Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Kor voor 2020 had je volgens mij ook moeten aanvragen uiterlijk november 2019 toch? Zodra je het aanvraagt kunnen ze het denk ik pas op z’n vroegst het volgende kwartaal laten ingaan. Aangezien je intussen waarschijnlijk met BTW hebt gefactureerd…

Ik weet dat dit echt een soort van luxe probleem is, maar toch:

Vanwege corona heb ik recht op die tijdelijke uitkering, dat houdt in dat ik maximaal €1050,- per maand krijg. Als ik toch inkomsten heb, worden die - voor zover ik begrijp - van die €1050 afgetrokken.

In deze tijd ga ik nooit meer verdienen dan dat, dus het is natuurlijk heel fijn dat die regeling er is.

Maar ik merk dat ik ineens veel minder gemotiveerd ben. Daarnet had ik een mailtje dat iemand mijn ebook had gekocht en het eerste wat ik dacht was: dat maakt toch niet uit, want ik verdien er niks mee. Die €8,- gaat van mijn uitkering af. Ik had net zo goed niet dat ebook kunnen schrijven.

Vind het gevoelsmatig echt iets ingewikkelds :sleepy:

2 likes

@de_kluizenaar er is sinds dit jaar de nieuwe kor, net even anders.

Ik had hem dus aangevraagd voor het tweede kwartaal en heb klussen staan de komende tijd waar ik dus wel btw voor moet gaan rekenen ook al had ik aangegeven me te hebben aangemeld voor de kor en geen btw zou vragen. Maar ik had even paniek en later bedacht ik me dat ik de btw natuurlijk in overleg gewoon kan doorrekenen, of als opdrachtgever moeilijk doet, het volgende kwartaal factureren.

Maar man man man leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker :exploding_head:

Mijn boekhouder zei dat ik wel moet factureren met btw ondanks dat ik de kor heb aangevraagd, want stel dat je aan het eind van het jaar ineens toch meer van 20k hebt verdiend, dan moet je wel btw betalen en alle bedrijven gaan benaderen of zij alsnog jou btw kunnen betalen. Hij zei dat je beter met kunt factureren en als het moet dit aan het eind van het jaar naar hen terug over te maken. Dat jij de kor hebt aangevraagd hoeven jouw opdrachtgevers niet te weten want de btw die zij aan jou betalen krijgen ze toch weer terug dus daar voelen ze niks van. Of dat laatste ook echt klopt en of dit legaal is (dus niet aangeven dat jij geen btw betaald maar het wel factureren) weet ik niet, maar zo zei m’n boekhouder het.

1 like

Da’s sowieso wel een goeie. Volgens mij is het wel zo als je kor hebt aangevraagd en je meer dan 20k aan facturen schrijft, je vanaf dan btw moet vragen en niet over die eerste 20k met terugwerkende kracht. En dan mag je drie keer niet meedoen met kor.
Hier gaat toch ziek mee gefraudeerd worden? Iedereen lekker btw factureren maar niet hoeven betalen. Vraag me af hoeveel mensen dat terug gaan storten.

Huh is dat zo?
(Heb het niet aangevraagd).

Maar dat betekend dus dat als je, laten we zeggen met makkelijke cijfers:
Normaal 5000€ per maand verdiend
En nu 1500€ nog maar
Je dus… recht hebt op 0€ uitkering? En die 3500€ verlies zelf moet ophoesten? Ondanks vaste bedrijfslasten :cold_face:

Ik dacht dat je minimaal 1050€ verlies moest aantonen?

Oh ik begreep van hem dat als je het hele jaar onder die 20k zit en in december nog ff een goede factuur hebt en dus boven de 20k komt, al is het maar een euro, je over je gehele jaaromzet btw moet afdragen. Zal het nog eens navragen, ik snap er vrij weinig van haha. Vraag me idd ook af hoe/en of ze gaan/kunnen controleren of je met/zonder btw factureert en het dan ook terug betaald aan het einde van het jaar. Als ze dat niet doen dan bouw je wel een lekker spaarpotje op.

Dat is wel een creatieve boekhoudtip als ie dat bedoelde :wink:

Ja volgens mij wel!

1 like

Ja hoe @anon65426728 het zegt klopt het. Als je €0 inkomsten hebt krijg je volledige uitkering (€1050 als alleenstaand en €1500 als je partner hebt). Als je €100 inkomsten hebt wordt dat gelijk van je uitkering afgetrokken. Ik loop heel veel verlies door Corona maar heb alsnog winst boven de €1500 dus ik krijg niks.

1 like

Haha maar dat is best wel eh gek, in mijn hoofd zegmaar. Maar oké. :crazy_face:
Dan hebben veel mensen dr precies niks aan… denk ik? Zuur wel…

I know… Het is ook vooral bedoeld om je vaste lasten en je boodschappen nog te kunnen betalen. Dus opzich ook wel logisch. Denk dat letterlijk álle ondernemers nu verlies lijden dus dan moest de overheid echt bizar veel uitkeren. Maar blijft wel zuur ja

1 like

Haha ja inderdaad, lijkt me sterk dat ze daar niet op controleren hoor!

Jaa maar ik kan me voorstellen dat veel ondernemers misschien wel alleen al dat bedrag aan vaste lasten hebben (pandje huren, verzekering van apparatuur etc)… en dan moet je je hypotheek etc nog betalen…
Hoop echt snel op betere tijden voor deze ondernemers… :cold_face:

(Heb zelf beetje mazzel want zzp’er in de zorg dus werk te over… beetje m’n zwangerschapsverlof bij elkaar aan t sparen nu :eyes:)…

2 likes

Wat een gek advies van je boekhouder! Als je de kor hebt aangevraagd hoef je geen BTW te factureren. Je mag nooit alsnog BTW factureren en deze vervolgens niet afdragen, want jouw opdrachtgever vraagt die BTW misschien terug en dan loopt de belastingdienst geld mis! Als je BTW op je factuur zet, moet je m ook aangeven en afdragen.

Wat @Bertie zegt klopt, pas vanaf het moment dat je een factuur stuurt waarmee je jaaromzet boven de 20.000 uitkomt, moet je BTW gaan rekenen en je meteen afmelden voor de kor. Zie hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/omzet-boven-de-20000-geef-dat-meteen-door

1 like

En als je die 8 euro weer ergens in ‘investeert’ of dus weer als kosten kan gebruiken, wordt het dan niet weer rechtgetrokken? Of kijken ze alleen naar omzet en niet naar winst? Anders zou ik alles wat je toch nog verdiend weer uitgeveb? Of werkt het zo weer niet?

Nah dat mag dus niet he.

Zou ook betekenen dat al die opdrachtgevers moeten gaan corrigeren voor de BTW wanneer ze dat geld terugkrijgen. Gaan ze echt niet doen.

Zijn hier mensen die wel eens een ondernemer-coach hebben gehad en hoe is dat bevallen? Ik kan me niet voorstellen dat je daar echt iets aan hebt maar misschien ben ik te bevooroordeeld. (Vraag het trouwens alleen uit interesse, niet omdat ik het zelf overweeg)

Wat bedoel je met ondernemer coach?

Ik heb een coach die helpt met mijn positionering, strategie en ook accountability.

Goede vraag. Ik zie het weleens voorbijkomen op social media en dan noemen mensen zichzelf zo. De posts die ik dan lees gaan meestal over; blijf niet klein, leer hoe je groeit, sta in je kracht. Of ‘zo verdrievoudig je je inkomen terwijl je de helft minder werkt’
Maar wat ze concreet inhoudelijk aanbieden weet ik eigenlijk niet.