Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik doe af en toe een klusje voor een extra zakcentje (“klant” is een makkelijke omschrijving voor die persoon), 4 cijfers per jaar inkomsten, ik investeer niks zelf, en ik heb geen plannen om uit te breiden en ik besteed bij lange na geen 1225 uur aan mijn “onderneming”. De “bedrijfsomvang” is daarmee dus minimaal. Ik denk eerlijk gezegd dat als ik nu weer bij de kvk zou aankloppen ze me niet zouden inschrijven? Wellicht is het verkapte loondienst, daar wil ik het nog over hebben met die persoon. Maar als een kwitantie voldoende is om aan te leveren dan vind ik dat ook prima. Wat ik doe is puur een gunst waar ik iets voor terug krijg (ik vind het een symbolische vergoeding) en omdat die persoon wel ondernemer is wil diegene natuurlijk het liefst dat ik ook ondernemer voor de btw ben zodat die persoon het weer kan aftrekken.

Deze artikelen overtuigen mij dat ik geen onderneming heb en dus nu ik ben uitgeschreven ook niet meer terecht kan bij de kvk omdat ik te weinig geld daarmee verdien.

edit: Stel ik schrijf elke maand of elk kwartaal een kwitantie uit naar die persoon. Is dit dan ook niet verkapt dienstverband? Of kan dat gewoon?

Ik wilde het gewoon makkelijker voor mezelf maken want ik wil geen ondernemer zijn of worden. En ik dacht dat ik me goed genoeg had ingelezen. Maar straks kan ik dus gezeik krijgen als ik iemand kwitanties stuur? Pff. Ik zou er bijna helemaal mee willen stoppen door dit soort vermoeiende dingen. Waarom kan het niet gewoon makkelijk. Ik geef mijn inkomsten aan en betaal belasting daarover klaar.

Heb ik een fout gemaakt door me uit te schrijven? :joy:

Tja het gebied tussen ondernemer, niet ondernemer en soms zelfs schijnwerknemer is heeeeel grijs momenteel. Dat is een hele vervelende situatie waarvoor er ook een nieuwe wet is gemaakt (wet deregulering arbeidsrelaties) die ironisch genoeg geen enkele bijdrage heeft geleverd aan het oplossen hiervan.

De belastingdienst (en KvK) hanteert geen hele scherpe, kwantitatieve normen voor het onderscheid ondernemer/niet ondernemer/evt werknemer. Het zijn altijd van die vage interpretatie eisen. Voor de BTW ben je al snel ondernemer als je iets niet op vrijwillige (evt onkostenvergoeding) basis doet en het geen vrienden/familie dienst is.

Maar ik denk in alle eerlijkheid dat je weinig risico loopt nu. Er is nu zoveel onduidelijkheid over Zzp’ers en bijbehorende arbeidsrelaties, dat zolang je het netjes opgeeft bij resultaat uit overige werkzaamheden, je weinig fout doet. Onder de nieuwe kleine ondernemersregeling zou je ook geen BTW hoeven te rekenen, dus ze lopen nu niets aan jou mis.

Ja het is echt heel vaag en verwarrend allemaal. Als ik op de site van de belastingdienst een check doe dan komt er wel uit dat ik geen ondernemer ben voor de btw. Ik heb ook maar een “opdrachtgever” dus in feite is het wel een dienstverband, hoe meer ik erover lees. Niet zo handig aangepakt eigenlijk. Nu haal ik die persoon van alles op de hals omdat ik me heb uitgeschreven. Maar ja, dan maak ik het cirkeltje weer rond en ben ik gewoon geen ondernemer (meer). Dus mijn opdrachtgever/klant heeft denk ik ook geen keuze. Of ik stop met mijn werkzaamheden. Maar ja, dan stort half dat bedrijf in elkaar.

Als je in feite een schijndienstverband hebt, dan maakt je inschrijving bij de KvK geen enkel verschil. De belastingdienst kijkt daar niet naar, maar kijkt naar de feiten en omstandigheden. Dus je hebt ze niks op de hals gehaald hoor!

Je werkt maar vrij beperkt voor hen qua uren toch? Dan is een nul uren contact misschien een optie? Of willen zij niemand in loondienst hebben?

Ja daar heb je gelijk in! Als ik volgens de nieuwe KOR was gaan werken en gewoon btw vrijgestelde facturen zou sturen dan klopt het nog steeds niet omdat ik niet ook voor andere mensen werk. Dus uiteindelijk hadden we toch iets moeten veranderen.

Een nul-uren contract is wel een goed idee! Ik ga het erover hebben.

