Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik ben ondernemer in een BTW-vrij beroep (zorg), dus nooit BTW-aangiftes gedaan. Maar nu ik vroeg me (na 5 jaar :joy:) ineens af of het commissiewerk wat ik doe, binnen de zorgorganisatie waar ik bij aangesloten ben, waar ik ook inkomsten door heb, eigenlijk ook BTW-vrij is? Weet iemand hoe dit zit?

Volgens mij is alle directe gezondheidszorg waarbij je een patiënt behandelt BTW-vrij, maar als je werkzaamheden niet direct dat doel dienen moet je wel BTW berekenen. Het ligt dus denk ik aan de aard van dat commissiewerk, zie ook deze pagina .
Zou niet 1 van die brancheorganisaties hier iets over weten? Weet niet of je ergens lid bent, maar dit hebben zich vast meer mensen afgevraagd.

1 like

Ja precies, dit is natuurlijk geen directe patiĂ«ntenzorg. Ik ga er eigenlijk vanuit dat mijn boekhouder dat wel weet, maar ik weet iig zeker dat er nooit BTW-aangiftes zijn gedaan, terwijl ik alles “vergoeding commissie” noem in het bankboek wat ik hen aanlever. Aan de andere kant is het een schijntje van mijn “normale inkomsten”, dus misschien dat het daarom niet hoeft. Denk 5000 euro max per jaar.

Heeft iemand hier ervaring met een business coach of is iemand zelf coach? Ik twijfel al langer om er een in te schakelen omdat ik geen doelen of structuur heb. En ook regelmatig tegen dingen aan loop ( geen andere ondernemers in mijn omgeving)

Ik heb er een gehad maar dat was toen geen succes :sweat_smile: was geen 1 op 1 coaching dus dat kan het ook zijn geweest waarom het niet werkte.

Een vriendin van mij is erg enthousiast over Taco, ook niet 1 op 1, maar bij hemt werkt het groepsverband dus wel goed ook omdat je veel aan het netwerk om je heen hebt.

Ik heb al een tijdje een webshop. Dat is begonnen als hobby, maar is een beetje uit de hand gelopen. Ik heb zelf een paar jaar gewerkt als psycholoog in loondienst. Ik vond het altijd ‘zonde’ om niks met mijn diploma te doen, waardoor ik nooit volledig voor mijn bedrijf wilde gaan (ondanks dat ik er van kan rondkomen). Vorige maand heb ik mijn contract opgezegd. Nu ga ik volledig voor mijn bedrijf. Heel spannend, maar voelt ook als een enorme opluchting deze stap.

21 likes

Volgens mij ging het hier laatst over zwangerschapsverlof/uitkering als zzp’er. @Tubing?
Zag nu vanochtend dit artikel over verzekering (heb hier zelf geen gebruik van gemaakt en ben inmiddels al door mijn verlof heen maar wellicht interessant voor anderen!)

https://www.ad.nl/werk/ondernemer-babette-werd-te-vroeg-zwanger-grijpt-naast-duizenden-euro-s-verzekeringsgeld~abe3a3fd/

1 like

Ja, sinds 2 maanden. Ik heb hiervoor wel een groepsprogramma gedaan met online modules maar dat vond ik niks. Nu zit ik in een klein groeoje van 5 met meerdere contactmomenten per maand, zowel 1:1 als in de groep.

Ik vind het leuk en ook zwaar. Ik word echt uit mn comfortzone gehaald en dat vind ik pittig. Maarja ik ging dit ook niet doen om alleen geaaid te worden.

Jeetje wat een verhaal. Heel zuur voor ze.

@Briseis Hoihoi, ik zag dat jij ook correctiewerk deed/doet. Heb jij daarvoor een zakelijke rekening geopend? Ik vraag me een beetje af of dat nodig is.

