Zorgverzekering

Volgens mij ben ik het hier nog niet tegengekomen. Ik zit sinds een jaar bij VGZ en ik ben er totaal niet tevreden over. Destijds moest ik overstappen omdat ONVZ de vrijgevestigde psycholoog niet meer zou vergoeden.
Wat alleen het nadeel is van VGZ is dat zij medicatie vergoeden op basis van een preferentiebeleid. Dat betekent voor mij dat zij willen dat ik verander van dagelijkse medicatie. Lees: de variant waar zij prijsafspraken mee hebben. Ik wil dat niet en VGZ kan de vinger krijgen.

Kent iemand een lijst met verzekeraars die vergoeden op basis van laagste prijsgarantie? ONVZ deed dit wel maar vergoedt een ander groot deel van mijn zorg niet meer 100%. Ik weet niet hoe ik dit makkelijk kan vinden.

Je zou kunnen overleggen met de arts die voorschrijft of je een medische noodzaak kan krijgen voor een niet-preferent middel. Ik heb dit soms gehad voor bepaalde medicatie ivm hulpstoffen en allergie en nooit gedoe mee gekregen. O.a. toen ik bij VGZ was verzekerd.

Het medicijnbeleid per zorgverzekeraar kan je hier vinden: https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/vergoedingen/medicijnen

Ik heb niet gecheckt of dat actueel is voor 2022 maar staat vast ergens op de pagina.

1 like

Thanks! Die lijst lijkt voor 2021 te zijn.

Vandaag het ziekenhuis gebeld en ik word maandag teruggebeld over een van de twee medicijnen. Dan mijn andere medicijn kan ik gewoon niet aantonen dat ik niet tegen de preferente versie kan. In mijn geval is het een intolerantie en niet een allergie. Ik ga maar kijken hoe het eventueel zit met alleen een aanvullend deel bij ONVZ. (Als ze mij nog terug willen. Heb een declaratie van bijna 20.000 gedaan 🥲)

ik weet alleen zeker dat DSW geen preferentiebeleid hebben . Sommige verzekeraars hebben wel een lijst met preferente middelen op hun site staan dan zou je even kunnen kijken of ze jou medicijn vergoeden.

1 like

Ik werk zelf bij de apotheek en misschien dat je het beste bij je eigen apotheek kan navragen welke zorgverzekering zij aanraden. Van sommige zorgverzekeraars krijgen wij boetes als we ons niet goed aan de preferentie graad houden dus wij zijn ook heel streng geworden met medische noodzaak. Bij ons zijn vgz, cz en zk (wel laagste prijs garantie) echt heel streng en bij menzis hebben we iets meer ruimte, maar heeft wel preferentie beleid. ONVZ is wel het beste idd, maar elk jaar krijgen wij nog meer regels van de zorgverzekeraar dus ik weet nog niet hoe dit vanaf januari gaat zijn

1 like

Jij hebt mij meer info gegeven dan mijn eigen apotheek. Ik had geen flauw idee van de boetes. Waarom is dat een ding?
Ik heb zoveel discussies gehad met mijn apotheker. Krijgen ze ook een boete als je zelf voor je medicatie betaald? Dat heb ik van de week gedaan.

Zij kunnen mij trouwens geen lijst geven. “Hebben wij geen tijd voor om dat bij te houden.” Voorheen ook gevraagd of er iets verandert was dat ik opeens mijn medicatie moest veranderen en of dit aan d mijn verzekeraar lag. “Dat moet je zelf uitzoeken.” Ik ben er dus ook zelf achter gekomen dat een preferentiebeleid een ding is. Het is niet zo dat je dat aan kan klikken op een vergelijkingssite.

Rant over verzekeraars

Nog even mijn cup of tea. Ik heb niks tegen stofvarianten en vind het alleen maar goed dat ze de prijs van medicatie omlaag brengen. Waar ik wel een probleem mee heb is dat ik jaren dezelfde medicatie geslikt heb en dat een verzekeraar(!) daar opeens een stokje voor kan steken. Had mij dan vanaf het begin de stofvariant gegeven. Ik heb een chronische ziekte en mbv een operatie en dit medicijn ben ik eindelijk zo goed als symptoom vrij. Ik weet echt wel dat een stofvariant dezelfde hoofdbestanddelen heeft, maar switchen kan in dit geval verandering van bijwerkingen teweeg brengen. Is in het verleden ook gebeurt. Dan moet je weer door een periode heen dat je lichaam eraan moet wennen. En alleen die tijd is nodig om weer schade aan te richten. Te bizar dat verzekeraars afspraken mogen afdwingen en dat zij bepalen welk medicijn wel en niet gegeven mag worden. In wiens belang is dat? De verzekeraars portemonnee denk ik.
Ik verwacht hier geen reactie op hoor. Moest het even kwijt :sweat_smile:

Je hebt gelijk, is puur financieel gestuurd.

