neutral_face:

Ik schrijf een deel van mijn apparatuur af (het zakelijke deel) Verder de redactiekosten, bv een nieuwe printer, de kosten om boeken te laten drukken etc. Alle kosten die ik moet maken om mijn werk te kunnen doen dus. En een investering is in jouw geval dus die laptop.

1 like

Bureau Clara Wichmann start een zaak hiernaar, waren er hier meiden die benadeeld zijn? Dan kan je 't bij hen melden.

Heeft iemand misschien advies voor een goede betaalbare boekhouder in omgeving Utrecht die zou kunnen helpen bij de aangifte inkomstenbelasting? Ik kom zelf best een eind, maar omdat het allemaal nogal kleinschalig is en ik nagenoeg geen kosten maak heb ik (nog) geen zakelijke rekening. Daardoor vind ik vooral het balansgedeelte nogal verwarrend en daar zou ik graag wat begeleiding bij krijgen. Verder verwacht ik ook wat verlies uit onderneming te hebben na de zelfstandigen- en startersaftrek en ik wil dat graag goed doen in het verrekenen met m’n overige inkomen (ik werk parttime in loondienst). Geen heftige dingen of grote bedragen dus, maar vind het net spannend om het helemaal alleen te doen.

1 like

Ik werk met een vrouw uit Ngein en die vraagt 50e per uur. Heeft mijn (vond ik best ingewikkelde) jaarrekening opgemaakt voor 200e. Vond ik een prima prijs! Ze doet ook ib aangifte en ik verwacht dat dat nog minder kost.

2 likes

Weet iemand hoe het zit met dat urencriterium over 2020? Bij de belastingdienst spreken ze nog steeds over een versoepeling van 1 mrt t/m 1 okt 2020 (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-inkomstenbelasting-2020/coronacrisis-versoepeling-urencriterium) Voor 2021 is er voor het hele eerste halfjaar een versoepeling, dus ik snap niet zo goed waarom ze voor 2020 het niet langer hebben gemaakt. En bv de zomerperiode kon er wel weer veel (en heb ik in mijn geval mn uren ook gewoon gemaakt) en het najaar weer minder/weer lockdown einde jaar en dan zou er geen versoepeling gelden?

Ik werk normaliter 3 dagen in de week, met af en toe een keer wat uitschieters als het heel druk is, dus er is weinig compensatie wat dat betreft voor mij in andere weken.

Zojuist heb ik de statistieken van de verzendkosten die ik aan mijn klant door berekend bij elkaar opgeteld (uitdraai gemaakt) ten opzichtte van de factuur die ik zelf aan mijn koeriers betaal (op een groene manier bezorgd)

Verzendkosten: 4,95. (prijs voor klant dus voor mij excl btw) Boven de 75 euro zijn de verzendkosten bij ons gratis, en af en toe bieden we een kosteloze deelzending aan. Retourneren is op kosten van klant(dus buiten beschouwing).
Pakketjes worden verzonden als brievenbuspakket of gewoon pakket. (±80/20)

Hiertussen zit best een groot verschil.
Q1:
Verzendkosten aan klant berekend; 7757 incl/excl?? btw hierover moet ik ook nog btw afdragen.
Verzendkosten aan koeriers betaald; 16.157 incl btw
Hierin zit dus een 'gat’van 8000 die ik in Q1 zelf betaald heb.

Ziet iemand in mijn verhaal een fout/of mogelijkheid om dit te optimaliseren?

Het lijkt erop dat je dus veel bestellingen van boven de 75e hebt en die gratis verzendt. Klopt dat?

Even gekeken, ongeveer 1/3e.
Lastig, want stel ik zou dit verhogen naar €100 dan haken klanten denk ik eerder af, of heb je kans dat ze meer retourneren.
Dit soort dingen vind ik echt lastig :sweat_smile: Hoe denkt de consument? en hoe kun je conclusies trekken en niet alleen op gevoel zulke keuzes maken…

Edit: het is ook niet gebruikelijk om op de 4,95 nog btw te vragen aan de consument, maar die moet je als bedrijf wel betalen aan de belastingdienst, dus ook daar zit een gat.

De 80% brievenbuspakketjes zijn trouwens qua verzenden goedkoper dan de 4,95. (3,70 exc) En ik heb natuurlijk ook verpakkingsmateriaal etc hierin niet berekend.
Voor dit soort dingen heb ik eigenlijk een goede accountant nodig, heb zelf geen hogere wiskunde gestudeerd :sweat_smile:

Voor wie dit ook van toepassing is; dit is een artikel wat wel een interessante mogelijkheid bied wellicht https://www.webwinkelkeur.nl/gratis-verzending-boven-drempelbedrag-en-deelretour/
Je krijgt wel sowieso gedoe met klanten hierdoor.

