Inmiddels ben ik al een jaar geen ZZPāer meer en doe ik een klusje naast mijn normale baan als particulier. (Ik ben qua omzet dus achteruit gegaan omdat ik nu geen btw meer kan vragen Ć©n ik moet nu juist belasting betalen over het bedrag wat normaal exclusief btw was)
Maar goed, die ondernemer bij wie ik dat doe heeft echt het idee dat we zakenpartners zijn ofzo? We zijn iets nieuws gestart en dat moet nog groeien en we moeten nog een grotere klantenkring opbouwen. Dus wat ik voor haar doe levert me nu per uur nog niet zoveel op als ik zou willen. Maar er wordt ook van me verwacht dat ik meedenk in het groeien van het project en ik ben bang dat ik me daar erg op heb verkeken. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan en ik wil gewoon doen waarvoor ik betaald krijg. En niet onbetaald energie steken en de stress ervaren van het vinden van klanten. Ik heb daar niet eens expertise in.
En nu begint het bedrijf het ook nog redelijk zwaar te krijgen vanwege de crisis en wordt het ook soort van mijn probleem dat er kosten blijven maar er niks binnen komt? Ja uhhh niet mijn onderneming, niet mijn probleem. Het klinkt echt heel hard maar ik wil me er gewoon niet druk over maken maar het wordt dus wel van me verwacht.
Ik kan me er alleen niet zo goed meer tussenuit trekken. Ik ben al jaren verbonden aan het bedrijf maar nu gewoon voor een habbekrats een paar uurtjes in de maand als hobby. Ik weet gewoon niet hoe ik duidelijk kan verwoorden dat ik geen moeite (onbetaalde uren) wil steken in het werven van nieuwe klanten. (Want het excuus is dat dit erbij hoort en het straks alleen maar meer gaat opleveren)
Ćberhaupt wil ik er eigenlijk nog niet aan denken als de klanten verdriedubbelen want dan ben ik er nog meer tijd aan kwijt en ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar op dit moment wel zin in heb. Aan de andere kant kan ik wel meer efficiĆ«ntere plannen ontwikkelen waarmee het me juist minder tijd kost per klant. Maar goed, moeilijk moeilijk moeilijk.
Wilde het even van me af schrijven. Weet nog niet echt wat ik wil.