Zoooo wat een gek
Moet zeggen dat ik het onderwerp van het artikel zelf wel goed vind. Als in wat er inhoudelijk wordt besprokenā¦ maar degene die die titel heeft gekozenā¦
Wat is volgens jullie wel een juiste term? Ik wil niemand voor het hoofd stoten daarmee
Heb je een link?
Het gaat over of deze diversiteit nou eindelijk eens blijvend is of weer een tijdelijk iets.
De reactie van mijn vriend was "maar dat is toch logischā¦ sommige kleuren komen nou eenmaal anders tot zn recht op een donkere huidā en ik had zoiets van āNopenopenopenopeā¦ We gaan hier zometeen verder over praten als mijn eten is bezorgd want ik ben fucking hangry maar boy gaan we hier zo even een goed gesprek over voeren ā
Ik heb het artikel ook gelezen. En deze titel is wel een beetje dubieus. Al had ik ook het idee dat de schrijver het juist als kritiek bedoelde; als in waar de fuck komt het idee vandaan dat dit een trend zou moeten zijn.
Hahaha een trend
Ik vind het soms wel lastig wat wel en niet kan.
Inderdaad hoe je, wanneer nodig, huidskleuren moet benoemen. Mijn vriend (half nl kwart senegalees kwart gambiaans) vindt het stom als mensen hem zwart noemen, want hij is bruin. Klasgenoot haat ābruinā en āgetintā weer, zij wil wel dat mensen zwart zeggen. Ik zeg meestal zwart en wit maar ook dat vindt niet iedereen goed.
En over cultural appropriation: ik heb van een vriendin een jurk gekregen uit een Afrikaans land waar haar familie vandaan komt. Ik weet alleen niet of ik hem aan durf om die reden? Het is niet echt een cultureel iets, meer gewoon mode van daar zonder betekenis. Hij ziet er wel echt Afrikaans uit dus ik ben wel bang dat mensen dan denken van āwtfā ofzo.
Over je bovenste tekst vind ik ook heel lastigā¦ Is er uberhaupt een goede benaming waar iedereen het mee eens is?
Dus als ik een traditionele Afrikaanse jurk wil dragen, omdat ik het mooi vind (ik ben wit) mag dat niet? Ik moet dan per se de achtergrond etc weten?
Als je een cultureel symbool mooi vindt en wilt dragen lijkt het me niet meer dan logisch om enigszins moeite te doen om de cultuur die erachter schuilt te appreciƫren.
Ik vind dit sws wel een lastig onderwerp. Aan de ene kant begrijp ik het goed dat bepaalde culturen belachelijk gemaakt worden of gefetishized worden waardoor het dragen of gebruiken van traditionele kledij en voorwerpen door een āanderā niet altijd wordt gewaardeerd. Aan de andere kant is het wel oke als je de cultuur apprecieert en achterliggende tradities begrijpt maar dat is niet makkelijk te bepalen en vaak alleen te achterhalen door in gesprek te gaan met de ander.
Je kunt even terugscrollen in dit topic want ik had paar weken geleden bijna dezelfde vraag! Daar kwamen wel wat heldere antwoorden op
Deze heb ik toen op tv gezien en ik vond alles aan de aflevering denigrerend.
Ik zou er gewoon luchtig over beginnenā¦ Misschien dat je kunt benoemen dat je laatst een artikel las over racisme en dan naar zijn mening vragen. Misschien dat je later dan ook kan benoemen van ājoh, jouw groepsapp is ook echt racistisch eigenlijkā. Mijn vriend gebruikte het woord ānegerā als hij een persoon met een donkere huidskleur bedoelde. Ik heb toen gezegd dat neger niet het juiste woord is en daar schrok hij al best wel van toen ik uitlegde hoe en wat. Hij had wel bepaalde tegenantwoorden, zoals āhoe beschrijf je dan de persoon als je die persoon bedoeltā. Dus ik zei toen: āAls jij een wit persoon aanwijst zeg je toch ook niet: ādat witte meisje daarā, dan beschrijf je ook aan de hand van bijvoorbeeld haar gele t-shirt of haar rode broekāā. Toen begreep hij het al een stuk meer. Als jouw vriend het niet begrijpt als jij erover begint, kun je misschien meer uitleggen wat er zo denigrerend aan is. En wel gewoon rustig over praten, want ik heb altijd als ik dit soort dingen uitleg aan mensen dat ze zich meteen aangevallen voelen, omdat ze in hun opzicht helemaal niet racistisch zijn (maar dat eigenlijk wel zijn).
Nu wil ik ook niet zeggen dat mijn manier de juiste was om het aan mijn vriend uit te leggen, want ik ben hier echt nog zoekende naar hoe ik het het best kan doen. Maar na het gesprek was mijn vriend in ieder geval zich veel meer bewust.
In een bepaalde groepsapp waar ik inzit kunnen ze vrij racistisch zijn, nu gaat er weer een āgrappige (erg racistische) mopā rond in de app. Vind m alleen echt niet kunnen, maar ben volgens mij de enige die er zo over denkt. Zo lastig! Wat doen jullie hiermee?
Boze emojiās sturen.
https://www.vn.nl/hokjesdenken-aristeia/
Ik las dit artikel en vond het echt zo mooi hoe die kinderen zo jong al zo wijs zijn. Toen ik op de middelbare school zat (7-12 jaar geleden) was dit bij ons echt helemaal geen issue waar we over praatten. Ik had nog nooit van feminisme gehoord bjivoorbeeld, en we praatten bijna nooit over racisme en dat soort dingen. Hoe zat dat bij jullie?
Ja hoor, is deze: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=796188153824997&id=321029461340871
Wtf??