Zorgverzekering

Volgens mij sluit je altijd collectiviteit af bij de verzekering zelf, zorgkiezer heeft andere collectiviteit afspraken, waardoor je een gratis tandongevallenverzekering krijgt. Bij mij werd die automatisch toegevoegd. De tandenborstel kreeg ik er ook bij, maar ik heb me aangemeld via een vriendin, want dan kreeg zij een bol.com cadeaubon van €10,-
(Heb evt ook een code waarbij ik €10,- krijg, mocht iemand willen afsluiten bij zorgkiezer, PM maar).

Wat betreft die contracten bij ziekenhuizen, ik heb met een verzekering gebeld hoe dat zat en ze vertelde mij dat ze tot deze week soms nog in onderhandeling zijn. Meestal komt het wel goed met alle ziekenhuizen, dus het loont om te wachten.

Ik ben zelf uitgekomen op Bewuzt, vooral omdat die goedkoop was en een contract heeft met mijn ziekenhuis en een ziekenhuis in het buitenland waar ik misschien heen wil.

1 like

De korting voor jaarbetaling is laag maar alles is meegenomen he! Ik heb nu een spaarpotje gemaakt voor mijn verzekering voor 2021 en elke maand maak ik automatisch geld over. Is dus ongeveer het maandelijkse tarief wat ik dan “kwijt” ben maar het is net zo handig om dan de korting te gebruiken op deze manier.

1 like

Slim om vast een jaar vooruit te denken! Ga ik denk ik ook doen! Thanks.

Ik heb nu ook gekozen voor jaarbetaling. De spaarrente levert niet veel meer op.

1 like

Beetje laat maar ben nu nog bezig met vergelijken van zorgverzekeringen.

Heeft iemand ervaring met PMA? Het valt onder Menzis en qua pakket lijkt het precies op mijn Menzis pakket, maar is voordeliger.

1 like

PMA biedt je collectiviteitskorting. Ik ben zo jaren verzekerd geweest. Het eerste jaar kreeg ik veel geld terug en de jaren erop een Bonus van 33 euro. Die Bonus komt dan bovenop de korting voor een jaarbetaling. Dus ik was daar erg blij mee. Waar heb je vragen over?

Je krijgt gewoon sowieso collectiviteitskorting, daar zitten geen voorwaarden aan verbonden?

Ik vroeg me met name af waarom het goedkoper was dan Menzis aangezien ze grotendeels hetzelfde lijken te bieden. En als er iemand is die er bekend mee is, of zij tevreden waren met PMA?

En waarom kreeg je geld terug, als ik vragen mag? Ik neem aan dat ik gewoon de premie per maand moet betalen zoals die uit de berekening is gekomen en niet extra waarvan ik later geld terug krijg?

EDIT:
Ik twijfel nu tussen PMA, Bewuzt en Menzis. Voor mij zijn eigenlijk alleen fysio (18 behandelingen) en tand (250) belangrijk. Zit een enorm prijsverschil tussen en ik vind het best eng om van het ‘vertrouwde’ Menzis over te stappen naar een van de twee anderen die ik niet echt ken. Maar daar rekenen de grote namen waarschijnlijk ook op :thinking:

Vind het ook heel eng om mijn eigen risico te verhogen, maar denk dat ik toch naar de 585 ga (durf 885 nog niet aan) om het te proberen.

Iedereen kan zich verzekeren via PMA. Je krijgt gewoon de verzekering zoals Menzis die aanbiedt.

Elk jaar richting het einde krijg je van PMA een financiële bonus uitgekeerd (rond de 33 euro). En in het eerste jaar via PMA krijg je eenmalig een hogere bonus, ik weet alleen niet meer hoeveel dat was.

Als je voor Menzis wilt gaan, zou ik het sowieso afsluiten via PMA, anders ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. :sweat_smile:

1 like

Kunnen we hier dan niet een overzicht maken met collectiviteiten zodat iedereen daar gebruik van kan maken? Snap het niet zo goed, als dit kan, waarom zou dan niet iedereen daar gebruik van maken?

