Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Nee dat is gewoon inkomen waar je loonbelasting over betaald (net als bij een werkgever, dus uwv heeft dat al afgedragen en als dat teveel/te weinig was wordt dat met je aangifte Ib gecorrigeerd) en staat los van omzetbelasting. Je krijgt van het UWV ook een jaaropgaaf daarover zoals bij een werkgever.

Als ik kijk naar mijn jaarstukken van 2019 (toevallig gisteren gedaan ivm hypotheekaanvraag) komt dat bedrag van die zez-uitkering ook nergens terug in de jaarrekening oid. Alleen bij mn overzicht aangifte inkomstenbelasting heb ik dan in 2019 bij inkomen uit werk en woning een extra post staan, naast winst uit onderneming namelijk ook inkomen loon/uitkering Ziektewet.

Van de 16 weken vielen er bij mij in 2019 3 maanden in 1 kwartaal en dat kwartaal heb ik zowaar een keer omzetbelasting teruggekregen (paar tientjes maar want heb niet zoā€™n hele hoge doorlopende kosten als ik niet werk, maar toch)

1 like

Ah dankje voor je antwoord! Ik raakte al even in de war omdat ik las dat je het moet meetellen als loon, maar gelukkig niet bij de omzetbelasting dan.
De ib doe ik met een boekhouder dus dat moet dan wel lukken :laughing:

Is er toevallig iemand die gebruik heeft gemaakt (of verstand heeft) van een verlengd boekjaar? Ik twijfel of dat voordelig is voor mij. Vraag me ook af hoe dat dan zit met de btw aangifte en het urencriterium?

Heb ook een paar kleine uitgaves aan diensten en producten buiten de EU (Canva in Australiƫ en een webshop uit de UK), en kom er niet helemaal uit wat ik hier precies mee moet doen qua BTW (die staat nergens vermeld ook op de factuur).

Voor wat betreft je BTW vraag: voor afgenomen diensten uit het buitenland geldt het volgende:

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

Samenvatting

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.
U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte. U moet dan zelf de btw berekenen. Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin deze aan u is geleverd.
U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

Je geeft het bedrag op bij 4a in je aangifte, daar ook de berekende BTW opgeven. Deze kun je ook weer opnemen bij 5b voorbelasting.

Goederen van buiten de EU geldt dit niet bij, deze lopen via de douane. Daar betaal je eventueel BTW en die mag je op je aangifte ook als voorbelasting opnemen. Even ervan uitgaande dat je geen vergunning hebt voor invoer van goederen van buiten de EU.

1 like

Ik krijg maarliefst 1 euro betalingskorting, op een bedrag met 5 cijfers die ik moet betalen aan de belastingdienst als voorschot Inkomensbelasting. Ik dacht eerst dat dit een grap was. :unamused:

Voorheen was dit nog een paar honderd euro, maar door corona vervalt dit? ā€œomdat de meeste mensen het niet in 1 keer willen betalenā€ en iets met renteā€¦ dat is toch hun probleem, je kreeg die korting toch juist omdat het WEL mogelijk is? Vind het belachelijk weerā€¦

1 like

Hahahahha ja SAME :joy::see_no_evil:
Ik dacht ook: wat is dit ā€¦

1 like

Ja echt stom he! Ik meen me ook te herinneren van vorig jaar dat het altijd een percentage was. 1 of 2% ipv )1,- of ā‚¬2,- En dan tikt het wel lekker aan.

2 likes

Hahaha had ik ook. En ik dacht ook even dit is een grap :joy:

1 like

Het is een percentage, en dat percentage betaal je ook als rente als je te laat betaalt, dat percentage hebben ze nu verlaagd om mensen die betalingsachterstanden vanwege corona hebben niet nog dieper in de shit te duwen, maar omdat dat 1 percentage is met het ā€˜vooruitbetalenā€™ krijg je nu een nogal lullige korting.

