White privilege / racisme

oke ben het helemaal met jullie eens, dat afrikaanse meit en die gast filmen kan echt niet

maar witte mensen mogen geen vlechten nemen omdat?

Waar zie je iemand commentaar geven op haar haar? (Oprechte vraag)

1 like

in haar stories

1 like

Als wit persoon een zwarte haarstijl eigen maken is cultural appropriation. *Disclaimer: het is vaak moeilijk om je vinger erop te leggen wanneer iets cultural appropriation is en wanneer niet, omdat veel dingen zich in een grijs gebied bevinden.
In de Westerse maatschappij worden donkere mensen in de nasleep van eeuwenlange onderdrukking nog steeds, zowel bewust als onbewust, als minderwaardig gezien en behandeld. De uiterlijke kenmerken van mensen van Afrikaanse komaf behoren nog steeds niet bij het ideaalbeeld en kinky haar mag in veel gelegenheden nog steeds niet natuurlijk gedragen worden, omdat het niet als representatief wordt beschouwd (terwijl het sluike haar waarmee een blonde vrouw wakker wordt vaak prima door de bocht kan). Vlechten zijn, zoals dreadlocks, een protectieve haarstijl waarmee zwarte mensen al duizenden jaren hun haar mee in bedwang houden. Het is niet alleen al een diepgeworteld deel van hun cultuur om de stijl, maar ook heel lang en in veel gelegenheden noodzaak (geweest). Dat witte mensen deze haarstijlen, vaak zonder enig besef van wat erachter schuilt, eigen maken omdat het “in de mode” is, moet voor veel zwarte mensen verschrikkelijk zijn. Cultuur is geen modeding dat in en uit raakt en zou ook niet zo moeten worden behandeld, al helemaal wanneer er nog geen begrip en respect voor de cultuur in kwestie is!

15 likes

Dit alles heeft dan weer te maken met white privilege en culturele toe-eigening. Ik verbied het echt niemand om box braids te dragen, maar wat ik dan wel vind is dat je dan Ă©cht wel respect mag betuigen voor black people.

Klein voorbeeld: Kim kardashain draagt cornrows, door haar is het ineens een nieuwe trend terwijl dit voor donkere mensen juist een haarstyle is om je haar te beschermen en vaak worden wij met dezelfde haarstyle ook gewoon minder serieus genomen. Het wordt als onverzorgd gezien. Als blanke mensen dit dragen krijgen zij er vaak eer voor, en dan is het o zo mooi. Zie het als iemand die jouw werkt kopieert en er een 10 voor krijgt, terwijl jij een 2 ervoor krijgt.

En ik heb er echt geeeeen probleem mee als mensen die vlechten dragen, en daadwerkelijk respect hebben en opkomen voor deze onderdrukte groep, maar dat is bij dit meisje dus totaal niet het geval.

12 likes

Thanks voor het verwoorden voor wat ik bedoel!

1 like

@safkina een paar dagen geleden schreef ik in dit topic over cultural appropriation dat als je bijv een Chinese jurk draagt en sambal-bij grappen maakt dat echt niet cool is. En deze chick loopt met dr haar en outfit "Afrika-dansjes"te doen -_-

Uiteindelijk gaat het gewoon om respect.

9 likes

nee de combo van de haarstijl + dat afrikaans dansen en de kleding die ze aan heeft viel mij ook zeker op en dat keur ik af, doe gewoon normaal meit. maar ook al had ze die vlechten NIET gehad, maar wel deze kleding + bewegingen, had ik er ook mijn vraagtekens bij gezet. ik vind de vlechten niet echt ‘bepalend’. ik heb eerlijk gezegd dat kapsel nooit echt geassocieerd (zoals @anon24802271 zegt) met een compleet andere cultuur? ik weet waar het oorspronkelijk vandaan komt (en thanks @anon24802271 voor de nog duidelijkere uitleg) maar ik zie al mijn leven lang mensen om mij heen met dit soort kapsels en heb het altijd heeeeeel mooi gevonden (wanneer het je staat). ik ken niemand die haar haar invlecht met de bedoeling “kijk ik heb een afrikaans kapsel” maar echt gewoon als “kijk ik heb mijn haar ingevlochten”. ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat zo beledigend is, maar ik kan en mag daar natuurlijk ook niet over oordelen.

5 likes

ja haar hele story staat vol met mensen die iets over die vlechten zeggen vandaar

1 like

Een groot verschil daarbij is al dat de ‘Europeaan’ over het algemeen niet onderdrukt wordt.

8 likes

Dit stond ook in het topic op EGF, maar ik vond de docu Good Hair in ieder geval erg interessant.

