Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Zijn hun dan je enige opdrachtgever? Dat wordt al snel gezien als verkapt dienstverband dus zou daar echt mee oppassen!

Heb je nu al een inschrijving of niet? Want je houdt er zelf echt wel een stuk minder aan over dan.

Ik zou dit zeker doen, anders is het echt verkapt dienstverband wat vooral voor jou niet voordelig is.

Ja en ĂĄls je het al doet dan per behandeling, maar dan nog als je voor maar 1 opdrachtgever werkt denk ik dat ze al snel het als verkapt dienstverband zien en dan gaat het hun en jou een hoop geld en kruin kosten dus daar wordt niemand blij van.

Of je moet de mogelijkheid hebben er thuis bv wat klanten naast te doen in de avonduren of op een bepaalde dag.

1 like

Hebben jullie weleens een vrij gedetailleerd werkplan moeten maken vóór je de opdracht binnen hebt? Dus als onderdeel van het meedingen naar de klus zegmaar. In mijn werk (schrijven/redactie/vertalen) is dat vrij ongewoon, omdat meestal je eerder gepubliceerde werk en referenties wel voor zich spreken. Projectvoorstellen schrijf ik weleens, maar het project bestaat hier al. Ik probeer iets bij een grote organisatie binnen te slepen en die willen een plan van aanpak zien.

Ik kan natuurlijk gewoon op papier zetten hoe ik het denk aan te pakken, maar wat staat er verder zoal in een beetje een profi voorstel? Ik hoef niets te begroten (ja behalve mijn tarief), het project is al vastomlijnd qua tijdsbestek/inhoud en de doelen staan in de werkomschrijving. Eerlijk gezegd weet ik dus niet precies wat ze verder van me willen weten
 Heeft iemand tips of voorbeelden? Mijn antrepenoerschap is vrij beperkt :joy:

Hmmm het enige wat ik kan bedenken is dat je precies kan benoemen wat je gaat doen (Bijv. ‘Ik ga uitgebreid research doen naar X en daarover schrijven’) en wat daar concreet de output van is (‘Een artikel van 4000 woorden’). Al valt dat misschien al onder doelen en inhoud
 Ik vind het maar vaag.

In het kader goed/slecht nieuws ineen: ik heb voor het eerst een klus niet gekregen omdat een ander een ‘goedkopere’ offerte had dan ik. Dus jammer dat ik de klus niet heb maar een win voor mij dat ik eindelijk een bedrag durf te vragen dat niet het laagste bedrag is.

6 likes

Ah klote, maar goed dat je niet onder je tarief bent gaan zitten! Ik weet hoe dat gaat
 in ‘ons’ soort werk wordt er een hoop bodemtarief aangeboden. Gelukkig weten veel werkgevers dat kwaliteit nou eenmaal meer kost.

@Wonderland hmm ja, dat klinkt inderdaad logisch, maar niet zo van toepassing hier. Eigenlijk zijn al die dingen al voorgekauwd en vragen ze vooral om dat laatste. Ik zal idd wel een stukje schrijven over het begrijpen van de vraag, dat is een goeie.

Het is ook gewoon niet zo’n leuke opdracht op deze manier en niet wat ik normaal gesproken doe, maar dit is niet de tijd om al te kieskeurig te zijn :joy:

1 like

Ja, is het rustig bij jou? En hoe zit dat bij de rest?

Bij mij is het vooral chaotisch, een combinatie van spoedklussen en mensen die hun werk later dan afgesproken aanleveren.

Hmm nou, het is vooral dat ik dit jaar twee grote klussen voorzien had, en die zijn allebei onzeker geworden. De een was een vaste schnabbel bij een journalistiek platform en dat is meteen stilgevallen, maar eerlijk gezegd heb ik inmiddels ook wel vernomen dat daar intern veel meer problemen zijn dan alleen corona :roll_eyes: (voelde ik eerlijk gezegd al een beetje aankomen bij eerdere slechte communicatie maar toch jammer). Tsja en de ander was een grote klus bij een Amerikaanse uitgeverij op een plek die keihard getroffen is, dus daar is alles een tijd opgeschort. Gelukkig kreeg ik van hen vanochtend eindelijk bericht dat ze weer gaan opstarten! Verder krijg ik vaak opdrachten uit academische hoek en daar is alles nu ook gewoon chaos. Niet ideaal dus!