Ha, fijn! Bedankt. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker.

Tussen PMA en Bewuzt scheelt het bijna €4.50 per maand, maar volgens mij heeft PMA 100% dekking bij controle tandarts en Bewuzt 75%. Plus als je die bonus van €30 krijgt, scheelt het bijna niets op jaarbasis.

Denk dat ik dan toch voor PMA ga :smiley:

Ik zie nu op de website van PMA zo snel niks over die eenmalige bonus in het eerste jaar. Maar de jaarlijkse bonus bestaat nog wel.

Je kan de 33 euro (na inloggen) laten uitkeren, doneren, een cadeau kiezen, etc.
Wel in je agenda zetten (vanaf 1 november 2020), want die bonus moet je zelf aanvragen maar dat is binnen 2 minuten gedaan. :blush:

1 like

Dat kan natuurlijk! Ik weet uit eigen ervaring alleen van PMA af en die is ondergebracht bij Menzis.

Ditzo heeft bijvoorbeeld weer geen collectiviteitskorting.

Yes, net overgestapt van Menzis naar PMA. Bij het invullen van de aanvraag stond ook bijna letterlijk dat het allemaal via Menzis ging en moest ook akkoord gaan met Menzis die incasseert en hun voorwaarden etc :sweat_smile:

En heb 1 nov 2020 in mijn agenda genoteerd :wink:

1 like

En ben je nog iets tegengekomen over die eenmalige uitkering? Ik ga eens vragen aan m’n moeder hoe dat ook alweer zat.

Nee, zag het zo gauw niet staan. Heb er ook niet naar gezocht. Zul je net zien dat het per 2020 anders is :sweat_smile: Ach, ben nu sowieso goedkoper uit dan bij Menzis :smiley:

Zag trouwens ook dat ik dit jaar voor 32 fysio behandelingen was verzekerd, echt zonde. Heb er 8 gebruikt. :roll_eyes: Daarom lijkt 18 me nu ook wel voldoende.

De welkomstbonus bestaat helaas niet meer. Die jaarlijkse bonus in november nog wel. :blush:

1 like

Mochten mensen kijken naar Zekur en van plan zijn zwanger te raken: kies een andere zorgverzekering. Voorheen zaten in het meest uitgebreide aanvullende pakket ook de meest voorkomende dingen rondom zwangerschap: kraampakket, kolf, lactatiekundige, etc. Maar dit is eruit gehaald (blijkbaar dit jaar al). Eigen bijdrage kraamzorg zit er trouwens nog wel in…
oh en: niet alle ziekenhuizen zijn gecontracteerd voor verloskundige zorg (poliklinisch).

Ik zat de afgelopen jaren altijd bij Anderzorg, maar ga aankomend jaar naar Jaaah (belachelijke naam), die is toch weer €50 goedkoper op jaarbasis en ik mag naar alle ziekenhuizen hier in de buurt.

Ooo ja, ik wil volgend jaar zwanger raken en ik had niet gedacht aan de juiste verzekering kiezen. Ik dacht dat deze dingen overal al in het basispakket zaten. :open_mouth:

Ja, ik neig ook om over te stappen van Anderzorg naar Jaah! Scheelt bij mij 42e op jaarbasis, en ik zie dat een van de ziekenhuizen hier in de buurt nog in onderhandeling staat bij Anderzorg. Alleen die naam…

1 like

Ik moet voor een operatie volledig aanvullend verzekerd zijn en moest een verzekering hebben die de operatie 100% dekt (niet tot x bedrag), bij het ziekenhuis/arts naar mijn keus. Dat heeft de keus al vrij beperkt. Dus voordelig ben ik niet uit, behalve als ik uitreken hoeveel ik bespaar als ik de operatie uit eigen zak zou moeten betalen.