Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ja, ik, als het wordt toegekend.

Lijkt mij ook leuk!

@ohnotheydidnt Goede tips hierboven, waar ik me helemaal bij aansluit. Ook: vertel iedereen wat je doet; klanten komen via de gekste wegen bij je terecht. En pin je niet vast op één bepaald idee, een bepaalde klant of een bepaald route die je volgens jou moet hebben/afleggen/krijgen. Houd een open blik en open geest. Dat helpt enerzijds om niet in paniek te raken als je niet aan je eigen ideaalbeed voldoet en anderzijds kan het verrassende opdrachten opleveren waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht.

2 likes

Ah tof! Mag ik jou even een PB sturen? Ik ben het nu ook aan het opstarten haha en vind toch wel het een en ander onduidelijk:p

Ja hoor! Het is ook ingewikkeld.

Zou ik er ook bij mogen?

Ik werk nu 2 jaar als ZZP-er naast mijn part time baan en ben van plan om als mijn dochter naar school gaat (februari) me volledig te focussen op mijn eigen bedrijf. Nu vooral klanten aan het verzamelen. Ik ben trouwens grafisch vormgever en illustrator.

Zou ik er ook nog bij mogen? :blush:

Was net even een rondje aan het doen qua administratie en kwam dit tegen op de belastingdienst website. Misschien heeft iemand hier iets aan.

Dit lijkt mij ook leuk!

Ik heb een werkplekje in een grote loods met zo’n 20 andere vaste zzp-ers. Helaas staat dat door Corona en mijn zwangerschapsverlof op een lager pitje.

Ik zou vanaf 1 november weer aan de slag gaan, maar ik merk dat ik dat echt heel moeilijk vind. Veel moeilijker dan gesacht. Zijn er meer die daar last van hebben? Het ondernemerschap/zzp-erschap oppakken na +/- 4 maanden zwangerschapsverlof? Ik dacht dat ik er dan veel zin in zou hebben, maar ik moet nog zo wennen aan dit nieuwe leven gecombineerd met werk.

Het is natuurlijk geen warm bad waar je na maanden weer instapt, je moet toch weer een beetje ‘opnieuw’ beginnen.

Ik vond het enerzijds heel fijn om weer aan de slag te gaan naar mn verlof, maar ook lastig. Het was fijn dat ik weer ruimte had in mijn hoofd en voor mijn zoveel kon doen op een dag. Als onze dochter thuis was en sliep deed ik wel eens wat kleine dingen de weken ervoor, maar dan ben je toch half bezig met “wordt ze niet wakker” “hoor ik haar?” Etc. En toen ik weer ging werken en zij naar de opvang, had ik ineens weer zoveel ruimte in mijn hoofd.

Maar, precies wat je zegt je moet toch een beetje “opnieuw” beginnen. De eerste weken was ik vooral bezig met marketing en aquisitie. Nieuwe brochure maken, al mijn klanten mailen met joeh ik ben er weer, in de bijlage een brochure met mijn actuele prijzen en dan zie je meteen wat ik nog meer doe etc. Dat heeft echt wel opgeleverd, maar idd anders dan dat je bij een baas terugkomt. Ik heb 13 maanden gewerkt en nu net weer met verlof en icm corona (ik fotografeer veel bij bedrijven op locatie, dus dan weet je het wel) wordt het straks de eerste weken denk ik echt weer ff bikkelen. Heb een paar klanten die al hebben gezegd als het na je verlof weer kan willen we dat je snel langskomt, maar dat zijn bv ook opdrachten die eerder niet door konden gaan door de maatregelen. Fijn, maar moet het nog maar zien of dat straks in maart-april alweer kan.

Zijn er hier meer ZZp’ers die meedoen met het ik leer door traject?

Ja, ik heb het er nu ook wel lastiger mee dan ik dacht. Vooral omdat ik, door het hele Corona gedoe eerder moet beginnen dan ik gehoopt had en nu in mijn verlof al aan het opstarten ben. Zit nog helemaal in mijn baby bubbel en onder de hormonen en dan mezelf moeten ‘verkopen’ voelt heel vreemd.
Heel veel succes straks met opstarten weer in ieder geval!

Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik jullie hulp mag vragen, want ik zit even in de knoop. De situatie:
Vanaf deze maand verricht ik werkzaamheden (diensten; ongeveer 16 uur per maand) voor het bedrijf van een kennis.
We hebben een uurtarief afgesproken en alles gaat tot nu toe prima, behalve dat ze er vandaag mee kwam dat er sowieso BTW op de facturen moet komen te staan en het zo weinig mogelijk gedoe moet zijn (als reactie op mijn uitleg over het IB47 formulier).

Nu ben ik niet ingeschreven bij de KvK (doe dit naast mijn baan en ben ook niet op zoek naar nog meer klanten) en was van plan om de inkomsten op de geven onder de overige inkomsten bij mijn belastingaangifte. Ik begreep dat je dan ook een nota moet sturen, waar geen BTW op staat (en volgens mij zou dit mèt een KvK inschrijving ook niet het geval zijn, omdat ik dan onder de KOR kan vallen (en als ik daar niet voor zou kiezen moet ik voor deze ene klus belastingaangiftes blijven doen)).

