Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik werk op freelancebasis voor een bedrijf en er werd mij gevraagd of ik via hun payrol betaald wil krijgen of zelf factureer en dus ingeschreven ben bij KVK, ik heb er totaal geen verstand van dus heb voor payrol gekozen omdat mij dat het makkelijkste lijkt (belasting al geregeld ipv zelf opzij moeten zetten ed), maar nu twijfel ik toch… Zijn er meiden die dit beide hebben gedaan en de voor-/nadelen uit kunnen leggen?

Via payroll kreeg ik zoveel minder. Zij moesten dan 50 betalen en ik kreeg 17 ofzo. Via factureren kan je dus veel meer geld vragen. Maar mss boden ze je hetzelfde. Maar je kan dus wel zeggen joh voor payroll betalen jullie 80 pu, what about als ik 70 pu factureer?

Je kan trouwens ook alleen een btw nummer aanvragen om te factureren. Ooh en als je verwacht veel loonheffing terug te krijgen in 2019 dan kan je beter niet nu nog als zzper starten.

Nou ik heb er totaal geen verstand van, werd ook overvallen met de vraag of ik payrol wilde of ingeschreven sta bij KVK en zelf factureer. Voor mijn eigen gemak heb ik payrol gezegd, vooral omdat ik dacht (maar geen idee of het dus echt klopt) dat alles qua belasting dan geregeld is en ik niet maandelijks (of per kwartaal weet ik veel) zelf nog moet uitrekenen hoeveel belasting ik over mijn loon zou moeten betalen en dat apart moet zetten. Ik ben niet zo handig met geld, laten we het zo zeggen, dus heb voor mijn gevoel de veiligste optie gekozen dat het allemaal geregeld wordt. Er is een uurtarief vastgesteld voor payrol en zelf facturen, daar zit wel een verschil tussen (hebben we het helaas over euro’s, je kunt niet zelf bepalen hoeveel je factureert), maar ik weet dus niet bij welke manier ik aan het einde van de maand het meeste geld overhou.

Hoe kan ik uitrekenen of ik veel loonheffing terug krijg? Ik denk het niet hoor want voorgaande jaren kreeg ik maar een paar euro terug en heb dit jaar alleen voor dat bedrijf in loondienst gewerkt.

Een Payroll bedrijf kan gewoon van tevoren je uurloon samen met je vaststellen. Er zijn in principe geen verassingen want je kiest zelf van welke services je gebruik wilt maken.

Wordt het salaris via payroll dan je enige baan of doe je dat naast iets anders? Als je twee banen hebt, dan wordt er ook via payroll namelijk niet de juiste belasting ingehouden…

Ik weet ff niet zo goed waar ik dit moet vragen. Ik zit er aan te denken om een webshopje te openen, via etsy of Instagram. Maar ik heb geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Schrijf ik me in bij de KvK? Hoe zit het met belasting?

Het gaat om handgemaakte woonaccessoires en ik verwacht niet dat het heel hard gaat lopen. Maar ben vooral benieuwd of er überhaupt animo voor zal zijn. De producten maak ik als hobby maar als ik er een paar tientjes aan kan verdienen, altijd leuk.

Zijn er mensen met ervaring en of kennis hierover? Alle tips zijn welkom!

Dat is een beetje een grijs gebied. In de hobby of familiesfeer hoef je je niet aan te melden bij de KvK en belastingdienst. Als je ook met regelmaat aan onbekenden verkoopt en je verwacht hier ook wat geld mee te verdienen, ben je al snel ondernemer voor de BTW (en moet je ook KvK nummer hebben). In de jaarlijkse belastingaangifte geef je de opbrengsten en kosten dan op als Resultaat uit overige werkzaamheden.

Edit: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/uw_activiteiten_op_internet_hobby_of_ondeneming

1 like

@vuilnisglitter heeft een webshop met handgemaakte interieurdingen, zij kan je vast tips geven

1 like

Volgens mij via Etsy @seveneleven

1 like

Oh ja dat kan ook!

Als ondernemer moet je meerdere opdrachtgevers hebben/krijgen zodat het geen schijn-werknemerschap is. (https://www.zzpservicedesk.nl/972/wat-schijnconstructie.htm) Je moet er zelf voor zorgen dat facturen betaald worden, soms moet je mensen telkens ‘herinneren’.
Je kunt als ZZP’er ook gebruikmaken van voordelen via de kleine ondernemersregeling, kun je even opzoeken, en zakelijke kosten die je maakt aftrekken.
Ik heb verder geen verstand van payroll.

Hoi! Ik heb sinds dit jaar een Etsy shop en heb er uiteindelijk voor gekozen om een KvK- en BTW-nummer te nemen, vooral voor de inkoop eigenlijk. Met verkoop op Etsy is dit in principe niet verplicht!

Stuur me anders even een pm als je vragen e.d. hebt, ik ben op dit moment megadruk want ik organiseer de Etsy Made Local markt dit weekend maar volgende week help ik je graag!

1 like

Oh super, thanks voor je reactie! Als ik m’n baby binnenkort ff ergens kan parkeren ga ik je pmen. Klinkt leuk ook die markt! Succes!

Zijn er hier mensen die zich als ZZP’er laten inhuren in de zorgsector? (had sollicitatie vandaag en dit zal waarschijnlijk de contract constructie worden maar heb echt nul ervaring :stuck_out_tongue: )

@anon12348926 dacht ik

2 likes

thanks!! @anon12348926 klopt het en mag ik je pb en?

1 like

Ja mag altijd !!!

1 like

Ik ook op het moment!

2 likes

Ja. Als individueel begeleider (ortho)pedagoog en een VOF samen met mijn Man ernaast