Hallo!
Ik heb een vraag die ik liever niet had willen stellen, maar goed: ik ben ZZP-kok en dat ging ontzettend goed. Nu is er geen werk meer, alle uren die er te verdelen zijn in de keuken worden ingevuld door eigen mensen en ik ben m’n spaargeld aan het opeten. De lockdown is weer verlengd dus ik zie echt geen hoop aan de horizon eerlijk gezegd.
Ik ben nu maar gewoon aan het solliciteren op shitbaantjes via Indeed om maar iets van inkomen te genereren. Ik weet dat zodra de restaurants weer open gaan dat ik gelijk weer werk heb (was in juni ook zo) maar zo lang kan ik gewoon niet meer wachten.
Weet iemand welke fiscale gevolgen het heeft als ik een (tijdelijk) contract zou aangaan? Thanks alvast đŸ„Č

Het hangt van de algemene voorwaarden van je bank af, geloof ik! Ik zat toen ik begon bij ING en bij hen is het tegen de regels om een privĂ©rekening zakelijk te gebruiken. Ik zit nu zowel zakelijk als privĂ© bij Triodos en vind het zelf wel fijn dat het gescheiden is. Het is overzichtelijker en ik heb m’n boekhoudprogramma bijvoorbeeld ook aan m’n zakelijke rekening gekoppeld.

Ga je ook corrigeren? :smiley:

1 like

Oké, dankjewel! Ik zit nu bij ASN, dus zal eens kijken. Ik corrigeer op dit moment alleen scripties en dergelijke, maar wil ook wel graag voor uitgeverijen gaan werken. Heb een tijdje geleden wel de cursus van Chinouk gevolgd, maar daar heb ik dus nog niks mee gedaan, haha. Ben nogal een uitsteller die te veel beren op de weg ziet :grimacing: Maar goed, dat het weer een nieuw jaar is, helpt mij wel om te gaan beginnen :joy:

1 like

Die cursus ben ik ook aan het doen :slight_smile: Ben alleen al tijden niet verder gegaan in verband met andere dingen. Moet ik gauw eens doen.

En ik ontvang dus wel zakelijke betalingen op mijn privé-rekening, want heb nog geen KVK-inschrijving.

Het enige “risico” wat je denk ik loopt is dat je niet aan de urennorm komt en daardoor dus geen ondernemer bent voor de belastingdienst. Maar als je nu niet werkt, dan kom je daar sowieso niet aan. Dus het nemen van een tijdelijk contract doet daar niets aan af.

Even iets wat een kok in mijn omgeving redelijk succesvol doet: kookworkshops geven (online) en voor mensen thuis koken (afhankelijk van de regels is het óf bij hun in de keuken of hij levert het af bij de mensen thuis, maar dus wat bijzonderder dan de gewone afhaal). Ook zou je een Instagram over koken kunnen maken of een blog waar je over koken schrijft, of misschien webinars/video’s waarin je kookt?

Alle uren die je hieraan besteed vallen onder “je bedrijf” en dragen dan dus bij aan de urennorm. Zo kun je ervoor zorgen dat je het te kort dat je anders in uren oploopt door weer in loondienst te gaan (of ĂŒberhaupt niet te werken) niet te groot wordt en dat je, als alles weer open mag, niet aan het einde van het jaar toch nog in de knel komt door de urennorm.

Wellicht zijn er ook nog andere nadelen hoor, geen idee. Ben marketeer, geen boekhouder
 haha.

2 likes

Dat lijkt me sterk, denk eerder stukje marketing vanuit ING zodat jij een zakelijke rekening opent die veel duurder is dan een privĂ© rekening waardoor zij meer knaken ontvangen. Het is namelijk wettelijk niet verplicht om een zakelijke rekening te hebben als zzp’er.

1 like

Nee hoor, bij de meeste banken is het gewoon in strijd met hun algemene voorwaarden. Dat het wettelijk niet hoeft, betekent niet dat de bank daar dan maar mee akkoord moet gaan, haha. Dus de meeste banken verbieden het. Dat ze er vaak niet achter komen en dat veel mensen het tĂłch doen, doet daar verder niet zo veel aan af.

1 like

Maar als je geen kvk-inschrijving hebt, kun je dan toch een zakelijke rekening openen?

Nee dat kan alleen met KvK nr.

Nou ja, dan heeft de ING nog even pech :wink: want dan kan het niet anders.

1 like