Zorgverzekering

Je zorgverlener zou wel moeten kunnen vertellen of ze NzA tarief rekenen en aan de overige voorwaarden voldoen die een zorgverzekeraar stelt. Ik heb jarenlang een psycholoog gehad die contractvrij werkte en eigenlijk nooit gedoe gehad met restitutiepolis (FBTO, VGZ, Ohra). Maar ik snap al die wijzigingen in de GGZ eerlijk gezegd ook nog niet helemaal. Contractrvij werken is in de Ggz vaak ook een principiële keuze van vrijgevestigde psychologen (die ik echt heel goed begrijp!), ik vind persoonlijk dat ze dan ook hun cliënten moeten kunnen informeren over kosten e.d. Als je wilt, kan ik het wel even navragen bij mijn psycholoog maar dat wordt wel pas volgende week. (Zij heeft een contract met mijn verzekeraar dus loop hier zelf verder niet tegenaan)

1 like

Lief! Ik had ook nooit problemen met fbto, werd allemaal netjes vergoed maar dat gaat dus veranderen. Ze hanteert wel een marktconform tarief dus met bijv die UMC verzekering zou ik dan oké moeten zitten…

Met een restitutie verzekering zou je goed moeten zitten omdat je dan inderdaad altijd het marktconform tarief vergoed krijgt. 100%.
Echter gaat per 1 januari inderdaad een nieuwe wijze van financiering in in de GGZ (er gaat per product/consult worden afgerekend ipv per dbc/traject) dus mogelijk heeft dit impact op de declaratiecode van jouw behandeling.
Echter wordt de behandeling natuurlijk verder alleen vergoed als het verzekerde zorg is (dit wordt landelijk bepaald, verschilt niet per zorgverzekeraar).
De therapeut mag je wel informeren hoor, vind ik ook wel zo netjes. Heeft niks te maken met wel of geen contract.

Huh wordt niet-gecontracteerde GGZ niet door FBTO restitutie vergoed? Ik ben daar juist naar overgestapt omdat ik ook naar de niet-gecontracteerde GGZ moet :open_mouth: Op contractvrijepsycholoog.nl staat namelijk dat zij wel het volledige NZA-tarief vergoeden: link

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van aanvullend verzekeren? In mij geval gaat het om acnebehandelingen.

Als ik op independer geen aanvullende verzekering kies, kom ik uit op een prijs vanaf 108,25.
Als ik kies voor 100% vergoeding tot 200 euro voor acnetherapie, is de prijs vanaf 124,90. Per jaar is dat 199,80 euro meer dan de verzekering zonder vergoeding voor acnetherapie. Dus die verzekering heeft dan toch helemaal geen zin?

Ik kan ook 100% verzekeren tot 500 euro. Dan is het per jaar. Dan betaal ik 383,76 euro meer dan niet aanvullend verzekeren, maar ik weet niet of ik aan die 500 euro kom qua acnebehandelingen.

2 likes

Klopt wat je zegt. AV moet je altijd heel goed narekenen. Maar als je meerdere dingen uit een aanvullend pakket gebruikt (bv én fysio én alternatieve zorg én anticonceptie ) dan kan je prima goedkoper uitkomen. In jouw geval klinkt het niet per see zinvol.

Ah balen! Ik heb expres tot het nieuwe jaar gewacht met de behandelingen zodat ik een nieuwe zorgverzekering kon afsluiten die het zou vergoeden. En had me er dus ook op ingesteld dat ik niet alles zou hoeven te betalen :unamused:

1 like

Dit dacht ik ook en heb ik ook gedaan. Expres overgestapt naar een restitutiepolis (FBTO) zodat therapie 100% vergoed wordt bij mijn niet-gecontracteerde psych. Ik had begrepen dat juist die restitutiepolis 100% zou vergoeden ipv 65% of zo bij een basispolis, ook in het geval bij mijn niet-gecontracteerde psych.

1 like

Ik vind het dus allemaal heel onduidelijk als je hierin kijkt: https://cdn.fbto.nl/-/media/documenten/zorgverzekering-tarieven-ggz.pdf

Daar staat dan het volgende bij Basis Vrij: "Deze tarieven worden niet in dit overzicht
getoond (er staat dan “op aanvraag”). Het Wmg-tarief of een indicatie van de marktconforme bedragen kunt u bij ons opvragen. We vergoeden in ieder geval het indicatieve bedrag. Zijn de kosten hoger dan dit indicatieve bedrag, dan beoordelen we de nota individueel. We vergoeden maximaal het bedrag dat de meeste andere vergelijkbare zorgverleners voor deze behandeling rekenen. U krijgt hierover bericht van ons.”

