Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Thanks voor je antwoord! Ik ben van plan wel met 10 euro per uur mijn uurtarief te gaan verhogen omdat ik erachter kwam dat ik heel erg laag zit vergeleken met anderen die hetzelfde doen. Zou je dit er dan ook bij benoemen?

Nee ik zou het een beetje algemeen houden, iets met ‘stijgende kosten’ oid

1 like

Heeft iemand hier ook ervaring met z’n bedrijf stopzetten? Met name met de eindafrekening?

Ik ben nu bijna een maand ingeschreven bij KVK en heb al zo veel spam gehad, belletjes van marketingbureau’s dat mijn energiecontract goedkoper kan en mails en post over boekhouders. Maar dat waren allemaal dingen waarvan je meteen weet dat het spam is en je er niet echt op in moet gaan. Net kreeg ik een brief van een bedrijf dat ze mijn openbare gegevens van de kvk hebben opgenomen in hun eigen database en de database van een ander bedrijf en dit staat er in:

Mag dit zomaar zonder mijn toestemming? Wist wel dat mijn gegevens in KVK openbaar zijn, maar vind het niet zo prettig dat iedereen die zomaar op kan slaan in hun database.

Ik ben ook dit jaar ingeschreven en heb hier ook last van, en toevallig pas ook zo een brief gekregen. Voor de grap ging ik mijzelf pas google, mijn volledige naam, woonadres en telefoonnummer staan dus ook ineens op wat websites. Ik snap echt niet dat dit allemaal mag. Zelf ben ik ook nog ergens voor een paar uur in loondienst en daar moesten we echt mega bekrompen doen met bepaalde gegevens. denk aan het niet meer mogen gebruiken van afkortingen in documenten waar alleen mijn collega’s in werken en inkunnen. Maar (persoonlijke) gegevens van zzper mag je schijnbaar gewoon mee rondstrooien.

Maar eerst iets over de privacywetgeving AVG
De AVG beschermt het gebruik van persoonsgegevens en niet van bedrijfsgegevens. Onder persoonsgegevens valt informatie die tot een persoon te herleiden is. Bedrijven en instanties die gegevens gebruiken van jou als persoon dienen zich aan de AVG te houden. Dit geldt ook voor afnemers van gegevens uit het Handelsregister als dat persoonsgegevens betreft. Stel je bent zzp’er en je hebt een bedrijf aan huis. Dan is jouw bedrijfsadres waarschijnlijk gelijk aan je woonadres en wordt dat beschouwd als persoonsgegeven. Jouw adres mag dan niet zomaar worden gebruikt.

Als je klant bent (geweest) van een bedrijf, dan mag dit bedrijf jou benaderen voor soortgelijke producten en/of diensten. Ben je geen klant (geweest)? Dan moet jij toestemming hebben gegeven of heeft het bedrijf een andere wettelijke grondslag nodig om jouw adres te gebruiken. In alle gevallen mag je aangeven dat je dit niet langer wenst.

Hmmmm als er dus een wettelijke grondslag is dan mogen gegevens verwerkt worden (zonder voorafgaande toestemming), en dat is volgens mij ook waar de organisatie van de brief zich op beroept. In andere gevallen mogen je gegevens niet zomaar opgeslagen worden indien je bedrijfsadres tevens je privéadres is.

Wie is er ZZP’er in de zorg (PGB houders?) en mag ik wat vragen
 Ik zit echt met mn handen in het haar door de combi ‘hard moeten onderhandelen voor je tarieven’ en ’ een cliĂ«nt niet in geld willen uitdrukken
’

Voel me zo’n nep ondernemer

1 like

Weet iemand hoe het zit wanneer een klant een verkeerd adres doorgeeft (typfout) en ik vervolgens het pakje retour ontvang of kwijtgeraakt wordt met de post.
Lijkt me dan voor risico van de klant?
Ik heb het in dit geval retour ontvangen van de post en aangeboden het voor 4,95 (onze standaard verzendkosten) opnieuw op te sturen. Maar nou hoeft ze het niet meer. Dan ben ik dus de verzendkosten kwijt, de aankoop(alhoewel ik het item terug heb) en ben ik ook een tijd kwijt. en is niet de eerste keer dat dit voorkomt aangezien ik veel pakjes verstuurd. In mijn voorwaarden heb ik staan:

Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt. Dient het product opnieuw verzonden te moeten worden in verband met het onjuist doorgeven van het adres door de consument, zullen deze extra kosten aan de consument worden doorbelast.

Maar hierdoor haken klanten dus af en zeggen ze laatmaar wat natuurlijk lekker makkelijk is.

Edit: inmiddels het antwoord gevonden op webwinkelkeur. Stomme regelgeving, klanten kunnen daar dus wanneer ze slecht gezind zijn gewoon misbruik van maken.

@Fishing dat voel ik me ook heel vaak. Alsof ik maar wat aan het doen ben :sweat_smile: heeft een naam geloof ik.

Haha oh ben benieuwd naar die naam haha.

Ik vind het gewoon heel lastig dat ik m’n eigen uurtarieven niet kan bepalen, niet zonder dat mijn cliĂ«nten daar persoonlijk de dupe van worden: maar zij vragen toch ook niet om een handicap (of gehandicapt kind)

Iedereen wordt geïndexeerd, omhoog. Leven wordt duurder. En op de zorg wordt bespaard; mijn uur tarief wordt door de gemeente terug geschroefd van 28 naar 20€. Wil die 28€ behouden? Moeten ouders dat zelf gaan betalen
 Maar dat kunnen ze niet altijd, en dan?
Moet je dan de harde ondernemer zijn? Ik moet ook m’n shit betalen
 maar het gaat wel
Om mensen (kinderen in mijn geval)

@Fishing imposter syndrome!!

