Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Misschien een stomme vraag, en ik reageer nu op jou omdat je zwanger bent maar vraag is voor iedereen.
Als je 4 maanden met verlof gaat dan kom je toch niet aan die uren die je per jaar moet werken? Krijg je dan dus ook die ondernemersaftrek niet bij je belastingaangifte?

Ja dat weet ik, die vraag/ā€˜discussieā€™ ben ik zelf gestart :wink:

Je krijgt die uitkering op basis van je uren, dus voldeed je dat jaar ervoor, dan geldt voor die maanden hetzelfde. Op papier werk je die uren dus zogenaamd wel en krijg je daarvoor die uitkering. Die aftrek geldt dan dus ook. Althans, zo begrijp ik het!

2 likes

Aha, slim :blush:

Hoe snel sturen jullie je klanten een reminder als ze de rekening niet op tijd betalen?

Ik heb nu een klant die 3 weken te laat is. Ik heb al een reminder verstuurd. Toen hield ik het heel luchtig. Ik wil ook weer niet te pushy zijn omdat het een vaste klant kan worden. Maar ik vind het ook vervelend dat ze niets laten weten en dus ook niet betalen.

Heb je een termijn van 2 weken op je factuur staan? Ik stuur dan nl de eerste werkdag nadat die 2 weken voorbij zijn een reminder. Officieel is de betalingstermijn 30 dagen geloof ik, veel grote cq ouderwetse bedrijven houden die standaard aan.

Yes, heb inderdaad een termijn van 14 dagen op de factuur staan.

En omdat ik begreep dat bedrijven over het algemeen een termijn van 30 dagen aanhouden heb ik na afloop van de 30 dagen nogmaals een reminder gestuurd. Maar nog een betaling helaas. Maar goed ik wacht het nog even af dan.

Oh je zit inmiddels al over de 30 dagen heen? Ik heb nu 2 keer een klant gehad die zo onverschillig met facturen omging en met beide heb ik de samenwerking stopgezet uiteindelijk, het is zo irritant om steeds achter je geld aan te moeten.
Als ik nou dikke facturen van duizenden euroā€™s zou sturen had ik er meer begrip voor, maar het waren geen astronomische bedragen. Het overgrote deel van mā€™n opdrachtgevers betaalt letterlijk dezelfde dag nog, zelf zit ik minstens 1 keer per week mā€™n admin bij te werken dus er hoeft ook niemand lang op mijn betalingen te wachten. Ik vind het een kleine moeite om gewoon netjes op tijd te betalen.

Mijn ervaring met laat-betalers is dat het doorgaans sowieso lastige opdrachtgevers zijn die vaak vreselijk omslachtig werken, ik zie echt een duidelijk patroon! Heel irritant.

Ja ik zit inmiddels al een week over de 30 dagen heen. Het gaat bij mij best om flinke bedragen (+1000) dus snap op zich wel dat het iets langer kan duren (misschien ook door interne processen)z

Maar wat je zegt, het is echt enorm vervelend om achter mijn geld aan te moeten zitten.

Vind dit soort zaken wel lastig allemaal hoor. Ik werk nu 3 maanden voor mezelf en dit soort dingen maken het soms zo frustrerend. (Voor de rest ben ik overigens wel heel blij hoor dat ik voor mezelf ben begonnen).

Ghehehe

3 likes
3 likes

Voor iedereen met een Adobe CC license. Je kunt nu twee maanden gratis ā€˜aanvragenā€™. In de stappen om je account op te zeggen krijg je dit als aanbieding.

3 likes

Dat is dus tegen de wet, langer dan 30 dagen mag alleen als beide partijen akkoord zijn omdat ze er beide geen last van ondervinden. Je kunt dit dus prima aanvechten.

Bij grote bedrijven werk je, vooral als kleine partij, bijna altijd volgens hun standaard inkoopvoorwaarden (waar de betalingstermijn ook in staat vermeld). Daar ga je meestal mee akkoord bij het formaliseren van de opdracht.

Dat hoeft dus niet, weet ik uit ervaring. Je kunt namelijk gewoon je eigen algemene voorwaarden voorleggen en die laten accepteren door de klant. Zodra die geaccepteerd zijn, moeten zij en jij je daaraan houden. Je hoeft het dus zeker niet zomaar te accepteren, zeker niet omdat het volgens de wet niet mag.

Aaah, ja als je er zelf mee akkoord gaat is het natuurlijk prima. Goed om te horen dat het geld nog binnenkomt, daar gaan we voor!

Weet iemand van jullie wanneer je in aanmerking komt voor die regeling die nu bekend is gemaakt door het kabinet? wordt je inkomen aangevuld tot minimum ofzoiets. maar dan moet je wel aantonen dat je onder minimum verdiend denk ik? Niet iedere zzper zal dat krijgen?

Volgens mij is dit nog niet bekend. Er stond iets bij van ā€œde juridische specificaties moeten nog bekend wordenā€ā€¦
Ben idd ook benieuwdā€¦

1 like

Heeft iemand nog iets gevonden? :nerd_face:
Omtrent zzp/toelage/Corona

Nee niks! Kreeg wel een nieuwsbrief van de KVK vanmorgen

1 like