Volgens mij zou er volgende week meer uitgewerkt zijn!
Hai ik heb even een vraagje! Mijn baas wil een broodjeszaak openen. Hij heeft al een snackbar en een Poolse zaak, allebei goedlopend. Nou wil hij eigenlijk mij en een vriendin mede eigenaar laten worden. Hij wil niet dat we opdraaien voor verlies maar hij wil de winst wel delen door drie. Is zoān constructie mogelijk en hoe hoe noem je dat dan?
Te mooi om waar te zijn?
Waarom zou iemand wel de winst willen delen maar tegelijkertijd ook alle risico op zich willen nemen? Ik bedoel, kan. Maar, waarom zou hij niet zelf de totale winst nemen dan als jullie zijn risico niet verkleinen? Vanuit een zakelijk perspectief lijkt me datā¦ niet geniaal?
Wil hij daar dan een BV van maken?
Waarom wil hij dat jullie mede-eigenaar worden? Als ik hem was zou ik dan aan het einde van het jaar een mooie bonus geven.
Wij studeren nog en hij heeft het goed. Maar de details weet ik ook niet, hoe hij het precies voor zich ziet.
@gep wij hebben eigenlijk alles gedaan en gaan ook alles doen, we gebruiken alleen zijn geld en pand. Ja klinkt heel raar maar zo is het gewoon gelopen. @Wonderland bedankt voor de info!
Hoelang kennen jullie deze man?
āAlleenā, dat is nogal veel.
Misschien ben ik te pessimistisch, maar bijna niets in het leven is gratis. Zorg iig dat je het allemaal op papier hebt voor je straks toch met een probleem zit.
Allebei een jaar nu! We gaan zeker dingen op papier zetten en we willen ons ook gewoon inschrijven bij de KVK, we weten alleen nog niet welke vorm het beste is. Oh en trouwens als er geen winst is krijgen we natuurlijk ook geen geld dus in die zin werken we dan gratis en is het dus ook niet gratis
Hoe combineer je dat met je studie?
Zoals elk ander bijbaantje denk ik? Ik werk eigenlijk altijd 20 uur per week naast mijn studie. Mijn studie staat nu stil tot nader order, als dat weer gaat lopen moeten we even naar de situatie kijken. Maar ik wil ook eigenlijk niks bindends, vandaar dat ik hier ook om advies vroeg.
Yes gaan we doen! Bedankt voor het advies allen! We zien elkaar vanavond, dan wil ik het er ook goed over hebben. Misschien is het gewoon beter om een uurloon af te spreken.
Ik ben helemaal pro ondernemen, maar ik snap de kritiek van @Zemraluani ook goed. Ik zou je goed laten adviseren op financieel en juridisch gebied. En hopelijk komt daar een fijne constructie uit!
Yes!! Thanks! Ik hoop het ook!
Ik denk ook dat hier ontzettend veel haken en ogen aanzittenā¦ Want gaan ze je AANVULLEN tot bijstandsniveau? Of krijg je het bijstandsniveau? Dat is namelijk best wel laag. En dat is niet denigrerend bedoeld naar mensen die daar van leven, maar als je normaal 3000-4000ā¬ binnen krijgt, is je leven (huis, hypotheek, auto) daarop gericht. Dan is 1300ā¬ niet echt veel.
Zeker als je beide ZZPāer bent, en dit gaat 6 maanden duren, dan kan er alsnog een bord in de tuin.
Anderzijds zou het ook gek zijn als alle hobby ZZPāers, die normaal 500ā¬ verdienen met speenkoorden maken, ineens tot 1300ā¬ bijgevuld gaan wordenā¦
denk dat ze daar nu mee bezig zijn: hoe gaan we dit doen?
Ik mag toch hopen dat als je normaal ā¬3000-ā¬4000 netto binnenharkt, je ook hebt nagedacht over een eventuele buffer.
Ja ik denk het ook! En zeker als je kosten hebt als een kantoorpand, lopende abonnementen etc. Dat is dan naast je privƩuitgaven nog een hele hoop.
En dat dan een uitstel van belastingen betalen etc. ook wel een slok op een borrel scheelt.
Tuurlijk, ik denk dat die mensen Zich misschien scheel betalen aan aan AOV; Maar die keert niks uit. Dus voor ziekte hadden ze zichzelf wel gedekt. Nu is 4000ā¬ bruto omzet niet veel als je daar een pandje bij huurt, dingen inkoopt etc. Bruto is niet netto natuurlijkā¦ maar die kosten van je pand enzo gaan we door, en je hebt misschien wel voorraad of verzekeringen voor je materiaal die doorlopenā¦ Dat moet ook allemaal uit die 1300ā¬ bruto waar ze het nu over hebben komen dan.
Idk ik heb geen pand ed, en ook nog geen inkomensverlies want zit in de Gehandicaptenzorg Als zzpāer en tot nu toe maken de clienten juist extra gebruik van mijn diensten. Maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk
Edit
Ik denk nu bijv aan een fotograaf met studio. En dure lenzen die verzekerd zijn. En studio (Incl verzekering). En abonnementen op Photoshop.
Maar nul inkomsten nu.
Of iemand in de bouw met machines. Die verzekerd zijn. En dure AOV waarschijnlijk. Die nu misschien kinderen thuis heeft, en niet kan werken.
Als je bruto bedoelde in je eerdere bericht, heb je netto nou niet bepaald een hoge standaard om naar te gaan leven volgens mij. Als daar nog alle noodzakelijke kosten, die je als voorbeeld hierboven noemt, vanaf moeten. Daarom ging ik er maar even vanuit dat je netto bedoelde.
Dat bedrag van ā¬1300 is toch ook niet bedoeld om alles van te kunnen betalen. Volgens mij enkel om een paar maanden in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Lijkt mij heel redelijk.