1 like

Hahaha die is echt dubbelzinnig haha. Want ik heb dus een “collega zorgverlener” die dit soort dingen oplost door dan dus een half uur per uur extra te declareren en zo dat inkomens gat op te lossen. En toen zei ik: maar dat is toch fraude :crazy_face::woman_shrugging:t3:

Jaa thanks!

Ik heb net een grote belastingdienst controle achter de rug (boekenonderzoek) van 2018.
was in de steekproef naar boven gekomen.
Ik heb nachten niet geslapen, dacht dat ik mijn huis moest verkopen etc. Dat ik een soort oplichter was of dat ik iets onbewust over het hoofd heb gezien wat voor een grote boete zou zorgen.
Terwijl ik alles best netjes op orde heb. De accountant heeft mij meerdere keren moeten bevestigen dat het allemaal wel mee zal vallen. Typisch gevalletje van Imposter Syndrome denk ik. Gelukkig is dit inmiddels afgerond.
Ook als mensen tegen mij zeggen dat ik zo goed bezig ben en dat het knap ik wat ik heb opgebouwd denk ik: ach ik doe ook maar wat.
Terwijl ik soms ook wel trots kan zijn hoor. Maar ondernemen is nou eenmaal vallen en opstaan en dingen uitproberen en soms risico’s nemen.

@Fishing Lijkt me heel moeilijk in jou branche. Zit zelf in de commerciële (detailhandels) branche en loop al tegen dit soort financiele dingen aan, maar bij jou komt er nog veel meer bij kijken doordat het veel persoonlijker met meer emotie is en daarnaast gemeentes/vergoedingen etc.

1 like

Wat raar dat je je eigen tarief niet kan bepalen. Ik bied zorg-ish en word soms ook vergoed via PGB en de ene gemeente is heel schappelijk en neemt gewoon mijn uurtarief over en de andere heeft een plafond wat lager is dan mijn tarief. Dan moeten mensen bijbetalen.
Ik ben daar zelf wat harder in; als ik voor een laag uurtarief wil werken blijf ik wel in het onderwijs, maar daar wil ik juist uit en als ik mijn tarieven naar beneden bijstel gaat dat niet lukken.

Is het niet zo dat een PGB op basis van een offerte wordt toegekend en het hele traject al is vergoed door de gemeente? Of wordt het PGB verlengd, maar onder andere voorwaarden? Dat laatste lijkt me best een naaistreek van de gemeente namelijk.

Mag je restocking fee vragen aan een klant die een pakketje retour wil sturen?
(zie dat bij een andere webshop)
Je bent namelijk wettelijk gezien wel verplicht alle kosten terug te betaling zoals verzendkosten en transactiekosten, dus ik vind het zo vreemd dat dit bestaat en wel zou mogen.

Oké ik ben dus niet meer ingeschreven bij de kvk omdat ik dat niet verplicht ben. Nu zegt mijn klant dat hij mij niet mag betalen zonder kvk nummer. Weet iemand dat?

Bedoeld denk ik BTW nummer?

Ja, mag wel. Je kan als particulier echter geen factuur sturen exclusief btw. Je kunt wel een kwitantie sturen met een bedrag waarvan je zelf een deel apart moet zetten voor de belastingdienst.

Ja KvK nummer hoort op een factuur volgens de factuurvereisten van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/)

Je kunt als particulier dan ook geen factuur sturen. Wel een kwitantie. Uiteraard zonder BTW, want je bent geen ondernemer. Je moet het factuurbedrag opgeven onder resultaat uit overige werkzaamheden in je aangifte inkomstenbelasting.

Ik zie overigens dat je iemand je klant noemt en gezien dit topic: ben je inderdaad geen ondernemer? Als je wel ondernemer bent, dan moet je je wel bij de KvK inschrijven. Oa omdat je verplicht bent dit nummer op je facturen te vermelden.

Na hoeveel dagen sturen jullie een betalingsherinnering? Ik ben voor langere tijd door een bureau ingehuurd om zo nu en dan te werken en, van wat ik van andere freelancers gehoord heb, is hun betaaltermijn 30 dagen. Ik heb al meerdere keren om een overeenkomst of iig íets gevraagd waar hun regels ed op staan, maar die krijg ik steeds maar niet. Mijn vader doet mijn administratie en zei tegen mij “jij bent eigen baas dus je mag je eigen betaaltermijn bepalen”, hebben zij zich dan ook aan mijn betaaltermijn te houden? Afgelopen factuur heb ik er dus 14 dagen op gezet, volgens mijn vader is dat ook gebruikelijk, maar ik vind het dan heel moeilijk (en eng) om op dag 15 meteen een mail te sturen met joehoe waar blijft m’n geld, uiteindelijk is er op dag 28 betaald.

Als je van tevoren niets hebt afgesproken geldt het wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Als je samen met de klant van tevoren bent overeengekomen dat je vooraf factureert of een kortere termijn hanteert, dan moet de klant zich daaraan houden en kun je dus ook eerder herinneringen sturen als het termijn verstreken is.