Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Heb geen pb ontvangen, maakt verder niets uit hoor maar dacht misschien is hij niet aangekomen

hihi ja komt eraan als ik weer bij mā€™n computer ben :biggrin:

1 like

Haha rustig aan hoor :wink: het was meer dat ik mij afvroeg of ik het wel had gekregen anders vind ik het ook zo lullig voor je

Huh ik krijg een bericht dat ze mijn aanvraag mbt de nieuwe KOR niet kunnen voldoen en dat ik hierover gebeld word. Pfff gezeik.

Wat zou het kunnen zijn? Mijn omzet is mega laag.

Kunnen ze zien hoeveel opdrachtgevers je hebt? Want ik heb er maar 1 op dit moment. Verkapte loondienst dus. Zou dat het kunnen zijn?

Ik zit nu echt niet erop te wachten om alsnog aangifte te blijven doen elk kwartaal. En dan ook nog btw af te dragen.

Kan ik me misschien helemaal uitschrijven als ondernemer/zzpā€™er en dan opnieuw inschrijven als klein ondernemer ofzo

Ik zou het telefoontje even afwachten. De Belastingdienst maak vaak foutjes doordat er systemen automatisch beoordelen hoe en wat, pas als er een mens naar kijkt kan er iets rechtgezet worden.

Dankje, misschien is dat het wel gewoon inderdaad!

Als jullie klussen aannemen die wat langer duren (paar maanden tot een halfjaar), in wat voor termijnen laten jullie je dan het liefst betalen? En hoe bepaal je dan welk geld je jezelf uitkeert om van te leven en wat je opzij zet? Pffff dit is allemaal alweer even geleden voor meā€¦

Maandelijks, voor klanten met een abonnementsvorm en klanten waar ik incidenteel iets voor doe maak ik elke maand een factuur op. Vind ik voor mezelf fijn omdat mā€™n rekeningen ook maandelijks betaald moeten worden en mā€™n opdrachtgevers vinden het ook fijn omdat de meesten hun administratie ook per maand doen.
Ik probeer 50% weg te zetten op de belastingrekening, voor BTW en straks aangifte inkomensbelasting, liever te veel dan te weinig achter de hand.

3 likes

Ik kreeg van mijn boekhouder te horen dat het voor mij niet handig is omdat ik werk voor bedrijven. Dat de regeling vooral voor kleine ondernemers is die werk leveren aan particulieren. Misschien is dat het?

Maandelijks. Fijner voor mijn eigen administratie ook.

1 like

Zou ook een optie kunnen zijn. Maar dat weten zij bij de Belastingdienst toch niet? Wie mijn opdrachtgever(s) zijn? In het verleden ben ik eerder in aanraking gekomen met kleine zzpā€™ers die toen al vrijstelling van btw hadden aangevraagd omdat ze hetgeen als kleine bijverdienste ergens naast deden. Zij leverden ook diensten aan een groter bedrijf.

Misschien is deze vraag al een keer beantwoord, maar ik onderhoud de social media voor een bedrijf en zij zijn mijn enige klant maar krijg er dus wel voor betaald. Moet ik me nu wel of niet inschrijven bij de KVK? Het is me namelijk niet helemaal duidelijk wanneer dat nu wel of niet hoeft.

Niet nodig, dit zijn inkomsten uit overig werk! Of het is verkapte loondienst, als je dit fulltime doet.

Nee, ik besteed er een uurtje aan per week ongeveer. Thanks!

Ik ben sinds gisteren ingeschreven bij KvK, meteen een zakelijke rekening geopend, visitekaartjes zijn onderweg, website wordt gemaakt. Het wordt wel echt nu. Nu nog meer dan 1 klant :crazy_face:
En een lijst kopen om het KvK uittreksel in te lijsten :partying_face:

9 likes

Leuk! Welke sector (om het een beetje vaag te houden, mocht je dat prettig vinden)?

Ik ben ingedeeld in een restkopje onderwijs, haha, maar ik begeleid hb kids die vastlopen op de middelbare school.

7 likes

Moet je in zoā€™n geval wel per kwartaal je btw aangifte doen, of je aanmelden voor de nieuwe KOR regeling? En dan aangifte doen bij je inkomstenbelasting? En in het geval van de KOR, geen btw dus vragen?

Misschien ga ik me dan ook uitschrijven bij de KVK.

Je inschrijving bij de KvK is feitelijk niet van invloed op je belastingplicht (voor de BTW niet en voor de inkomstenbelasting ook niet). Het is niet Ć©Ć©n van de criteria waarop de belastingdienst beoordeeld.

Je bent een stuk sneller BTW plichtig dan dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dus als je je inkomsten opgeeft als resultaat uit overige werkzaamheden, kan je nog steeds BTW plichtig zijn. Met de nieuwe KOR val je wel makkelijk onder de vrijstelling, dus die kon je sowieso aanvragen als je daarvoor in aanmerking komt (moest volgens mij uiterlijk november?).

Ja klopt, dat heb ik gedaan en inmiddels een brief gehad dat het is afgewezen en dat ik erover word gebeld. (Nog niks gehoord, gisteren wel een stuk of 6 gemiste oproepen van een anoniem nummer??? Spreek dan de voicemail in denk ik dan) Ik denk dat ik inmiddels weet waarom het is afgewezen. Heeft denk ik iets te maken met de werkzaamheden die ik in mijn KVK had staan waar ik inmiddels mee gestopt bent. Iets in de zorgverlening waarmee je denk ik automatisch niet onder de KOR mag vallen? Geen ideeā€¦