Is dit wel een dienstverband? Zou je die persoon echt een klant noemen of is het een vriendendienst? Is het tarief dat je er voor krijgt commercieel vergelijkbaar of meer een onkostenvergoeding/vrijwilligersbijdrage?
Ik zou misschien eens de belastingdienst bellen om duidelijkheid te vragen, als die persoon jou als een werknemer moet gaan uitbetalen verdubbelen de kosten voor hem (ruim) als hij jou hetzelfde bedrag wil overmaken, ik weet niet of hij daarop zit te wachten, en of het dus ook noodzakelijk is om dat te doen.

Ik weet dat dit al 100 keer langsgekomen is maar ik krijg echt hoofdpijn van dit soort onzin: als ik bijna altijd vrijgesteld ben van BTW (want niet-commercieel schrijver & redactioneel werk) met een uitzondering als ik een lezing geef (9%) of voor een buitenlandse opdrachtgever werk (0% maar geen vrijstelling), mag ik dan in het algemeen voor mijn ~onderneming~ btw aftrekken? Ik deed dat eigenlijk wel altijd maar de laatste keer dat ik freelancete was in 2015 en ze veranderen alles steeds stiekem.

In theorie mag je de kosten voor je belaste omzet aftrekken als voorbelasting. Dus stel je koopt iets wat specifiek is voor het geven van de lezingen dan zou je daar de btw van af mogen trekken. Kosten die zowel voor vrijgesteld als belaste omzet zijn mogen naar rato worden afgetrokken (stel 70% wordt gebruik voor de onbelaste werkzaamheden en 30% belast dan zou je 30% van de btw mogen aftrekken).

Indien je veel kosten hebt die voor beide werkzaamheden zouden kunnen gelden dan zou ik voor het bijhouden van je administratie van alles het terug te vorderen btw bedrag noteren en bij het opgeven van je btw-aangifte dit naar rato terugvorderen. Stel je hebt een jaaraangifte en aan het einde van het jaar heb je 80% onbelaste omzet en 20% onbelast. Dan zou ik van je totaal terug te vorderen btw 20% nemen en opgeven als voorbelasting.

Een mooi voorbeeld zou kunnen zijn kantoorkosten (een notitieboek gebruik je vaak voor zowel je onbelaste als belaste werkzaamheden) of wellicht telefoonkosten / internetkosten o.i.d.

Ik hoop dat je hier iets van begrijpt :upside_down_face:

1 like

Duidelijk, thanks!

1 like

In mijn situatie en hoe ik tegen het ‘werk’ aankijk is het een hobby waar ik voor betaald krijg dus ik denk eerder vriendendienst dan dat het een klant van mij is.

Ik snap niet zo heel goed wat er wordt bedoeld met onkostenvergoeding/vrijwilligersbijdrage/symbolische vergoeding. Is dat een relatief laag tarief bijvoorbeeld? Ik krijg per uur wel een vergelijkbare vergoeding als andere zzp’ers die hetzelfde doen maar wel voor meerdere klanten.

Het feit dat ik maar 1 “klant” heb en niet wil uitbreiden maakt dit echt zo vermoeiend en lastig. Ik wil ook niet dat de kosten om mij in dienst te nemen ineens veel hoger worden. Of dat ik er minder aan overhou. Want eerlijk gezegd kan het me dan gestolen worden. Dan kap ik er wel mee.

Het ideale plaatje is dus dat ik gewoon kwitanties kan uitschrijven en dit aangeef en dat er verder geen haan naar kraait dat ik structureel 1 uur per week iets voor iemand doe.

Ik kan me ook niet meer opnieuw inschrijven bij de KVK omdat ik niet voldoe aan het criterium. Dat wordt toch nooit goedgekeurd?

Een vriendendienst heeft meer te maken met je vergoeding. Als je als timmerman bij vrienden komt klussen en je krijgt een pizza en een tientje voor de moeite: dat is een vriendendienst.

Jij krijgt normaal betaald dus geen vriendendienst. Maar gezien de omvang van één uur per week is het ook niet echt een duurzame onderneming te noemen. Wellicht zou het feitelijk een dienstverband kunnen zijn (als er sprake is van een gezagsverhouding en je de arbeid persoonlijk moet verrichten), maar daar is nu zoveel onduidelijkheid over en de omvang is zo beperkt, dat ik het gewoon zou doen zoals jij nu voorstelt. Geen KvK inschrijving, geen BTW aangifte/administratie, gewoon kwitanties uitschrijven als particulier en dat geld aangeven in je aangifte inkomstenbelasting als resultaat uit overige werkzaamheden. Verwacht echt niet dat je ooit een inspecteur krijgt die daarover gaat zeuren onder de huidige regelgeving.