Apotheken moeten aan de zorgverzekeraars laten zien dat bijv 90% het door de zorgverzekeraar gekozen preferente middel krijgt. Als ze lager zitten dan worden ze niet meer aangemerkt als categorie A-apotheek en als ze in een lagere categorie komen dan krijgen ze nog minder geld van de zorgverzekeraar. Dus je kunt als apotheek bijna geen kant op.

Ik hoorde van onze apotheker dat sommigen nu het zo doen: ze hebben meerdere vestigingen die als losse apotheken geregistreerd staan. Alle “afwijkende zaken” laten ze dan via één vestiging lopen, zodat ze met één vestiging nog in de hoogste categorie blijven en met de andere in een lagere; zo nemen ze hun verlies maar.

Het trieste is dat het echt om centen gaat. Jaren geleden ging het nog om bijv Microgynon30 specitalité versus alle goedkope soorten generieke Ethinylestradiol/Levonorgestrel van andere fabrieken die werden omgezet. Dat scheelde nog wel euro’s. Dat kon je mensen nog wel uitleggen.

Maar nu gaat het om een generiek middel van een Duits merk versus een generiek middel van een Indiaas merk en ze zijn allebei vrijwel even duur, dus het is op patiëntenniveau niet meer uit te leggen. Zeer frustrerend voor artsen en apothekers en hun personeel.

En medische noodzaak op het recept zetten helpt vaak ook al niet meer, heb ooit een heel betoog richting Achmea geschreven en ze weigerden alsnog. Ze hebben zoooo veel macht die zorgverzekeraars.

Wie betaalt, die bepaalt - blijkt hier wel weer.

Nou ja, wij betalen hier als maatschappij gewoon voor he, het is niet zo dat het in de zak vd zorgverzekeraar gaat, is iets meer genuanceerd. Zorgverzekeraars zijn geen bv’s, geld dat bespaard wordt gaat terug naar premie, ook al zijn de winstmarges zeer zeer laag.
In tegenstelling tot die van de farmaceuten overigens en ja, zelfs die van apothekers :wink:

Als ik het verhaal zo lees met de bijwerkingen ed is de kans heel groot dat je beroep kan doen op die uitzonderingsregel dat je het medicijn van dat bepaalde merk gewoon vergoed krijgt, meeste artsen hebben er geen probleem mee om het juiste voorschrift hiervoor te regelen.

Voor een groot deel vd mensen maakt de merknaam geen verschil. Zonder het preferentie beleid zou er in veel gevallen toch worden gekozen voor het duurdere (merk) variant. Puur door hoe het hele verknipte stelsel rondom farma eruit ziet… en dat scheelt… enorm veel geld.

Dat verhaal vd generieke middel (Duits vs Indiaas) vind ik wel vreemd ja, wellicht dat het toch net iets scheelt. En bij grote aantallen kan ook 50 cent uitmaken bij wijze van spreken…

3 likes

Die 90% regel hè. Ik snap echt niet waarom het de verzekeraar wat uit zou maken als ik er zelf voor betaal, maar zelfs dan mag de de apotheker weigeren omdat ze een boete kunnen krijgen van de verzekeraar. Ik ben wel benieuwd wat hier de gedachtegang achter is.

1 like

Als jij het gelijk afrekent in de apotheek dan maakt het de verzekering en apotheker niet uit . Het maakt alleen uit als jij een bepaald merk medicijn wil hebben die afwijkt van het preferentiebeleid en de apotheek dat zou moeten declareren bij de verzekering. En waarom de apothekers weigeren om van het preferentiebeleid af te wijken is > boete en slecht contract van de verzekering voor de jaar daarop en stel jouw merk medicijn kost 10 euro en het voorkeursmerk kost 5 euro dan krijg de apotheek maar 5 euro betaald door de verzekering dus de rest moet de apotheek zelf bijleggen .

2 likes

Ja ik ben door de jaren steeds minder genuanceerd geworden, omdat we zelfs als arts echt vrijwel niets meer te zeggen hebben en dat maakt me echt boos.

Prima dat zorgverzekeraars samen de zorg betaalbaar houden, maar hun regels interfereren nu veel te veel met de medische inhoud, ze moeten gewoon niet op de stoel van de arts gaan zitten en erop vertrouwen dat wij vanuit ons zelf wel zo veel als mogelijk generiek voorschrijven en “medisch noodzakelijk” erop zou voldoende moeten zijn om een discussie bij de apotheek én de zorgverzekeraar te voorkomen.