Is dit het platform waar ik ook weleens voor werk? Zo ja dan wil ik even alle roddels horen haha.

En hmm vervelend, hoop dat je snel weer meer te doen hebt of in ieder geval meer duidelijkheid en structuur. Als ik ook maar iets hoor over een mogelijke klus geef ik je naam door. Schrijf je ook Nederlandse teksten eigenlijk? Dan heb ik namelijk misschien wel iets

Haha ja! Maar dan wel de ‘nieuwe’ tak, die heeft weer andere leiding enzo. Ik weet zelf ook niet de details hoor, maar vrienden die al langer in de journalistiek werken hebben ook chaotische ervaringen met ze. Hoewel ik denk dat sommige dingen ook een beetje redactie-eigen zijn.

En ja, ik schrijf ook Nederlands! Hit me up hoor! #netwerkbabes

Ja ik heb ook al een chaotische situatie meegemaakt (twee freelancers die tegelijk ingepland stonden). Ik stuur je even een berichtje!

1 like

Leuk dit topic! Ik heb zelf ook een eigen bedrijf dus zal hier regelmatig mee lezen en posten

1 like

Heeft er iemand tips voor een fijn betaalbaar boekhoudprogramma? ik wil eigenlijk een zo gebruiksvriendelijk mogelijk programma. Bijvoorbeeld met een add-on die bij checkout (bestel veel online) al aangeeft of hij het ook moet opslaan in het programma, en een koppeling aan de rekening bijvoorbeeld. (of scannen van bonnetjes). Op dit moment hebt ik namelijk door alle transacties geen enkel zicht op mijn inkomsten of uitgaven, zet ik 1 keer per kwartaal in excel, wat ook een hels karwei is met koersen en regeltjes. Dat moet anders kunnen :wink:

Ik gebruik Moneybird voor mijn facturen en Easy Admin voor mijn administratie (kon ik gratis krijgen), maar als ik nu zou beginnen zou ik denk ik alles in een betaalde versie van Moneybird doen!

Zijn er hier meiden met een webshop die hun FB advertenties uitbesteden aan een externe partij?

Ik lees het ook hoe jij het leest. Ze willen je dus stand-by in de zaak hebben totdat er een klant is, maar je niet betalen voor die “lege” uren. Maar ondertussen lever jij dan je vrije tijd in zonder enige financiĂ«le zekerheid.

2 likes

Een nul uren contract zou betekenen dat als je werkt, jij sowieso uitbetaald wordt voor gewerkte uren. Een ‘soort’ nul-uren contract? Wat is dat? Dat bestaat niet, ik denk dat er gewoon op commissiebasis bedoeld wordt. Dus jij moet eerst tijd steken in het binnenhalen van die klant, onbetaald. En pas als die klant iets koopt krijg je een paar uur of een percentage uitbetaald.

Dat haal ik er uit, maar misschien even nachecken wat deze persoon nou echt wil? Want ik vind het nogal vaag en onbetrouwbaar overkomen.

1 like

Ja, snap ik. Het enige wat ik nog wel zou begrijpen is dat jij daar ‘gratis’ gebruik mag maken van een werkplek en zelf je eigen klanten regelt. En van de opbrengst een percentage betaald aan de salon eigenaresse. Maar anders zou ik het ook niet doen.

1 like

Ik heb net een onwijs tof gesprek gehad voor een investering in mijn bedrijf. Ik vind dit soort dingen altijd zoooo eng om een beslissing in te nemen. Het kan mijn bedrijf naar de volgende stap brengen maar het gaat om best veel geld. Hoe maken jullie zulke beslissingen? Heb je daar tips voor?

Ik heb al een lijstje met voor en nadelen en het financiële gedeelte er bij gepakt. Maar het blijft zo eng maar ik wil zo graag verder groeien

Snelstart! 10 p/m, heeft een app voor bonnen en facturen inscannen. 15p/m indien je ook graag een automatische bankkoppeling wilt hebben en meer opties. Maar in principe is die van 10 voldoende, kun je de bankmutaties handmatig inlezen en koppelt ie de facturen er grotendeels al aan als ie ze herkent.