Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik ben benieuwd of elke ZZP-er dit kan aanvragen of alleen degene die dus niets verdient. Er wordt gesteld dat ze niet naar je financiële situatie kijken. Hebben ze dan gewoon het aantal ZZP-ers in Nederland opgeteld en gekeken naar wat er mogelijk is en komen ze dan op alle ZZP-ers x 3 maanden x bijstandsbedrag uit?

1 like

Volgens mij kijken ze niet naar je financiële situatie in de zin van: wat verdient je partner en hoeveel eigen vermogen heb je.

Denk dat je zeker wel moet aantonen dat je geen/weinig inkomsten hebt.

1 like

Dit.

Maar supernetjes dat de overheid hier al mee bezig is. Ben ik echt van onder de indruk en heel erg blij mee!

1 like

Ik had gehoord van iemand die in bbl (?) uitrekselen had gezocht dat 't in eerste instantie een lening wordt die obv je Jaarinkomen wordt goedgekeurd of terugbetaald moet worden…

1 like

Ooooh

Ik heb trouwens echt geluk, kan een heel deel van m’n lessen niet geven maar ik mag ze gewoon factureren!!

3 likes

Ja begrijp me niet verkeerd hè, ik vind elke € al super.
Maar ik denk gewoon dat het voor sommige/veel(?) zzp’ers/Eenmanszaken/VOF’s net de kosten gaat dekken of niet eens, en dat het probleem daarmee dus wel verkleind wordt maar niet opgelost.

En moet de overheid dat oplossen? Nee weet ik niet. Maar, denk wel goed om te beseffen denk ik…?

1 like

Maar je mag van de belastingdienst in je verlof periode doorrekenen qua uren wat je gemiddeld doet in 3mnd :)!

1 like

Volgens mij komt er morgen meer informatie mbt de regeling. Volgens mij is het wel echt heel laagdrempelig en gaan ze nauwelijks controleren. Het gaat ook om een gift, dus er staat steeds duidelijk bij: terugbetalen hoeft niet. Ik denk dat ik 'm gewoon aanvraag en dan kijk ik wel even wat er gebeurt. Ik verdien er namelijk nog wel wat naast maar nog geen idee hoeveel de komende twee maanden en het zal sowieso minder zijn dan normaal.

Is er niet iets wat je kunt doen om jezelf ‘bezig te houden’? Cursussen, je administratie op orde brengen, vakliteratuur lezen, een website beheren (ik weet niet of het van toepassing is)? Waarschijnlijk een open deur, maar misschien… in ieder geval veel succes en sterkte.

Ik vind het heel dubbel met die uitkering. In mijn gemeente is de regeling met de gift nog niet officieel online, er is alleen nog een formulier waar ook naar het inkomen van je partner wordt gevraagd (kunnen we niet samen van leven) en de waarde van je eventuele koophuis. Oftewel, ik moet even snel m’n huis verkopen om dit te overleven? Lijkt me niet realistisch.

Op het moment kom ik makkelijk aan m’n uren want ik zit elke dag 10 uur te werken voor m’n opdrachtgever, in een laatste effort om te zorgen dat het bedrijf overeind blijft. Dit is wel op soort van vrijwilligersbasis want we weten nog niet of het nieuwe concept echt gaat lopen. Heb hier duidelijke afspraken over gemaakt met de opdrachtgever, we verdelen de winst eerlijk en na corona ben ik in ieder geval voor de rest van het jaar verzekerd van werk, maar niemand weet hoe dit er uit gaat zien. Zo’n rare situatie eigenlijk.

Ik mag toch hopen dat er wel wat voorwaarden aan zitten en niet iedereen denkt: hey lekker extraatje! Ik vind niet dat je er aanspraak op zou moeten kunnen maken als je ondanks gemiste inkomsten nog steeds in je levensonderhoud kunt voorzien. Ik ben een hobby zzp’er die er niet eens aan denkt zo’n aanvraag te doen al zou het mogen.

2 likes

Ja, dat klopt. Al denk ik dat ze het urencriterium wel gaan heroverwegen, want stel je geeft 4 dagen als zzp-er zang- of dansles (ik noem even wat), dan kun je nu dus je werk niet meer uitvoeren. Dit heeft gevolgen voor zowel je uren als je inkomen, dan kunnen ze toch niet tegen die mensen zeggen: je hebt je uren niet gehaald dus jammer dan. Dat is dan toch inherent aan deze coronacrisis?

Waar ik nog steeds heel erg benieuwd naar ben is of het een aanvulling is op datgene dat je verdient. Ik verdien normaal rond de 3000 bruto per maand, deze maand maar rond de 1000. Mag ik 'm dan erbij optellen of is die 1000 dan voor hen genoeg? Want daar is mijn leven niet op ingericht enzo. Naar dat ben ik heel benieuwd.

1 like

Hmm ja precies, hier ben ik dus ook benieuwd naar. Naja, even afwachten waarmee ze gaan komen.

Je krijgt aanvulling tot aan het sociaal minimum (€1500), dus niet tot het bedrag wat je normaal verdient. Het is bijstand. Het lijkt me zeer sterk dat ze dat niet (al dan niet achteraf) checken, ze vragen bijv ook om bankafschriften. @vuilnisglitter Ik weet niet waarom ze dat vragen, want vermogen en partner worden uitdrukkelijk niet meegenomen in deze regeling!

zie: https://www.kvk.nl/corona/het-coronavirus-check-hier-je-regelingen/

Dus in dit geval kun je pas beter na die 3 maanden bekijken wat ‘de schade’ is en dan eventueel alsnog aanvragen?

Ja dat is ook zo, overigens kunnen die mensen nu al wel bij de gemeente aankloppen hoor. Dan geven ze alvast een voorschot.

Volgens mij (!) werkt hij met terugwerkende kracht, dus ik zou als je het kunt opvangen eerder later dan vroeger aanvragen. Ik kan bij jullie natuurlijk niet inschatten hoe onvoorspelbaar je inkomen is. Ik heb zzp vrienden die muzikant zijn, die weten wel dat ze gewoon niet gaan werken komende maanden. Zelfde geldt voor anderen die hun beroep nu gewoon niet kunnen uitoefenen. Ik denk dat deze maatregel toch in de eerste plaats voor hen bedoeld is. Het is wel echt een noodmaatregel dus ik zou hem zelf pas aanvragen als ik idd dat bijstandsniveau niet haal en mijn rekeningen moet betalen.

2 likes

Ja ik hou KvK, RVO en de site van de gemeente in de gaten, maar het is me nog onduidelijk onder welke regeling ik val. Ben in januari geswitcht van zzp’er in vooral e-commerce naar werk in de toeristen- en evenementenbranche, dus of ik nou Tozo moet hebben of de regeling voor direct getroffen ondernemers, niemand weet het. Heb een verzoek ingediend bij de gemeente voor een gesprek maar die hebben het natuurlijk megadruk.
Ik kan dus niks aanvragen via het BBZ-formulier (want toetsing) en iets anders staat er nog niet online!

Lastig! Ik houd nog even goede hoop dat mijn grootste opdrachtgever kan blijven dokken :pray: maar die zit in New York dus god mag weten hoe het daar gaat. Ik denk in elk geval dat er deadlines uitgesteld worden, en dat betekent dus ook (een deel van) mijn betalingen :rage:

1 like

Oh dat is balen! New York ligt echt compleet plat heb ik het idee!