Dankjewel! Dit geeft echt wat meer rust. Ik denk dat het inderdaad de beste oplossing is. Via Google vind ik ook alleen maar criteria over (schijn)dienstverbanden als je meer dan 20 uur per week werkt ofzo. Snap ik ook niet 100% want 20 uur is best veel. Maar goed! Ik ga gewoon van dit uit en het zien als particulier extra inkomsten. :slight_smile:

1 like

Heeft iemand ervaring met de profit first methode?

Kan iemand mij wat meer vertellen over het netto bedrag dat je kreeg bij een ZEZ-uitkering? (zwangerschapsuitkering voor zzp-ers) Op internet lees ik dat 100% bijna 1800 bruto is, maar van een vriendin hoorde ik laatst dat ze 1000 netto per maand kreeg. Dat begreep ik niet helemaal. Ik ben al 6 jaar werkzaam als zzp-er en ik kom makkelijk aan de volledige uren per jaar, misschien is dat in haar geval anders maar zij stelde van niet. Ik ben nu even benieuwd of hier vrouwen zijn die hier ervaring mee hebben en wat jullie netto bedrag per maand was? Ik kan 'm binnenkort gaan aanvragen.

Ik kan me voorstellen dat ze gewoon het tarief inkomstenbelasting inhouden (1e of 2e schijf, misschien moet je je inkomen doorgeven ofzo?), maar in elk geval geen rekening houden met heffingskortingen. Als Zzp’er moet je natuurlijk al belasting bijbetalen op je aangifte, als zij die korting gaan verrekenen wordt dat alleen maar meer bijbetalen.

Dus 1.800-37,35%=1.125. Komt aardig in de buurt van de 1.000.

Ik heb verkeerd gekeken, het maximum bruto bedrag is € 1.653,60. Maar als dan via zo’n rekenhulp bruto-netto ga berekenen komt daar € 1.523,43 netto uit. Hoe kan dat dan zo’n groot verschil zijn? Het is dan toch ‘loon’ dus dan moet dat toch ook zo berekend worden.

Ik ben net weer aan het werk na zwangerschapsverlof. Ik heb even teruggekeken en kreeg netto 1036 euro van het UWV (maximale uitkering, zonder loonheffingskorting).

Hehhh, maar waarom is dat bruto-netto verschil dan zo enorm? Of krijg je dan aan het einde van dat jaar de rest terug via aangifte inkomstenbelasting? Ik vind dat echt mega verwarrend en ook echt oneerlijk of zo? Als iemand dit als loon zou hebben in een maand, zou je echt niet maar 1036 overhouden.

Zo’n reken tool geldt voor mensen in loondienst. Mensen in loondienst hebben alleen inkomsten uit werk. De werkgever houdt al inkomstenbelasting in op hun salaris en houdt hierbij ook rekening met de heffingskortingen.

Ondernemers hebben inkomen vanuit hun winst van de onderneming. Ook daarover is inkomstenbelasting verschuldigd en mag je uiteindelijk heffingskortingen aftrekken, maar dit doe je pas op je aangifte. Alle winst krijg je dus “bruto” en op je aangifte betaal je pas belasting. Voor de inkomstenbelasting wordt jouw loon uit deze uitkering op één hoop gegooid met je winst uit onderneming, het is allemaal box 1 inkomen. Wanneer het UWV nu 1.523€ naar jou overmaakt, houden zij al rekening met heffingskortingen waar jij mogelijk maar gedeeltelijk recht op hebt (door de winst vanuit je bedrijf). Bovendien moet je dan op je aangifte meer belasting bijbetalen over je ZZP inkomen, omdat je daar normaal de heffingskortingen van de te betalen belasting mag aftrekken, maar dat heeft het UWV dan al voor je verrekend.

Je zou er dus alleen maar jezelf mee hebben als ze 1.523€ aan je betalen, want dan moet je in het voorjaar straks meer afdragen omdat je nu netto te veel hebt gehad.

Dubbel post, maar het is dus niet oneerlijk. Je betaalt uiteindelijk allemaal volgens hetzelfde tarief inkomstenbelasting (jij hebt als zzp’er zelfs nog extra ondernemers aftrekken hierbij). Het verschil zit m in dat jij je ZZP inkomsten “volledig bruto” ontvangt en hierover dus nog belasting moet voldoen op de aangifte en op dat moment ook rekening mag houden met heffingskortingen (die zijn hetzelfde voor jou als voor mensen in loondienst). Bij mensen in loondienst wordt de belasting al maandelijks ingehouden én wordt hierbij al rekening gehouden met die heffingskortingen. Dat kan ook, omdat hun inkomen volledig voorspelbaar is in een jaar, in tegenstelling tot bij zzp’ers.