In veel bedrijven (vooral in de VS, minder in NL geloof ik) ‘moeten’ (soms staat het letterlijk in de kledingvoorschriften, soms wordt je anders gewoon niet serieus genomen) donkere vrouwen hun haar op die manier dragen omdat ze anders niet ‘represenatief’ zouden zijn. En dat is echt naar ofc. En niet goed voor je haar. (Wat ok is als je dat wil, maar niet als je min of meer gedwongen wordt.)

1 like

je kunt ook ‘white passing’ zijn. Dus dan denken/vinden andere mensen dat je wit/europees bent en krijg je er dus gratis alle privileges bij, ondanks dat je je misschien zelf helemaal niet als wit ziet. Het is denk ik ook relatief: in Afrikaanse landen hebben de meest lichte mensen vaak ook meer aanzien, terwijl ze in vergelijking met witte Nederlanders bijv. nog steeds donker zijn

3 likes

ohhhh trouwens heel grappig, mijn zusje heeft dezelfde naam als jij. wij zijn 100% nederlands. als mensen haar naam zien staan op een formulier denken ze meestal dat ze marokkaanse is

1 like

Ik ben wel benieuwd in hoeverre mijn naam ooit deuren voor me gesloten heeft gehouden. Qua naam ben ik absoluut niet “white passing” maar qua uiterlijk valt het wel mee of dan zien mensen dat er wat Indo in zit ( in NL tenminste) en dan is het ineens wel “goed”

Een paar jaar geleden sprak ik bij een heel groot Amerikaans evenement met miljoenen kijkers en achteraf las ik online heel veel gesprekken over diversiteit en hoe schandalig het was dat er maar 2 women of color waren. En ik werd als 1 van hen genoemd. Dat was zo’n bizar moment want ik heb me altijd ondanks mijn gemengde afkomst als wit of mix geidentificeerd, ook omdat ik weinig Indo cultuur in mijn opvoeding heb meegekregen.

3 likes

Je hebt hier al veel antwoorden gekregen en ik ben blij dat je het beter inziet. Ik denk dat veel donkere vrouwen een fucked up relatie hebben met hun haar. Vroeger was sluik haar mooi, je wilde er liefst alle volume uithalen want zo leek je het meest te passen in het straatbeeld. Het ging meer om textuur dan kleur. Weaves en pruiken in alle kleuren waren en zijn nog altijd een manier om eens van haarkleur te veranderen als je dat wilt.

Ik merk sinds de documentaire Good Hair en vooral de betere representatie van vrouwen met kroeshaar in de media dat er meer vrouwen zijn die hun eigen haar accepteren. Ik merk nog steeds dat ik me bewuster ben van blikken als ik mijn haar in zijn natuurlijke staat draag. Ik heb gelukkig wel leuke collega’s en vrienden die me aansporen om het meer te dragen. Nu die weave en die pruik zijn voor mij gewoon een manier om van stijl te veranderen, ene dag kort en blond en volgende dag zwart en lang. Maar ook om mijn eigen haar te beschermen, kroeshaar heeft namelijk het kenmerk snel af te breken door verschillende redenen.

2 likes

Ik ben heel erg benieuwd naar die docu. Kan me zo kwaad maken dat mensen iets wat zo mooi is als kroeshaar ( in mijn ogen iig, want ik zou het dolgraag zelf willen hebben) hebben weten neer te zetten als iets negatiefs :face_with_symbols_over_mouth:

4 likes

Er zijn anders genoeg gekleurde mensen die met steil haar geboren worden. Net als grovere krullen en ja sommige ook blond van zichzelf maar die zijn vaak gemixt. En sinds wanneer is een pruik dragen westers?

3 likes

Ik heb dit ook meegemaakt. Ik heb jarenlang mijn haren lopen stijlen, tot afbreken aan toe. Ik schaamde mij zo ontzettend erg voor mijn natuurlijke haar, sinds ik wat jonger was heb ik er vaker opmerkingen over gekregen en in de media wordt het ook vrij weinig/ niet gerepresenteerd. Dit zorgde voor een enorme onzekerheid, en nu eindelijk na 5 jaar stijlen draag ik mijn haar Natural en ik begin het steeds meer te accepteren. Hoe ik eerst echt krullen zonder volume probeerde na te bootsen, vind ik het volume nu juist mooi
 en ik begin mijn black features steeds meer te omarmen.

Goed verhaal lekker kort ook

18 likes

Ja is dat eerste zo of lijkt dat zo omdat ‘natural hair’ vaak verborgen wordt?

Een pruik dragen is niet ‘westers’ maar stijl *steil omg haar past wel in het westerse ideaalbeeld.

1 like