Eerst maar even mn nieuwe declaratiecode krijgen en dan gaan informeren…

Ze vergoeden gewoon het volledige bedrag MITS niet hoger dan marktconform of wettelijk bepaald tarief. Dus als dat hoger is, dan vergoeden ze alleen het deel wat wel marktconform/wettelijk Max tarief is.
Maar is dus anders dan bij een naturapolis waarbij je echt maar 80% (of minder) vergoed krijgt bij niet gecontracteerd.

2 likes

Als je om de paar weken een peeling a 80 euro doet, gaat het ook snel. Ik doe dit in voor- en najaar dus voor mij loont het snel. Dus weet niet of je weet hoe duur je behandelingen per stuk zijn…?

1 like

100 euro per behandeling. Na drie behandelingen gaan we bekijken of iets zwaarders nodig is of dat we beginnen met laser voor littekens. Dus ik heb nog niet echt een idee hoveel behandelingen nodig zijn…

Klinkt alsof het aardig kan oplopen, behandeling tegen littekens zal ook niet goedkoop zijn. Als die ook onder de noemer acnebehandeling worden opgeschreven, heb je profijt van toch een hoge aanvullende denk ik? Ikzelf ben voor vergoeding tot 500 gegaan

Edit ja zeker als het 383 euro per jaar extra kost, want daar zit je dus al bijna aan door die eerste drie behandelingen. En zoals ik zei, een enkele peeling kost al zeker 80. En anders kun je in het najaar ook weer gemakkelijker wat behandelingen doen om zo toch te profiteren van de verzekering

1 like

Thanks! Zit er dan nog verschil tussen marktconform/wettelijk vastgesteld tarief en een NZa tarief?

Ja het hangt vd zorgsoort af of er een wettelijk (Max) tarief is. Als dat er is, dan geldt die. Is er geen wettelijk max tarief dan geldt het marktconform tarief. En als er een wettelijk max tarief is kan de zorgverzekeraar natuurlijk ook zijn eigen marktconforme tarief aanhouden of berekenen dmv gemiddelden (bijv gemiddeld gedeclareerde bedragen van andere zorgaanbieders) maar met een restitutiepolis moet je wel een heel goed verhaal hebben als zorgverzekeraar als je minder dan 100% vd nota vergoed. Maar het kan dus wel, als er buitensporig hoog bedrag is gedeclareerd etc… Is inmiddels veel jurisprudentie over, gaat een beetje ver voor hier maar dit is de samenvatting voor zover ik het weet.

2 likes

Ik zit al jaren tevreden bij DSW maar heb nu een restitutiepolis nodig door SGGZ vergoeding, neig ook naar FBTO basis vrij. Klopt het dat die hierboven betwist werd? Ik begrijp het nog niet helemaal.
Dank!

Hoe kan ik een zorgverzekering kiezen of behouden als mijn huidige verzekering tot zover 1 ziekenhuis heeft gecontracteerd in 50km omtrek en verder nog in onderhandeling is… En dat is ook nog eens een universitair centrum, geen perifeer ziekenhuis. Echt kansloos is dit.

3 likes

Ik vroeg me ook af of ik nu een basisverzekering af kan sluiten en het dan zodra die ziekenhuizen bekend zijn kan wisselen.
Ik ga donderdag ook op vakantie en ben echt bang dat ik het dan vergeet.

Iemand ervaring met Ziezo van Zilveren Kruis? Zijn zij een beetje oké?

Ziezo komt er bij mij bij Independer uit. Op hun site staat dat ze nog in overleg zijn over het contract met mijn zorgverlener, maar volgens de website van de zorgverlener hebben ze een contract met elke verzekeraar. Dus nu snap ik niet zo goed wat ik het beste aan kan houden.

Wisselen kan niet zomaar. Je kan in dit geval het beste je zorgverzekering opzeggen en in januari pas een nieuwe nemen (niet vergeten te doe voor 1 februari!). Je bent dan met terugwerkende kracht over januari verzekerd.

@Doperwt Veel zorgverzekeraars contracteren uiteindelijk alle ziekenhuizen wel voor normale basisverzekeringen (dus niet de budget polissen) Dat ze nu nog in onderhandeling zijn betekent niet dat ze überhaupt niet gaan contracteren. Je kan kijken of ze in 2021 bepaalde ziekenhuizen onder contract hadden, of ze een contractgarantie hebben (heeft Ditzo bv duidelijk aangegeven voor de ziekenhuizen bij mij in de buurt) of een verzekeraar bellen hoe het staat met contractering.

2 likes