Zorgverzekering

Heeft iemand ervaring met FLKS? Is voor en door jongeren en studenten blijkbaar maar ik had er nog nooit van gehoord.

50 euro op Jaaahrbasis

Hihaho (sorry heel flauw :sweat_smile:)

10 likes

Och ja krijgen we dit weer. Ieder jaar weer gedoe haha. Ik heb sowieso aanvullend nodig voor fysiotherapie en m’n spiraal moet vervangen worden, dus dat haal ik er wel uit.

Wat ik me alleen dus ieder jaar weer afvraag, in hoeverre is die vrije zorgkeuze het geld waard? Ik kies er dus wel altijd voor, maar ik vraag me af of het in de praktijk nou echt zoveel zou uitmaken.

1 like

Volgens mij maakt het niet veel uit als je toch al van plan was zorg af te nemen bij een zorgaanbieder waarmee de verzekering een contract heeft.
Dan ben je dus dat extra geld wat je betaald voor die vrije keus aan het weggooien, zou je echter gebruikmaken van een zorgaanbieder waarmee de verzekering geen contract heeft, is de vrije keus handig.

Maar ik heb vanochtend ook dus specifiek uitgezocht of mijn zorgaanbieders die ik voor volgend jaar verwacht gebruik van te maken een contract met de verzekering hebben. Dat kan wat schelen op je maandbedrag.

Zo begreep ik de uitleg in elk geval.

1 like

Huh mijn premie gaat omlaag. Ik had echt verwacht dat het flink hoger zou worden. Stond wel bij dat de basispremie naar bedrag x ging en ik heb allerlei aanvullende dingen, maar ik neem aan dat dat niet ineens wel veel hoger wordt dan. Toch weer een fijne meevaller!

Ja is wel handig om even extra goed te kijken. Ik was ook gewoon vergeten te kijken wat er gewijzigd was (zat al bij Zekur), heel stom. Maar heb wel veel gehad aan de fysio vergoeding, ivm bekkenfysio tijdens de zwangerschap.

@littlenumbers ja maakt vooral uit als je gebruik maakt van geplande/planbare (ziekenhuis)zorg. Maar ook fysio, hulpmiddelen, mondzorg… hiervoor kun je dan controleren of ‘jouw’ zorgaanbieder gecontracteerd is in 2021.
Voor spoedeisende zorg (ook bevallen bijv) en huisartsenzorg kun je altijd overal terecht, ongeacht je polis.

1 like

Mijn spiraal moet ook vervangen worden, maar ik dacht eigenlijk dat dat sowieso nooit vergoed werd? Weet jij (of iemand anders) verzekeringen waarbij dat wel gebeurt?

Ja volgens mij die van mij ook ;p en dit dacht ik ook!

Ik heb echt al sinds mijn 18e de basic basis van VGZ. Premie gaat natuurlijk omhoog volgend jaar pfff dat bedrag was vroeger de premie voor een aanvullende verzekering man man man misschien toch maar ooit switchen. Maar zit altijd al bij Vgz eigenlijk en vind ik ook prettig werken met hun service etc.

2 likes

Bij aanvullende verzekeringen vergoeden ze wel anticonceptie (niet bij alle, wel even goed checken). De vraag is wel of dat tegen de kosten opweegt denk ik. Kan zijn dat je dan alsnog die 150 euro kwijt bent aan extra premie. En het zetten is gratis bij de huisarts maar kost je waarschijnlijk je eigen risico als t in t ziekenhuis moet.

Ik heb sowieso ook fysiotherapie nodig dus daarvoor heb ik ook voordeel van die aanvullende verzekering dus loont het voor mij als het goed is wel.

Bij de Friesland zit het wel bij de aanvullende verzekeringen in. Mijne moet er ook uit en ik twijfel of ik een nieuwe wil. Is pas over een paar maanden maar moet voor december dan maar een keuze maken…

Hmm ik ben eigenlijk heel tevreden met ZilverenKruis maar opeens ga ik er 110 (+220 vanuit de collectiviteit die opeens weg gaat vallen) euro op achteruit qua vergoedingen voor alternatieve geneeswijzen. Heeft iemand toevallig tips waar ze een beetje fatsoenlijke vergoedingen daarvoor aanbieden?

Weet je zeker dat al je aanvullende dingen nog hetzelfde zijn? Misschien heeft verzekering daarin geschoven (als in sommige aanvullende dingen naar duurdere verzekering). Ik zou dat wel even nachecken (als je dat nog niet hebt gedaan)

Ik heb het even opgezocht want ik ga ook bevallen in 2021, maar eigen bijdrage voor kraamzorg js toch ‘maar’ €220,50 of zie ik iets over het hoofd? :open_mouth:

Ja ga ik zeker doen!

Als andere forumers ook in mijn situatie zitten (zwanger in 2021) hoor ik graag tips! :kissing_closed_eyes:

Ik snap niet wat FBTO voor rare keuzes maakt dit keer. Ik had een module ongevallen(verzekering) maar die is nu ook los als verzekering. En dan krijg ik een mailtje “je zorgverzekering wordt goedkoper” ja helemaal niet, want ik betaal dan alsnog hetzelfde voor die losse ongevallenverzekering + meer voor mn standaard zorgverzekering. Zo werkt het niet FBTO :rage:

1 like

Oja het zit ‘m denk ik in de ziekenhuiskosten inderdaad. Ik heb hem een keer bij huisarts laten zetten, althans een poging gedaan, en dat mislukte toen. De huisarts kreeg het niet voor elkaar maar die spiraal kon ik toen niet meer gebruiken en ik moest alsnog naar het ziekenhuis. Sindsdien ga ik dus standaard gelijk naar het zkh om te voorkomen dat ik straks een ongebruikte spiraal kan weggooien. Maar ga nog wel even kijken naar de vergoedingen voor anticonceptie zelf, thanks voor de info!

1 like

Ja bleek dus dat het de basispremie was die omlaag is en aanvullend niet. Ze hadden alleen de prijs van de basispremie in de mail gezet. Dus helaas maar €1 goedkoper uit ipv €30 haha

1 like

ONVZ heft per 1 januari de restitutiepolis voor GGZ en wijkverpleging op. Dat zou voor mij betekenen dat, als ik bij hun blijf, ik jaarlijks minstens 3.000 euro bij mag betalen voor de psycholoog omdat ze ongecontracteerd zijn.

Zo onwijs irritant dat ik elk jaar weer uit moet zoeken of ik nog wel de zorg kan krijgen die ik nodig heb.

Voor de dames in hetzelfde schuitje, op deze website staat een lijst met verzekeraars die nog wel ongecontracteerde zorg vergoeden.

4 likes

Dank je wel voor de tip! Ik zit bij zilveren kruis en volgens mij ziet dat er wel goed uit.

1 like

Ja word hier ook altijd heel nerveus van. Kreeg een keer halverwege het jaar een rekening van 7000 euro omdat mijn behandelaar niet gecontracteerd zou zijn (wat ze overigens wel was). Sindsdien let ik er ook extra goed op.