Volgens mij is het niet gerelateerd aan de activiteiten die je doet. Ik denk eerder dat ze wellicht twijfelen of je de komende drie jaar onder die €20.000 per jaar blijft. Zou dat kunnen?
Nee ik kom al sinds ik begon niet over de 10.000 heen
Ik hoor op de radio de hele tijd die reclame over btw nummer etc.
Ik heb geen brief gehad.
Beide bedrijven zijn ook niet btw plichtig (zorg), maar ik moest wel altijd btw aangifte doen voorheen (0-aangifte).
zou dat daardoor komen? Beide bedrijven overschrijden wel die 20K grens…
Zijn het wel eenmanszaken? De wijziging in het btw nummer is omdat het btw nummer van een eenmanszaak altijd bestond uit iemands persoonlijke sofinummer met NL ervoor en B01 erachter. Dat is best privacygevoelige informatie die je dan deelt via een BTW nummer dus dat gaan ze nu aanpassen. Misschien was jouw BTW nummer al niet gelinkt aan je sofinummer?
Hmm ja 1 EZ en 1 VOF.
Ik zie inderdaad in mijn belastingdienst dat mijn BTW nummer mijn sofinummer is. Nooit gezien, ik zie dat btw nummer natuurlijk haha.
Laat ik ze dan maar bellen denk ik?
Ja dan zou ik verwachten dat die aangepast wordt, dus zou even bellen!
Hehe ze hebben eindelijk mijn voicemail ingesproken. Kan het maar moeilijk verstaan omdat die man zo mompelt. Heeft hij het over beëindiging KOR. Zo vermoeiend. Dat wilde ik niet! Natuurlijk kan ik nergens meer vinden welk document ik heb gedownload en verstuurd. Nou goed, wilde toch al gaan bellen dus dat ga ik morgen dan maar doen. Wel heel erg vervelend dat er nu een heel kwartaal overheen gaat waarschijnlijk.
Oké ik heb me uitgeschreven bij de KVK. Begin nu ineens weer te twijfelen of het wel goed is. Maar ik lever ook diensten aan één bedrijf en dit valt dus onder overig werk als ik dat een paar berichten hierboven zie. Mijn inkomsten zijn nooit hoger dan 500 euro.
Ohja. Het KOR formulier wat ik had opgestuurd was toch de verkeerde. Dom! Maar ik snap wel waarom ik per ongeluk de verkeerde voor me had toen ik ze naast elkaar had. Maar goed. Dat moet ik dus nog opnieuw opsturen en dan gaat het vanaf volgend kwartaal in.
Dus komend kwartaal doe ik nog aangifte en als er dan akkoord is gegeven voor de nieuwe KOR dan hoef ik geen aangifte meer te doen, en kan ik die inkomsten gewoon bij de jaarlijkse inkomstenbelasting aangeven toch?
Google is zo onduidelijk want zoveel sites zeggen dat je als freelancer wel ingeschreven moet zijn dus daarom twijfel ik nu.
edit: ik maak ook geen reclame en profileer mezelf niet als hetgeen wat ik doe. Het is puur een hobby waarvoor ik betaald krijg. En voor mijn klant maak ik wel een factuurtje elke maand. Zou dit dan ook anders moeten? Een vast bedrag afspreken wat gewoon overgemaakt wordt? Heeft mijn klant voor zijn/haar onderneming wel een factuur nodig van mij en zo nee hoe kan diegene dan de kosten voor mij afschrijven?
Je mag nog steeds facturen sturen maar dan wel zonder btw uiteraard! Jouw klant kan dat gewoon gebruiken als kosten/aftrekpost, daarin veranderd niets
Eindelijk een artikel gevonden online die wel duidelijk is!
De KVK hanteert dus ook een grens van 10.000 omzet of 15 uur per week. Nou daar val ik niet onder. Hehe als dat gewoon even duidelijk was op de site van KVK zelf
@Tessa Dank! Dus dat zou ik dan wel pas moeten doen nadat ik me heb aangemeld voor de KOR.
Of moet ik me nu ergens anders aanmelden voor de inkomstenbelasting (als ik geen omzetbelasting meer ga doen)?
Zo fijn dat hier zoveel meiden zijn die antwoord weten op alle vragen
Ondernemer voor de btw is iets anders als ondernemer voor IB. Je bent, zwart wit gezien, nu geen ondernemer meer. Je maakt eigenlijk gewoon een ‘bon’ voor jouw klant (als hij/zij bedrijf heeft is dat voor hem/haar wel fijn). Het geld wat je hiermee krijgt, geef je bij je IB aangifte (dus aan het einde van het jaar) op onder het kopje ‘overige inkomsten’. Je hoeft hiervoor dus nu niets te doen, je krijgt vanzelf weer je oproep tot aangifte begin van het jaar.
Dus ik hoef me dan niet eens meer aan te melden voor de nieuwe KOR?
Nee niet als je geen ondernemer (meer) bent. Zou wel even bij de BD nagaan of zij dit ook weten. En daarnaast rekening houden dat je dan ook de voordelen van ondernemer niet meer hebt (bijv bepaalde aftrekposten etc)
Oké dankjewel! Ja ik merk het vanzelf als ik weer een verzoek krijg om aangifte te doen voor het eerste kwartaal neem ik aan Werkelijk voor mij verandert er in principe helemaal niks behalve dat ik 21% minder geld in mijn zak kan steken omdat ik de btw nooit hoefde af te dragen. Maar misschien wordt het zakcentje wat ik verdien om die reden verhoogd in het nieuwe jaar. In ieder geval vind ik het nu al zo’n opluchting dat mijn gegevens niet meer in het systeem van de KVK staan. En dat ik niets meer verplicht ben enzo.
Je bent best snel ondernemer voor de BTW (veeeel sneller dan voor de inkomstenbelasting). Let op: die dingen staan dus los van elkaar en hebben in principe niks met elkaar te maken!
Is je omzet totaal 500€ in een jaar? Ik vermoed dat je nog steeds wel ondernemer voor de BTW zult zijn, maar dan kan je alsnog de KOR aanvragen zodat je geen aangifte hoeft te doen. De opbrengsten dan inderdaad wel opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden bij je aangifte inkomstenbelasting, daarvoor hoef je je nergens aan te melden ofzo.
Helder verhaal! Dankje! Mijn omzet is wel iets hoger dan 500 in een jaar. Meer richting 3000 per jaar. Dan ga ik gewoon het formulier van de KOR nogmaals opsturen (nu wel de goede) en wacht ik daarvan het antwoord wel af.
Ik werk ook als zzp’er en net dit topic pas gevonden! Maar ik wil mijn uurtarief gaan verhogen volgend jaar en ik wil dit tegen mijn redelijk vaste opdrachtgever zeggen maar ik twijfel of ik het naar mijn opdrachtgever zelf zal sturen of naar hun administratie (waar ik altijd de factuur naar stuur)
En hoe ik dit het beste kan verwoorden.
Iemand dit wel eens gedaan?
Ik doe het 1x per jaar, kort briefje mbt verhoging naar de persoon die mij inschakelt.
Met hoeveel procent/hoeveel euro ga jij per keer omhoog?
Het ligt aan een paar zaken maar meestal ga ik uit van de verhoging mbt mijn aansprakelijkheidsverzekering. Zit ussen de 1 en 4 %. Ik hanteer wel verschillende tarieven (afhankelijk van taak) en vooral opdrachtgevers van het eerste uur betalen nog iets minder per uur. Probeer dat langzaam een beetje gelijk te trekken