Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Kan je makkelijk aan de facturen zien. Daar staat vooral bij zzp’ers op hoeveel uur ze factureren.

Ja maar sommige dingen die je voor je bedrijf doet is niet terug te zien in een factuur. Sommige factureren ook per opdracht en niet per uur.

1 like

In principe zou elke zzp’er een inzichtelijke urenregistratie moeten bijhouden om aan te kunnen tonen dat je aan het urencriterium voldoet, dus net zoals wanneer ze checken of je wel ondernemer bent, zouden ze kunnen vragen je urenregistratie te overhandigen.

5 likes

Dat is waar, maar zelfs een project prijs je op basis van uren. Anders zou je jezelf in de vingers snijden en verlies lijden.

Nee, dat is zeker waar. Ik werk zelf enkel voor mijn eigen bedrijf, dat is ook makkelijk aan te tonen met mails en telefoontjes. Ik denk daarom niet dat zorgen maken om die uren heel erg nodig is.

Zo ja, dat was top toen ik een keer voor een heel jaar mijn urenregistratie op moest sturen :-1:t4:

Die uren vond ik nooit zo lastig, die klerekilometerregistratie vergat ik altijd, dus dan had ik een paar willekeurige foto’s van kilometerstanden op willekeurige momenten dat ik er wel aan dacht en dan moest ik vanaf daar weer extrapoleren wanneer ik ook al weer had omgereden en hoeveel ik dan zo ongeveer privé gereden had, avonden mee bezig geweest :sweat:

1 like

In een Excel sheet. Maar uiteraard maar half bijgehouden want living on the edge. Dus daar ben ik ff twee volle dagen of misschien wel langer zoet mee geweest omdat ik allerlei verschillende opdrachtgevers had.

2 likes

Ik houd het sinds kort allemaal goed bij in excel en m’n agenda alles kleurgecodeerd matchend met m’n Google kalender. En dan rekent die ook automatisch uit hoeveel uur ik bij welk project bezig ben onderaan de excel en dan heb ik tabbladen per maand en een shortcut naar het excel op m’n telefoon.
Ik zou deze maanden trouwens 35 uur pw aan m’n bedrijf werken, zodat dat vanaf september 20 kon worden en ik nog steeds m’n uren haal, maar ik heb geen reistijd en een groot deel van m’n projecten vervallen dus nu mag ik blij zijn als ik 15 uur per week haal tot juni.
Ik hoop dat daar rekening mee wordt gehouden, maar ik heb bedacht ook de uren bij te houden ergens die vervallen door covid 19.

2 likes

Ik factureer juist altijd per opdracht en nooit per uur.

Dat kan, ik heb het zelf ook niet zo met uurtje factuurtje. Maar veel zzp’ers wel.

Ik snap er nog steeds de ballen van. Er is geen inkomenstoets/vermogenstoets. Maar je moet wel onder het sociaal minimum komen in die periode?
Vooral dat “in die periode” lees ik hierboven dat moeilijk zal zijn? Of snap ik het gewoon niet haha

De regeling is voor zelfstandigen, onder wie zzp’ers, die door de coronacrisis onder het sociaal minimum komen. Als je op een andere manier genoeg geld verdient, kom je niet in aanmerking.

Ook moet je om in aanmerking te komen minstens 24 uur per week als zelfstandige werken. Verder moet je je hebben ingeschreven als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel voordat de noodregeling werd aangekondigd (op 17 maart om 18.45 uur
Bron: https://nos.nl/artikel/2328559-zelfstandigenregeling-gift-van-1000-euro-per-maand-lening-van-10-000-euro.html

Ik houd alles heel precies bij met Toggl, gebruik die site eigenlijk gewoon als een stopwatch tijdens het werken. Maar ik weet niet of dat iedereen zou bevallen. Ik vind het iig heel chill!

Een weekoverzicht ziet er ongeveer zo uit

Links staan dan je ‘projecten’, die heb ik nu weggelaten.

Iemand hier ervaring met 2 bedrijven een ZEZ?

Ik heb een EZ en een VOF (met echtgenoot). Nu is het zo dat onze VOF niet kan/mag draaien als er een van de twee niet werkt. Dus in de 2 maanden van 2019 dat ik zwangerschapsverlof had, stond onze VOF 100% stil. (Wie wil weten waarom kan een PB sturen haha).
Maar daardoor komen we ook ‘uren’ te kort in die twee maanden om aan die 1225 uur te komen. Normaal redden we het namelijk precies (zo’n 1400u p.p), en nu dus net niet.

De ZEZ zegt dat je je ‘gemiddelde’ uren, mag doorberekenen voor de urennorm. Maar is dat dan alleen voor mijn persoonlijke uren? Of voor de hele VOF? Dat verschilt natuurlijk nog al… Ik vrees het eerste, en daardoor een heel duur jaar :’)

Mijn Google drive (15 gb) zit bijna vol, nu kan ik uitbreiden en geld betalen. Maar ik heb ook een office pakket en daarbij 1 tb opslag.
Ik overweeg een beetje over te stappen op office want dat moet ik toch hebben, maar ik heb tegelijk een ongegronde hekel aan onedrive en Outlook. Wat zouden jullie doen?

Belastingdienst in januari: hoi hier is je nieuwe btw nummer, gebruik dit voortaan.
Belastingdienst in april: ja hoi leuk dat je kor hebt aangevraagd maar je hebt je nieuwe nr gebruikt ipv het oude dus je krijgt het niet dit kwartaal.

Rip geld.

Huh wow lelijk :frowning:

Ik betaal €2 per maand voor 100GB bij Google (is voor mij ruimte zat en het zit vol met PDF’s en archieffoto’s, weet natuurlijk niet of jij meer nodig hebt). Ik vind ook Onedrive enzo helemaal niks, en ik vind Drive gewoon lekker makkelijk icm mijn e-mail en om mee samen te werken. Mijn opdrachtgevers gebruiken bijvoorbeeld ook best vaak Google Docs, zo heb ik alles in hetzelfde systeem. Het is mij die 2 piek waard!

Oh dat is ook eigk wel echt weinig, ik zat naar Google business te kijken (ik heb nu veel soms problemen met m’n mailadres omdat die doorlinkt) maar dan zit ik meteen een stuk hoger.
100 gb is voorlopig zat. Het gaat nu ook gewoon hard omdat ik voor werk veel video’s moet maken bij gebrek aan ontmoetingsmogelijkheden :sweat_smile:

Kor is sowieso afgeschaft toch? Of bedoel je iets anders?