Die tijd is echt al lang voorbij.

8 likes

In mijn geval vergoedt de verzekeraar niet eens de 5 euro. En als je eerste zin ook klopt dan snap ik niet waarom de apotheek mij het medicijn op eigen kosten ook bijna niet meegeeft.

Dat is dan wel raar van hun , zou geen probleem moeten zijn als de klant het zelf betaald.

1 like

Als je het zelf betaald aan de balie moet dat in principe niks uitmaken voor ons. Sommigen krijgen het ook terug als ze de rekening achteraf indienen. Zou denk wel bij elke apotheek hetzelfde moeten zijn…

Als een patiënt vraagt of er iets veranderd is, kijk ik wel altijd waar het aan ligt. Soms is het door een tekort aan een merk maar vaak is het de verzekering. Is wel net zo netjes om dat te doen.

Ik heb hier de lijst voor 2022. Wellicht heb je er iets aan.

Maar in jouw geval moet er wel echt een medische noodzaak voor komen. En anders nogmaals met de verzekering bellen, dat je het bij de apotheek betaald en achteraf de rekening indient. Wij kunnen bij de ene verzekering wat soepeler zijn dan bij een andere verzekering. En dat ligt aan wat hierboven wordt gezegd.

1 like

Bedankt ik heb echt veel aan deze lijst.

Volgens de PostNL app ligt er een brief van het ziekenhuis in de brievenbus. Vrijdag gebeld, vandaag in de bus :raised_hands:t5:. Kijken of de verzekeraar nog moeilijk gaat doen.

1 like

Over zorgverzekeraars en preferentiebeleid

Samenvatting

Nou, ik denk persoonlijk dat het lastig wordt de zorg betaalbaar te houden zonder je enigzins te bemoeien met de inhoud, ofwel de medische inhoud. Erop vertrouwen dat er per definitie zoveel mogelijk generiek wordt voorgeschreven is m.i. niet de oplossing. Er spelen diverse zaken in de hele dynamiek rondom medicijnen. Ook kan de prijs per generiek middel verschillen. Je wilt als arts ook niet heel de tijd naar de prijs kijken toch? Daar ben je ook niet van en er is geen enkel incentive om voor het goedkopere middel te gaan (ja moreel, en ook heel goed dat jij dit doet maar genoeg andere voorbeelden).
Maar ik begrijp dat het frusterend is hoor. Ik zit regelmatig aan beide kanten vd tafel en kan beide standpunten wel verdedigen. Meer samenwerking om de macht van farmaceuten (nou ja, vooral de winsten dan) te beteugelen lijkt mij noodzakelijk.
Medisch voorschrift is wel medisch voorschrift ja. Als ik me niet vergis zijn daar ook op landelijk niveau afspraken over gemaakt.
Patiënt moet nooit de dupe worden vh hele verhaal…

Enigszins versus vergaand…

Als het enigszins was dan hoorde je hier niemand over.

Landelijke afspraken worden niet nageleefd, elke zorgverzekeraar heeft zijn eigen regeltjes, het is echt onwerkbaar aan het worden. Ben al bijna 8 jaar huisarts en het wordt echt steeds problematischer.

Edit: en huisartsen schrijven al lang standaard generiek voor, het HIS is er zelfs op gemaakt dat specialité wordt omgezet naar generiek. Het interesseert mij geen ene moer of de patiënt Lisinopril van Bayer, Pfizer of Ranbaxy krijgt; sterker nog: ik weet het niet eens. Alleen als die ene patiënt aangeeft: geef me aub voortaan die Bayer, want die van Ranbaxy krijg ik hoofdpijn, dán wil ik klaar moeten zijn met “medische noodzaak” op het recept en dat is nu echt niet.

2 likes

@ my medeslachtoffers van een slecht gebit, welke verzekeringen vinden jullie gunstig voor aanvullende tandartspakketten? ik zat dit jaar bij studenten goed verzekerd maar ik wil niet meer onder zilveren kruis (ivm die pro life verzekering).

@Mae_Mobley op deze lijst staat alleen dat ONVZ geen preferentiebeleid voert. Dat klopt ook, maar zij hebben wel een laagste prijsgarantie. De apotheek krijgt dus alleen de prijs terug van het middel met de laagste prijs. Het wil dus absoluut niet zeggen dat je bij ONVZ specialite medicijnen vergoed gaat krijgen. (Want de apotheek gaat niet een doosje van 90 eu meegeven als zij van de verzekeraar maar 2 eu terug krijgen voor dat doosje).

1 like

In dat geval moet je het bedrag erboven zelf betalen. Zo ging dat in ieder geval vorig jaar bij ONVZ. Dat vind ik prima en te verdedigen.

3 likes