Voor mijn gevoel zal er dus in geen van de gevallen BTW op de factuur staan en ik vind het daarom een beetje onzin om me in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik naast deze klus niet echt plannen heb. Klopt mijn constatering? Wat zou jullie advies zijn?

Het klopt dat onder de 20.000 omzet je vrijgesteld bent van BTW aangifte en je dus ook geen BTW op de factuur mag zetten. Dus als je onder dat bedrag blijft op jaarbasis, is er van BTW sowieso geen sprake ongeacht een eventuele KvK inschrijving.

Eigenlijk rest de vraag of je dan als ondernemer fungeert en je dus moet inschrijven bij de KvK. Daarvoor zijn helaas geen hele concrete eisen, maar de belastingdienst bekijkt dat per situatie. Ik denk dat er drie opties zijn:

• Jullie situatie is eigenlijk een verkapt dienstverband en zij zou je dus in dienst moeten nemen met alle fiscale verplichtingen erbij. In je aangifte inkomstenbelasting is het opgenomen als loon uit dienstbetrekking.
  • Er is geen dienstverband maar sprake van ondernemerschap bij jou, je schrijft je in bij de KvK, vraagt de kor aan en stuurt haar facturen zonder BTW. Op je aangifte inkomstenbelasting geef je het op als resultaat uit overige werkzaamheden.
  • Er is geen dienstverband maar ook geen ondernemerschap, je doet als particulier een ‘klusje’. Je mag dan geen factuur opmaken, wel een kwitantie (bewijsje van betaling). De andere partij vult na afloop van het jaar dat IB47 formulier in en jij geeft het op als resultaat uit overige werkzaamheden.

Ik neig naar optie 1 of 2, omdat 16 uur per week best wel structureel is en niet een klein klusje. De omstandigheden qua afspraken zullen dan bepalen of jij zelfstandige bent of eigenlijk een dienstverband hebt.

2 likes

Ja ik ook!

Bedankt voor je grondige uitleg!

Ik wist niet dat als je ingeschreven bent bij de KvK je ook de inkomsten moet opgeven onder ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ (ik dacht dat dit dan onder inkomsten uit onderneming moest…wanneer moet je het daar invullen?).

Duidelijk dat je neigt naar 1 of 2! Het gaat echter niet om 16 uur per week, maar 16 uur per maand (dus 4 uur per week), gedurende een maand of 4. Maakt dit nog uit voor je advies? Ik had zelf besloten dat dit te weinig is voor een dienstverband namelijk :sweat_smile:

Yes!

O sorry helemaal over het hoofd gezien dat het 16 uur per maand was en niet per week! Inkomen is resultaat uit overige werkzaamheden zolang je in de inkomstenbelasting niet kwalificeert als ondernemer. Daarvoor zijn ook weer de omstandigheden leidend, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Je zult sowieso geen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting, dus het is of een dienstverband (loon) of resultaat uit overige werkzaamheden. Bij het bepalen of er sprake is van een dienstverband gaat het eigenlijk niet om het aantal uren, maar om de volgende drie dingen:

• krijg je loon (ja je krijgt je uren uitbetaald)
  • moet je de arbeid persoonlijk verrichten (dus mag je zomaar iemand anders sturen om het te doen of mag dat niet?)
  • is er een gezagsverhouding (kan de opdrachtgever jouw instructies geven over hoe, wanneer, hoeveel uur, met wie je aan de opdracht werkt).

Ik denk eigenlijk dat de drie eisen bij jullie alle drie van toepassing zijn en ze je dus eigenlijk in dienst moeten nemen…

Thanks ! Nu ben ik wel benieuwd hoe bijvoorbeeld adviesbureaus dit doen. Dan worden mensen ook niet in dienst genomen toch (ik zit hier namelijk over te denken in de toekomst)?

De dienst die ik lever is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het klaarstomen van een bedrijf voor een certificering. Het is dus een afgebakende opdracht en ik deel zelf de tijd in (de 4 uur per week is een indicatie. Het kan ook bijvoorbeeld een week niets zijn en de andere week 16 uur).

Sorry voor de vele vragen en heel erg bedankt voor je antwoorden! Ik heb altijd in loondienst gewerkt en dit kwam op mijn pad vanuit de vriendenkring, dus val er middenin…

Toevoeging: ik heb nog even wat gelezen en de situatie komt eigenlijk overeen met het bijgevoegde voorbeeld. Dit betekent dus dat ik me wel bij de KvK in moet schrijven en aan moet melden voor de KOR, maar geen BTW rekenen? Het voelt zo stom om je in de moeten schrijven als het een eenmalige opdracht van een paar maanden is. Maar wat moet dat moet :blush:

Ik zou even de belastingtelefoon bellen en de situatie voorleggen, even navragen of inschrijving bij de KvK en het bijhouden van een administratie nu echt nodig is of dat je het ook als particulier zou mogen doen met kwitanties ofzo. Voor je belastingaangifte straks maakt het niet uit want je geeft het toch op bij resultaat uit overige werkzaamheden. Vind het ook zonde idd om daar een KvK inschrijving voor op poten te zetten als je verder geen plannen hebt om te ondernemen.

1 like

Bedankt voor je hulp! Ga ik doen!