De invorderingsrente is het

1 like

Thanks, ik snap het. Beetje hard misschien, maar vind dat niet mijn probleem.

Ik sta al ruim anderhalf jaar ingeschreven bij kvk maar ik doe nooit iets met mn bedrijf. Nu heb ik een brief gekregen dat ze mn bedrijf willen stopzetten, als ik dat niet wil moet ik een brief terugsturen waarin ik de situatie uitleg. Maar wat gebeurt er voor mij? Ik sta nu gewoon ingeschreven omdat mijn opleiding journalistiek dat aanraadt, maar ik doe geen opdrachten en ben daar ook niet echt naar op zoek. Moet ik me dan ooit weer opnieuw inschrijven?

Ik denk dat het geen kwaad kan om ingeschreven te staan, maar ik denk dat het ook niet nodig is als je er toch niks mee wil doen. Raar dat je opleiding het aanraadt, je zou zeggen dat je een inschrijving niet nodig hebt als je niet de ambitie hebt om te freelancen :wink: een inschrijving is zo gedaan mocht je ā€˜t wel nodig gaan hebben ooit, dus als je geen klussen op de (korte termijn) planning hebt zou ik me gewoon uitschrijven. Of de situatie uitleggen aan de KVK als je het anders zonde van het inschrijfgeld vindt, ze kunnen je (volgens mij?) toch niks verplichten.

Inmiddels ben ik al een jaar geen ZZPā€™er meer en doe ik een klusje naast mijn normale baan als particulier. (Ik ben qua omzet dus achteruit gegaan omdat ik nu geen btw meer kan vragen Ć©n ik moet nu juist belasting betalen over het bedrag wat normaal exclusief btw was)

Maar goed, die ondernemer bij wie ik dat doe heeft echt het idee dat we zakenpartners zijn ofzo? We zijn iets nieuws gestart en dat moet nog groeien en we moeten nog een grotere klantenkring opbouwen. Dus wat ik voor haar doe levert me nu per uur nog niet zoveel op als ik zou willen. Maar er wordt ook van me verwacht dat ik meedenk in het groeien van het project en ik ben bang dat ik me daar erg op heb verkeken. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan en ik wil gewoon doen waarvoor ik betaald krijg. En niet onbetaald energie steken en de stress ervaren van het vinden van klanten. Ik heb daar niet eens expertise in.

En nu begint het bedrijf het ook nog redelijk zwaar te krijgen vanwege de crisis en wordt het ook soort van mijn probleem dat er kosten blijven maar er niks binnen komt? Ja uhhh niet mijn onderneming, niet mijn probleem. Het klinkt echt heel hard maar ik wil me er gewoon niet druk over maken maar het wordt dus wel van me verwacht.

Ik kan me er alleen niet zo goed meer tussenuit trekken. Ik ben al jaren verbonden aan het bedrijf maar nu gewoon voor een habbekrats een paar uurtjes in de maand als hobby. Ik weet gewoon niet hoe ik duidelijk kan verwoorden dat ik geen moeite (onbetaalde uren) wil steken in het werven van nieuwe klanten. (Want het excuus is dat dit erbij hoort en het straks alleen maar meer gaat opleveren)

Ɯberhaupt wil ik er eigenlijk nog niet aan denken als de klanten verdriedubbelen want dan ben ik er nog meer tijd aan kwijt en ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar op dit moment wel zin in heb. Aan de andere kant kan ik wel meer efficiĆ«ntere plannen ontwikkelen waarmee het me juist minder tijd kost per klant. Maar goed, moeilijk moeilijk moeilijk.

Wilde het even van me af schrijven. Weet nog niet echt wat ik wil.

Heeft er iemand hier ervaring met een kleine zelfstandige onderneming naast je gewone baan, waarbij je als ZZPā€™ er ook maar een klein bedrag denkt te verdienen?

