Zorgverzekering

Ah shoot, ik dacht m’n zorgverzekering af te stemmen op m’n kroon voor volgend jaar, maar de opties vallen echt tegen zeg.

Saai verhaal

M’n huidige zorgverzekering biedt geen hoge tandartspremies. En andere zorgverzekeringen hanteren een minimum lidmaatschap van een jaar en/of accepteren je pas als klant na een gezondheidsverklaring van de tandarts. Tja, wel logisch vanuit de verzekering, maar had ik niet op gerekend.

Jammerrrrr. :money_with_wings:
Dan ga ik denk ik maar voor Hema met hun 10% korting op het assortiment.

Edit: @Anna88 oh zelfde situatie! Staat Hema bij jou ook nog bovenaan?

Ik verwacht ook een hoge rekening (wkb die opnieuw moet) en ga denk ik ook voor hema.

Ik wilde tussen Kerst en Oud&Nieuw gaan kijken welke zorgverzekering ik volgend jaar neem maar nu krijg ik net een mail van mn huidige verzekeraar dat ze op 27 december de jaarpremie voor 2022 gaan afschrijven (omdat ik afgelopen jaar ook voor een jaarpremie koos). Help! Ik ga snel dit topic bijlezen.

edit na het bijlezen: vroegah zat ik trouwens bij ProLife :grin: Dat ‘hoorde’ zo in de kringen waar ik opgroeide. Maar ben als student vrij snel overgestapt naar de goedkoopst mogelijke verzekering en ben later ook van mn geloof afgevallen. :upside_down_face:

Misschien een domme vraga hoor want ben nooit eerder overgestapt, maar ik krijg het nieuwe jaar altijd een overzicht van het voorgaande jaar waarmee ik mijn lenzen kan declareren. Ik krijg die van 2021 dus in 2022. Moet ik dat dan bij m’n oude zorgverzekeraar (waar ik dus tm december zit) indienen omdat het op 2021 ziet?

Jep, je dient het in bij de zorgverzekeraar waar je het jaar dat je de kosten maakte. Dus in dit geval dien je het in het nieuwe jaar in bij je vorige zorgverzekeraar.

1 like

Stel nou dat je als nog wilt overstappen na 27 dec dan krijg je het alsnog gewoon terug hoor! Kan begrijpen dat het wel wat veel geld is om twee keer een jaarpremie te betalen.

@baron bij de verzekeraar waar je eerst zat (en dus gebruik hebt gemaakt van de zorgkosten voor dat jaar)

2 likes

Je kan nu opzeggen en gelijk weer aanmelden, of pas in januari aanmelden. Dan wordt het jan/februari afgeschreven. Wel opletten dat je dan niet evt wachttijd of kortingen verliest.

1 like

Ja ik weet dat ik het dan terugkrijg maar het is wel irritant om zo’n groot bedrag voor te schieten. Ik denk dat ik niet de enige ben die pas in de laatste dagen van december gaat beslissen om al dan niet over te stappen dus vind het een beetje een rare move van (in dit geval) Zilveren Kruis. (reden om bij ze weg te gaan :stuck_out_tongue:)

@Feather Ik ben bang dat als ik nu opzeg (en overstap, of me weer aanmeld) het al te laat is om die incasso tegen te houden. Maar goed, ik heb het bedrag wel gewoon op m’n spaarrekening staan dus moet maar gewoon ff heen en weer gaan schuiven met geld.

Zo net verzekering bij FBTO afgesloten via Independer, dus gratis tand ongevallenverzekering. Vind ik altijd een fijn idee!

Heeft iemand een tip hoe je het beste kunt berekenen wat voor zorgverzekering voordelig is?

Via independer die opties aanzetten, volgens mij kan je zelfs aantal behandelingen voor specifieke zorg kiezen. Je kan dan ook meerdere verzekeringen aanklikken om te vergelijken. Ik zou dan voor wat je wil opschrijven welke 3 pakketten oid eraan voldoen, waar ze afwijken van jouw wensen en onderling en wat het prijsverschil is.

Edit - @marquez zie nu vanaf 21e behandeling vergoed bij chronische indicatie inderdaad. Dus wat ik eerst schreef daarover klopt niet, dat is dan afgelopen jaren verandert.

1 like

Bedankt had ik nog niet eens over nagedacht dat dit via independer kan. Het punt is alleen dat ik niet van zorgverzerking wil switchen.

Independer kan je ook gewoon gebruiken om verzekeringen te vergelijken, je zit dan nergens aan vast. Maar je kan wel kijken of er een betere keuze voor jou is dan Menzis, bv goedkoper of betere dekking. Als je zorgverzekeraar nu vergoedt wat je nodig hebt en je tevreden bent, zou ik zelf niet snel voor misschien een paar euro per maand switchen. Mits je het kan missen natuurlijk! Mocht je op ONVZ uitkomen, dan zou ik even opletten: zij hadden voor hun hoogste dekking AV’s altijd medische selectie.

Vroeger was 't minder behandelingen tot vergoeding vanuit de BV en kon je dat makkelijk met een niet al te uitgebreide AV dekken. Vandaar dat ik even in de war was.

1 like

heeft iemand ervaring met het samen fitter programma van de Friesland? Zitten daar leuke beloningen bij?

Zit er iemand hier bij niet-gecontracteerde GGZ? Mijn verzekering gaat mijn therapie niet meer volledig dekken dus ik zoek nu een zorgverzekering die 100% van het NZa tarief vergoed maar word niet veel wijzer van alle informatie online. Overal staat dat max 100% wordt vergoed maar dan weet je dus nog niks… :frowning_face:

Kun je je zorgverlener vragen met welke verzekeraars ze wel een contract hebben?
Of de verzekeraar die je wat lijkt bellen en vragen wat zij exact vergoeden voor deze zorgverlener, dat moeten ze je kunnen vertellen (is namelijk hun wettelijke plicht).

1 like

Ligt dat er ook niet aan of je een restitutie of natura polis hebt? Ik zit bij umc (en dan de eigen keuze polis) en zij vergoeden niet gecontracteerde ggz, mits de prijs markt conform is.

2 likes

@Merel @Barend dank voor de reacties. Ik heb nu inderdaad een restitutiepolis bij fbto, expres toen omgezet zodat het vergoed werd maar alles gaat in 2022 veranderen, en zelfs die mensen aan de telefoon vinden het allemaal nog erg vaag. Met een aantal zitten ze nog om de tafel, de declaratiecodes veranderen waardoor ze niet kunnen zien waar ik onder ga vallen (op basis van mijn vorige code). Mijn therapeut werkt contractvrij en zij mag dus ook geen advies geven of bepaalde verzekeringen aanraden.

Deze ziet er goed uit! Ben je daar tevreden over?

Ik ben er heel tevreden over! Zit er eigenlijk al mijn hele leven. Declareren gaat heel makkelijk via een app en ze zijn makkelijk bereikbaar via de chat op de website.

1 like