Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Na 5 jaar zzp’er te zijn geweest in NL heb ik me bij mijn emigratie naar BE moeten uitschrijven. Ik wil me nu weer heel graag inschrijven in BE, maar dan als zelfstandige in bijberoep (werk al 4/5 in loondienst).

Kan iemand me een goede boekhouder aanraden? Ik heb echt 0 verstand van financiën en ook totaal geen inzicht wat cijfers betreft. Ondanks dat ik niet mega veel ga verdienen waarschijnlijk, vind ik het fijn als iemand me af en toe een beetje kan adviseren over investeringen etc. Ik zoek er liefst een in omgeving Antwerpen!

Ik maak sinds een tijdje illustraties en ik kan echt zo slecht om gaan met mensen die vragen wat het kost en dan zeggen: “o oeps dat is veel meer dan ik verwacht had.”
Het gebeurt gelukkig niet zo heel vaak en ik weet wel dat m’n prijzen gewoon prima en terecht zijn. Maar toch stort ik elke keer weer in een onzekerheidskuil als dit gebeurt want ik denk dan dat wat ik maak zo lelijk is dat het meer waard is dan het tarief dat zij in hun hoofd hebben. :slightly_frowning_face:
Went dit ooit?:rofl:

Mensen zijn gewoon ontzettend gierig, omdat je het niet kunt aanraken is het per definitie weinig waard. 1 van de redenen voor mij om te stoppen met grafisch ontwerpen en webdesign :unamused: en ik heb het idee dat het enkel erger is geworden door websites als fiverr

2 likes

Nee dit went nooit! Ik verkoop producten en krijg ook daar oh wat duur (terwijl mijn prijzen gewoon prima zijn) Maar dat je er zelf helemaal achter staat en zelfverzekerd bent is super goed! Maar bij zo een opmerking is het logisch dat je weer even die twijfel voelt

2 likes

Wennen niet echt, je leert er wel mee omgaan. Met illustraties en andere kunstvormen blijft het een kwestie van smaak, dat verander je niet. Als iemand echt verliefd wordt op jouw illustratie gaan ze niet moeilijk doen over de prijs, dat zijn je klanten. Niet die dubbeltje eerste rang types.

Ik verkoop macrame online maar sta zo af en toe op marktjes en dan lopen er altijd van die Ingrids langs “Oooh dat deden we vroeger op school kijk nou Thea, hemeltjelief ze vraagt er €20 voor tsss”. Ik werd er zo kriegel van tijdens een weekendmarkt dat ik de tweede dag al die zeikerds vroeg of ik ze misschien in kon huren voor productie als zij het zo snel en goedkoop konden maken, uiteraard met een brede glimlach en op blije toon. Daar hebben ze nooit van terug en dat ze dan niks kopen is ook niet erg want het zijn sowieso m’n klanten niet.

6 likes

Waarschijnlijk kan ik hiervoor het beste even contact opnemen met een boekhouder of de belastingdienst, maar wie weet heeft iemand hier ervaring met het volgende: mijn vriend is zzp’er, maar hij had vorig jaar al een wat lager inkomen uit zijn werkzaamheden en dit jaar nihil door de coronacrisis. Hij werkt nu voornamelijk in loondienst, dus hij heeft al geen recht meer op de ondernemersaftrek. Hij heeft alleen nog wel een aantal bedrijfsmiddelen die hij kan afschrijven (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Ik vraag me alleen af of hij dit wel mag aftrekken als hij eigenlijk alleen maar inkomen uit loondienst heeft? Ik heb al geprobeerd om het op google te vinden, maar vind niet iets wat hiermee te maken heeft.

Sorry beetje late reactie maar ik heb hier een cursus voor gedaan en doe dit zelf voor mijn webshop. Mocht je nog op zoek zijn kan ik je misschien helpen?
Wil misschien een bedrijfje oprichten om kleine ondernemers hiermee te gaan helpen.

Ik heb met een aantal bureaus gesprekken gehad maar ik vind de investering nog ff wat te hoog om het uit te besteden. Maar ik hoor graag wat je tarief is! Ik wil het namelijk wel uitbesteden/ meer over leren :smiley:

Heb je een berichtje gestuurd! Miss kunnen we elkaar helpen.

Iemand tips voor kwalitatief goede visitekaartjes tegen een fijne prijs. Want Google levert uiteraard 6 miljoen resultaten op. Maar wellicht maakt het tegenwoordig ook niet zoveel uit waar je bestelt en is alles wel oké…

Ik had ze van Moo en ik vond dat mooi drukwerk. Jij zal ze wss zelf ontwerpen maar ze hadden ook mooie templates.

Ja, had al zo’n proefsetje van ze en zag er goed uit maar ik heb ze volgend weekend al nodig en dat red ik net niet volgens mij. Ga ff kijken hoe duur levering binnen een dag is.

Ik ben cheap met dit soort dingen, ga bijna altijd voor drukwerkdeal en die leveren snel. Die heb je nu sowieso op tijd, had het laatst binnen 3 dagen binnen.

1 like

Ik heb ze van vistaprint en die zijn mooi en veel opties, maar duurde best wel lang

Mag ik iemand een pb sturen met wat vragen om me op weg te helpen hoe ik een basic website, domein en mailadres kan creëren/aanschaffen?

Je mag me dm’en maar ik kan ook gewoon zo zeggen dat je kan kijken naar websites als jouwweb! Krijg je gewoon een .nl domein en een eigen mail, ik betaalde 10 euro per maand

1 like

Ik ga kijken, thanks!

Er zijn hier vast meer die een eigen bedrijf hebben opgezet. Ik loop al jaren met het idee om een eigen kinderkleding winkel te beginnen en nu wil ik eindelijk de stap gaan zetten. Of in ieder geval ga ik beginnen aan een bedrijfsplan om te kijken of het überhaupt haalbaar is.
Maar ik vind het zo ontzettend spannend. Dus wil heel graag positieve verhalen lezen van meiden die hun eigen bedrijf hebben opgestart! Waar liep je tegenaan?

@Feline Wat gaaf, heel veel succes! Ik heb helaas geen winkel en een heel ander soort bedrijf dus kan je niet helpen helaas.

Zijn er meer mensen hier die werken in de scheppende kunsten en tips hebben voor de urenregistratie? Ik vind het zó lastig, omdat het ‘creatieve proces’ zo verweven is met mijn dagelijks leven, en ik zo snel tussendoor een uurtje hier en daar iets doe voor mijn werk. Ook vind ik het moeilijk omdat ik weinig kan aantonen qua uren omdat ik veelal niet in opdracht werk, maar het enkel mijn eigen registratie is. Ik denk er nu over na om elke avond een alarmpje te zetten om de uren van die dag terug te halen en op te schrijven, want het komt nu zo vaak voor dat ik het een hele week of zelfs twee weken vergeet en echt niet meer terug kan halen welke uren ik gewerkt heb.

Ik heb dit, en het komt echt niet zo precies. Bij een creatief proces zit in de uren ook iets bedenken bij, schetsen, uitvoeren enz. waardoor de uren lastig bij te houden zijn. Ik doe meestal gewoon 1x per week, op zondag (dan moet ik toch factureren) dat ik dan in mijn eigen overzicht bijhoudt welke dag ik ongeveer zoveel uur bezig ben geweest met mijn eigen werk.