Als ik op de site van de KvK de check doe of ik ondernemer ben voldoe ik aan de drie eisen (ik ga een product verkopen, ik vraag hier meer dan een symbolische vergoeding voor en ik verkoop aan een klant en niet familie/vrienden). Echter, weet ik niet zeker of ik er 5000 euro omzet per jaar mee ga verdienen, volgens de site van de belastingdienst ben je geen ondernemer als je minder dan 5000 euro omzet hebt, bij meer omzet ben je wel een ondernemer. Zou ik me dan wel of niet moeten inschrijven bij de KvK?

Even voor jullie beeld, ik ga mijn product verkopen in een bestaande winkel. Ik ga dit waarschijnlijk eerst uittesten door dit bijvoorbeeld de eerste zaterdag van de maand te doen. Als er animo voor mijn product is ga ik dit ook vaker doen en kan ik dit eventueel ook uitbreiden naar andere winkels.

Interessant! Ik heb zelf ook geen 5000 euro omzet (hoop dat ooit wel te halen) maar sta wel ingeschreven bij de kvk.

Ik weet dit niet zeker, maar volgens mij is ā€˜ondernemer voor de belastingdienstā€™ niet hetzelfde als ā€˜ondernemer door inschrijving bij de Kvkā€™. Mijn man had dit een ook tijdje volgens mij, zijn inkomsten als ondernemer gaf hij toen op als overige inkomsten en niet als winst uit onderneming. Maar dat is al een tijdje geleden, dus ik weet niet of dat nu ook nog zo werkt.

1 like

Oh ja! Ik las inderdaad wel dat je je inkomsten dan kunt opgeven als overige inkomsten wanneer je volgens de Belastingdienst geen ondernemer bent, maar goed om te weten dat hij dan alsnog stond ingeschreven bij de KvK.

@Fitgurl Thanks voor je reactie! Ik heb overigens die info gevonden via deze ondernemerscheck: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

2 likes

Dit doe ik, sinds 2017! Destijds was de grens om een KvK nummer aan te vragen zoā€™n 10.000 euro en daar kwam ik niet aan. Wel heb ik een btw nummer dat ik kan gebruiken op facturen en voor de kwartaalaangifte. Bij de inkomstenbelasting geef ik deze ZZP inkomsten inderdaad aan onder overige inkomsten. Heb dit overigens eens gecheckt met een financiĆ«le partij en die gaven aan dat dit inderdaad de juiste manier was voor mij.

Ik werk overigens zelf 4 dagen, en af en toe een freelance klus dus. Het valt me wel op dat ik veel moet afdragen van wat ik verdien, het komt bij mij meestal neer op zoā€™n 50% van mā€™n bruto ZZP inkomsten.

Ik weet niet in hoeverre het voor jou van belang is, maar het is misschien ook slim om te kijken naar de verschillende opties die je als ZZPā€™er hebt. De kleine ondernemersregeling is aangepast, waardoor je de gefactureerde btw niet meer terug kunt vragen. Er is nu een regeling waardoor je geen btw hoeft te vragen, en dus ook onder de kwartaalaangifte uit kan. Misschien interessant voor je!

1 like

Thanks voor je uitgebreide reactie! Heel fijn! Ik ga ook even in de kleine ondernemersregeling duiken.

1 like

Deze checklist is voor de inkomstenbelasting, daar zijn de eisen voor ondernemerschap vrij strict (omdat je dan ook recht hebt op ondernemers aftrekken). Ben je slechts parttime zzpā€™er naast een grotere baan, dan zijn je inkomsten resultaat uit overige werkzaamheden. Voor de BTW zou je dan alsnog wĆ©l ondernemer kunnen zijn, maar met de nieuwe kleine ondernemers regeling kun je vrijstelling aanvragen als je omzet onder de 20k per jaar blijft. Ook dan mag je je nog steeds wel bij de KvK inschrijven!

Erg verwarrend allemaal, maar op die drie punten worden dus drie verschillende definities van ondernemerschap gebruikt.

2 likes