Ik doe af en toe een klusje voor een extra zakcentje (“klant” is een makkelijke omschrijving voor die persoon), 4 cijfers per jaar inkomsten, ik investeer niks zelf, en ik heb geen plannen om uit te breiden en ik besteed bij lange na geen 1225 uur aan mijn “onderneming”. De “bedrijfsomvang” is daarmee dus minimaal. Ik denk eerlijk gezegd dat als ik nu weer bij de kvk zou aankloppen ze me niet zouden inschrijven? Wellicht is het verkapte loondienst, daar wil ik het nog over hebben met die persoon. Maar als een kwitantie voldoende is om aan te leveren dan vind ik dat ook prima. Wat ik doe is puur een gunst waar ik iets voor terug krijg (ik vind het een symbolische vergoeding) en omdat die persoon wel ondernemer is wil diegene natuurlijk het liefst dat ik ook ondernemer voor de btw ben zodat die persoon het weer kan aftrekken.
Deze artikelen overtuigen mij dat ik geen onderneming heb en dus nu ik ben uitgeschreven ook niet meer terecht kan bij de kvk omdat ik te weinig geld daarmee verdien.
edit: Stel ik schrijf elke maand of elk kwartaal een kwitantie uit naar die persoon. Is dit dan ook niet verkapt dienstverband? Of kan dat gewoon?
Ik wilde het gewoon makkelijker voor mezelf maken want ik wil geen ondernemer zijn of worden. En ik dacht dat ik me goed genoeg had ingelezen. Maar straks kan ik dus gezeik krijgen als ik iemand kwitanties stuur? Pff. Ik zou er bijna helemaal mee willen stoppen door dit soort vermoeiende dingen. Waarom kan het niet gewoon makkelijk. Ik geef mijn inkomsten aan en betaal belasting daarover klaar.
Heb ik een fout gemaakt door me uit te schrijven?