Waarom zou dat niet kunnen? Ik zou het niet zeggen als het niet waar was.
Natuurlijk kan het wel maar als je het op die manier formuleert (er zijn anders genoeg gekleurde mensen die…) dan ontken je imo het probleem.
@HvO
Ik heb het zelfde en ik weet ‘t ook niet ofc. Maar ik denk zo veel mogelijk er over leren en er mensen over vertellen die er ook niet zo veel van weten.
Ik ontken niks. Ik geef alleen aan dat niet iedere donkere persoon het zelfde haar heeft.
Sorry dan heb ik het verkeerd opgevat!
*omg ik lees het nog een keer en ik heb t echt heeeeel anders gelezen. Nogmaals sorry. Ik las het een beetje als: ‘Ja ik ken zat donkere mensen die zwarte piet wel ok vinden.’ maar zoiets zei je helemaal niet.
Geeft niet .
Bewust worden van je privilege is de eerste stap, en dat is al super goed dat jij je daar bewust van bent. Hoe kan je nou precies helpen?
Sowieso zou ik je niet meer inhouden als het om racisme gaat, en de onderdrukte groepen steunen. Als jij in een discussies iets niet racistisch vindt, maar de andere onderdrukte partij wel dan zou ik er gewoon vanuit gaan dat het racisme is, ipv er tegen in te gaan. Jij weet immers niet écht hoe racisme voelt, dus dan kan je ook niet echt voor andere bepalen wat racistisch is of niet. Ook als je ziet dat er racisme plaats vindt, dan zou ik daar ook gewoon voor opkomen.
Dit is nog wel een goed en interessant artikel over iemand die haar witte privileges erkent: ashatenbroeke.nl/2015/11/08/nu-pas-zie-ik-mijn-privileges-als-wit-mens/
Ik zat om de drie weken bij de kapster voor een nieuwe relaxer. Het kon echt niet dat mijn edges niet mooi sluik waren. En dan voelde ik me weer 2,5 week mooi om dan weer alles te vervloeken tot ik weer voor een nieuwe beurt kon.
Ik ben nu bij de kapster geweest en wandel gewoon met mijn tien cornrows en voel me er goed bij. Zou dit 2 jaar geleden nooit durven. Bon het is nu ook gewoon te warm voor een pruik.
Als aanvulling op @Natiui is je goed informeren heel belangrijk. Dan zal het je helaas ook steeds meer opvallen hoeveel racistische denkbeelden er zijn vanuit instanties maar ook van ‘hele normale mensen’. Net zoals mannen vaak geen seksisme zien of meer moeite hebben het te herkennen, kan je dat als vrouw of iemand die geïnformeerd is veel duidelijker zien.
Ik vond het boek van Anousha Nzume Hallo Witte Mensen heel laagdrempelig en toegankelijk en ook toegespitst op de Nederlandse situatie.
En als je actief ben op social media, vooral twitter en youtube, volg ook meer gekleurde mensen. De meeste hebben het er regelmatig over, want het is helaas elke dag nog een actueel onderwerp op grote en kleine schaal.
Ik vind het zo fijn dat jullie altijd heldere uitleg geven over bijv. culturele toe-eigening. Het onderwerp interesseert me enorm en dit topic helpt me om het allemaal een beetje duidelijk in m’n hoofd te structureren en eventueel met anderen over te discussieren ️
Wil dit ff op het forum delen en dit is volgens mij het meest geschikte topic ervoor.
Een hele tijd geleden ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Heel fijn allemaal, vriendelijke collega’s. Na een maand ongeveer kwam een mannelijke collega naar mij toe en zei: we kennen elkaar nu een tijdje en volgens mij mag je mij wel en andersom ook blabla, dacht echt waar gaat dit naar toe… Toen zei hij: maar mijn specialiteit is het maken van grappen over buitenlanders, dus ik hoop dat je daar geen moeite mee hebt.
(Ik ben dus getint) en ik stond met mijn bek vol tanden en zei dat ik er natuurlijk geen problemen mee heb. Zijn grappen zijn walgelijk, seksistisch en vooral dom.
@Briseis @ladygodiva
Ik zou nu eigenlijk nog steeds niet weten wat ik zou moeten zeggen. En het erge is dat iedereen om zijn grappen lacht, maar niet perse omdat ze hem grappig vinden maar meer omdat hij een beetje intimiderend is ofzo.
Ik zou hem over zijn bol aaien en zeggen dat hij er ook niets aan kan doen dat hij zo’n dommie is. Maar ja, of ik dat op mijn werk zou durven…
Mmm ja daar zit wat in. Ik ben de situatie tig keer nagegaan in mijn hoofd, maar ik weet niet wat ik zou moeten zeggen en of ik dat uberhaupt zou durven?
Ja hoe krom ook (althans ik denk dat dit ook niet ok is want dan moet je gered worden door een andere witte man) ik denk dat het zou helpen als iemand anders hem er op zou aanspreken. Iemand van zijn leeftijd die ook man is bijv.
Kun je het bij HR melden?
Wat zijn aanraders qua boeken over dit onderwerp? Hallo witte mensen heb ik een deel gelezen maar vind haar schrijfstijl niet zo fijn.
Why I’m No Longer Talking to White People About Race schijnt wel goed te zijn
… hebben deze mensen echt niet door wat ze schrijven…,
Tuurlijk niet, in SS2019 zijn donkere modellen weer passé