Ik weet er nog niet mega veel van maar het klinkt als een voor mij oneerlijke regeling. Als je in loondienst werkt je verdiend 5000 per maand, krijg je dan ook maar 1000 uitbetaald? Vast niet. Waarom kijken ze dan niet gewoon naar het gemiddelde salaris/winst van afgelopen jaar? Ik betaal net zo goed bij aan oa zorgverzekeringswet, en algemeen meer belasting dan modaal/gemiddeld, waarom krijg ik dan als ik een keer wat nodig heb, maar minimaal uitgekeerd?
Maar als ze mij het bruto bedrag overmaken en ik bereken dat als die maand bruto bij de rest van mijn inkomen van dat jaar, dan weet ik zeker dat ik netto meer over houd. Zoveel inkomstenbelasting betaal ik namelijk niet, terwijl ik wel gemiddeld 2500-3000 bruto per maand verdien. Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, maar ik volg deze logica echt niet en ik vind 1000 netto Ă©cht heel weinig.
Je betaalt mee aan de zorgverzekering zodat je zwangerschap gecontroleerd kan worden en je medische hulp kan krijgen als dat noodzakelijk is. Dat heeft niks met deze uitkering te maken.
Het staat je vrij om zelf een andere verzekering af te sluiten die meer uitbetaalt bij zwangerschap, maar als ondernemer heb je nou eenmaal niet de rechten van een werknemer (maar ook niet de plichten en daarom ben je ondernemer geworden).
Heb je geen aanvullende AOV? Die uitkering was ook niet te vergelijken met wat ik normaal per maand verdien, maar i.c.m. met mijn AOV wel. Een AOV is duur, maar die heb ik er nu met mân zwangerschap meer dan uitgehaald.
Nope! Ik heb geen risicovol beroep, dus daarom destijds gekozen om dat niet te doen. Nu was het wel fijn geweest, aan de andere kant dan had ik ondertussen al wel heel veel betaald.
Kun je zoiets ook tijdelijk doen, voor een jaar ofzo als je weet dat je dat jaar zwanger wilt worden. Of hebben ze dat door en mag dat niet?
Ok (het is natuurlijk niet alleen voor risicoâs die je op professioneel gebied loopt maar ook voor als je ziek wordt, een been breekt of dus zwanger wordt). Wat ik per jaar aan premie betaal is minder dan wat ik per maand uitgekeerd heb gekregen tijdens mijn verlof. Dus tijdens een zwangerschapsverlof heb ik, even kort door de bocht, al 4 jaar AOV eruit. Ik zou graag nog meer kinderen krijgen, dus ik vind het wel de moeite waardâŠ
Iemand die ik ken had zich te kort geleden aangemeld en kreeg daardoor dus niet die aanvullende verzekering, terwijl ze dus wel betaalde ervoor. Waarschijnlijk moet je 'm dus al wel minimaal een bepaalde tijd hebben.
Mag ik vragen waar je verzekerd bent? Dan zal ik daar eens induiken voor in de toekomst
Klopt, daar zijn wel eisen aan verbonden. Dat verschilt per verzekeringsmaatschappij, sommigen keren bijv. niet uit als je binnen een jaar na afsluiten zwanger raakt. Ik zit zelf bij Movir en die waren destijds (maar al 3 jaar geleden afgesloten) het meest soepel wat betreft zwangerschap.
Ik heb er laatst eens naar gekeken, en je hebt inmiddels ook AOV met kortere wachttijden. Dan zal de premie hoger zijn en moet je dus ff rekenen of het de moeite waard is vs. dat geld opzij zetten, maar het is dus wel mogelijk.
Ik zie het inderdaad, dat dat wel gewijzigd is. Maar ik denk dat ik nu met mijn 19 weken niet meer aan mag komen kakken
Volgens mij was het De Amersfoortse die het âmakkelijkstâ deed hierover. Zou gewoon eens bellen!
Thanks voor de tip!
Hmm dan ben ik wel benieuwd hoe dat bij haar zit, zou je dat eens willen navragen? Ik heb zelf maar 1 voorbeeld in mân omgeving en misschien heeft zij wel te weinig uren gemaakt waardoor haar uitkering lager is. Ze betalen 'm inderdaad per week!
Het zou kunnen dat je eigenlijk netto meer moet overhouden. Dat krijg je dan gewoon netjes op je aangifte verrekend. Het UWV houdt gewoon loonheffingen in zonder loonheffingskorting. Zij weten immers niet hoeveel je exact de rest van het jaar verdiend, het is dus de âveiligsteâ (minste risico op veel bijbetalen door deze uitkering) manier. Als ik het UWV was, zou ik het zeker ook zo doen. Je wordt netto hier per saldo nooit door benadeeld ofzo, alles wat je te weinig zou hebben gekregen, wordt gewoon op je aangifte goedgemaakt.
Ik snap het, dank je voor je uitleg ik denk dat dat wel het geval is!
Niemand? Ben hier ook wel nieuwsgierig naar.
Waarom zou je dat niet doen dan? Want je mag als zzp-er toch voor een deel inkomsten uit loondienst hebben? Ik heb er weleens een loondienst baantje naast gehad en dat was belastingtechnisch prima.
Het ging over zwangerschapsuitkeringen en de loonheffing die daarover wordt ingehouden.