Wat is eigenlijk het voordeel van een zakelijke rekening? Twijfel of ik er een moet nemen.
Hup hup ga die uitgeverijen mailen jij! Gewoon om een proefopdracht vragen en kijken hoe het loopt!
Zit je al in die Facebookgroep Correctoren, persklaarmakers en redacteuren? Daar komen ook nog weleens opdrachten voorbij. En het is sowieso wel leuk om een beetje te volgen met welke taalvragen ‘conculega’s’ zitten.
Wat gaat er eigenlijk gebeuren als je door de crisis niet aan je uren bent gekomen afgelopen jaar?
Wat zijn belasting technisch de gevolgen?
Niet. Tussen maart en december is volgens mij iedereen vrijgesteld van de urennorm…
Gelukkig.
Dank voor je antwoord en je tips!
Ik ben sowieso al aan het strugglen met die urennorm, afgelopen jaar was natuurlijk ook geen “normaal” jaar. Ben idd wel aan de slag geweest als privéchef, beetje hosselen hier en daar.
Het probleem is misschien ook dat ik zodra het weer kan, ik natuurlijk verder wil voor mezelf met klussen en opdrachten. En dat betekent dat ik een eventueel baantje dat ik nu zou aannemen snel zou laten vallen. Dat voelt ook niet helemaal eerlijk, los van de fiscale constructie.
Het voelt gewoon als een spagaat: passief wachten tot lockdown voorbij is met leeglopende spaarrekening en urennorm die in de knel komt? Of iets zoeken voor wat geld waar je eigenlijk niet achter staat en alsnog dan die urennorm?
Bleh
Edit: in bovenstaand bericht zie ik dat urennorm voor afgelopen jaar niet relevant is. Okee, dat scheelt
Haha, yes I will! Heb zojuist ook een afspraak gemaakt bij de KvK. Bedankt voor de tip, ik zal die groep joinen!
Leuk dat je ook de cursus doet @LastYoungRenegade. Hopelijk kun je je er binnenkort weer toe zetten!
Ja ik hoop het ook. Vind het wel een interessante cursus.
Er zijn best veel sectoren die nu wat extra handjes nodig hebben en straks niet meer (denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak) is misschien niet perse wat je wil, maar is wel minder “lullig” als je straks weer wat anders gaat doen omdat zij ook “straks” al die extra mensen niet nodig hebben?
Dank nogmaals voor het meedenken! Heb net een sollicitatiebrief verstuurd voor kok in een verzorgingstehuis voor ouderen. Hopen dat dit wat wordt!
Weet iemand hoe het zit met voorlopige aanslagen en daar bezwaar op maken? Heeft dat nut?
Ik heb nu een voorlopige aanslag ib en eigen bijdrage zvw binnen voor 2021… maar die zijn gebaseerd op 2018? Niet eens op 2019 (terwijl die ib wel gedaan is en ik daar allang definitieve aanslagen over heb gehad)… Ik werkte toen nog 5-6 dagen per week. In 2019 ben ik 4 maanden met zwangerschapsverlof geweest en sindsdien werk ik 25u per week. En 2020… naja daar zullen we het maar niet over hebben. Die aanslag is dus op een VEEL te hoge winst gebaseerd en gezien we allemaal weten wat 2020 voor veel ondernemers voor jaar was… zou ik liever niet mn halve buffer overmaken aan de belastingdienst nu. (Weet dat je ook in termijnen kan betalen, maar liever corrigeren ze het gewoon op basis van mn inkomen van 2019).
(Ga morgen ook ff mn accountant bellen hoor, maarja ik zie dit weer om 10 over 5 en denk nu arghhhhh dit is niet chill. Dus zoek vooral ff geruststelling denk ik).
Heb mijn voorlopige aanslag in het verleden wel eens moeten verhogen ipv verlagen en dat was zo geregeld. Gewoon het juiste verwachte jaarinkomen invullen via een online formulier en het werd aangepast. Verwacht dat het niet moeilijker is om het omlaag bij te stellen!
En hier zijn mijn voorlopige aanslagen ook gebaseerd op 2018, wat ik niet begrijp. Aangifte voor 2019 is al lang ingeleverd en goedgekeurd.
Oke fijn!
En stom is dat he… maken ze het zichzelf we weer makkelijk mee
Wat doen jullie met facturen die vertraagd betaald worden door corona (of tenminste, dat zegt de opdrachtgever). Ik had een herinnering gestuurd en toen kreeg ik als antwoord terug dat het op zich laat wachten ‘omdat ze het op dit moment moeilijk hebben’. Is echt de eerste keer dat ik zoiets meemaak, dus weet niet zo goed wat ik moet terug antwoorden?
Ik heb dit weleens gehad. Het ging toen wel om één persoon, niet om een bedrijf. Ik heb toen met haar afgesproken om de factuur te splitsen in kleine bedragen. Is dat misschien een optie?
Ik heb dit afgelopen maanden ook gehad. Ik vraag dan of ze het in termijnen willen betalen of als ze een voorstel kunnen doen wanneer dan wel haalbaar is.
Een paar kozen voor termijnen en 1tje kom 1 maand later betalen. Opzich niet heel chill maar ik los het liever zo op dan om mijn geld moeten zeuren/ hopen dat het nog komt
Thanks @Briseis @Foefjeisthuis termijnen is idd een goed idee! Tenminste niet zo veel boos over-en-weer gedoe dan
Hebben jullie weleens opdrachten stopgezet/afgezegd? Ik heb vorig jaar voordat Corona kwam een grote opdracht gekregen die vervolgens heel lang stil is komen te liggen zonder verklaring van de kant van de opdrachtgever. Ik heb dat na een aantal mails maar laten liggen want ik ging er vanuit dat het gewoon allemaal niet lekker ging met het bedrijf door Corona en ik ging er geen tijd meer insteken voor ik duidelijk had. Nu zijn ze plots teruggekomen met een voorstel voor een nieuwe planning, maar ik heb eigenlijk al ander werk. Maar ik vind het heel lastig en onprofessioneel voelen om het af te kappen?
Overigens heb ik nog niks gefactureerd en wel een soort contract met ze getekend maar daar staan vooral clausules in om van mij af te komen dus ik denk niet dat er juridisch gezien problemen zijn. Het is echt meer een kwestie van potentiële reputatieschade ofzo.
Ja hoor. Bij mij gaat het dan om kleinere opdrachten waar ik een paar dagen werk aan heb, maar heb ook wel eens gehad dat een opdrachtgever maanden niets liet horen en dan toch ineens verder wilde met het project. Dan geef ik gewoon netjes aan dat mijn agenda gevuld is met ander werk en benoem ik eventueel over hoeveel weken ik wel aan het project kan werken. Maar dat is in jouw geval niet echt een optie.
Vind het vrij simpel: als een opdrachtgever zonder enige communicatie een project stillegt, kan hij niet van jou verwachten dat je stil blijft zitten. Snap die zorgen om reputatie wel, maar het grootste probleem ligt bij die opdrachtgever en niet bij het feit dat jij ander werk hebt gevonden in een onzekere tijd.
Ja je hebt ook gelijk, ik kan wel eerlijk uitleggen dat ik me in ~deze tijd~ geen onzekerheden kan veroorloven. Het gaat ook wel om minimaal een paar maanden werk (een boek) dus dat kan ik ook niet even ernaast doen. Maar bah ik vind dit wel erg vervelend.