Oohhh ik heb even zin om hier te delen… Maar ik geef dus webinars, een introductie en de mogelijkheid om te vertellen over mijn supermooie online cursus, en daar geef ik mensen al best wel een transformatie. Laat het even in het midden waar het over gaat, want dan kan ik lekker anoniem blijven haha. Maar ik krijg nu zoveel reacties van, het was super waardevol, dankjewel, echt fantastisch, super dankbaar. En dat vind ik echt heeeel leuk, meen ik oprecht, maar ik wil gewoon ook zo graag dat ze mijn cursus kopen haha. En ik ben telkens aan het experimenteren met hoe ik de webinars geef, de ene keer zeg ik, heb je interesse, stuur me een Ja en dan neem ik contact met je op, de andere keer echt het volle pakket met alleen nu nog geldig met deze en deze korting/bonus etc. En als ik echt helemaal in de pitch stand ga vind ik zo’n webinar wel veel zwaarder om te geven. Alleen nu heb ik dus echt zo’n steen in mijn maag, van oh ik laat kansen liggen… Of ja, ik vind het soms gewoon zo irritant dat je voor mijn gevoel die psychologische trucs moet doen om mensen toch even het gevoel te geven dat dit echt het beste moment is om in te stappen, als ze nu enthousiast zijn. En tegelijkertijd wil ik de mensen gewoon alvast een prachtige ervaring geven, maar ik weet ook dat 1 webinar alleen niet écht het verschil zal maken voor ze (of misschien voor sommigen wel hoor), maar dat ze met de cursus een blijvende verandering en veel meer plezier kunnen hebben.

Anywayyyyy even mijn frustratie/angst dat niemand gaat kopen nu. En ik ben gek op ondernemen, echt, maar vind het soms ook gewoon zo onzeker…

Zijn er meer mensen hier toevallig die webinars geven? Hebben jullie ervaring met de reactie “dit was fantastisch, dankjewel.”?

1 like

Ik verkoop geen webinars maar volg ze wel heel vaak. Misschien heb je daar ook wat aan?

Als toekomstig klant zelf zijnde vind ik het fijn als het verkoop praatje duidelijk is dus: wat krijg je, hoe lang duurt het, met hoeveel mensen zit je in de groep of is het individueel en wat kost het. Een leuke aanbieding is natuurlijk altijd leuk mee genomen.

Wat ik zelf heel irritant vind is als er tijdens het vragenrondje door de webinar gever tussendoor steeds wordt gezegd ah weer iemand die de cursus heeft gekocht.

Geven de mensen de reacties tijdens de webinar? Of er na? Ik had laatst een webinar gevolgd en daarna werd er een bel afspraak met iedereen ingepland. Vond ik zelf heel fijn want dan had ik even de tijd om er over na te denken en ik hoefde niet binnen 10 minuten na te denken ga ik zoveel geld uit geven.

1 like

Heb je ook gedacht over opvolging van de webinar met bijv een e-mailnieuwsbrief/opvolgmails? Dan geef je deelnemers wat meer gelegenheid en blijf je ook erna wat langer in beeld. Wel letten op toestemming:).

2 likes

Ah, ja dit is een super fijne reactie, thanks!

Ik laat mensen wel reageren tijdens de webinar, om ze erbij te betrekken. En het is bij mij eigenlijk zelden zo dat mensen in de webinar al kopen, maar als dat wel zo was, zou ik het zeker wel benoemen denk ik, want dat werkt gewoon heel goed, hoe irritant het ook is, haha dat snap ik ook heel goed dat je dat vindt.

Een belafspraak is een goed idee! Ik vind het ook gewoon een beetje lastig om de mensen “onder druk te zetten” oid. Dat is ook gewoon niet fijn. Tegelijkertijd heb je als koper soms ook een beetje een zetje nodig. Dat ervaar ik zelf ook vaak zo. Anders kun je het blijven uitstellen.

Nouja dat is een beetje de balans vinden en die vind ik echt super lastig soms. Misschien doe ik er ook te moeilijk over/maak ik het te zwaar ofzo…

2 likes

Ja goeie! Dat doe ik opzich ook al wel. Alleen alsnog heb je een soort van schaarste/startpunt nodig. En het zijn in principe cursussen die je elk moment kunt starten en op je eigen tempo kunt volgen. Wat heel relaxed is, alleen dan heb je niet echt dat moment van “dit is je kans/nu of nooit” haha! Of ik moet dat zelf creëren natuurlijk, maar dat voelt dan weer wat kunstmatig…

1 like